Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Mezi velkými sportovně užitkovými vozidly se vrátil na trůn VW Touareg. V terénních pickupech Hilux stále stíhá Amarok.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v srpnu lehce ztratil, konkrétně 1,1 %. Pohoršil si z 283 na 280 registrací (-3).

Touareg se vrátil na první místo měsíčního žebříčku po půlroční absenci, kdy dominoval Mercedes-Benz ML. Velké SUV od Volkswagenu se dostalo na pomyslné zlato díky 52 exemplářům (18,6 %). Také další pořadí odpovídá „starým pořádkům“. Druhé je totiž BMW X6, které jich má 43 (15,4 %). Na bronzovou příčku se vyšplhal jiný „bavorák“: X5 (28, 10 %). Pro Audi Q7 se rozhodlo 24 zákazníků (8,6 %). Třída M nakonec obsadila alespoň poslední místo v Top 5 (21, 7,5 %).

K paradoxní situaci došlo také ve srovnání s osmým měsícem loňského roku. Volkswagen Touareg i BMW X6 mají totiž úplně stejně jako v srpnu 2011! X5 vykazuje ztrátu 15,2 %, tenkrát měl na kontě 33 aut. Registrace Q7 jsou lepší o přesnou polovinu (+8). ML má více o 17 kusů a procentní „hypernárůst“ 425 %.

Titul meziměsíčního šplhouna v tomto ohledu mezi první dvacítkou tak jinde nehledejme. Momentálně nejpopulárnější SUV s trojcípou hvězdu si polepšilo ze čtyř aut, generační výměna vykonala své. Následuje Porsche Cayenne (+225 %, +9 ze 4), Alespoň 100 procent už nemá nikdo, nejblíže této hodnotě se nachází Jeep Wrangler (+80 %). V absolutních počtech se kromě již vzpomínaného Mercedesu ML (+17) všichni ostatní pohybují v řádu jednotek, nejlépe jsou na tom Cayenne a Q7, o jejich číslech již zmínky padly.

Opačné nelichotivé prvenství patří modelu ix55 značky Hyundai s -81,3 %. Jeho registrace se propadly o třináct, z 16 na tři. Jihokorejec ovšem pomalu končí. Mercedes GL hlásí -76,9 % (-10 ze 13). Infiniti FX a Nissan Murano, který je mimo pořadí, ztratily tři čtvrtiny. Kusovým propadům vládne právě ix55 před třídou GL a větším crossoverem luxusní odnože Nissanu (-6).

Český trh v této kategorii se oproti dvěma třetinám minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 5,4 %, vykazuje 2.282 exemplářů na rozdíl od 2.166, polepšil si tedy o 116 aut.

V čele celkového pořadí došlo ke stejné změně jako v měsíčním žebříčku: Touareg znovu vede, tentokrát po čtvrtletní pauze díky 328 registracím (podíl 14,4 %). Stříbrná je tedy třída M (319, 14 %). Úspěšnějším z modrobílé dvojice se stala nově X6, má 216 přírůstků (9,5 %) a patří jí tak bronz. BMW X5 tudíž spadlo na čtyřku (209, 9,2 %). Top 5 uzavírá Audi Q7 (180, 7,9 %) a nejspíš si své umístění udrží, Volvo XC90 totiž ztrácí už skoro padesátku vozů.

Počty Touaregu oproti loňsku aktuálně klesly o 13 % (-49 aut z 377). Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si samozřejmě polepšil, a to už o 153,2 %, ze 126 o 193 kusů. BMW X6 je v kladných hodnotách (získalo 11 aut a 5,4 %). X5 se z mínusu nedostala, ztrácí 7,9 % a 18 registrací. Q7 už je naopak o pět exemplářů v černých číslech (+2,9 %).

Grand Cherokee zde vylétl ještě alespoň o 335,7 %, jinak se nárůsty s výjimkou již zmíněného ML pohybují pod stovkou (Land Rover Discovery +64 %, Jeep Wrangler +56 %). Co do počtů vyskočila nejvíce třída M, druhý je Grand Cherokee (+94) a bronzové „Disco“ (+39).

Poklesy nejsou extrémně hluboké, výjimkou je snad Nissan Murano (-57 %, -16). Finišující Hyundai ix55 má -53 %, hlásí -78 jednotek, což je protentokrát nelichotivý kusový rekord. Více než polovinu neztratil už nikdo, druhý Nissan, Pathfinder, hlásí -46 %. V absolutních počtech obsadil nelichotivé druhé místo Touareg a třetí GL (-38).

Nejprodávanějším turbodieselem se v srpnu stal Volkswagen Touareg (52 kusů, tedy stoprocentní podíl). BMW X6 s malým d na zádi bylo 43, také rovných 100 %. Výjimkou není ani X5, která vykazuje 28 naftových agregátů pod kapotou nových vozů, tudíž rovněž „plný počet“. Audi Q7 se zkratkou TDI na zádi si domácí klienti koupili 23 (95,8 %). „Klapající“ ML si postavilo do garáží 21 majitelů, zážehové motory nejsou v módě ani u něj. Mimochodem, Češi si koupili i jediný Jeep Grand Cherokee spalující bioethanol E85 a osm hybridních Lexusů RX.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Volkswagen TOUAREG5232818,6%14,4%
2.BMW X64321615,4%9,5%
3.BMW X52820910,0%9,2%
4.Audi Q7241808,6%7,9%
5.Mercedes-Benz ML213197,5%14,0%
6.Toyota LAND CRUISER16865,7%3,8%
7.Land Rover DISCOVERY141005,0%4,4%
8.Porsche CAYENNE131064,6%4,6%
9.Jeep GRAND CHEROKEE111223,9%5,3%
10.Jeep WRANGLER9613,2%2,7%
10.Volvo XC9091313,2%5,7%
12.Lexus RX8542,9%2,4%
13.RANGE ROVER SPORT6412,1%1,8%
14.Mercedes-Benz G5331,8%1,4%
14.Nissan PATHFINDER5251,8%1,1%
16.Mitsubishi PAJERO4591,4%2,6%
17.Hyundai ix553701,1%3,1%
17.Mercedes-Benz GL3601,1%2,6%
19.Infiniti FX2290,7%1,3%
19.RANGE ROVER2250,7%1,1%
Ostatní modely-2280,7%1,2%
CELKEM-2802282100,0%100,0%

Terénní pickupy

Na specifickou kategorii terénních pracantů se podíváme jako obvykle velmi zběžně. V srpnu našly pickupy 54 zájemců, což znamená slušný skok o přesnou polovinu, respektive 18 kusů z loňských 36.

Trhu vládne sice suverénně Amarok, ovšem aktuální vítězství patří už popáté za sebou Hiluxu, kterých se prodalo 19 a urval tak podíl přes 35 %. Volkswagen má na kontě 11 kusů, třetí je překvapivě Nissan NP300 s osmi. Čtvrté pořadí okupují Ford Ranger a Mitsubishi L200 (7). Jediný exemplář si na své konto připsalo Isuzu D-Max (letos úplně první) a také Nissan Navara.

Ke kurióznímu výsledku došlo v ročním porovnání, trh se dostal na naprosto stejnou hodnotu jako po srpnu 2011, tedy 422 jednotek.

Segmentu od ledna vévodí Amarok, který si koupilo takřka 36 % všech zákazníků (150). Polepšil si oproti minulému roku stále o 58 %. Nissan NP300 se ovšem zvedl o 65 % a Ford Ranger pak vyšplhal ještě alespoň o 38 %. Zlepšuje se Hilux, už má +1,6 %. Zbylí tři soupeři hlásí hluboké propady. Nissan Navara ztratil 48 %, Mitsubishi L200 56 % a Isuzu D-Max drsných 86 %. Čínský Gonow GA200 a Mazda BT si letos nepřipsaly vůbec nic.

Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následuje Toyota Hilux (131). Ford Ranger už ztrácí (55) a Mitsubishi L200 hlásí 42 kusů. Žebříček uzavírají kromě Isuzu dva Nissany: NP300, který se dostal na 28 exemplářů, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo patnáct.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v červenci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Toyota HILUX1913135,2%31,0%
2.Volkswagen AMAROK1115020,4%35,5%
3.Nissan NP30082814,8%6,6%
4.Ford RANGER75513,0%13,0%
4.Mitsubishi L20074213,0%10,0%
6.Isuzu D-MAX111,9%0,2%
6.Nissan NAVARA1151,9%3,6%
CELKEM-54422100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - Barrichello
3. 10. 2012 21:29
Re: volvo je nezmar
Stačí čís americký fora, na to nepotřebuju znát všechny osobně. Nic ve stylu převácen se tam opravdu neřeší a média neinforumjí o tom, jak 50 tis majitelů JGC podává žaloby na Fiat >:D >:D
Avatar - KANKUNEN
3. 10. 2012 17:54
Re: volvo je nezmar
Napřed jsem to bral na lehkou váhu, ale když jsem viděl hopskavou kozu na videu, tak to hovoří vše u umělcích z Ameriky. Asi jim neřekli, že ten podvozek ML nemusí vyvíjet a tak do toho hrabali.
Avatar - kari.laz
3. 10. 2012 16:47
Re: volvo je nezmar
Tak to se omlouvám. Nevěděl jsem, že znáš všechny majitele JGC osobně a že víš, že se jim to nepřevrátilo. To zásadně mění situaci. >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
3. 10. 2012 16:01
Re: volvo je nezmar
Jeee, to už tu dlouho nebylo >:D Sem čekal kdy to zas někdo vytáhne.

že se ještě nikdo v USA nepřevrátil, že se nepodávaj hromadný žaloby, to je divný co.v USA kde se soudí kvůli naprosto všemu.
V evropě se taky nikdo nepřevrátil.....to sou záhady co >:D
Avatar - kari.laz
3. 10. 2012 15:45
Re: volvo je nezmar
Třeba to, že se to nepřevrátí při úhybném manévru >:-[]