Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější minivozy

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější minivozy

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější minivozy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Nejoblíbenějším minivozem na českém trhu za loňský rok se stala domácí, ale na Slovensku vyráběná Škoda Citigo.

V roce 2012 bylo v této třídě zaregistrováno 7.287 nových aut. Oproti letopočtu 2011 je tento výsledek lepší o 3.057, v procentním vyjádření o 72,3 %. Předloni jich tedy bylo jen 4.230. Trh se zvedl hlavně díky příchodu nejmenšího modelu mladoboleslavské Škody, ale i bez něj si připsal přes osm stovek nových registrací navíc. Propady jsou tak minulostí.

V celkovém pořadí od ledna tedy zvítězilo Citigo s 2.659 vozy, jeho podíl ve třídě dosáhl 36,5 %. Druhý je Fiat Panda (892, 12,2 %). Nabízí se stále ve dvou generacích: konkrétně hranaté druhé a oblejší třetí. Kia Picanto se musela spokojit se třetí příčkou (544, 7,5 %). Pomyslná bramborová medaile náleží nejprodávanějšímu mini z Kolína: Toyotě Aygo (517, 7,1 %). Konečné páté místo uhájil Ford Ka (482, 6,6 %). Káčku se tedy začalo dařit, byť v jeho měsíčních registracích jsou značné výkyvy. Top 10 doplňují Citroën C1, Chevrolet Spark, Volkswagen Up!, Peugeot 107 a Suzuki Splash. Celkem promluvilo do žebříčku 19 modelů, o dva méně než v roce 2011.

V meziročním srovnání si král nejmenšího segmentu s okřídleným šípem polepšil o 550,1 % (+2.250 registrací). Je to pochopitelně tím, že se v roce 2011 objevoval ve statistikách jen poslední tři měsíce. I přesto dokázal být tehdy čtvrtý se 409 jednotkami. Ale vraťme se do současnosti. Panda má o mnohem menších, ale stále slušných +34,3 % a 228 vozů více. Picanto vykazuje naopak mírný pád o 6,2 % (-36 aut). Aygo je na tom velmi dobře (+107,6 %), rozhodlo se pro něj o 268 domácích zákazníků, či spíše zákaznic více než v předchozím roce. Ford Ka hlásí ještě vyšších +221,3 % (+332 kusů).

Procentním skokanem roku tak není nikdo jiný, neboť srovnání Škody Citigo přece jen není úplně vypovídající. V polských Tychách, kde se nejmenší ford vyrábí, si tak mohou mnout ruce, byť s největší pravděpodobností zůstane bez nástupce a Fiat 500 je globálně úspěšnější. Druhé mezi šplhouny je Aygo a třetí Mini (+65,7 %, o 67 více ze 102). Zmiňme ještě elektromobil Peugeot Ion, který se sice zlepšil o takřka 189 %, ale do zveřejňované nejlepší patnáctky se těsně nevešel. To samé platí o sourozenci s dvojitým šípem: Citroënu C-Zero, který má dvojnásobek počtů. Kusovým lamačům rekordů vévodí Citigo před Fordem Ka a Toyotou Aygo.

V propadácích je jedničkou Suzuki Alto, které se také do žebříčku nevešlo. Ztratilo 69,1 %, tedy 105 vozů ze 152. Zájem nebyl ani o Peugeot 107 (-45,4 %), který si pohoršil o 166 jednotek z 366. Za nimi se nachází Hyundai i10. V uplynulých dvanácti měsících jich nové majitele našlo jen 79, zatímco za rok 2011 138 (-42,8 %). Období největší slávy má již dávno za sebou, vždyť před dvěma lety byl dokonce celkové stříbrný. O nejvíce kusů spadla „stosedmička“, dobře na tom nebyl ani Chevrolet Spark (-107, jinak -24,5 %). Druhá extravagantní generace (a třetí včetně původního Matizu) se u nás příliš nechytla, ani facelift na tom zřejmě nic nezmění. Třetí je v této statistice Alto. Na českém trhu se už neprodává sportovní Renault Wind. Z New Small Family koncernu VW přišel v závěru roku třetí sourozenec Seat Mii, Volkswagen up! má ale mnohem větší potenciál.

Elektrická dvojčata Peugeot Ion a Citroën C-Zero se příliš nerozšířila. Peugeot dosáhl na 52, Citroën na 26 aut. Tři diamanty si připsaly pouhé dvě registrace už v roce 2011, loni nepřibyla ani jedna, stejně jako u Smartu ForTwo. Těch se prodalo alespoň 16 s motory CDI. Turbodieselových Mini bylo sice 142, ale v těchto počtech jsou zahrnuty také čtyřkolky Countryman. Ostatní diesely a plynový pohon (ať už LPG, či CNG) tvoří skutečné minimum.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Škoda CITIGO26594092250550,1%36,5%
2.Fiat PANDA89266422834,3%12,2%
3.Kia PICANTO544580-36-6,2%7,5%
4.Toyota AYGO517249268107,6%7,1%
5.Ford KA482150332221,3%6,6%
6.Citroën C146329416957,5%6,4%
7.Chevrolet SPARK330437-107-24,5%4,5%
8.Volkswagen UP2640264-3,6%
9.Peugeot 107200366-166-45,4%2,7%
10.Suzuki SPLASH187289-102-35,3%2,6%
11.Renault TWINGO1841612314,3%2,5%
12.MINI1691026765,7%2,3%
13.Fiat 50011210398,7%1,5%
14.Hyundai i1079138-59-42,8%1,1%
15.Smart FORTWO7179-8-10,1%1,0%
Ostatní modely-134209-75-35,9%1,8%
CELKEM-72874230305772,3%100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominovalo Citigo s 291 novými registracemi a podílem 45,1 %. Druhá skončila Panda (86, 13,3 %) a třetí Ford Ka (45, 7,0 %). Mezi nejlepší se vešel ještě VW Up! (43, 6,7 %) a v těsném sledu i Toyota Aygo (42, 6,5 %). Procentním šplhounem z Top 15 je kromě raritky typu Fiatu 500 (+400 %) Fiat Panda, který se zlepšil o 138,9 %, respektive padesátku kusů. Citigo ale vyskočilo ještě výše, o 72 aut. Propadákem v procentech mezi modely v tabulce sice můžeme vyhlásit Suzuki Splash (-67,9 %), nejvíce registrací ale ztratilo maličké „kolíně“ s logem Toyoty, celkem 41.

Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období12/20121-12/201212/20121-12/2012
1.Škoda CITIGO291265945,1%36,5%
2.Fiat PANDA8689213,3%12,2%
3.Ford KA454827,0%6,6%
4.Volkswagen UP432646,7%3,6%
5.Toyota AYGO425176,5%7,1%
6.Citroën C1324635,0%6,4%
7.Kia PICANTO305444,7%7,5%
8.Chevrolet SPARK133302,0%4,5%
9.Renault TWINGO121841,9%2,5%
10.Peugeot 107112001,7%2,7%
11.Suzuki SPLASH91871,4%2,6%
12.Seat MII791,1%0,1%
13.Fiat 50061120,9%1,5%
14.Peugeot ION5520,8%0,7%
14.Smart FORTWO5710,8%1,0%
Ostatní modely-83211,2%4,4%
CELKEM-6457287100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (14)