Český trh v únoru 2009: Pořadí značek
V únoru bylo na českém trhu prodáno 12.769 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.409 ks méně než v únoru minulého roku. To představuje meziroční pokles o 15,9 %. Meziroční snížení zaznamenala jak kategorie osobních automobilů (-823 ks), tak i lehká užitková vozidla (-1586 ks). Výrazný meziroční pokles se tedy týká pouze lehkých užitkových aut (-35 %), ta osobní se prodávala jen o 7,7 % hůře než před rokem.
Pokud bychom za srovnávací základnu vzali rok 2007, situace by vůbec nevypadala tak špatně jako vypadá. Únorová čísla jsou prakticky shodná, odlišnost struktury prodávaných aut ale i tak trvá. Čekání firem na odpočet DPH u osobních aut se v minulých měsících projevilo naplno. Pokud jde jen o odložené nákupy, zásadní problém to pro prodejce nebude. Špatné zprávy o stavu české ekonomiky, které však v minulých týdnech slýcháme, mohou ale právě tuto odloženou poptávku umrtvit na delší čas.
Vítězem měsíce února je Ford - jediná značka z TOP 10, která v únoru prodala více aut než před rokem. Za tento úspěch vděčí Ford necelým pěti stovkám Fusionů, které jsou nyní za čtvrtmilion nabízeny klimatizací, rádiem s CD přehrávačem a s kůží obšitým volantem. Ford prodal jako jediný dovozce více než tisícovku vozů, konkrétně 1196 ks a vrátil tak Volkswagenu lednovou porážku.
Druhý v pořadí dovozců - Volkswagen - rozprodával sklad Golfů páté generace a začínal s prodejem generace šesté. Důležitou komoditou ale stále je i končící Polo. Tak zajímavé jako Fusion však - zejména díky menšímu zavazadelníku a jednodušší výbavě - Polo není.
Nejprodávanější značka a hlavní domácí výrobce Škoda Auto přispěla 13% meziročním poklesem k propadu celého trhu. V únoru bylo zaregistrováno přibližně 4 tisíce vozů Škoda.
Zbytek TOP 10 více nebo méně ztrácelo proti loňským únorovým počtům. Markantní byly propady Peugeotu, Citroënu a Kie, Opel se dostal mimo TOP10. Audi, Honda, Dacia, Volvo a Subaru patřily ke značkám, kterým se podařilo zlepšit loňské únorové výsledky.
Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc únor 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 2/2009 | 2/2008 | [ks] | [%] | 2/2009 |
1. | Škoda | 3987 | 4598 | -611 | -13,3% | 31,2% |
2. | Ford | 1196 | 1140 | 56 | 4,9% | 9,4% |
3. | Volkswagen | 910 | 1174 | -264 | -22,5% | 7,1% |
4. | Renault | 570 | 611 | -41 | -6,7% | 4,5% |
5. | Hyundai | 557 | 649 | -92 | -14,2% | 4,4% |
6. | Peugeot | 543 | 703 | -160 | -22,8% | 4,3% |
7. | Citroën | 509 | 827 | -318 | -38,5% | 4,0% |
8. | Kia | 472 | 605 | -133 | -22,0% | 3,7% |
9. | Fiat | 417 | 444 | -27 | -6,1% | 3,3% |
10. | Toyota | 407 | 475 | -68 | -14,3% | 3,2% |
11. | Suzuki | 305 | 316 | -11 | -3,5% | 2,4% |
12. | Opel | 275 | 355 | -80 | -22,5% | 2,2% |
13. | Audi | 270 | 255 | 15 | 5,9% | 2,1% |
14. | Chevrolet | 266 | 393 | -127 | -32,3% | 2,1% |
15. | Renault Trucks | 223 | 384 | -161 | -41,9% | 1,7% |
16. | Mazda | 201 | 256 | -55 | -21,5% | 1,6% |
17. | Honda | 185 | 161 | 24 | 14,9% | 1,4% |
18. | Dacia | 180 | 135 | 45 | 33,3% | 1,4% |
19. | Mercedes-Benz | 176 | 297 | -121 | -40,7% | 1,4% |
20. | Seat | 174 | 240 | -66 | -27,5% | 1,4% |
21. | BMW | 168 | 182 | -14 | -7,7% | 1,3% |
22. | Porsche | 138 | 224 | -86 | -38,4% | 1,1% |
23. | Volvo | 135 | 96 | 39 | 40,6% | 1,1% |
24. | Subaru | 123 | 64 | 59 | 92,2% | 1,0% |
25. | Nissan | 114 | 135 | -21 | -15,6% | 0,9% |
26. | Mitsubishi | 109 | 152 | -43 | -28,3% | 0,9% |
27. | Iveco | 38 | 58 | -20 | -34,5% | 0,3% |
28. | Lexus | 16 | 11 | 5 | 45,5% | 0,1% |
29. | Jaguar | 12 | 19 | -7 | -36,8% | 0,1% |
30. | Lada | 11 | 15 | -4 | -26,7% | 0,1% |
31. | Chrysler | 9 | 14 | -5 | -35,7% | 0,1% |
32. | Land Rover | 9 | 33 | -24 | -72,7% | 0,1% |
33. | smart | 8 | 31 | -23 | -74,2% | 0,1% |
34. | Alfa Romeo | 6 | 13 | -7 | -53,8% | 0,0% |
35. | Jeep | 6 | 26 | -20 | -76,9% | 0,0% |
36. | Lancia | 6 | 4 | 2 | 50,0% | 0,0% |
37. | Mini | 6 | 5 | 1 | 20,0% | 0,0% |
38. | Dodge | 5 | 10 | -5 | -50,0% | 0,0% |
39. | Saab | 2 | 9 | -7 | -77,8% | 0,0% |
40. | Santana | 2 | 4 | -2 | -50,0% | 0,0% |
41. | Ssangyong | 2 | 9 | -7 | -77,8% | 0,0% |
42. | Hummer | 1 | 1 | 0 | 0,0% | 0,0% |
43. | Cadillac | 0 | 3 | -3 | -100,0% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 14 | 22 | -8 | -36,4% | 0,1% |
- | Celkem | 12763 | 15158 | -2395 | -15,8% | 100,0% |
Průběžné pořadí o začátku roku 2009
Vývoj trhu od počátku roku lze nejjednodušeji zasadit do celkového rámce s pomocí grafu v galerii. Z něj je vidět, že meziroční propady jsou markantní pouze ve srovnání s minulým rokem. Srovnání s rokem 2007 tak hrozivě nevypadá. Důležité je co přinese uvolnění podmínek odpočtů DPH.
První automobilky už mírně upravily cenovky, které ještě na začátku roku odrážely výhodný kurs eura z loňského roku, takže je možné že březen přinese výraznější propad pod úroveň roku 2007.
Škoda zatím drží tržní podíl jen 28 %, což je velmi slabý údaj ve srovnání s minulými obdobími, ale stále dobrá výchozí pozice pro následující nelehké měsíce. Novinky, které jsou na obzoru (Yeti, Superb Combi), sice nevylepší radikálně statistiku prodaných jednotek, ale mohly by mít vliv na hospodaření dealerů, protože nově realizované obchody budou dražší než u Fabií.
O druhé a třetí místo žebříčku značek je veden souboj mezi Fordem a Volkswagenem. Zatím je to 1:1, ale co bude po doprodání Fusionů a vyprodání levných Pol, to je velká otázka.
Zbytek TOP 10 meziročně ztrácel, stejně jako první tři značky. Značky Hyundai, Citroën, Renault, Peugeot a Kia prodaly shodně kolem tisícovky aut a vše kolem jejich pořadí a úspěšnosti na trhu je zatím otevřené.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-2/2009 | 1-2/2008 | [ks] | [%] | 1-2/2009 |
1. | Škoda | 7173 | 9331 | -2158 | -23,1% | 28,4% |
2. | Ford | 2141 | 2276 | -135 | -5,9% | 8,5% |
3. | Volkswagen | 2099 | 2276 | -177 | -7,8% | 8,3% |
4. | Hyundai | 1111 | 1350 | -239 | -17,7% | 4,4% |
5. | Citroën | 1054 | 1568 | -514 | -32,8% | 4,2% |
6. | Renault | 1049 | 1197 | -148 | -12,4% | 4,2% |
7. | Peugeot | 1034 | 1321 | -287 | -21,7% | 4,1% |
8. | Kia | 985 | 1231 | -246 | -20,0% | 3,9% |
9. | Toyota | 788 | 932 | -144 | -15,5% | 3,1% |
10. | Fiat | 778 | 976 | -198 | -20,3% | 3,1% |
11. | Opel | 664 | 767 | -103 | -13,4% | 2,6% |
12. | Suzuki | 568 | 654 | -86 | -13,1% | 2,2% |
13. | Audi | 562 | 522 | 40 | 7,7% | 2,2% |
14. | Chevrolet | 538 | 735 | -197 | -26,8% | 2,1% |
15. | Renault Trucks | 516 | 831 | -315 | -37,9% | 2,0% |
16. | Honda | 439 | 396 | 43 | 10,9% | 1,7% |
17. | BMW | 434 | 461 | -27 | -5,9% | 1,7% |
18. | Mercedes-Benz | 434 | 671 | -237 | -35,3% | 1,7% |
19. | Mazda | 380 | 556 | -176 | -31,7% | 1,5% |
20. | Porsche | 336 | 590 | -254 | -43,1% | 1,3% |
21. | Seat | 336 | 409 | -73 | -17,8% | 1,3% |
22. | Nissan | 331 | 295 | 36 | 12,2% | 1,3% |
23. | Volvo | 326 | 246 | 80 | 32,5% | 1,3% |
24. | Dacia | 313 | 290 | 23 | 7,9% | 1,2% |
25. | Subaru | 236 | 162 | 74 | 45,7% | 0,9% |
26. | Mitsubishi | 220 | 304 | -84 | -27,6% | 0,9% |
27. | Iveco | 71 | 127 | -56 | -44,1% | 0,3% |
28. | Lexus | 40 | 39 | 1 | 2,6% | 0,2% |
29. | Land Rover | 35 | 88 | -53 | -60,2% | 0,1% |
30. | Jeep | 26 | 43 | -17 | -39,5% | 0,1% |
31. | smart | 25 | 66 | -41 | -62,1% | 0,1% |
32. | Lada | 23 | 29 | -6 | -20,7% | 0,1% |
33. | Jaguar | 22 | 30 | -8 | -26,7% | 0,1% |
34. | Alfa Romeo | 20 | 38 | -18 | -47,4% | 0,1% |
35. | Chrysler | 17 | 31 | -14 | -45,2% | 0,1% |
36. | Mini | 17 | 11 | 6 | 54,5% | 0,1% |
37. | Dodge | 11 | 23 | -12 | -52,2% | 0,0% |
38. | Lancia | 11 | 6 | 5 | 83,3% | 0,0% |
39. | Saab | 8 | 18 | -10 | -55,6% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 8 | 19 | -11 | -57,9% | 0,0% |
41. | Hummer | 4 | 12 | -8 | -66,7% | 0,0% |
42. | Cadillac | 2 | 22 | -20 | -90,9% | 0,0% |
43. | Santana | 2 | 5 | -3 | -60,0% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 58 | 84 | -26 | -31,0% | 0,2% |
- | Celkem | 25245 | 31038 | -5793 | -18,7% | 100,0% |