Český trh v roce 2012: Nejprodávanější velké terénní automobily, pick-upy a SUV
Český trh v této kategorii se oproti letopočtu 2011 udržel v kladných číslech. Získal 10,4 % navíc, vykázal 3.459 exemplářů na rozdíl od 3.132. Polepšil si tedy o 327 aut.
V čele celkového pořadí zůstala třída M díky 547 registracím (podíl 15,8 %). Stříbrný skončil Volkswagen Touareg (461, 13,3 %), Mercedes tak svůj náskok bez problémů udržel. Lepším z modrobílé dvojice byla X6 (347 přírůstků a 10 %) před X5 (326, 9,4 %). Top 5 uzavírá Audi Q7 (247, 7,1 %). Před Jeepem Grand Cherokee (213) mělo náskok dostatečný. První desítku ještě doplňují Volvo XC90, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser a Land Rover Discovery.
Nejúspěšnější trojcípá hvězda z velkých teréňáků (vždyť Untertürkheim zde nabízí tři modely) si v porovnání s rokem 2011 polepšila. A to o výrazných 214,4 %, ze 174 o 373 kusů. Počty Touaregu naopak klesly o 6,3 % (-31 aut ze 492). BMW X6 je v kladných hodnotách, získalo 62 jednotek a 21,8 %. X5 se z mínusu nevyhrabala, ztratila 3,8 %, respektive 13 registrací. Q7 se v černých číslech neudržela, nakonec spadla o dvojici exemplářů do ztráty (-0,8 %).
V meziročním srovnání skokanů bylo jasným lídrem ML. Jeep Grand Cherokee pak vylétl o 159,8 %, respektive 131 vozů. Jeho značkový kolega Wrangler se v této statistice umístil na bronzu (+70,7 %, +41 kusů). Co do počtů vyskočila nejvíce třída M, druhý je Grand Cherokee a třetí BMW X6.
A poklesy? Zde kraluje finišující Hyundai ix55 (-43,9 %) před Nissanem Pathfinder (-42,9 %) a Range Roverem, který hlásí rovných -42 %.Velký Jihokorejec spadl v absolutních počtech o 86 jednotek, což je nešťastný rekord, ale jeho kariéra se zkrátka chýlí ke konci. Pomyslné nelichotivé stříbro obsadilo Volvo XC90 (-55, jinak o 22,6 % méně) a bronzový je výše vzpomenutý Touareg.
Nejprodávanějším turbodieselem se v uplynulém roce stal Mercedes-Benz ML (508 kusů, podíl 92,9 %). „Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 458 majitelů (99,3 %). BMW X6 s malým d bylo 338 (97,4 %). X5 vykazuje pro změnu 319 naftových agregátů pod kapotou nových přírůstků (97,9 %). Páté je opět Audi Q7, těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili 243 (98,4 %). Jeepů Grand Cherokee spalujících bioethanol E85 se prodalo 15. Nových hybridních Lexusů RX u nás jezdí 63, Porsche Cayenne s elektromotorem pak jediné.
Mercedes-Benz M znovu najdeme na prvním místě měsíčního žebříčku díky 69 exemplářům (podíl 19,3 %). Druhé je BMW X6, má jich 55 (15,4 %). Na bronzu se nachází X5 (37, 10,3 %), za ní je Toyota Land Cruiser (27, 7,5 %). Do Top 5 se protlačil už potřetí za sebou i Grand Cherokee (25, 7 %). Trh největších SUV a offroadů meziročně v prosinci získal 13,7 %. Polepšil si z 315 na 358 registrací (+43).
Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou nehledejme v lídrovi, ale v jeho ?„stájovém kolegovi“ GL. Ten se zvedl o 700 %, konkrétně ze dvou na 16 registrací. ML si však polepšilo o 45 aut, takže je premiantem absolutních postupů. Opačné nelichotivé prvenství putuje do Británie, získal jej Range Rover Sport (-86,7 %). Jeho registrace se propadly o 13, z 15 na dvě, což mu zaručilo i vedení v kusových ztrátách.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Mercedes-Benz ML | 547 | 174 | 373 | 214,4% | 15,8% |
2. | Volkswagen TOUAREG | 461 | 492 | -31 | -6,3% | 13,3% |
3. | BMW X6 | 347 | 285 | 62 | 21,8% | 10,0% |
4. | BMW X5 | 326 | 339 | -13 | -3,8% | 9,4% |
5. | Audi Q7 | 247 | 249 | -2 | -0,8% | 7,1% |
6. | Jeep GRAND CHEROKEE | 213 | 82 | 131 | 159,8% | 6,2% |
7. | Volvo XC90 | 188 | 243 | -55 | -22,6% | 5,4% |
8. | Porsche CAYENNE | 150 | 119 | 31 | 26,1% | 4,3% |
9. | Toyota LAND CRUISER | 149 | 131 | 18 | 13,7% | 4,3% |
10. | Land Rover DISCOVERY | 136 | 111 | 25 | 22,5% | 3,9% |
11. | Hyundai ix55 | 110 | 196 | -86 | -43,9% | 3,2% |
11. | Mercedes-Benz GL | 100 | 124 | -24 | -19,4% | 2,9% |
13. | Jeep WRANGLER | 99 | 58 | 41 | 70,7% | 2,9% |
14. | Lexus RX | 74 | 69 | 5 | 7,2% | 2,1% |
14. | Mitsubishi PAJERO | 74 | 83 | -9 | -10,8% | 2,1% |
16. | RANGE ROVER SPORT | 54 | 84 | -30 | -35,7% | 1,6% |
17. | Nissan PATHFINDER | 40 | 70 | -30 | -42,9% | 1,2% |
18. | Mercedes-Benz G | 39 | 57 | -18 | -31,6% | 1,1% |
19. | Infiniti FX | 32 | 38 | -6 | -15,8% | 0,9% |
20. | RANGE ROVER | 29 | 50 | -21 | -42,0% | 0,8% |
Ostatní modely | - | 44 | 78 | -34 | -43,6% | 1,3% |
CELKEM | - | 3459 | 3132 | 327 | 10,4% | 100,0% |
Terénní pick-upy
V porovnání s rokem 2011 se specifická kategorie terénních pracantů dostala do plusu, skončila na 15 % zisku (820 místo 713 „náklaďáků“).
Suverénně jí vévodil VW Amarok, koupilo si jej 38,7 % všech zákazníků, konkrétně 317. Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následují v celkovém pořadí Toyota Hilux (219, 26,7 %), Ford Ranger (101, 12,3 %) a Mitsubishi L200, které hlásí 79 kusů (9,6 %). Za nimi jsou už s odstupem oba Nissany: NP300 s 31 exempláři, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo třicet. Isuzu D-Max má 29 aut a Gonow GA200 třináct. Mazda BT-50 druhé generace si nakonec připsala jediné auto.
Čínský Gonow si polepšil oproti roku 2011 o 225 %, Amarok má o takřka 80 % více. Hilux je na +14,7 %, Ranger vykazuje +7,4 % a Isuzu D-Max +3,6 %. Nissan NP300 se opačnými -22,5 % rozhodně chlubit nemůže, Mitsubishi výsledkem -36,8 % v případě L200 určitě také není nijak „nadšené“. Navara hlásí -38,8 % a Mazda BT se propadla o 80 procent. Největší kusový přírůstek má Amarok (+140), úbytek naopak L200 (-46).
Volkswagenů Amarok se v prosinci 2012 prodalo 47 (38,5 %), druhý je Hilux od Toyoty (27, 22,1 %). Isuzu D-Max skončilo vysoko, bronzové (16, 13,1 %). Čtvrtý je Ford Ranger (10, 8,2 %) a pátý Nissan Navara (9, 7,4 %). Bodovaly všechny modely. V posledním měsíci uplynulého roku našly pick-upy 122 zájemců, což značí slušný vzestup o 43,5 %, respektive 37 kusů z 85. Procentním šplhounem se stalo Isuzu D-Max (+700 %), jednotkovým pak Amarok (+22 aut). Propadákem je v obou sledovaných kritériích jasně Nissan NP300 (-86,7 %, -13 vozů).
Třída velkých terénních pick-upů, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Volkswagen AMAROK | 317 | 177 | 140 | 79,1% | 38,7% |
2. | Toyota HILUX | 219 | 191 | 28 | 14,7% | 26,7% |
3. | Ford RANGER | 101 | 94 | 7 | 7,4% | 12,3% |
4. | Mitsubishi L200 | 79 | 125 | -46 | -36,8% | 9,6% |
5. | Nissan NP300 | 31 | 40 | -9 | -22,5% | 3,8% |
6. | Nissan NAVARA | 30 | 49 | -19 | -38,8% | 3,7% |
7. | Isuzu D-MAX | 29 | 28 | 1 | 3,6% | 3,5% |
8. | GONOW GA200 | 13 | 4 | 9 | 225,0% | 1,6% |
9. | Mazda BT | 1 | 5 | -4 | -80,0% | 0,1% |
CELKEM | - | 820 | 713 | 107 | 15,0% | 100,0% |