Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2011: Hyundai i40 mezi nejlepšími ve střední třídě

Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
Hyundai i40
62 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Srpen ve střední třídě znamenal razantní nástup novinky z Jižní Koreje. Hyundai i40 se dostal až za velkou trojku.

Celkový trh si polepšil, získal totiž +19,6 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 881 vozů, v letošním osmém měsíci 1.054, tedy o 173 více.

První příčku obsadila tradičně vlajková loď domácího výrobce s 280 kusy. Passat se musel spokojit opět se stříbrem (188 registrací), Mondeo, které jej zkraje letošního roku poráželo, je třetí (166). O čtvrté místo se musela v titulku zmíněná i40 rozdělit s Peugeotem 508, oba konkurenti získali svorně 56 exemplářů. Insignia, Laguna i Audi A4 jsou tedy tentokrát mimo nejlepší pětku.

Předchůdce i40, tedy poslední evropská Sonata, žádným bestsellerem nebyl. Většinou se pohyboval mezi 15. a 20. místem s výjimkou dubna 2010, kdy jej s největší pravděpodobností dodávka firemnímu zákazníkovi vyšvihla až na šestou příčku. U i40 se očekává razantnější zápis do statistik, současný fluidní design se líbí, byť má pochopitelně i své odpůrce, kteří jej považují za příliš překombinovaný a komplikovaný.

Superb si oproti srpnu 2010 pohoršil, byť jen mírně, o 9,1 % (-28). Nejbližší soupeři jsou na tom ovšem mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 39,3 %, před rokem bylo zaregistrováno 135 aut. Mondeo si loni vybralo pouze 91 Čechů, letos si tedy polepšil razantně, o 82,4 %, respektive 75 exemplářů. Co by jiní za devět desítek aut v jednom měsíci dali, na největší klasický osobní ford v evropské nabídce je to ale málo. Peugeot 508 se ve statistikách objevil až koncem roku 2010 a Hyundai i40 teprve minulý měsíc, takže je ještě srovnávat nelze. Mondeo sice vyskočilo slušně, ale na Volvo série 60 prostě nemá, to se zlepšilo o skoro 270 %, nová generace dělá divy. Oproti tomu Mazda 6 takřka 60 % ztratila.

Střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20111-8/20118/20111-8/2011
1.Škoda SUPERB280312326,6%33,9%
2.Volkswagen PASSAT188156317,8%17,0%
3.Ford MONDEO166114315,7%12,4%
4.Hyundai i4056695,3%0,8%
4.Peugeot 508563505,3%3,8%
6.Opel INSIGNIA454054,3%4,4%
7.Renault LAGUNA433644,1%4,0%
8.Audi A4323453,0%3,8%
9.Citroën C5261802,5%2,0%
9.Mercedes-Benz C262052,5%2,2%
11.Subaru LEGACY252162,4%2,3%
12.BMW 3232252,2%2,4%
13.Volvo S60/V60222232,1%2,4%
14.Audi A5192231,8%2,4%
15.Toyota AVENSIS131581,2%1,7%
16.Mazda 6111561,0%1,7%
17.Honda ACCORD5350,5%0,4%
18.Hyundai GENESIS COUPÉ4140,4%0,2%
18.Lancia DELTA4320,4%0,3%
20.Suzuki Kizashi3210,3%0,2%
-Ostatní modely71500,7%1,6%
-CELKEM10549200100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti osmi měsícům roku 2010 zvýšil o 4,2 %, z 8.825 na rovných 9.200 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 375 vozů více.

V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.123 kusy (jeho podíl dosahuje 33,9 %). Passat má jen polovinu těchto počtů (1.563, 17 %) a třetí je Mondeo (1.143, 12,4 %). Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který sotva překročil čtyři stovky aut (405, 4,4 %) a pátý je Renault Laguna s 364 vozy a čtyřprocentním podílem. Peugeot 508 a Audi A4 ale zatím příliš neztrácejí.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 271 vozů (+9,5 %). Passat je oproti tomu v minusu, ztratil rovných 6 % (o 99 kusů méně). Prodeje Mondea vzrostly o 198 automobilů (21 %). Insignia si rovněž polepšila (+34,6 %, loni 301, letos +104). Laguna měla před rokem 357 aut, letos +7. Její nárůst tak činí jen +2 %, ale pořád je to zisk. Nejvíce ze všech má i v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +1.073,7 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 19 na 223 aut. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Hondě Accord a Subaru Legacy. Zatímco pád Accordu překročil 40 %, u Legacy je zhruba třetinový.

Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 242 (86,4 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě rovných 170 kusů (ještě vyšších 90,4 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 90 zákazníků (naopak slabších 54,2 %). Hyundai i40 si připsal 54 vozů s turbodieselovými agregáty, zážehové byly tedy pouze dva. Podílem 96,4 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší. Ale opět není Jihokorejec nejlepší sám. Peugeot 508 je na tom totiž úplně stejně i v tomto srovnání, benzin spalovaly dva vozy z 56 nově zaregistrovaných.

Co se alternativních paliv ve střední třídě týče, v srpnových statistikách najdeme čtveřici Passatů v kolonce CNG, dvojici Renaultů Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku.