Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 vzrostly o 4,8 %, z 1.412 na 1.480 kusů (+68).
Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 241 exemplářů a podíl 16,3 %. Druhý Hyundai ix35 na svůj červnový triumf nenavázal ani tentokrát (152, 10,3 %). Třetí místo obsadil rumunský horal Dacia Duster (133 kusů, 9 %). Kříženec tygra a leguána od Volkswagenu je čtvrtý a připsal si 112 aut (7,6 %). Kia Sportage skončila pátá (106, 7,2 %), uzavírá tedy Top 5 a jako poslední vykazuje trojciferná čísla. Zbytek první desítky je v japonské a německé režii.
V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zhoršil o 27 registrací (-10,1 %). Hyundai ix35 hlásí naopak slušný zisk, konkrétně 49 % (+50). Dacia Duster má tradičně méně než loni, spadla o 35,1 % a 72 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo výrazných 205 vozů. V tomto trendu pokračují i ostatní. Tiguan si pohoršil o 13 kusů, v jeho případě tento údaj představuje -10,4 %. Loni v srpnu si jich Češi koupili 125. Kia Sportage rovněž vykazuje negativní znaménko a k tomu ještě 9,4 % (o 11 aut méně).
O nejvíce kusů ze všech se zvedla ix35, druhý je v tomto přehledu Nissan Qashqai (+46) a třetí BMW X1 (+23) Na procenta mají ve zveřejňované první třicítce trojciferná čísla nedůležitý Jeep Compass (+250 %), přece jen úspěšnější Chevrolet Captiva (+150 %, z 8 na 20) a dále celkově šestý „kočovník“ od Nissanu. Ten vylétl o 109,5 %, konkrétně ze 42 na 88 aut. Trojciferným navýšením se chlubí ještě ruský nezmar Lada Niva (+100 %), X1 je hned za klasikem z Východu s výsledkem o 92 % lepším.
Největší meziroční propad co do procent zaznamenaly z Top 30 shodně Audi Q5 a Hyundai Santa Fe (oba -53,8 % a -21 exemplářů). Santa Fe aktuální generace se loučí, o Q5 to ovšem říci nelze. Následují Mazda CX-7 (-52,6 %, -10), ale ta už se nevyrábí. Více než čtyřicetiprocentní sešup zaznamenalo ještě Mitsubishi ASX (-44,8 %, -30), to čeká na start prodeje modernizované verze. Modely pod čarou vynechme. Největší kusovou ztrátu mají již zmiňovaní Duster před ASX a překvapivě třetím Yetim.
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 17,5 %, konkrétně z 12.426 na 14.599 vozů (+2.173).
Pořadí po osmi měsících vévodí pochopitelně Yeti (2.823 registrací, podíl 19,3 %). Následuje Hyundai ix35 (1.570, 10,8 %), který už soupeřům uniká. „Kočovníkovi“ se momentálně daří méně, drží ovšem stále průběžný bronz (1.333, 9,1 %). Dacia Duster je čtvrtá (1.250, 8,6 %) a odskočila dotírajícímu pátému Tiguanu (1.226, 8,4 %).
Yeti získal od začátku roku 265 aut (10,4 %). Navýšení Hyundaie ix35 se drží těsně pod polovinou (49,8 %), Korejec má o 522 exemplářů více. Qashqai se pyšní stále vysokými +167,7 %, respektive údajem +835 kusů. Duster naopak výrazně ztratil: 29,2 %, vybralo si jej o 516 lidí méně. Tiguan oproti loňsku získal 38,4 % a 340 vozů.
Skokanem je kromě statistických perliček typu Fiatu Freemont nebo Jeepu Compass Chevrolet Captiva (+186,5 %, 212 aut místo 74). Následuje již detailněji rozebraný Qashqai. Nad 100 procent nikdo jiný nemá, registrace nedůležitého Opelu Antara vyskočily alespoň o 68 %. Na kusy vede japonsko-britský kříženec před ix35, Tiguanem, Yetim a velkým Freemontem (+159), ale ten se neprodával loni celých 12 měsíců.
Největší procentní pád si připisuje Jeep Patriot (-74,2 %) před Peugeotem 4007 (-36,4 %), ti ale nejsou příliš zajímaví. Následují pomalu odcházející Mazda CX-7 (-31,4 %) a Hyundai Santa Fe (-30,7 %). Zbytek je pod hranicí -30 %. O největší počet aut se odporoučelo rumunské SUV (zmíněných -516), druhá je v této statistice Kia Sportage (-138), za ní Mitsubishi ASX (-92) a Audi Q5 (-87).
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v srpnu Škoda Yeti (167 kusů, podíl 69,3 %). U v pořadí druhého Hyundaie ix35 činily vznětové motory vyšších 79,6 % (121 aut). Tiguan měl 78 vozů se zkratkou TDI (69,6 %). Dacia Duster dosáhla na 61 registrací dCi (45,9 %). Pátá jsou společně dvě velká překvapení: Audi s 45 Q3 na naftu (93,8 %), stejný počet i podíl má také BMW X1. Celkem 37 Dacií Duster spalovalo bioethanol E85, jedna další pak LPG.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2012 | 1-8/2012 | 8/2012 | 1-8/2012 | |
1. | Škoda YETI | 241 | 2823 | 16,3% | 19,3% |
2. | Hyundai ix35 | 152 | 1570 | 10,3% | 10,8% |
3. | Dacia DUSTER | 133 | 1250 | 9,0% | 8,6% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 112 | 1226 | 7,6% | 8,4% |
5. | Kia SPORTAGE | 106 | 938 | 7,2% | 6,4% |
6. | Nissan QASHQAI | 88 | 1333 | 5,9% | 9,1% |
7. | Honda CR-V | 49 | 451 | 3,3% | 3,1% |
8. | Audi Q3 | 48 | 374 | 3,2% | 2,6% |
8. | BMW X1 | 48 | 336 | 3,2% | 2,3% |
10. | Mazda CX-5 | 45 | 206 | 3,0% | 1,4% |
11. | Toyota RAV4 | 43 | 275 | 2,9% | 1,9% |
12. | Mitsubishi OUTLANDER | 41 | 201 | 2,8% | 1,4% |
13. | BMW X3 | 40 | 347 | 2,7% | 2,4% |
13. | Fiat FREEMONT | 39 | 187 | 2,6% | 1,3% |
15. | Mitsubishi ASX | 37 | 431 | 2,5% | 3,0% |
16. | Ford KUGA | 36 | 400 | 2,4% | 2,7% |
17. | Volvo XC60 | 26 | 401 | 1,8% | 2,7% |
18. | RANGE ROVER EVOQUE | 23 | 164 | 1,6% | 1,1% |
19. | Chevrolet CAPTIVA | 20 | 212 | 1,4% | 1,5% |
20. | Audi Q5 | 18 | 205 | 1,2% | 1,4% |
20. | Hyundai SANTA FE | 18 | 160 | 1,2% | 1,1% |
22. | Subaru FORESTER | 17 | 173 | 1,1% | 1,2% |
23. | Mercedes-Benz GLK | 14 | 96 | 0,9% | 0,7% |
24. | Kia SORENTO | 13 | 153 | 0,9% | 1,0% |
24. | Renault KOLEOS | 13 | 118 | 0,9% | 0,8% |
26. | Suzuki GRAND VITARA | 11 | 75 | 0,7% | 0,5% |
27. | - | 9 | 26 | 0,6% | 0,2% |
27. | Mazda CX-7 | 9 | 109 | 0,6% | 0,7% |
29. | Jeep COMPASS | 7 | 40 | 0,5% | 0,3% |
30. | Lada NIVA | 6 | 59 | 0,4% | 0,4% |
30. | Peugeot 4007 | 6 | 28 | 0,4% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 12 | 232 | 0,8% | 1,6% |
CELKEM | - | 1480 | 14599 | 100,0% | 100,0% |
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů stabilizovalo. Countryman vylezl znovu až na bronz za SX4 a Juke. Soul oproti tomu okupuje pětku, dokonce i Sedici je úspěšnější. Navíc hranatá kia dosáhla na pouhá tři auta, přitom se u nás stále dá bez problémů koupit.
Srpnový trh získal 12,9 % a 29 kusů. Pohoršil si Soul (radikálních -91,2 % a -31) a dokonce i lídr SX4 (-21,8 %, paradoxně stejných -31 aut). Nejvíce procent získal Countryman (divokých +1066,7 % a +32 jednotek). Juke má +135,9 %, tedy 92 místo 39 (vyšších +53). Sedici sice vykazuje dvakrát tolik (+6 aut logicky z šesti).
Segment od ledna zůstává v kladných hodnotách, je 5,6 %, respektive 92 registrací v plusu. Juke hlásí +158,6 %, vyskočil ze 186 na 481 exemplářů. Countryman si polepšil o 62 a Sedici o 32 vozů. SX4 naopak ztratilo 19 % (-230 registrací z 1.212), Soul spadl o 39,5 %, což u něj znamená -64 kusů.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v srpnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2012 | 1-8/2012 | 8/2012 | 1-8/2012 | |
1. | Suzuki SX4 | 111 | 982 | 43,9% | 56,7% |
2. | Nissan JUKE | 92 | 481 | 36,4% | 27,8% |
3. | Mini COUNTRYMAN | 35 | 102 | 13,8% | 5,9% |
4. | Fiat SEDICI | 12 | 70 | 4,7% | 4,0% |
5. | Kia SOUL | 3 | 98 | 1,2% | 5,7% |
CELKEM | - | 253 | 1733 | 100,0% | 100,0% |