Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (176)
Ty nejčernější scénáře se zatím zdaleka nenaplňují, letošní únor se objemově podobal tomu z roku 2007. Rozdílná je však struktura prodávaných vozidel. Firmy své nákupy odkládají, a tak podíl osobních vozidel činí rekordních 77 % na součtu osobních a LUV.

V únoru bylo na českém trhu prodáno 12.769 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.409 ks méně než v únoru minulého roku. To představuje meziroční pokles o 15,9 %. Meziroční snížení zaznamenala jak kategorie osobních automobilů (-823 ks), tak i lehká užitková vozidla (-1586 ks). Výrazný meziroční pokles se tedy týká pouze lehkých užitkových aut (-35 %), ta osobní se prodávala jen o 7,7 % hůře než před rokem.

Pokud bychom za srovnávací základnu vzali rok 2007, situace by vůbec nevypadala tak špatně jako vypadá. Únorová čísla jsou prakticky shodná, odlišnost struktury prodávaných aut ale i tak trvá. Čekání firem na odpočet DPH u osobních aut se v minulých měsících projevilo naplno. Pokud jde jen o odložené nákupy, zásadní problém to pro prodejce nebude. Špatné zprávy o stavu české ekonomiky, které však v minulých týdnech slýcháme, mohou ale právě tuto odloženou poptávku umrtvit na delší čas.

Vítězem měsíce února je Ford - jediná značka z TOP 10, která v únoru prodala více aut než před rokem. Za tento úspěch vděčí Ford necelým pěti stovkám Fusionů, které jsou nyní za čtvrtmilion nabízeny klimatizací, rádiem s CD přehrávačem a s kůží obšitým volantem. Ford prodal jako jediný dovozce více než tisícovku vozů, konkrétně 1196 ks a vrátil tak Volkswagenu lednovou porážku.

Druhý v pořadí dovozců - Volkswagen - rozprodával sklad Golfů páté generace a začínal s prodejem generace šesté. Důležitou komoditou ale stále je i končící Polo. Tak zajímavé jako Fusion však - zejména díky menšímu zavazadelníku a jednodušší výbavě - Polo není.

Nejprodávanější značka a hlavní domácí výrobce Škoda Auto přispěla 13% meziročním poklesem k propadu celého trhu. V únoru bylo zaregistrováno přibližně 4 tisíce vozů Škoda.

Zbytek TOP 10 více nebo méně ztrácelo proti loňským únorovým počtům. Markantní byly propady Peugeotu, Citroënu a Kie, Opel se dostal mimo TOP10. Audi, Honda, Dacia, Volvo a Subaru patřily ke značkám, kterým se podařilo zlepšit loňské únorové výsledky.

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc únor 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období2/20092/2008[ks][%]2/2009
1.Škoda39874598-611-13,3%31,2%
2.Ford11961140564,9%9,4%
3.Volkswagen9101174-264-22,5%7,1%
4.Renault570611-41-6,7%4,5%
5.Hyundai557649-92-14,2%4,4%
6.Peugeot543703-160-22,8%4,3%
7.Citroën509827-318-38,5%4,0%
8.Kia472605-133-22,0%3,7%
9.Fiat417444-27-6,1%3,3%
10.Toyota407475-68-14,3%3,2%
11.Suzuki305316-11-3,5%2,4%
12.Opel275355-80-22,5%2,2%
13.Audi270255155,9%2,1%
14.Chevrolet266393-127-32,3%2,1%
15.Renault Trucks223384-161-41,9%1,7%
16.Mazda201256-55-21,5%1,6%
17.Honda1851612414,9%1,4%
18.Dacia1801354533,3%1,4%
19.Mercedes-Benz176297-121-40,7%1,4%
20.Seat174240-66-27,5%1,4%
21.BMW168182-14-7,7%1,3%
22.Porsche138224-86-38,4%1,1%
23.Volvo135963940,6%1,1%
24.Subaru123645992,2%1,0%
25.Nissan114135-21-15,6%0,9%
26.Mitsubishi109152-43-28,3%0,9%
27.Iveco3858-20-34,5%0,3%
28.Lexus1611545,5%0,1%
29.Jaguar1219-7-36,8%0,1%
30.Lada1115-4-26,7%0,1%
31.Chrysler914-5-35,7%0,1%
32.Land Rover933-24-72,7%0,1%
33.smart831-23-74,2%0,1%
34.Alfa Romeo613-7-53,8%0,0%
35.Jeep626-20-76,9%0,0%
36.Lancia64250,0%0,0%
37.Mini65120,0%0,0%
38.Dodge510-5-50,0%0,0%
39.Saab29-7-77,8%0,0%
40.Santana24-2-50,0%0,0%
41.Ssangyong29-7-77,8%0,0%
42.Hummer1100,0%0,0%
43.Cadillac03-3-100,0%0,0%
-Celkem - Jiné značky1422-8-36,4%0,1%
-Celkem1276315158-2395-15,8%100,0%

Průběžné pořadí o začátku roku 2009

Vývoj trhu od počátku roku lze nejjednodušeji zasadit do celkového rámce s pomocí grafu v galerii. Z něj je vidět, že meziroční propady jsou markantní pouze ve srovnání s minulým rokem. Srovnání s rokem 2007 tak hrozivě nevypadá. Důležité je co přinese uvolnění podmínek odpočtů DPH.

První automobilky už mírně upravily cenovky, které ještě na začátku roku odrážely výhodný kurs eura z loňského roku, takže je možné že březen přinese výraznější propad pod úroveň roku 2007.

Škoda zatím drží tržní podíl jen 28 %, což je velmi slabý údaj ve srovnání s minulými obdobími, ale stále dobrá výchozí pozice pro následující nelehké měsíce. Novinky, které jsou na obzoru (Yeti, Superb Combi), sice nevylepší radikálně statistiku prodaných jednotek, ale mohly by mít vliv na hospodaření dealerů, protože nově realizované obchody budou dražší než u Fabií.

O druhé a třetí místo žebříčku značek je veden souboj mezi Fordem a Volkswagenem. Zatím je to 1:1, ale co bude po doprodání Fusionů a vyprodání levných Pol, to je velká otázka.

Zbytek TOP 10 meziročně ztrácel, stejně jako první tři značky. Značky Hyundai, Citroën, Renault, Peugeot a Kia prodaly shodně kolem tisícovky aut a vše kolem jejich pořadí a úspěšnosti na trhu je zatím otevřené.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-2/20091-2/2008[ks][%]1-2/2009
1.Škoda71739331-2158-23,1%28,4%
2.Ford21412276-135-5,9%8,5%
3.Volkswagen20992276-177-7,8%8,3%
4.Hyundai11111350-239-17,7%4,4%
5.Citroën10541568-514-32,8%4,2%
6.Renault10491197-148-12,4%4,2%
7.Peugeot10341321-287-21,7%4,1%
8.Kia9851231-246-20,0%3,9%
9.Toyota788932-144-15,5%3,1%
10.Fiat778976-198-20,3%3,1%
11.Opel664767-103-13,4%2,6%
12.Suzuki568654-86-13,1%2,2%
13.Audi562522407,7%2,2%
14.Chevrolet538735-197-26,8%2,1%
15.Renault Trucks516831-315-37,9%2,0%
16.Honda4393964310,9%1,7%
17.BMW434461-27-5,9%1,7%
18.Mercedes-Benz434671-237-35,3%1,7%
19.Mazda380556-176-31,7%1,5%
20.Porsche336590-254-43,1%1,3%
21.Seat336409-73-17,8%1,3%
22.Nissan3312953612,2%1,3%
23.Volvo3262468032,5%1,3%
24.Dacia313290237,9%1,2%
25.Subaru2361627445,7%0,9%
26.Mitsubishi220304-84-27,6%0,9%
27.Iveco71127-56-44,1%0,3%
28.Lexus403912,6%0,2%
29.Land Rover3588-53-60,2%0,1%
30.Jeep2643-17-39,5%0,1%
31.smart2566-41-62,1%0,1%
32.Lada2329-6-20,7%0,1%
33.Jaguar2230-8-26,7%0,1%
34.Alfa Romeo2038-18-47,4%0,1%
35.Chrysler1731-14-45,2%0,1%
36.Mini1711654,5%0,1%
37.Dodge1123-12-52,2%0,0%
38.Lancia116583,3%0,0%
39.Saab818-10-55,6%0,0%
39.Ssangyong819-11-57,9%0,0%
41.Hummer412-8-66,7%0,0%
42.Cadillac222-20-90,9%0,0%
43.Santana25-3-60,0%0,0%
-Celkem - Jiné značky5884-26-31,0%0,2%
-Celkem2524531038-5793-18,7%100,0%

Ondřej Láník
Diskuze (176)
17. 3. 2009 17:02
Re: OSOBNI VOZY BEZ LUV
No i kdyby jsi secetl Skodu, VW a Seat dohromady, tak to v CR neda to co ma Toytoa samotna v Japonsku nebo Hyundai v Korei. Ja chci jenom rict ze to, ze domaci vyrobce miva "zpravidla" ctvrtinu trhu neni zadne pravidlo. Uvedene priklady dokazuji, ze kdyz automobilka nechape "domaci trh" jenom jako prilezitost nasadit vyssi ceny, dokaze drzet znacne nadstandardni trzni podil. Spokojeni zakaznici nemaji duvod prechazet od lety proverene domaci znacky. Tudiz kdyz kazdy rok nekolik let za sebou ztraci Skoda 2-3% trhu CR rocne, prestoze zaroven modelove expanduje, tak to neni "normalni" ale naopak je to vysledek tragicky. Je to prohospodarovani historickeho potencialu tempem raketovym. A to jenom proto, ze Skoda vlastne neni domaci znacka a cesky trh citi jako domaci jenom v tom smyslu, ze muze vyuzit historickeho sentimenu a nasadit vyssi ceny. Strategie znacne kratkozraka.
Avatar - white label
16. 3. 2009 15:55
Re: OSOBNI VOZY BEZ LUV
Jestli to nebude taky v tom, že jde spíš o rozdíl mezi japonskou Toyotou v Japonsku a spíše "německou" Škodou v Česku...?
Navíc Škodě i na našem trhu nejvíce "ubírá"(platí to i naopak!) starší větší "brácha" VW (více než Ford aj.), a to nemyslím teď jen matematicky, ale absolutně přímou konkurencí - platforny, motorizace, technika, přípl. výbava atd. Nebýt u nás na trhu VW, byly prodeje Škody jinde a nebýt tady Škody, díval by se VW na konkurenci u nás z mnohem větší dálky...
A to neberu vůbec v potaz celková čísla celého koncernu VW u nás...
16. 3. 2009 12:42
Re: OSOBNI VOZY BEZ LUV
Boha jake "zpravidla"?? Ze ty jsi si vybral trhy, kde to tak zhruba je neznamena, ze je to tak vsude. Napr. v Japonsku ma temer 50% samotna Toyota. V Korei maji domaci automobilky take vyrazne vice nez 30%. Proste kdyz se automobilka o sve zakazniky stara, tak se ji dari drzet i vyrazne nadprumerny podil trhu, ktery vznikl historicky. A to je prave ten rozdil mezi japonskou Toyotou a "ceskou" Skodou.
Avatar - white label
16. 3. 2009 11:58
Re: ÚNOROVWÁ SHRNOVWAČKA
Předpokládám, že si srovnával masku běžného G4 a G5 a ne jejich verzí GTI. Golf G4GTI, byl totiž nejen po této stránce nejodbytějším GGTI vůbec. Jediná vnější identifikace byl (kromě nápisu GTI) design disků kol a v interiéru to bylo s odlišností od běžnějších verzí velmi podobné. Navíc motorizace, kromě 1,8T taky docela hrůza (1.9TDI,V5). ... Až G5GTI se vrátil zpět k "dobové úrovni" G2GTI a z G5GTI těží i v mnohém shodný G6GTI.

Jinak ta nová barva není matná, nevím jak si k tomu došel, ale nic takového jsem o ní nepsal...
Avatar - white label
16. 3. 2009 11:39
Re: FANTASTICKÉ POLO
Tak jsou i lidi, třeba v Praze, kteří mohou takové auto (jako druhé, nebo třetí) používat téměř výhradně "po městě" a na to může být takový motor, pro někoho, relativně dostačující... tak nevím proč píšeš, že je to holý nesmysl...?