Český trh v roce 2016: Největší propadáky a největší skokani
Prodeje nových automobilů v loňském roce čile rostly, výsledných 259.693 registrovaných vozidel je o 12,5 % více než v roce 2015. Mnozí výrobci z toho náramně těžili, prodeje některých z nich se dokonce více než zdvojnásobily. Pár značek se ale v meziročním srovnání propadlo. Které to byly?
Začněme pozitivně. Největším relativním skokanem je Chrysler, který si meziročně pomohl o 200 %. Jenže jeho prodeje se počítají na jednotky kusů, a tak si meziročně pomohl z předloňské jedné registrace na loňské tři.
To větší úspěch zaznamenalo DS, luxusní značka Skupiny PSA, která meziročně vyskočila o 198 %. Tento nárůst totiž odpovídá růstu o 115 registrovaných automobilů. Hodně se dařilo také Jaguaru, který hlásí meziroční nárůst o 168 %. Přepočteno na kusy to bylo o 180 aut více než v roce 2015. Do desítky nejlepších pak patří i Lada s nárůstem o 33 %.
Registrace aut – značky s nejvyšším relativním nárůstem | |||
Poř. | Značka | Změna 2016 [%] | Prodeje 2016 [ks] |
1. | Chrysler | +200 | 3 |
2. | DS | +198 | 173 |
3. | Jaguar | +168 | 287 |
4. | Bentley | +137,5 | 38 |
5. | Dodge | +125 | 36 |
6. | Lexus | +63 | 250 |
7. | Alfa Romeo | +62,5 | 169 |
8. | Mercedes-Benz | +56 | 7518 |
9. | Suzuki | +39 | 3360 |
10. | Lada | +33 | 125 |
Z absolutního pohledu je pak největším skokanem Škoda, jejíž prodeje meziročně vyrostly o 8.340 automobilů, což z relativního pohledu znamenalo růst o 11,3 %. Hodně se dařilo i druhé nejprodávanější značce na trhu, Volkswagenu, který si proti roku 2015 pomohl o 2.844 aut. To dokazuje, že kauza Dieselgate české zákazníky absolutně nezajímá.
Nejlepší trojku pak uzavírá Mercedes. Trojcípá hvězda loni na českém trhu prodala 7.518 automobilů, což bylo o 2.696 aut více než o rok dříve! Také v přepočtu na procenta je vysoký nárůst, registrace stuttgartské značky meziročně vyrostly o 56 %. Díky tomu se Mercedes v roce 2016 s přehledem stal nejprodávanější luxusní značkou na českém trhu.
Registrace aut – značky s nejvyšším absolutním nárůstem | |||
Poř. | Značka | Změna 2016 [ks] | Prodeje 2016 [ks] |
1. | Škoda | +8340 | 82267 |
2. | Volkswagen | +2844 | 26598 |
3. | Mercedes-Benz | +2696 | 7518 |
4. | Renault | +2122 | 10196 |
5. | Dacia | +1866 | 12378 |
6. | Toyota | +1360 | 5721 |
7. | Audi | +1342 | 6361 |
8. | Kia | +1336 | 8938 |
9. | Hyundai | +1304 | 20992 |
10. | Suzuki | +944 | 3360 |
Teď už však přejděme ke značkám, kterým počet registrovaných aut meziročně klesl. Tolik jich zas není, o deset a více procent si pohoršilo jen sedm značek. Tedy pokud nepočítáme drobné výrobce z kolonky „jiné značky,“ jako Caterham či Spyker, které prodají maximálně pár aut ročně.
Největší propad zažila Lancia, která loni na českém trhu prodala jen 17 automobilů, o 70 % méně než v roce 2015. Pád slavné italské značky tak pokračuje, aktuálně už je v její nabídce výhradně Ypsilon, které se do budoucna patrně bude prodávat jen na italském trhu. Velký pokles najdeme také u Chevroletu (-56 %), který ve většině Evropy nabízí už jen sportovní modely. Infiniti, které se loni rozhodlo opustit český trh, si meziročně pohoršilo o 30 %.
Registrace aut – značky s nejvyšším relativním poklesem | |||
Poř. | Značka | Změna 2016 [%] | Prodeje 2016 [ks] |
1. | Lancia | -70 | 17 |
2. | Chevrolet | -56 | 12 |
3. | SsangYong | -50 | 1 |
4. | Cadillac | -44 | 10 |
5. | Infiniti | -30 | 33 |
6. | Lamborghini | -13 | 13 |
7. | Mini | -10 | 561 |
8. | Ferrari | -3 | 58 |
9. | Subaru | -3 | 991 |
10. | Ford | -1 | 15268 |
Když se podíváme na absolutní čísla, zjistíme, že je na tom nejhůře Ford. Ten loni prodal o 164 aut méně než v roce 2015, je tak jedinou značkou z top 10 automobilek na trhu, které prodeje meziročně klesly. Výrazněji si pohoršilo také Mini – o 64 vozů.
Registrace aut – značky s nejvyšším rabsolutním poklesem | |||
Poř. | Značka | Změna 2016 [ks] | Prodeje 2016 [ks] |
1. | Ford | -164 | 15268 |
2. | Mini | -64 | 561 |
3. | Lancia | -40 | 17 |
4. | Subaru | -31 | 991 |
5. | Nissan | -17 | 4990 |