Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Ve vyšší střední třídě došlo v srpnu k překvapení: propadlo se Volvo a v Top 5 se objevil Jaguar s Lexusem.

Trh v meziročním srovnání klesl o 14,5 %. Před dvanácti, respektive necelými třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 283 vozů vyšší střední třídy, letos 242, tedy o 41 méně.

V srpnovém žebříčku okupují první čtyři místa Němci. Tradičně zvítězila mnichovská „pětka“, připsala si celkově hodně vysokých 98 kusů a podíl 40,5 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad se muselo znovu spokojit s druhým místem, ale na bavorského soupeře nestačí. Tentokrát mělo na kontě 82 exemplářů (33,9 %), přičemž kombi do lehkého terénu zvolilo 21 zákazníků. Třetí příčka náleží třídě E s 16 novými auty (6,6 %) včetně jednoho kupé či kabrioletu, které SDA uvádí mezi sportovními vozy. „Éčko“ tak už na své konkurenty ztrácí hodně. Čtvrtý je druhý model z Ingolstadtu: A7 s 12 registracemi (5 %). Poněkud širší Top 5 uzavírají svorně Jaguar XF a Lexus GS (8, 3,3 %). Velká Volva jsou až sedmá spolu s Mercedesem CLS.

Lídr BMW 5 v meziměsíčním porovnání se srpnem 2011 vykazuje překvapivě -4,9 % (o pět vozů méně ze 103!). Audi A6 si naopak polepšilo o 9,3 %. Zaznamenalo zisk sedmi jednotek, před rokem jich tudíž bylo 75. Třída E od Mercedesu hlásí hluboký pád o 57,9 % (-22 kusů). Audi A7 má dokonce -61,3 % (-19 z 31). Jaguar XF pro změnu vystřelil vzhůru o 300 %, ze dvou na už vzpomínaných osm. Lexus GS loni vůbec nebodoval, letos na jaře jej vystřídala aktuální čtvrtá generace.

Největší procentní si tedy připisuje britská kočka. Ani kusová navýšení tentokrát nejsou nijak velká, takže alespoň telegraficky zmiňme i šestkové BMW (+200 %) a stuttgartské CLS (+150 %) Počtovým skokům vévodí dvojčata A6/Allroad před Jaguarem, třetí je trojcípá hvězda s písmeny CLS (+3), následují již jen kupé, kabriolety a sportovní sedany BMW řady 6 se zlepšením o dvě auta.

Pádům vládne francouzský Jihokorejec Renault Latitude, který jsme do pořadí nezařadili, neboť se nevešel do první desítky (-91,7 %, -11 z 12, prodal se pouze jeden). Mnohem důležitější jsou Volva S80, V70 a XC70 (-73,7 %, -14). Audi A7 i E-Klasse jsme již vzpomínali. Zmínili jsme se i o „loserech“ kusových. Tady je lídrem Mercedes E před „á-sedmičkou“ a velkými vozy ze severu Evropy, konkrétně Švédska. „Diamant“ původně od Samsungu je zde až čtvrtý.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti dvěma třetinám loňského roku zvýšil o 211 vozů (+11,7 %), tedy z 1.811 na 2.022.

Momentálním vládcem pořadí od ledna 2012 je BMW řady 5, které svým pronásledovatelům stále uniká. Má na kontě už 675 kusů a podíl 33,4 %. Na druhém místě se nachází Audi A6 (586, 29 %). Audi začátkem roku BMW stačilo a chvíli bylo dokonce i první, ale nyní už nemá na zlato nárok. V tomto účtování okupuje bronz stále ještě Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (203, 10 %). „Éčko“ je včetně kupé a kabrioletů čtvrté (196, 9,7 %), ale už jen o pověstný vlásek. Na páté příčce zůstává Audi A7 (118, 5,8 %), které zároveň jako poslední překročilo stovku. Nejblíže k ní je Mercedes-Benz CLS (86).

V meziročním srovnání s letopočtem 2011 si vedoucí řada 5 s modrobílým logem polepšila o 97 vozů (16,8 %). Audi má o 210 kusů a 55,9 % více. Volvo 70/80 je na tom také lépe než loni, i když zdaleka nevylétlo o tolik (+7 jednotek, +3,6 %). Počty Mercedesu E poklesly o 31,9 % a 92 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani A7 (-41,6 %, -84 aut).

Procentním skokanem roku jmenujme Lexus GS, který se zlepšil o 1.150 %, konkrétně ze dvou exemplářů na 25, hlavní slovo zde má ovšem střídání stráží. Trojciferný nárůst hlásí ještě do segmentu nedávno nově zařazené BMW řady 6, jenž je na tom o +112,5 % lépe, poněvadž vyskočilo z 16 na 34 registrací. Následuje Mercedes CLS se ziskem 72 % (+36 z rovné padesátky). O dvě třetiny více najdeme u Jaguaru XF (35 místo 21). Audi A6 se v tomto přehledu šplhounů propadlo až na pětku, vykazuje ovšem s přehledem největší kusové zlepšení před BMW 5 a CLS.

Propadákům sice nadále s -83,3 % kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Výrazně špatné výsledky vykazuje hlavně Audi A7, „kusovka“ Infiniti M má -33,3 % (-3 vozy, z devíti na šest). Latitude už se také octl mezi nejhoršími (-32,1 %, -18 z 56). Třída E (-31,9 %) si pohoršila o nejvíce exemplářů ze všech před čtyřmi kruhy se splývavou zádí a zástupcem Renaultu.

„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 96 klientů (98 %), zážehové motory zvolili jen dva. Audi má na kontě za srpen 57 sedanů a Avantů A6, respektive dvacítku Allroadů s agregáty TDI (dohromady 77, tedy 93,9 % z celkového počtu). Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží 14 novopečených majitelů (87,5 %). Naftové motory poháněly všech osm Jaguarů XF a také stylových sedm Audi A7 (menších 58,3 %). Prodala se i trojice hybridních Lexusů GS.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.BMW 59867540,5%33,4%
2.Audi A68258633,9%29,0%
3.Mercedes-Benz E161966,6%9,7%
4.Audi A7121185,0%5,8%
5.Jaguar XF8353,3%1,7%
5.Lexus GS8253,3%1,2%
7.Mercedes-Benz CLS 5862,1%4,3%
7.Volvo S80/V70/XC7052032,1%10,0%
9.BMW 63341,2%1,7%
10.Infiniti M260,8%0,3%
10.Lancia THEMA2100,8%0,5%
Ostatní modely-1480,4%2,4%
CELKEM-2422022100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Avatar - PeterLuk
26. 9. 2012 14:44
Re: XF
JJ, dizajn má D3 špičkový, to je pravda, lenže Jagaur je podľa mňa ešte vyššie. ;-)
Avatar - Dinar
26. 9. 2012 09:45
Re: XF
Pamatuju si na cestu z šourůmu RR, kdy můj přítel nadšeně výskal do chvíle, než nám ve stopadesáti na dálnici uletěly komplet lišty kolem předního okna. Už když ty kousky u krajnice sbíral, začal v něm hlodat červíček pochyb, který po x dalších peripetiích v následných měsících vyústil do úspěšného odstoupení od smlouvy. Teď má GL a je spokojen. Já fakt s tou image nevím, určitě je jak u RR tak u jagu silná, ale opravu hlavně u těch, co ta auta pozorují z chodníku. U reálných potenciálních kupců je to trochu jinak.
Avatar - Dinar
26. 9. 2012 09:39
Re: XF
Co se komu líbí, to je jistě individuální, ale o tom nemluvím, mluvím o kvalitě designu, což je věc s kategorií líbí/nelíbí nesouvisející.
Avatar - Barrichello
26. 9. 2012 09:23
Re: XF
že by Mercedesí W5A580?

No známýmu zas vylítla bokem ojenice v jaguaru z 80.let
Avatar - Machýrek
26. 9. 2012 01:43
Re: XF
Cekaji "neco jineho".
S produkty labelu Jaguar resp. Land Rover resp. Range Rover mam, troufam si rict, bohatou zkusenost: z ruznymi produkty dohromady cca 200k km.
Vysledek: nehledim zpet, drzim palce, ale nakupovat chodim jinam.
Az se mi bude chtit, napisu o tom blog, treba jak mi v Jagu na okresce v cca 120 km/h vypochodovala aut. prevodovka na silnici, dnes nostalgie, tehdy bezvychodna situace kdesi v severnich Cechach...