Český trh v srpnu 2010: Importům mezi malými vozy kraluje Seat Ibiza
Trh v meziročním srovnání s osmým měsícem loňského roku opět ztratil, i když ne tolik jako v červenci. Klesl o 672 jednotek (-15,7 %). Zatímco loni našlo nové majitele 4.292 nových aut, letos jich bylo 3.620.
Prvenství Fabie není žádným překvapením, tentokrát se jich prodalo 1.015. Druhé místo v malých vozech patří již zmíněné Ibize s 370 kusy. Nabídka akčních cen (pětidveřová Ibiza Basis 1,2 12V/44 kW stojí 219.900 Kč), ale zejména kombíku ST vykonala své. Následují oba Fordy v pořadí Fiesta (286) a Fusion (259 kusů). Za nimi se umístil Renault Thalia, který má celkem 219 registrací.
Meziroční porovnání se srpnem 2009 nevypadá u Fabie zrovna dvakrát optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o -31,9 %, prodalo se o 475 nejmenších škodovek méně. Druhá Ibiza zaznamenala naopak prudký vzestup o 506,6 %. Ano, čtete správně, u automobilu, který se pohybuje v horních patrech žebříčku, je tento údaj z říše snů. Loni našlo zájemce jen 61 aut. Na třetím místě najdeme také postup, i když mnohem menší: registrace Fiesty jsou vyšší o 93 (ze 193, tedy +48,2 %). Fusion ztratil tradičně hodně: -37,6 %, respektive -156 vozů. Také Renault Thalia si připsal letos méně, ale jen o 8 kusů (-3,5 % z 227 loňských).
Postup roku nikdo Ibize vyfouknout nedokázal. Všichni ostatní mají hluboko pod 100 % a vůbec, šplhounů je pomálu. Kromě již zmiňované je na tom slušně také Renault Clio (+40,6 %, ze 138 na 194 kusů, tedy +56). Zlepšila se ještě Dacia Sandero, dále Hyundai Accent a Honda City. To je protentokrát vše. Nissan Micra pak má stejně jako loni.
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Lada Priora (-77,8 %, z 9 na 2), byť její zařazení do této kategorie je trochu sporné. Nejkratší hatchback má sice těsně přes 4,2 m, ale všechny tři karosářské varianty sdílejí platformu s rozvorem 2492 mm a ten ruského nezmara řadí právě sem. Z modelů v žebříčku nejvíce ztratil Colt od Mitsubishi (-55,6 %, z 18 na 8), který těsně následují Hyundai i20 (-45,3 %, -101 kusů) a Toyota Yaris (-44,5 %, -85).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2010 | 1-8/2010 | 8/2010 | 1-8/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1015 | 10353 | 28,0% | 33,6% |
2. | Seat IBIZA | 370 | 1246 | 10,2% | 4,0% |
3. | Ford FIESTA | 286 | 2472 | 7,9% | 8,0% |
4. | Ford FUSION | 259 | 2548 | 7,2% | 8,3% |
5. | Renault THALIA | 219 | 1404 | 6,0% | 4,6% |
6. | Renault CLIO | 194 | 1266 | 5,4% | 4,1% |
7. | Peugeot 207 | 185 | 1430 | 5,1% | 4,6% |
8. | Hyundai i20 | 122 | 1065 | 3,4% | 3,5% |
9. | Volkswagen POLO | 115 | 1699 | 3,2% | 5,5% |
10. | Toyota YARIS | 106 | 1302 | 2,9% | 4,2% |
11. | Chevrolet AVEO | 104 | 800 | 2,9% | 2,6% |
12. | Fiat PUNTO | 100 | 796 | 2,8% | 2,6% |
13. | Citroën C3 | 97 | 764 | 2,7% | 2,5% |
14. | Dacia SANDERO | 86 | 746 | 2,4% | 2,4% |
15. | Opel CORSA | 68 | 430 | 1,9% | 1,4% |
16. | Hyundai ACCENT | 59 | 569 | 1,6% | 1,8% |
17. | Suzuki SWIFT | 52 | 382 | 1,4% | 1,2% |
18. | Kia RIO | 47 | 390 | 1,3% | 1,3% |
19. | Mazda 2 | 42 | 382 | 1,2% | 1,2% |
20. | Peugeot 206 | 38 | 278 | 1,0% | 0,9% |
21. | Nissan MICRA | 15 | 84 | 0,4% | 0,3% |
22. | Honda JAZZ | 13 | 126 | 0,4% | 0,4% |
23. | Mitsubishi COLT | 8 | 102 | 0,2% | 0,3% |
24. | Honda CITY | 7 | 69 | 0,2% | 0,2% |
25. | Alfa Romeo MITO | 6 | 40 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 7 | 55 | 0,2% | 0,2% |
- | CELKEM | 3620 | 30798 | 100,0% | 100,0% |
Pokles trhu za dvě třetiny letošního roku činí -17,8 %. Své zákazníky našlo 30.798 automobilů této třídy místo 37.488.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 10.353 exempláři (její podíl je 33,6 %) před Fusionem (2.548, 8,3 %), třetí je Fiesta (2.472, 8 %). Modernější sokyně od svému staršímu sourozenci (vlastně spíše předchůdci) již notně dýchá na záda, navíc se probírá také konkurence. Není tedy divu, že letitá Fordova krabice ztrácí a post dovozové jedničky na konci roku asi neobhájí.
Čtvrtý je stále Volkswagen Polo (1.699, 5,5 %), i když se mu poslední dobou nedaří navázat na nedávné výborné výsledky. Páté pořadí náleží Peugeotu 207 (1.430, 4,6 %), šestá Thalia je ovšem se 1.404 kusy ve velmi těsném závěsu.
Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě také ztratila, pád činí -16,2 %, loni se jich prodalo o 2.003 více. Méně registrací má rovněž Fusion, vzhledem k jeho momentálním výsledkům není divu. Pohoršil si o značných -47,2 % (před rokem 4.829, letos o 2.281 méně!). Fiesta vykazuje pravý opak: +869 aut, tedy o 54,2 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého Fordu již není nejvyšší ze všech. Přeskočil jej Seat Ibiza (+68,6 %), tomu ale patří celkově až devátá příčka. Vraťme se do Top 5. Volkswagen Polo získal oproti loňsku 93 vozů, tedy 5,8 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 504 kusů hůře (-26,1 %).
Mezi vznětovými motory patří v srpnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 171 registracemi (podíl na celkových je tentokrát 16,8 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 59 (!) auty s motory HDi (31,9 %), s největší pravděpodobností šlo o dodávku firemnímu klientovi. Třetí příčku obsadil Ford Fusion se 16 kusy (6,2 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky turbodieselů nedosáhlo, za zmínku ale stojí ještě Dacia Sandero. 8 nových přírůstků s agregáty dCi znamená 9,3 %.
Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, v srpnu znovu dominovalo Suzuki SX4 před Kiou Soul a Fiatem Sedici. Do pořadí se po měsíční absenci vrátila Toyota Urban Cruiser, ale čtveřice vozů neznamená žádný zásadnější průlom do statistik. Otázkou také je, zda očekávaný příchod Nissanu Juke bude pro tuto minikategorii spásou.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v srpnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2010 | 1-8/2010 | 8/2010 | 1-8/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 118 | 731 | 72,0% | 66,5% |
2. | Kia SOUL | 27 | 216 | 16,5% | 19,6% |
3. | Fiat SEDICI | 15 | 125 | 9,1% | 11,4% |
4. | Toyota URBAN CRUISER | 4 | 28 | 2,4% | 2,5% |
- | CELKEM | 164 | 1100 | 100,0% | 100,0% |