Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2012: Hyundai i30 v nižší střední třídě druhá

Aleš Dragoun
Diskuze (148)
Pozice nejprodávanějšího dováženého vozu nižší střední třídy v podobě Hyundai i30 je poněkud sporná, ale i přes současnou generační výměnu skončil stříbrný. Stupně vítězů v nižší střední doplňuje Renault Mégane.

Únorový trh se v meziročním srovnání ocitl ve ztrátě (-7,9 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.607 vozů, letos 4.244, tedy o 363 méně.

Měsíčnímu pořadí vládla tradičně domácí Škoda Octavia s 2.140 kusy a podílem 50,4 %. Na druhé pozici skončil Hyundai i30, který dosáhl na 299 exemplářů (7 %). V aktuální nabídce importéra již nenajdeme hatchback první generace, jen kombi i30cw. S motorem 1,4/80 kW a výbavou Start začíná na 279.990,- Kč. Novinkové pětidveřové provedení je ve verzi Entry s agregátem 1,4/73 kW o 10 tisíc korun dražší.

Třetí Mégane se začíná prodávat v modernizované verzi. Základní karosářská varianta má opět pětici dveří, výbavu Generation, motor 1,6 o 74 kW a stojí 259.900 korun. V únoru dosáhl francouzský vůz na 245 registrací (5,8 %), což mu tedy zajistilo bronz. Čtvrté místo obsadil Volkswagen Golf (236; 5,6 %). Pátá je Kia Cee'd, kterou generační obměna čeká co nevidět. Připsala si 233 kusů a 5,5 %.

První Octavia si ve srovnání s druhým měsícem roku 2011 polepšila o 59 aut, tedy 2,8 %. Další nejbližší konkurent, jmenovitě Hyundai i30, dosáhl rovněž kladného výsledku. Loni jich bylo zaregistrováno 270, letos o 29 více (+10,7 %). Renault Mégane se zhoršil o čtvrtinu (přesně -25,3 %; -83 aut, před rokem 328). Volkswagen Golf vykazuje také ztrátu, navíc ještě větší: -30,6 % (z 340, tedy o 104 méně). Kia Cee'd v tomto trendu nepokračuje, má na kontě vzestup o 23,9 % (+45 jednotek).

Největší postup uplynulého měsíce si připisuje BMW jedničkové řady. To si polepšilo o extrémních 1475 %. V únoru 2011 se totiž prodaly pouhé 4 vozy, zatímco teď si jich zástupce bavorské automobilky s roztočenou vrtulí připsal na konto 63. Pětidveřové hatchbacky se už nabízejí v nové sérii F20, třídveřové, kupé a kabriolety zůstávají zatím v původních (E81, E82, E88). Zřejmě právě střídání stráží má tento nárůst za následek. 59 přírůstků je také ze všech nejvíce, ale společně s Octavií! Alespoň trojciferný skok vykazuje Citroën C4, zlepšil se z 39 na 91 registrací (+133,3 %; +52).

Procentním propadákům dominují modely z druhé dvacítky v čele s Hondou Civic. Ztratila 72,3 %, do svých garáží si futuristické „občany“ postavilo jen 18 majitelů místo 65 (-47). Hodně velký sešup zaznamenal Opel Astra (-114 aut; -64 %). Dalším v této statistice je Fiat Bravo (-62,9 %; z 35 kusů na 13). Jen těsně jej následuje malý crossover Suzuki SX4 s -60,6 %. Zaznamenal pouze slabých 63 registrací místo 160 a v měsíčním pořadí skončil až třináctý. Modelem, který se propadl o nejvíce jednotek, je Ford Focus (-144). Na procenta to znamená ale „pouze“ -51,1 %.

Český trh v nižší střední třídě ztratil oproti prvním dvěma měsícům roku 2011 0,7 %, počty nových aut klesly z 8.562 kusů na 8.504 (meziročně -58). Pád tedy není nijak markantní, výsledky jsou zatím prakticky totožné a záporné znaménko se ještě může bez problémů změnit v kladné.

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s rovnými 4.400 kusy (její podíl je na hodnotě 51,7 %). Na druhou příčku se vyhoupl Hyundai i30 (521; 6,1 %) a vyměnil si ji tak s třetím německým klasikem z Wolfsburgu: Volkswagenem Golf (504; 5,9 %). Na čtvrtém místě najdeme Renault Mégane (464; 5,5 %), páté pořadí okupuje Cee'd (430; 5,1 %). Šestý je Peugeot 308 a sedmý Ford Focus, který to bude mít po ukončení prodeje druhé generace hodně těžké.

V meziročním srovnání se vedoucí Octavia vyšvihla o 429 vozů (+10,8 %). Hyundai i30 získal podobných 9,5 % (loni 476, letos +45). Golf si na rozdíl od mladoboleslavského i nošovického konkurenta pohoršil (-11,6 %; o 66 kusů méně). Mégane pokračuje v negativních výsledcích, připisuje (či spíše přesněji odepisuje) si 161 exemplářů (-25,8 %). Kia zatím prodala o tři desítky Cee'dů méně (-6,5 %).

Statistice největších procentních postupů i zde jednoznačně kraluje BMW 1 (o 784,6 % více) a Citroën C4, jenž vyletěl o něco málo nad 110 %. V kusovém navýšení ale Octavii překonat nemohou. Perličkou je Alfa Romeo Giulietta (+107, 7 %). I propadáky v Top 25 jsou stejné jako ty měsíční: Civic (-64,1 %) a Bravo (-55,4 %). Hondu ale čeká střídání stráží, stejně jako Audi A3, které ani v aktuálním žebříčku není (-79,7 %). Focus se poroučel dolů o plných 201 aut, ale důvody ztráty jeho bývalých pozic jsme již zmínili. Také vzpomínaným -161 Méganům konkuruje Astra se ztrátou 135 registrací.

Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.523 (standardních 71,2 % z celkových registrací). Jaké další modely se s turbodiesely prodávaly více než ostatní? Peugeot 308 má na kontě 92 aut (52,6 %), Ford Focus rovných 70 (50,7 %), Renault Mégane 68 (27,8 %) a konečně Volkswagen Golf 66 (podobných a vcelku běžných 28 %).

Pět nových bestsellerů z Mladé Boleslavi spaluje zemní plyn, tedy LPG. Do nádrží dalších tří tankují jejich majitelé bioethanol (E85), stejně jako do dvanáctky Loganů MCV. Hybridy zastupují pouze dvě Toyoty Auris a jediný Lexus CT.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období2/20121-2/20122/20121-2/2012
Škoda OCTAVIA2140440050,4%51,7%
Hyundai i302995217,0%6,1%
Renault MEGANE2454645,8%5,5%
Volkswagen GOLF2365045,6%5,9%
Kia CEE´D2334305,5%5,1%
Peugeot 3081753134,1%3,7%
Ford FOCUS1382643,3%3,1%
Dacia LOGAN1022102,4%2,5%
Citroën C4911522,1%1,8%
Renault FLUENCE801341,9%1,6%
Chevrolet CRUZE701331,6%1,6%
Opel ASTRA641511,5%1,8%
BMW 1631151,5%1,4%
Suzuki SX4632061,5%2,4%
Toyota AURIS531111,2%1,3%
Hyundai ELANTRA45631,1%0,7%
Mazda 329570,7%0,7%
Honda CIVIC18330,4%0,4%
Volkswagen JETTA14350,3%0,4%
Fiat BRAVO13250,3%0,3%
Subaru IMPREZA11210,3%0,2%
Seat LEON10230,2%0,3%
Toyota COROLLA10150,2%0,2%
Alfa Romeo GIULIETTA7270,2%0,3%
Fiat SEDICI6100,1%0,1%
Ostatní modely29870,7%1,0%
CELKEM42448504100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (148)
29. 3. 2012 08:22
Re: Propad focusu
Ford se zase začne prodávat. Ale ne dřív, než ho výrazně zlevní.
29. 3. 2012 08:06
Re: GOLF
Jestli on to s tou gumou není záměr, aby člověk bez vysavače mohl vyhodit prach a drobečky z kapes auta... To bych zase neviděl zase jako úplně blbé řešení... Ačkoliv jestli je pod tím vidět nějaké kovové lanko, to už asi v pořádku není...
29. 3. 2012 07:57
Re: Hyundai i30 - 1. místo!!!
Tak třeba St. neměl informaci, že tuhost řízení jde nastavit (nebo v jeho voze nešla). A věřím, že ve srovnání s Mazdou 6 bude o třídu níž postavený Korejec opravdu horší. Taky stojí cca půlku peněz co ta Mazda.
Obecně se říká, že KIA by měla být sportovnější a víc "pro mladé", zatímco Hund luxusnější a víc "pro reprezentaci". Čili logicky bych očekával, že KIA bude víc laděná do zatáček a Hund víc na dálkové jízdy. Ale kdo ví, Korejčíkům do hlavy nevidím.
Avatar - miromen
20. 3. 2012 20:39
Re: GOLF
Tak tomu je teoreticky. Jak pišu ja nemam osobni zkušenost jen piši k jakym zavěrum došli v porovnavacich testech. A to že 6kvalt ma sve opodstatněni ktery je v realu oproti 5kvaltu přinosem. Je to politika koncernu to že 6kvalt neaplikovali do Fabie a Ibizy. Je v Polu takže keci že se tam nevleze je podle mě jen vymluva.
Avatar - miromen
20. 3. 2012 20:36
Re: Hyundai i30 - 1. místo!!!
To opravdu nevim a zjišťovat to nemam zapotřebi. A upřimně je mi to celkem šumak. :-)