Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 9. 1. 2013 • 07:40
14
Nejoblíbenějším minivozem na českém trhu za loňský rok se stala domácí, ale na Slovensku vyráběná Škoda Citigo.

V roce 2012 bylo v této třídě zaregistrováno 7.287 nových aut. Oproti letopočtu 2011 je tento výsledek lepší o 3.057, v procentním vyjádření o 72,3 %. Předloni jich tedy bylo jen 4.230. Trh se zvedl hlavně díky příchodu nejmenšího modelu mladoboleslavské Škody, ale i bez něj si připsal přes osm stovek nových registrací navíc. Propady jsou tak minulostí.

V celkovém pořadí od ledna tedy zvítězilo Citigo s 2.659 vozy, jeho podíl ve třídě dosáhl 36,5 %. Druhý je Fiat Panda (892, 12,2 %). Nabízí se stále ve dvou generacích: konkrétně hranaté druhé a oblejší třetí. Kia Picanto se musela spokojit se třetí příčkou (544, 7,5 %). Pomyslná bramborová medaile náleží nejprodávanějšímu mini z Kolína: Toyotě Aygo (517, 7,1 %). Konečné páté místo uhájil Ford Ka (482, 6,6 %). Káčku se tedy začalo dařit, byť v jeho měsíčních registracích jsou značné výkyvy. Top 10 doplňují Citroën C1, Chevrolet Spark, Volkswagen Up!, Peugeot 107 a Suzuki Splash. Celkem promluvilo do žebříčku 19 modelů, o dva méně než v roce 2011.

V meziročním srovnání si král nejmenšího segmentu s okřídleným šípem polepšil o 550,1 % (+2.250 registrací). Je to pochopitelně tím, že se v roce 2011 objevoval ve statistikách jen poslední tři měsíce. I přesto dokázal být tehdy čtvrtý se 409 jednotkami. Ale vraťme se do současnosti. Panda má o mnohem menších, ale stále slušných +34,3 % a 228 vozů více. Picanto vykazuje naopak mírný pád o 6,2 % (-36 aut). Aygo je na tom velmi dobře (+107,6 %), rozhodlo se pro něj o 268 domácích zákazníků, či spíše zákaznic více než v předchozím roce. Ford Ka hlásí ještě vyšších +221,3 % (+332 kusů).

Procentním skokanem roku tak není nikdo jiný, neboť srovnání Škody Citigo přece jen není úplně vypovídající. V polských Tychách, kde se nejmenší ford vyrábí, si tak mohou mnout ruce, byť s největší pravděpodobností zůstane bez nástupce a Fiat 500 je globálně úspěšnější. Druhé mezi šplhouny je Aygo a třetí Mini (+65,7 %, o 67 více ze 102). Zmiňme ještě elektromobil Peugeot Ion, který se sice zlepšil o takřka 189 %, ale do zveřejňované nejlepší patnáctky se těsně nevešel. To samé platí o sourozenci s dvojitým šípem: Citroënu C-Zero, který má dvojnásobek počtů. Kusovým lamačům rekordů vévodí Citigo před Fordem Ka a Toyotou Aygo.

V propadácích je jedničkou Suzuki Alto, které se také do žebříčku nevešlo. Ztratilo 69,1 %, tedy 105 vozů ze 152. Zájem nebyl ani o Peugeot 107 (-45,4 %), který si pohoršil o 166 jednotek z 366. Za nimi se nachází Hyundai i10. V uplynulých dvanácti měsících jich nové majitele našlo jen 79, zatímco za rok 2011 138 (-42,8 %). Období největší slávy má již dávno za sebou, vždyť před dvěma lety byl dokonce celkové stříbrný. O nejvíce kusů spadla „stosedmička“, dobře na tom nebyl ani Chevrolet Spark (-107, jinak -24,5 %). Druhá extravagantní generace (a třetí včetně původního Matizu) se u nás příliš nechytla, ani facelift na tom zřejmě nic nezmění. Třetí je v této statistice Alto. Na českém trhu se už neprodává sportovní Renault Wind. Z New Small Family koncernu VW přišel v závěru roku třetí sourozenec Seat Mii, Volkswagen up! má ale mnohem větší potenciál.

Elektrická dvojčata Peugeot Ion a Citroën C-Zero se příliš nerozšířila. Peugeot dosáhl na 52, Citroën na 26 aut. Tři diamanty si připsaly pouhé dvě registrace už v roce 2011, loni nepřibyla ani jedna, stejně jako u Smartu ForTwo. Těch se prodalo alespoň 16 s motory CDI. Turbodieselových Mini bylo sice 142, ale v těchto počtech jsou zahrnuty také čtyřkolky Countryman. Ostatní diesely a plynový pohon (ať už LPG, či CNG) tvoří skutečné minimum.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
  Období 1-12/2012 1-12/2011 [ks] [%] 1-12/2012
1. Škoda CITIGO 2659 409 2250 550,1% 36,5%
2. Fiat PANDA 892 664 228 34,3% 12,2%
3. Kia PICANTO 544 580 -36 -6,2% 7,5%
4. Toyota AYGO 517 249 268 107,6% 7,1%
5. Ford KA 482 150 332 221,3% 6,6%
6. Citroën C1 463 294 169 57,5% 6,4%
7. Chevrolet SPARK 330 437 -107 -24,5% 4,5%
8. Volkswagen UP 264 0 264 - 3,6%
9. Peugeot 107 200 366 -166 -45,4% 2,7%
10. Suzuki SPLASH 187 289 -102 -35,3% 2,6%
11. Renault TWINGO 184 161 23 14,3% 2,5%
12. MINI 169 102 67 65,7% 2,3%
13. Fiat 500 112 103 9 8,7% 1,5%
14. Hyundai i10 79 138 -59 -42,8% 1,1%
15. Smart FORTWO 71 79 -8 -10,1% 1,0%
Ostatní modely - 134 209 -75 -35,9% 1,8%
CELKEM - 7287 4230 3057 72,3% 100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominovalo Citigo s 291 novými registracemi a podílem 45,1 %. Druhá skončila Panda (86, 13,3 %) a třetí Ford Ka (45, 7,0 %). Mezi nejlepší se vešel ještě VW Up! (43, 6,7 %) a v těsném sledu i Toyota Aygo (42, 6,5 %). Procentním šplhounem z Top 15 je kromě raritky typu Fiatu 500 (+400 %) Fiat Panda, který se zlepšil o 138,9 %, respektive padesátku kusů. Citigo ale vyskočilo ještě výše, o 72 aut. Propadákem v procentech mezi modely v tabulce sice můžeme vyhlásit Suzuki Splash (-67,9 %), nejvíce registrací ale ztratilo maličké „kolíně“ s logem Toyoty, celkem 41.

Třída mini, registrace na českém trhu v prosinci 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2012 1-12/2012 12/2012 1-12/2012
1. Škoda CITIGO 291 2659 45,1% 36,5%
2. Fiat PANDA 86 892 13,3% 12,2%
3. Ford KA 45 482 7,0% 6,6%
4. Volkswagen UP 43 264 6,7% 3,6%
5. Toyota AYGO 42 517 6,5% 7,1%
6. Citroën C1 32 463 5,0% 6,4%
7. Kia PICANTO 30 544 4,7% 7,5%
8. Chevrolet SPARK 13 330 2,0% 4,5%
9. Renault TWINGO 12 184 1,9% 2,5%
10. Peugeot 107 11 200 1,7% 2,7%
11. Suzuki SPLASH 9 187 1,4% 2,6%
12. Seat MII 7 9 1,1% 0,1%
13. Fiat 500 6 112 0,9% 1,5%
14. Peugeot ION 5 52 0,8% 0,7%
14. Smart FORTWO 5 71 0,8% 1,0%
Ostatní modely - 8 321 1,2% 4,4%
CELKEM - 645 7287 100,0% 100,0%
Témata
Avatar - Atlis
9. 1. 2013 14:36
Re: Ka
samozrejme ze nie. ale tu sa vsetko meria meritkom ceskeho trhu (vid skoda a vw), tak preco nie Ka ;)
Avatar - Blue Sun
9. 1. 2013 12:41
Re: Ka
Jasně, český trh je klíčově určující pro popularitu a prodejnost všech vozů na světě.
9. 1. 2013 11:56
Re: Ka
Jo, propadák je něco jiného, co? >:D
9. 1. 2013 11:20
Re: Twingo
Už jsem to tu kdysi psal, ale podle mě je u městského auta pouze třídvéřová karosérie průšvih.... v auty přecpaných ulicích a parkovištích umožňuje pětidvéřová karosérie a kratší dveře mnohem větší úhel otevření a tedy i pohodlnější nastupování ;-)
Avatar - 3_diamanty
9. 1. 2013 11:10
Re: Twingo
lenze vo francuzsku miniauta od koncernu nezobrali zakaznikov twingu... ved Up predal len 7500 aut... ale twingo stratilo takmer 30 tisic..... za jeden rok..... navyse sa predavalo uz inovoane twingo v r 2012 ktore ma skutocne pekny kukuc s tymi gulatymi svetlami a la yeti...... nechapem..... , ved ono klesol aj predaj C1tky o 38 % aj P107 padol o 33% takze tieto auta tiez nemohli twingu zobrat zakaznikov..... nerozumiem kde ti zakaznici twinga "odisli" ku komu

twingo mimo top 10 vo Francuzsku to je ako keby v cechach fabia bola mimo top 10---- proste neuveritelny zjav

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku