Český trh v roce 2012: Nejprodávanější minivozy
V roce 2012 bylo v této třídě zaregistrováno 7.287 nových aut. Oproti letopočtu 2011 je tento výsledek lepší o 3.057, v procentním vyjádření o 72,3 %. Předloni jich tedy bylo jen 4.230. Trh se zvedl hlavně díky příchodu nejmenšího modelu mladoboleslavské Škody, ale i bez něj si připsal přes osm stovek nových registrací navíc. Propady jsou tak minulostí.
V celkovém pořadí od ledna tedy zvítězilo Citigo s 2.659 vozy, jeho podíl ve třídě dosáhl 36,5 %. Druhý je Fiat Panda (892, 12,2 %). Nabízí se stále ve dvou generacích: konkrétně hranaté druhé a oblejší třetí. Kia Picanto se musela spokojit se třetí příčkou (544, 7,5 %). Pomyslná bramborová medaile náleží nejprodávanějšímu mini z Kolína: Toyotě Aygo (517, 7,1 %). Konečné páté místo uhájil Ford Ka (482, 6,6 %). Káčku se tedy začalo dařit, byť v jeho měsíčních registracích jsou značné výkyvy. Top 10 doplňují Citroën C1, Chevrolet Spark, Volkswagen Up!, Peugeot 107 a Suzuki Splash. Celkem promluvilo do žebříčku 19 modelů, o dva méně než v roce 2011.
V meziročním srovnání si král nejmenšího segmentu s okřídleným šípem polepšil o 550,1 % (+2.250 registrací). Je to pochopitelně tím, že se v roce 2011 objevoval ve statistikách jen poslední tři měsíce. I přesto dokázal být tehdy čtvrtý se 409 jednotkami. Ale vraťme se do současnosti. Panda má o mnohem menších, ale stále slušných +34,3 % a 228 vozů více. Picanto vykazuje naopak mírný pád o 6,2 % (-36 aut). Aygo je na tom velmi dobře (+107,6 %), rozhodlo se pro něj o 268 domácích zákazníků, či spíše zákaznic více než v předchozím roce. Ford Ka hlásí ještě vyšších +221,3 % (+332 kusů).
Procentním skokanem roku tak není nikdo jiný, neboť srovnání Škody Citigo přece jen není úplně vypovídající. V polských Tychách, kde se nejmenší ford vyrábí, si tak mohou mnout ruce, byť s největší pravděpodobností zůstane bez nástupce a Fiat 500 je globálně úspěšnější. Druhé mezi šplhouny je Aygo a třetí Mini (+65,7 %, o 67 více ze 102). Zmiňme ještě elektromobil Peugeot Ion, který se sice zlepšil o takřka 189 %, ale do zveřejňované nejlepší patnáctky se těsně nevešel. To samé platí o sourozenci s dvojitým šípem: Citroënu C-Zero, který má dvojnásobek počtů. Kusovým lamačům rekordů vévodí Citigo před Fordem Ka a Toyotou Aygo.
V propadácích je jedničkou Suzuki Alto, které se také do žebříčku nevešlo. Ztratilo 69,1 %, tedy 105 vozů ze 152. Zájem nebyl ani o Peugeot 107 (-45,4 %), který si pohoršil o 166 jednotek z 366. Za nimi se nachází Hyundai i10. V uplynulých dvanácti měsících jich nové majitele našlo jen 79, zatímco za rok 2011 138 (-42,8 %). Období největší slávy má již dávno za sebou, vždyť před dvěma lety byl dokonce celkové stříbrný. O nejvíce kusů spadla „stosedmička“, dobře na tom nebyl ani Chevrolet Spark (-107, jinak -24,5 %). Druhá extravagantní generace (a třetí včetně původního Matizu) se u nás příliš nechytla, ani facelift na tom zřejmě nic nezmění. Třetí je v této statistice Alto. Na českém trhu se už neprodává sportovní Renault Wind. Z New Small Family koncernu VW přišel v závěru roku třetí sourozenec Seat Mii, Volkswagen up! má ale mnohem větší potenciál.
Elektrická dvojčata Peugeot Ion a Citroën C-Zero se příliš nerozšířila. Peugeot dosáhl na 52, Citroën na 26 aut. Tři diamanty si připsaly pouhé dvě registrace už v roce 2011, loni nepřibyla ani jedna, stejně jako u Smartu ForTwo. Těch se prodalo alespoň 16 s motory CDI. Turbodieselových Mini bylo sice 142, ale v těchto počtech jsou zahrnuty také čtyřkolky Countryman. Ostatní diesely a plynový pohon (ať už LPG, či CNG) tvoří skutečné minimum.
Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Škoda CITIGO | 2659 | 409 | 2250 | 550,1% | 36,5% |
2. | Fiat PANDA | 892 | 664 | 228 | 34,3% | 12,2% |
3. | Kia PICANTO | 544 | 580 | -36 | -6,2% | 7,5% |
4. | Toyota AYGO | 517 | 249 | 268 | 107,6% | 7,1% |
5. | Ford KA | 482 | 150 | 332 | 221,3% | 6,6% |
6. | Citroën C1 | 463 | 294 | 169 | 57,5% | 6,4% |
7. | Chevrolet SPARK | 330 | 437 | -107 | -24,5% | 4,5% |
8. | Volkswagen UP | 264 | 0 | 264 | - | 3,6% |
9. | Peugeot 107 | 200 | 366 | -166 | -45,4% | 2,7% |
10. | Suzuki SPLASH | 187 | 289 | -102 | -35,3% | 2,6% |
11. | Renault TWINGO | 184 | 161 | 23 | 14,3% | 2,5% |
12. | MINI | 169 | 102 | 67 | 65,7% | 2,3% |
13. | Fiat 500 | 112 | 103 | 9 | 8,7% | 1,5% |
14. | Hyundai i10 | 79 | 138 | -59 | -42,8% | 1,1% |
15. | Smart FORTWO | 71 | 79 | -8 | -10,1% | 1,0% |
Ostatní modely | - | 134 | 209 | -75 | -35,9% | 1,8% |
CELKEM | - | 7287 | 4230 | 3057 | 72,3% | 100,0% |
Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominovalo Citigo s 291 novými registracemi a podílem 45,1 %. Druhá skončila Panda (86, 13,3 %) a třetí Ford Ka (45, 7,0 %). Mezi nejlepší se vešel ještě VW Up! (43, 6,7 %) a v těsném sledu i Toyota Aygo (42, 6,5 %). Procentním šplhounem z Top 15 je kromě raritky typu Fiatu 500 (+400 %) Fiat Panda, který se zlepšil o 138,9 %, respektive padesátku kusů. Citigo ale vyskočilo ještě výše, o 72 aut. Propadákem v procentech mezi modely v tabulce sice můžeme vyhlásit Suzuki Splash (-67,9 %), nejvíce registrací ale ztratilo maličké „kolíně“ s logem Toyoty, celkem 41.
Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2012 | 1-12/2012 | 12/2012 | 1-12/2012 | |
1. | Škoda CITIGO | 291 | 2659 | 45,1% | 36,5% |
2. | Fiat PANDA | 86 | 892 | 13,3% | 12,2% |
3. | Ford KA | 45 | 482 | 7,0% | 6,6% |
4. | Volkswagen UP | 43 | 264 | 6,7% | 3,6% |
5. | Toyota AYGO | 42 | 517 | 6,5% | 7,1% |
6. | Citroën C1 | 32 | 463 | 5,0% | 6,4% |
7. | Kia PICANTO | 30 | 544 | 4,7% | 7,5% |
8. | Chevrolet SPARK | 13 | 330 | 2,0% | 4,5% |
9. | Renault TWINGO | 12 | 184 | 1,9% | 2,5% |
10. | Peugeot 107 | 11 | 200 | 1,7% | 2,7% |
11. | Suzuki SPLASH | 9 | 187 | 1,4% | 2,6% |
12. | Seat MII | 7 | 9 | 1,1% | 0,1% |
13. | Fiat 500 | 6 | 112 | 0,9% | 1,5% |
14. | Peugeot ION | 5 | 52 | 0,8% | 0,7% |
14. | Smart FORTWO | 5 | 71 | 0,8% | 1,0% |
Ostatní modely | - | 8 | 321 | 1,2% | 4,4% |
CELKEM | - | 645 | 7287 | 100,0% | 100,0% |