Český trh v únoru 2012: Hyundai i30 v nižší střední třídě druhá
Únorový trh se v meziročním srovnání ocitl ve ztrátě (-7,9 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.607 vozů, letos 4.244, tedy o 363 méně.
Měsíčnímu pořadí vládla tradičně domácí Škoda Octavia s 2.140 kusy a podílem 50,4 %. Na druhé pozici skončil Hyundai i30, který dosáhl na 299 exemplářů (7 %). V aktuální nabídce importéra již nenajdeme hatchback první generace, jen kombi i30cw. S motorem 1,4/80 kW a výbavou Start začíná na 279.990,- Kč. Novinkové pětidveřové provedení je ve verzi Entry s agregátem 1,4/73 kW o 10 tisíc korun dražší.
Třetí Mégane se začíná prodávat v modernizované verzi. Základní karosářská varianta má opět pětici dveří, výbavu Generation, motor 1,6 o 74 kW a stojí 259.900 korun. V únoru dosáhl francouzský vůz na 245 registrací (5,8 %), což mu tedy zajistilo bronz. Čtvrté místo obsadil Volkswagen Golf (236; 5,6 %). Pátá je Kia Cee'd, kterou generační obměna čeká co nevidět. Připsala si 233 kusů a 5,5 %.
První Octavia si ve srovnání s druhým měsícem roku 2011 polepšila o 59 aut, tedy 2,8 %. Další nejbližší konkurent, jmenovitě Hyundai i30, dosáhl rovněž kladného výsledku. Loni jich bylo zaregistrováno 270, letos o 29 více (+10,7 %). Renault Mégane se zhoršil o čtvrtinu (přesně -25,3 %; -83 aut, před rokem 328). Volkswagen Golf vykazuje také ztrátu, navíc ještě větší: -30,6 % (z 340, tedy o 104 méně). Kia Cee'd v tomto trendu nepokračuje, má na kontě vzestup o 23,9 % (+45 jednotek).
Největší postup uplynulého měsíce si připisuje BMW jedničkové řady. To si polepšilo o extrémních 1475 %. V únoru 2011 se totiž prodaly pouhé 4 vozy, zatímco teď si jich zástupce bavorské automobilky s roztočenou vrtulí připsal na konto 63. Pětidveřové hatchbacky se už nabízejí v nové sérii F20, třídveřové, kupé a kabriolety zůstávají zatím v původních (E81, E82, E88). Zřejmě právě střídání stráží má tento nárůst za následek. 59 přírůstků je také ze všech nejvíce, ale společně s Octavií! Alespoň trojciferný skok vykazuje Citroën C4, zlepšil se z 39 na 91 registrací (+133,3 %; +52).
Procentním propadákům dominují modely z druhé dvacítky v čele s Hondou Civic. Ztratila 72,3 %, do svých garáží si futuristické „občany“ postavilo jen 18 majitelů místo 65 (-47). Hodně velký sešup zaznamenal Opel Astra (-114 aut; -64 %). Dalším v této statistice je Fiat Bravo (-62,9 %; z 35 kusů na 13). Jen těsně jej následuje malý crossover Suzuki SX4 s -60,6 %. Zaznamenal pouze slabých 63 registrací místo 160 a v měsíčním pořadí skončil až třináctý. Modelem, který se propadl o nejvíce jednotek, je Ford Focus (-144). Na procenta to znamená ale „pouze“ -51,1 %.
Český trh v nižší střední třídě ztratil oproti prvním dvěma měsícům roku 2011 0,7 %, počty nových aut klesly z 8.562 kusů na 8.504 (meziročně -58). Pád tedy není nijak markantní, výsledky jsou zatím prakticky totožné a záporné znaménko se ještě může bez problémů změnit v kladné.
V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s rovnými 4.400 kusy (její podíl je na hodnotě 51,7 %). Na druhou příčku se vyhoupl Hyundai i30 (521; 6,1 %) a vyměnil si ji tak s třetím německým klasikem z Wolfsburgu: Volkswagenem Golf (504; 5,9 %). Na čtvrtém místě najdeme Renault Mégane (464; 5,5 %), páté pořadí okupuje Cee'd (430; 5,1 %). Šestý je Peugeot 308 a sedmý Ford Focus, který to bude mít po ukončení prodeje druhé generace hodně těžké.
V meziročním srovnání se vedoucí Octavia vyšvihla o 429 vozů (+10,8 %). Hyundai i30 získal podobných 9,5 % (loni 476, letos +45). Golf si na rozdíl od mladoboleslavského i nošovického konkurenta pohoršil (-11,6 %; o 66 kusů méně). Mégane pokračuje v negativních výsledcích, připisuje (či spíše přesněji odepisuje) si 161 exemplářů (-25,8 %). Kia zatím prodala o tři desítky Cee'dů méně (-6,5 %).
Statistice největších procentních postupů i zde jednoznačně kraluje BMW 1 (o 784,6 % více) a Citroën C4, jenž vyletěl o něco málo nad 110 %. V kusovém navýšení ale Octavii překonat nemohou. Perličkou je Alfa Romeo Giulietta (+107, 7 %). I propadáky v Top 25 jsou stejné jako ty měsíční: Civic (-64,1 %) a Bravo (-55,4 %). Hondu ale čeká střídání stráží, stejně jako Audi A3, které ani v aktuálním žebříčku není (-79,7 %). Focus se poroučel dolů o plných 201 aut, ale důvody ztráty jeho bývalých pozic jsme již zmínili. Také vzpomínaným -161 Méganům konkuruje Astra se ztrátou 135 registrací.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.523 (standardních 71,2 % z celkových registrací). Jaké další modely se s turbodiesely prodávaly více než ostatní? Peugeot 308 má na kontě 92 aut (52,6 %), Ford Focus rovných 70 (50,7 %), Renault Mégane 68 (27,8 %) a konečně Volkswagen Golf 66 (podobných a vcelku běžných 28 %).
Pět nových bestsellerů z Mladé Boleslavi spaluje zemní plyn, tedy LPG. Do nádrží dalších tří tankují jejich majitelé bioethanol (E85), stejně jako do dvanáctky Loganů MCV. Hybridy zastupují pouze dvě Toyoty Auris a jediný Lexus CT.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2012 | 1-2/2012 | 2/2012 | 1-2/2012 | |
Škoda OCTAVIA | 2140 | 4400 | 50,4% | 51,7% | |
Hyundai i30 | 299 | 521 | 7,0% | 6,1% | |
Renault MEGANE | 245 | 464 | 5,8% | 5,5% | |
Volkswagen GOLF | 236 | 504 | 5,6% | 5,9% | |
Kia CEE´D | 233 | 430 | 5,5% | 5,1% | |
Peugeot 308 | 175 | 313 | 4,1% | 3,7% | |
Ford FOCUS | 138 | 264 | 3,3% | 3,1% | |
Dacia LOGAN | 102 | 210 | 2,4% | 2,5% | |
Citroën C4 | 91 | 152 | 2,1% | 1,8% | |
Renault FLUENCE | 80 | 134 | 1,9% | 1,6% | |
Chevrolet CRUZE | 70 | 133 | 1,6% | 1,6% | |
Opel ASTRA | 64 | 151 | 1,5% | 1,8% | |
BMW 1 | 63 | 115 | 1,5% | 1,4% | |
Suzuki SX4 | 63 | 206 | 1,5% | 2,4% | |
Toyota AURIS | 53 | 111 | 1,2% | 1,3% | |
Hyundai ELANTRA | 45 | 63 | 1,1% | 0,7% | |
Mazda 3 | 29 | 57 | 0,7% | 0,7% | |
Honda CIVIC | 18 | 33 | 0,4% | 0,4% | |
Volkswagen JETTA | 14 | 35 | 0,3% | 0,4% | |
Fiat BRAVO | 13 | 25 | 0,3% | 0,3% | |
Subaru IMPREZA | 11 | 21 | 0,3% | 0,2% | |
Seat LEON | 10 | 23 | 0,2% | 0,3% | |
Toyota COROLLA | 10 | 15 | 0,2% | 0,2% | |
Alfa Romeo GIULIETTA | 7 | 27 | 0,2% | 0,3% | |
Fiat SEDICI | 6 | 10 | 0,1% | 0,1% | |
Ostatní modely | 29 | 87 | 0,7% | 1,0% | |
CELKEM | 4244 | 8504 | 100,0% | 100,0% |