Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Souboj Mercedesu a VW mezí velkými terénními auty v únoru skončil remízou. V pickupech je zatím nejúspěšnější Hilux od Toyoty.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v únoru ztratil, konkrétně 11,1 %. Pohoršil si z 243 na 216 aut (-27).

Na prvním místě měsíčního žebříčku najdeme Mercedes-Benz ML, a to díky 27 exemplářům a podílu 12,5 %. Není tam ale sám, o zlato se totiž musí rozdělit s Volkswagenem Touareg. Na bronzu se nachází BMW X6 (22, 10,2 %), za ním je pak jeho ingolstadtský konkurent Audi Q7 (16, 7,4 %). Do Top 5 se ještě protlačilo švédské Volvo XC90 (15, 6,9 %).

V meziročním srovnání s druhým měsícem letopočtu 2013 vykazuje ML slušný poloviční zisk, loni měl na kontě jen 18 aut. Registrace Touaregu jsou naopak horší o 6, tedy o 18,2 %. BMW X6 má také stylovou šestku, jenže s kladným znaménkem. U sportovnějšího modrobílého SUV to představuje +37,5 %. Aby se to nepletlo, u Q7 najdeme zase -6 jednotek (-27,3 %). Oblíbené Volvo, které má za sebou dlouhou kariéru, si polepšilo o jeden jediný kus ze 14 loňských (+7,1 %).

Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou urval Range Rover, který se zvedl o 266,7 %, konkrétně ze tří na 11 registrací. Legendární Jeep Wrangler vystřelil z dvou na sedm aut (+250 %). Další trojciferné číslo už nehledejme, za zmíněnou dvojicí totiž následuje lídr s trojcípou hvězdou. ML ostatně dominuje i absolutním postupům před Range Roverem (+8) a BMW X6.

Opačné nelichotivé prvenství putuje do Japonska, získalo jej Mitsubishi Pajero s dvoutřetinovou ztrátou. Jeho registrace se propadly o šest, ze šesti na dvě. Druhý je výprodejový Hyundai ix55 (-55,6 %, -5 z 9) a třetí společně Land Rover Discovery a Nissan Pathfinder, které se poroučely dolů o polovinu. V kusových ztrátách je v čele BMW X5 (-10, -41,7 %) před „Discem“ (-9), dále se nedaří Touaregu a Q7. Do přehledu „loserů“ nejsou zahrnuty modely mimo pořadí.

Český trh v této kategorii se oproti dvěma úvodním měsícům minulého roku nachází v záporných číslech. Ztratil 9,5 %, vykazuje 485 exemplářů na rozdíl od 536. Pohoršil si tak o 51 aut.

Celkové pořadí se na stupních vítězů neuvěřitelně vyrovnalo. V jeho čele je třída M díky 54 registracím (podíl 11,1 %). Stříbrný Touareg má jen o jediný exemplář méně (53, 10,9 %) a další jednotku ztrácí X6 (53 přírůstků, 10,7 %). Na čtvrtém místě je Audi Q7 (37, 7,6 %) a Top 5 uzavírá Volvo XC90 (34, 7 %). Žebříček nejlepších tak kopíruje ten měsíční.

Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si oproti loňsku polepšil, a to o 10,2 %, ze 49 o pětici kusů. Počty Touaregu klesly o 14,5 % (-9 aut ze 62). BMW X6 je naopak v kladných hodnotách, a to výrazně. Získalo 17 vozů, respektive 48,6. %. Q7 se naopak drží v černých číslech, byť jen o jediný exemplář (+2,8 %). XC90 oproti tomu ztrácí 29,2 %, respektive 14 registrací.

V meziročním srovnání skokanů vede znovu Range Rover, který vyšplhal vzhůru o 200 %, respektive 14 vozů ze sedmi. Třída GL se zlepšila o 72,2 % (+13) a Wrangler má +57,1 %, byť si připsal navíc pouhé čtyři kusy. Co do počtů vyskočilo nejvíce BMW X6, druhý je „Range“, který nastupuje ve čtvrté generaci. Bronzový stupínek okupuje GL.

A poklesy? Zde kraluje „podčárový“ Mercedes-Benz G (-80 %) před finišujícím Hyundaiem ix55 (-72 %) a Mitsubishi Pajero (-63,2 %). Ještě Defender hlásí poloviční úbytek. V absolutních počtech spadlo nejvíce BMW X5 (o 22 jednotek, respektive 40,7 %. Druhé místo obsadil Hyundai ix55 (-18), ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu, Třetí je v nelichotivé statistice Volvo XC90, čtvrté Pajero má -12.

Nejprodávanějším turbodieselem se v únoru stal Volkswagen Touareg (27 kusů). „Klapající“ Mercedesy ML CDI si postavilo do garáží 24 majitelů, tedy všichni. BMW X6 s malým d bylo 22. Audi Q7 vykazuje 16 naftových agregátů pod kapotou nových přírůstků. Páté je Volvo XC90, těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili 15. Benzin spalují jen tři mercedesy (88,9 %), zbylí soupeři mají jejich podíl vždy stoprocentní. Hybridní Lexusy RX se prodaly tři, jiný alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v únoru 2013
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20131-2/20132/20121-2/2012
1.Mercedes-Benz ML275412,5%11,1%
2.Volkswagen TOUAREG275312,5%10,9%
3.BMW X6225210,2%10,7%
4.Audi Q716377,4%7,6%
5.Volvo XC9015346,9%7,0%
6.BMW X514326,5%6,6%
7.Jeep GRAND CHEROKEE12305,6%6,2%
7.Toyota LAND CRUISER12295,6%6,0%
9.RANGE ROVER11215,1%4,3%
10.Land Rover DISCOVERY9214,2%4,3%
11.Mercedes-Benz GL8313,7%6,4%
11.Porsche CAYENNE8133,7%2,7%
13.Jeep WRANGLER7113,2%2,3%
14.RANGE ROVER SPORT6132,8%2,7%
15.Hyundai ix55471,9%1,4%
15.Land Rover DEFENDER451,9%1,0%
15.Nissan MURANO461,9%1,2%
18.Lexus RX391,4%1,9%
18.Nissan PATHFINDER381,4%1,6%
20.Mitsubishi PAJERO270,9%1,4%
-Ostatní modely2120,9%2,5%
-CELKEM216485100,0%100,0%

Terénní pickupy

Specifické terénní pickupy našly v únoru 36 zájemců, což značí minimální možný pokles o 2,7 %, respektive jediný kus z loňských 37.

Nejvíce se prodalo celosvětově hodně oblíbených Hiluxů, celkem 12, Toyotě tak náleží třetinový podíl. Před L200 od Mitsubishi (10, 27,8 %) získal náskok dvou registrací. Na VW Amarok (9, 25 %) zbyl až poslední stupínek vítězů. Čtvrtí jsou Ford Ranger a nově sloučené modely Nissanu: NP300 s příbuznou luxusnější Navarou (oba mají po dvou kusech, respektive 5,6%). Bodovalo ještě Isuzu D-Max. Hilux je zároveň šplhounem v obou sledovaných kategoriích, propadáky představují Ranger (-60 %), respektive Amarok (-12 kusů).

V porovnání s únorem 2012 se trh nachází rovněž drobně v minusu, vykazuje 2,5 % ztráty (77 místo 79 „náklaďáků“, tedy -2).

Od ledna mu vévodí Hilux, koupilo si jej 40,3 % všech zákazníků, konkrétně rovných 31. Za ním je v Hannoveru vyráběný Volkswagenem Amarok (17 aut, 22,1 %) a přes desítku se přehouplo ještě L200 (15, 19,5 %). Následují Ford Ranger (7) a Nissany NP300/Navara, které hlásí 4 kusy. Alespoň něco mají ještě D-Max a čínský Gonow GA200.

Mitsubishi si polepšilo oproti minulému roku nejvíce, o 150 %. Hilux má o 82,4 % více. Nissany se nezlepšily, ani nezhoršily. Ranger se opačnými -36,4 % rozhodně chlubit nemůže. Volkswagen svými -58,5 % v případě Amaroku určitě také není vůbec „nadšený“. Kusovým skokanem je Toyota (+14), propadákem pickup se dvěma véčky (-24).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v únoru 2013
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20131-2/20132/20121-2/2012
1.Toyota HILUX123133,3%40,3%
2.Mitsubishi L200101527,8%19,5%
3.Volkswagen AMAROK91725,0%22,1%
4.Ford RANGER275,6%9,1%
4.Nissan NAVARA245,6%5,2%
6.Isuzu D-MAX122,8%2,6%
-Ostatní modely010,0%1,3%
-CELKEM3677100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
2. 4. 2013 11:15
to su starosti :D
mat tak vase starosti :DDD
Avatar - idam.i
2. 4. 2013 11:07
Všetkym díky
za linky,som rád,že nie som jediný,komu to pripadá divné. :-(
Avatar - Barrichello
2. 4. 2013 09:44
Re: nič v zlom.
se podívej na stránky SDA, tam je březen už dávno >:D >:D >:D
Avatar - 3_diamanty
1. 4. 2013 22:40
Re: nič v zlom.
vdaka za link.... tuto stranku priznam sa nepoznam,,, takze to omrknem :yes:

tiez mi to pride trosku ako zart davat sem predaje za februar teraz v aprili... navyse ked tieto informacie su uz 3 tyzdne zname na inych strankach 8-s
Avatar - 3_diamanty
1. 4. 2013 22:30
Re: nič v zlom.
:yes: tento link je samozrejme vyborny to mas pravdu :yes: