Český trh v roce 2021 podle segmentů: V čele Toyota, Ford i Mercedesy a Škodovky
Domácí Škoda opět ovládla mnohé segmenty, v nichž je zastoupena. Nejprodávanější vozy své kategorie má ale za rok 2021 také Toyota, Ford a Mercedes-Benz.
Turbulentní rok 2021 je za námi, na českém trhu s novými automobily nakonec skončil s mírným meziročním nárůstem registrací o 1,9 %. V jednotlivých segmentech se ale udály mnohé změny. Na pozici nejprodávanějšího auta vůbec se po letech vrátila Škoda Fabia, Škoda Kamiq se zase stala vůbec nejžádanějším SUV a velkoprostorovým vozidlům kraloval tentokrát Ford Tourneo Cusom. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Nejprodávanější miniauta
Mezi nejmenšími vozy měla tentokrát nejprodávanější model Toyota, v Kolíně vyráběné Aygo, které meziročně vyskočilo z 598 na 766 registrací. Do top 5 nejprodávanějších miniaut se tentokrát dostal i jeho kolínský sourozenec, Citroën C1, který byl v uplynulém roce nějakou dobu nejlevnější auto na trhu. Meziročně si pomohl ze 139 na 233 kusů, ani to ho však nezachránilo, výroba C1 končí. Nadále mezi nejlepšími zůstávají Hyundai i10, Suzuki Ignis a Mitsubishi Space Star.
Nejprodávanější minivozy | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Toyota Aygo | 766 | 598 |
2. | Hyundai i10 | 718 | 832 |
3. | Suzuki Ignis | 503 | 508 |
4. | Mitsubishi Space Star | 340 | 241 |
5. | Citroën C1 | 233 | 139 |
Nejprodávanější malá auta
Nejsilnější pozici mezi malými vozy má dlouhodobě domácí Škoda Fabia, meziročně však mírně poklesla z 15.986 na 15.450 registrací, což souviselo i s mezigenerační proměnou. Na druhou příčku se vyšvihla Dacia Sandero, meziroční nárůst z 2.206 na 2.790 registrací má co dočinění s příchodem nové generace. Porazila tak vyspělejšího sourozence, Renault Clio, který skončil třetí. Pád zažila celkově čtvrtá Toyota Yaris, z 2.398 na 1.539 registrovaných kusů - předloni totiž vyprodávala sklady předcházející generace tohoto hatchbacku. Nejlepší desítku pak uzavírají devátý Seat Ibiza (meziročně skok z 537 na 929 registrovaných kusů) a desátý Citroën C3 (naopak meziročně pád z 1.061 na 923 exemplářů).
Nejprodávanější malá auta | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 15450 | 15986 |
2. | Dacia Sandero | 2790 | 2206 |
3. | Renault Clio | 2396 | 3492 |
4. | Toyota Yaris | 1539 | 2398 |
5. | Hyundai i20 | 1152 | 1591 |
6. | Kia Rio | 1096 | 1135 |
7. | VW Polo | 1002 | 1008 |
8. | Peugeot 208 | 950 | 939 |
9. | Seat Ibiza | 929 | 537 |
10. | Citroën C3 | 923 | 1061 |
Nejprodávanější kompaktní vozy
Škoda Octavia v roce 2021 ztratila titul nejžádanějšího auta na českém trhu, kvůli meziročnímu propadu z 19.091 registrací na 14.007, titul nejprodávanějšího vozu nižší střední třídy však drží pevně. Hranici 10.000 registrací však překonal i druhý Hyundai i30, který dosáhl celkem na 10.304 kusů, předstihl tak přímého rivala mladoboleslavské značky. Škoda Scala se musela smířit s třetí příčkou v segmentu, s meziročním poklesem z 8.736 na 8.632 kusů. Silný růst zažily i Volkswagen Golf a Kia Ceed, naopak si loni pohoršily Toyota Corolla, Seat Leon i Ford Focus. Mezi nejlepší se pak dostal celkově devátý Citroën C4 lákající na atraktivní cenovku i nezvyklý styl inspirovaný světem crossoverů. Na konci top 10 je pak Mercedes-Benz CLA s 571 kusy. Jeho sourozenec, Mercedes-Benz A, měl mimochodem na svém kontě 514 registrací.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 14007 | 19091 |
2. | Hyundai i30 | 10304 | 7419 |
3. | Škoda Scala | 8632 | 8736 |
4. | VW Golf | 4654 | 3942 |
5. | Kia Ceed | 4132 | 3828 |
6. | Toyota Corolla | 2082 | 2354 |
7. | Seat Leon | 1517 | 1981 |
8. | Ford Focus | 1023 | 1166 |
9. | Citroën C4 | 713 | 1 |
10. | Mercedes-Benz CLA | 571 | 678 |
Nejprodávanější vozy střední třídy
Zájem o vozy střední třídy dlouhodobě klesá, což je na českých registracích jasně patrné. V čele se drží Škoda Superb, následovaná Volkswagenem Passat se shodnou technikou. Superb si však meziročně pohoršil z 6.241 na 5.205 registrací, Passat pak z 2.226 na 1.397 kusů. Naopak VW Arteon meziročně vyskočil z 455 na 933 registrací, čemuž bezpochyby pomohla modernizace a příchod shooting braku. Meziročně pak rostlo i BMW řady 3, Opel Insignia nebo Subaru Outback. Insignia byla loni modernizována, Outback zase dorazil do Evropy v nové generaci.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Škoda Superb | 5205 | 6241 |
2. | VW Passat | 1397 | 2226 |
3. | VW Arteon | 933 | 455 |
4. | BMW 3 | 614 | 583 |
5. | Opel Insignia | 342 | 117 |
6. | Subaru Outback | 252 | 195 |
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Vyšší střední třída na českém trhu v posledních letech patří Mercedesu třídy E a nejinak tomu bylo i v roce 2021. Meziročně E-Klasse vyskočilo z 566 na 744 kusů a je tak jedním z důvodů loňského úspěchu trojcípé hvězdy u nás. Na druhou příčku se vyšvihlo Audi A6, které si meziročně pomohlo z 469 na 502 kusů. BMW 5 skončilo třetí, naopak s meziročním poklesem z 493 na 457 exemplářů.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz E | 744 | 566 |
2. | Audi A6 | 502 | 469 |
3. | BMW 5 | 457 | 493 |
4. | Volvo S90/V90 | 211 | 185 |
5. | Audi A7 | 104 | 94 |
Nejprodávanější luxusní automobily
Mercedes-Benz třídy S v roce 2021 rozjel prodeje nové generace a byl z toho nebývalý úspěch, S-Klasse meziročně vyskočila z 58 na 455 registrací. Na to jiný luxusní sedan nestačil, vždyť druhé BMW řady 7 meziročně spadlo ze 142 na 74 registrovaných kusů, což má nepochybně co dočinění s blížícím se příchodem nové generace tohoto vozu. Třetí pak skončilo Porsche Panamera s meziročním nárůstem z 26 na 38 registrací.
Nejprodávanější luxusní vozy | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz S | 455 | 58 |
2. | BMW 7 | 74 | 142 |
3. | Porsche Panamera | 38 | 26 |
4. | Audi A8 | 25 | 37 |
5. | Lexus LS | 8 | 1 |
Nejprodávanější malá SUV
Zájem o malá SUV zůstává vysoký, vždyť z nejprodávanějších osmi zástupců kategorie meziročně klesly jen dva, šestý Renault Captur a osmý Hyundai Kona. Naopak nejžádanější vůz kategorie, Škoda Kamiq, se meziročně vyšvihla z 7.438 na 10.453 registrací, což z ní udělalo nejprodávanější SUV na českém trhu vůbec. Skokanem byl i druhý Seat Arona, meziročně vyskočil z 1.015 na 2.883 kousků. Mezi nejlepší patří i čtvrtý Opel Crossland a pátý Ford Puma.
Nejprodávanější malá SUV | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Škoda Kamiq | 10453 | 7438 |
2. | Seat Arona | 2883 | 1015 |
3. | Peugeot 2008 | 2689 | 2123 |
4. | Opel Crossland | 1664 | 1160 |
5. | Ford Puma | 1586 | 1271 |
6. | Renault Captur | 1544 | 1755 |
7. | VW T-Cross | 1223 | 719 |
8. | Hyundai Kona | 964 | 1218 |
Nejprodávanější kompaktní SUV
Škoda Karoq sice v roce 2021 ztratila titul nejprodávanějšího SUV na českém trhu, ve své kategorii však jedničkou zůstává, meziročně navíc vyskočila z 8.043 na 9.671 registrovaných kusů. Nebývale se dařilo také celkově třetímu Hyundaii Tucson, který meziročně vyskočil z 4.454 na 5.696 exemplářů, což dokazuje, že se jeho nová generace povedla. Zpátky na scéně je pak Nissan Qashqai, celkově osmý, s meziročním skokem z 281 na 1.151 kusů, což souvisí s příchodem jeho nové generace. Hned dva zástupce mezi nejlepšími má pak Kia, sedmé SUV Sportage a desátý crossover Xceed. Oba letos čekají změny, Sprotage dorazila na začátku roku v nové generaci, Xceed se v průběhu roku dočká modernizace.
Nejprodávanější kompaktní SUV | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 9671 | 8043 |
2. | Škoda Kodiaq | 6250 | 6508 |
3. | Hyundai Tucson | 5696 | 4454 |
4. | Dacia Duster | 3439 | 3539 |
5. | VW Tiguan | 2386 | 2616 |
6. | Toyota RAV4 | 1886 | 1498 |
7. | Kia Sportage | 1494 | 1228 |
8. | Nissan Qashqai | 1151 | 281 |
9. | Peugeot 3008 | 1058 | 1026 |
10. | Kia Xceed | 983 | 650 |
Nejprodávanější velká SUV
Mercedes-Benz se v roce 2021 stal šestou nejprodávanější značkou na českém trhu, čemuž pomohl i jeho úspěch na poli velkých SUV. Nejžádanějším vozem segmentu se opět stal Mercedes-Benz GLE, navíc s dalším mezigeneračním skokem, z 1.052 na 1.243 kusů. Dařilo se i jeho většímu bratrovi, GLS skončilo čtvrté, s meziročním nárůstem z 386 na 545 kousků. Rostly ale i další modely, BMW X5, Volvo XC90 nebo VW Touareg. Dařilo se také nově uvedené Toyotě Highlander, která dosáhla na 346 registrací.
Nejprodávanější velká SUV | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Mercedes-Benz GLE | 1243 | 1052 |
2. | BMW X5 | 833 | 780 |
3. | Volvo XC90 | 646 | 518 |
4. | Mercedes-Benz GLS | 545 | 386 |
5. | VW Touareg | 432 | 410 |
Nejprodávanější velkoprostorové vozy
Rok 2021 v oblasti velkoprostorových vozů na českém trhu patřil středně velkým osobním dodávkám. Jedničkou kategorie se tentokrát stal Ford Tourneo Custom, s meziročním skokem z 851 na 1.470 kusů. Hned za ním skončila Toyota Proace, přestože si meziročně pohoršila z 1.407 na 1.310 kusů, jasně porazila své sourozence bývalé Skupiny PSA. To Citroën Berlingo se musel tentokrát smířit až se třetí příčkou, s meziročním pádem z 1.992 na 1.161 kusů. za dveřmi je totiž už údajně facelift. Mezi osmi nejlepšími je pak i osmý Mercedes-Benz V nebo jediné klasické MPV, celkově čtvrtý VW Touran, který však meziročně spadl z 1.556 na 1.142 kusů.
Nejprodávanější velkoprostorová auta | |||
Poř. | Model | Registrace 2021 [ks] | Registrace 2020 [ks] |
1. | Ford Tourneo Custom | 1470 | 851 |
2. | Toyota Proace | 1310 | 1407 |
3. | Citroën Berlingo | 1161 | 1992 |
4. | VW Touran | 1142 | 1556 |
5. | VW Caddy | 998 | 991 |
6. | Toyota Proace City | 954 | 515 |
7. | Peugeot Rifter | 909 | 1720 |
8. | Mercedes-Benz V | 741 | 581 |