Český trh v únoru 2010: Panda v čele mini, trh ztratil takřka 40 %
Minivozy zaznamenaly poměrně značný propad. V únoru 2010 bylo zaregistrováno celkem 334 nových aut, což je oproti stejnému měsíci roku 2009 propad o 214, v procentním vyjádření -39,1 %. Loni jich tedy bylo celkem 548. Může jít o výsledek generační obměny Chevroletu Spark, důležitou událostí, která trh nejmenších ovlivňuje, je zřejmě i snížení první ceny o třídu větší Fabie pod 200 tisíc Kč.
Medvídek zvítězil se 118 kusy, druhou i-desítku porazil rozdílem třídy: o 62 registrací. Hyundai jich tedy nemá ani polovinu: 56. Na třetím místě tentokrát najdeme Chevrolet Spark. Ten se ve statistikách SDA momentálně nachází ve dvou kategoriích: minivozech a MPV. Jejich celkový součet dává 47 exemplářů. Čtvrtý skončil Peugeot 107 s 25 kusy, páté je Picanto s rovnou dvacítkou vozů.
Třída mini, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Fiat PANDA | 118 | 253 | 35,3% | 35,4% |
2. | Hyundai i10 | 56 | 91 | 16,8% | 12,7% |
3. | Chevrolet SPARK | 47 | 142 | 14,1% | 19,9% |
4. | Peugeot 107 | 25 | 42 | 7,5% | 5,9% |
5. | Kia PICANTO | 20 | 34 | 6,0% | 4,8% |
6. | Suzuki SPLASH | 16 | 33 | 4,8% | 4,6% |
7. | Citroën C1 | 14 | 27 | 4,2% | 3,8% |
7. | Fiat 500 | 14 | 31 | 4,2% | 4,3% |
9. | Mini | 7 | 12 | 2,1% | 1,7% |
10. | Renault TWINGO | 6 | 16 | 1,8% | 2,2% |
11. | Toyota AYGO | 5 | 15 | 1,5% | 2,1% |
12. | Ford KA | 2 | 3 | 0,6% | 0,4% |
12. | Opel AGILA | 2 | 5 | 0,6% | 0,7% |
14. | Smart FORTWO | 1 | 6 | 0,3% | 0,8% |
14. | Toyota IQ | 1 | 3 | 0,3% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 2 | 0,0% | 0,3% |
- | CELKEM | 334 | 715 | 100,0% | 100,0% |
V porovnání s druhým měsícem loňského roku vypadá situace ve zkratce takto: pohoršily si všechny modely v Top 5! Registrace Pandy spadly o 18,6 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 145 vozů. Hyundai i10 si pohoršil z 62 kusů o 9,7 %, ztratil jen 6 kusů. Počty Sparku klesly o 37,3 % (ze 75), podobný výsledek má i Peugeot 107 (loni 38 aut, letos -34,2 %). Razantní pokles zaznamenala Kia Picanto, a to o 64,9 % (v únoru 2009 75 vozů, letos tedy -37).
Propadákem se ovšem nestala, v žebříčku najdeme mrňouse, kteří jsou na tom ještě hůře. Jedničkou v nelichotivé statistice je Toyota Aygo s pádem o 83,3 % (z loňských 30 na letošních 5 kusů). Na druhém místě této statistiky je Suzuki Splash s poklesem o 77,8 % (ze 72 registrací na 16). Třetí příčka patří již zmíněnému Picantu.
Skokanů v únorovém žebříčku mnoho není, pouhé dva modely! Tedy pokud navýšení o jeden vůz shodně u obou můžeme za skok považovat, ale nikdo lepší se opravdu nenašel. V procentech je na tom lépe Mini (+16,7 %), Fiat 500 se zlepšil o 7,7 %. Jeden další má pak stejné dva vozy jako loni, tím je Ford Ka. Současná situace v této kategorii tedy není zrovna optimistická, spíše naopak.
Klesl pochopitelně i celý trh od začátku roku, a to o 301 kusů (-29,6 %). Místo loňských 1.016 se prodalo jen 715 miniaut.
V celkovém pořadí po prvních dvou měsících Panda utekla všem. Vede s 253 kusy a více než třetinovým podílem! Stovku překročil ještě druhý Spark (142), třetí i10 skončila zatím těsně pod ní (91). Čtvrtý je zatím Peugeot 107, ale na jihokorejského Inda ztrácí již takřka padesát vozů (42). První pětku uzavírá Picanto (34), s těsným odstupem jedné, respektive tří registrací následují Splash a cinquecento.
Miniauto se vznětovým motorem si letos v únoru neodvezl žádný zákazník. Na kontě této kategorie tak není dosud ani jeden vůz, pokud bychom ovšem vzali v potaz pouze modely, které sem řadí SDA. Díky jinému rozdělení zde však jeden najdeme. Pojem mini berme doslova, neboť šlo právě o automobil britské značky v německých rukou. Tímto uvádíme na pravou míru informaci z komentáře k lednovým statistikám.