Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2021: Ojetin skoro jako nových aut, minimální poptávka po elektrovozech

David Bureš David Bureš 6. 1. 2022 • 16:56
29
142
Zobrazit náhledy (29)
Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG

Rok 2021 byl na českém trhu s novými automobily turbulentní. Po optimistickém prvním pololetí nastal pád, výsledkem je však nakonec mírný nárůst oproti roku 2020.

Na českém trhu bylo za rok 2021 registrováno 206.876 osobních automobilů, což bylo o 1,9 % více než o rok dříve. I přes mírný meziroční nárůst to moc pozitivní výsledek není, z hlediska registrací nových aut šlo o nejhorší rok od roku 2014. Vyplývá to ze Statistik svazu dovozců automobilů.

Šlo o velice turbulentní rok. První měsíce se zdály pozitivní, hlad po autech i po covidových lockdownech byl vysoký, a tak značky hlásily meziroční růsty registrací. Jenže zhruba v polovině roku přišel zlom, automobilky totiž řešily nedostatek výrobních komponentů, který opět omezoval výrobu, důsledkem čehož zpomaloval i odbyt. V druhé polovině roku tak registrace spíše meziročně klesaly. A tak po nadějných prvních měsících roku činí konečný výsledek jen mírný meziroční nárůst.

To je ale zároveň jedna z mála pozitivních zpráv. Tak málo nových osobních automobilů bylo na českém trhu (s výjimkou roku 2020) naposledy registrováno v roce 2014, tehdy to bylo 192.314 aut.

I kvůli nedostatku nových automobilů tak rostl dovoz ojetin. Zákazníci zkrátka začali hledat jinde, přičemž meziroční nárůst dovezených ojetin narostl o 23,2 %, výsledkem čehož u nás v uplynulém roce bylo registrováno takřka tolik ojetin jako nových vozů. Konkrétně jich bylo u nás registrováno 185.663 kusů. Více než polovina z nich navíc bylo starších 10 let, což zpomaluje obměnu vozového parku u nás.

Turbulentní rok je samozřejmě patrný také na výsledcích jednotlivých značek. Díky silné pozici si drží první příčku domácí Škoda, jejích 70.946 registrací však bylo o 5,1 % méně než před rokem. Na druhou příčku se pak vyšvihlo Hyundai, jehož 20.200 registrací je meziroční skok o 26 %. Na to nestačil Volkswagen, který byl třetí, přestože si meziročně mírně pomohl na 16.813 registrací.

Vynikající výsledek zaznamenala také celkově pátá Kia, s meziročním růstem o 17,5 %, podobným tempem rostl také Mercedes-Benz. Naopak Dacia se propadla až na devátou pozici, Renault byl dokonce až jedenáctý.

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 1-12/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 70.946 -5,1 34,79
2. Hyundai 20.200 +26,0 9,76
3. Volkswagen 16.813 +0,3 8,13
4. Toyota 10.334 +3,1 5
5. Kia 9.787 +17,5 4,73
6. Mercedes-Benz 8.226 +17,1 3,98
7. Peugeot 7.652 -9,6 3,7
8. Ford 7.038 +3,4 3,4
9. Dacia 6.821 -30,0 3,3
10. Seat 6.337 +46,2 3,06
11. Renault 5.457 -27,2 2,64
12. BMW 4.909 0 2,37
13. Opel 4.457 +32,0 2,15
14. Citroën 4.018 -11,2 1,94
15. Audi 2.910 +18,8 1,41
16. Mazda 2.492 +39,3 1,2
17. Volvo 2.480 +23,5 1,2
18. Suzuki 2.468 -0,3 1,19
19. Nissan 1.376 +61,3 0,67
20. Mitsubishi 1.326 -27,4 0,64
- CELKEM 206.876 +1,9 -

Měnilo se i pořadí mezi jednotlivými modely. Na první příčku se po letech opět vyšvihla Škoda Fabia, s 15.450 kusy překonala druhou Škodu Octavia (14.007 kusů). Třetí následuje Škoda Kamiq, dokazující, že o městský crossover je zájem větší než o kompaktní hatchback - Scala se stejnou technikou skončila šestá. Hierarchii mladoboleslavských modelů tak narušuje čtvrtý Hyundai i30.

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle modelů
Poř. Model Registrace 1-12/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Fabia 15.450 -3,4 7,47
2. Škoda Octavia 14.007 -26,6 6,77
3. Škoda Kamiq 10.453 +40,5 5,05
4. Hyundai i30 10.304 +38,9 4,98
5. Škoda Karoq 9.671 +20,2 4,67
6. Škoda Scala 8.632 -1,2 4,17
7. Škoda Kodiaq 6.250 -4,0 3,02
8. Hyundai Tucson 5.696 +27,9 2,75
9. Škoda Superb 5.205 -16,6 2,52
10. Volkswagen Golf 4.654 +18,1 2,25
11. Kia Ceed 4.132 +7,9 2
12. Dacia Duster 3.439 -2,8 1,66
13. Seat Arona 2.883 +184,0 1,39
14. Dacia Sandero 2.790 +26,5 1,35
15. Peugeot 2008 2.689 +26,7 1,3
16. Renault Clio 2.396 -31,4 1,16
17. Volkswagen Tiguan 2.368 -9,5 1,14
18. Toyota Corolla 2.082 -11,6 1,01
19. Toyota RAV4 1.886 +25,9 0,91
20. Opel Crossland 1.664 +43,5 0,8

Zajímavý je i pohled na jednotlivé kategorie. SUV v roce 2021 tvořily 42,51 % všech registrovaných aut. Kombíky následují druhé, s podílem 21,40 %.

Co se týče rozdělení vozů podle pohonu, stále je největší zájem o vozy se zážehovým motorem - ty tvořily 68,06 % registrací. Osobní vozy se vznětovým agregátem naopak klesly na 24,7% podíl, tratily na nástupu hybridů. Naopak o elektromobily zůstává minimální zájem, 2.646 registrací činí jen 1,28% podíl na trhu. Meziročně tak jejich registrace spadly o 19 %.

Důvod je nasnadě. "Mezi českými zákazníky není poptávka po elektrovozech," uvedl Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika, dovozce vozů většiny značek VW Group, na tiskové konferenci k oznámení statistik registrací za rok 2021. Jeho kolegové z řad dalších značkových zastoupení však zdůrazňují, že přestože nejde o univerzální řešení pro všechny, jedná se o technologii, která má smysluplné využití.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Emel
9. 1. 2022 22:21
Re: Z tabulek je jasně vidět
Zhoršuje kvalitu - asi ano, tolik problémů, jako bylo s infotainmentem třeba v Octavii 4, nikdy dřív nebylo. Na druhou stranu ale teď netrpí na žádné vážnější technické problémy... třeba ve srovnání s první generací TSI.
Dostupnost zhoršuje z důvodu nedostatku čipů, jinak by byly Škodovky dostupné. Za vyšší ceny než dřív - což je ale z pohledu automobilky racionální.
A proč zhoršuje kvalitu... nevím, já moc nevěřím na spiknutí, asi se to prostě nepovedlo... beru to jako takovou ochutnávku IT projektů v automotive světě :-)
Avatar - MS-sport
9. 1. 2022 00:39
Re: Z tabulek je jasně vidět
Pointa je v tom, že Škodovka zhoršuje kvalitu i dostupnost a to z důvodu dnešni iracionality.
Avatar - Emel
8. 1. 2022 23:09
Re: Z tabulek je jasně vidět
Pokud chceš auto pro průměrného českého člověka, tak je to spíš ta Fabia 3 Combi, než by to byla dražší Fabia 4 Combi ;-) - takže vše v pořádku, ne?
Zapamatuj si ta 4-4,5%... to jsou tvrdá čísla, přesně tak je Fabia Combi pro automobilku důležitá... a že to není model s nejlepší marží není potřeba zdůrazňovat. Mně je to auto taky sympatický, ale prodá se jich relativně málo a na Kamiqu je lepší marže, to je celý.
PS: jeden píše "v zadu" zvlášť, ty zase "nemá navíc" dohromady... já se z vás picnu :-)
Avatar - Barrichello
8. 1. 2022 13:59
Re: Ste bohatý národ
:yes: :yes: :yes:

taky si pořid zavčas, at se ještě svezeš
Avatar - rohYpnol
8. 1. 2022 12:42
Re: Elekroodpad realne...
Ano. To jsi celý ty. Rozporuješ něco co nikdo netvrdí :D :D :D :no: