Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2009: Dovozovou jedničkou v nižší střední třídě je Golf, Cee'd až čtvrtý

Aleš Dragoun
Diskuze (81)
Celkový trh v této kategorii meziročně ztratil, a to poměrně dost: 17,6 %. V září 2008 bylo nově zaregistrováno 4.173 vozů nižší střední třídy, letos 3.458.

Nedávno modernizovaná Kia Cee'd obsadila pro ni nezvyklé až čtvrté místo, jihokorejskému vozu vyráběnému ve slovenské Žilině ovšem i nadále zůstává post lídra mezi importy v celoročním žebříčku od ledna. V obou vládne domácí Škoda Octavia.

Bestseller nabízený ve dvou generacích současně tentokrát zvítězil se 1.453 kusy. Druhé místo obsadil již v titulku zmíněný Volkswagen Golf, který těsně o jeden vůz překonal 300 registrací, třetí je Hyundai i30 (271). Čtvrté místo patří Cee'du s 258 kusy a na páté příčce najdeme Renault Mégane, který si připsal 181 nových aut. Ford Focus tedy spadl zpět na pro něj letos vyhrazené šesté místo.

Meziroční srovnání v první pětce nevypadá pro vedoucí Octavii příliš optimisticky, pohoršila si o 515 aut, tedy o 26,4 %. Druhý Golf má na kontě rovněž ztrátu, ale daleko menší, jen 6,2 % (před rokem 321). Třetí i30 se i nadále vymyká veškeré hlavní konkurenci, registrace takřka domácího zástupce totiž vzrostly o 99,3 %, loni v září si čeští zákazníci odvezli 136 hyundaiů. Čtvrtý Cee'd má pak pokles o 1,1 %, letos se prodalo o 3 kusy méně. Renault Mégane si naopak polepšil o 33,1 % (ze 136, má tedy o 45 aut více).

Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy putuje překvapivě do Španělska. Největším šplhounem je totiž Seat Leon, který si polepšil o mohutných 161,5 %, z 13 na 34 kusů. Propadák musíme tentokrát hledat mimo Top 30. Je jím Volkswagen Jetta, který ztratil 80 %, prodaly se jen tři kusy místo loňských patnácti. Z vozů v žebříčku hodně kleslo Audi A3 (-71,2 %) a Dacia Logan (-70,3 %).

Celkový trh v této kategorii meziročně ztratil, a to poměrně dost: 17,6 %. V září 2008 bylo nově zaregistrováno 4.173 vozů nižší střední třídy, letos 3.458.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Škoda OCTAVIA14531511142,0%40,8%
2.Volkswagen GOLF30123718,7%6,4%
3.Hyundai i3027124027,8%6,5%
4.Kia CEE´D25835357,5%9,5%
5.Renault MEGANE18130635,2%8,3%
6.Ford FOCUS17018814,9%5,1%
7.Citroën C41089253,1%2,5%
8.Peugeot 3088410622,4%2,9%
8.Suzuki SX48411292,4%3,0%
8.Toyota AURIS847162,4%1,9%
11.Mazda 3603011,7%0,8%
12.Opel ASTRA577001,6%1,9%
13.Fiat BRAVO523761,5%1,0%
14.Honda CIVIC445911,3%1,6%
15.BMW 1383061,1%0,8%
16.Seat LEON343061,0%0,8%
17.Chevrolet CRUZE322430,9%0,7%
18.Mitsubishi LANCER202460,6%0,7%
19.Fiat LINEA192060,5%0,6%
20.Audi A3173430,5%0,9%
21.Nissan NOTE162000,5%0,5%
22.Subaru IMPREZA151580,4%0,4%
23.Toyota COROLLA121020,3%0,3%
24.Volvo C30101000,3%0,3%
25.Dacia LOGAN71040,2%0,3%
25.Volvo S40/V507830,2%0,2%
27.Fiat SEDICI51770,1%0,5%
27.Honda INSIGHT570,1%0,0%
29.Chevrolet LACETTI4580,1%0,2%
29.Nissan TIIDA4800,1%0,2%
-Ostatní modely61440,2%0,4%
-CELKEM345837026100,0%100,0%

V celkovém pořadí po třech čtvrtletích vede Octavia s 15.111 kusy (její podíl se stále drží nad hranicí 40 %, činí 40,8 %). Cee'd je druhý (3.535, 9,5 %) a patří mu tak prvenství mezi dováženými modely, třetí je Mégane (3.063, 8,3 %). Čtvrtou příčku zatím uhájil Hyundai i30 (2.402, 6,5 %) před dotírajícím Volkswagenem Golf (2.371, 6,4 %). Oba automobily si pořadí prohodily minulý měsíc, v září tedy zůstává stejné. Šesté místo patří stále Fordu Focus (1.881, 5,1 %), před ostatními pronásledovateli v čele s přerostlým malým vozem Suzuki SX4 má již slušný náskok. Přes tisícovku registrací se přehoupl také osmý Peugeot 308, dalším bude s největší pravděpodobností Citroën C4.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 145 vozů (+1 %), polepšil si i Cee'd, a to ještě více (+11,3 %, +360 kusů). Třetí Mégane je také v plusu, a to o 56,9 %, má na kontě již o 1.111 aut více než před rokem. Hyundai prodal o 1.309 i-třicítek více (+119,8 %), Volkswagen Golf si pohoršil o 3,1 % (loni 2.448, letos o 77 méně).

Český trh v nižší střední třídě oproti prvním devíti měsícům loňského roku vzrostl, ale už jen o nejmenší možnou hodnotu 0,1 %, počet nových aut se zvýšil z 37.007 na 37.026.

Mezi vznětovými motory je situace v první zářijové pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 931 kusů (64,1 % z celkových registrací), Volkswagen Golf 58 (19,3 %), Hyundai i30 také 58 (jejich podíl je ovšem 21,4 %), Kia Cee'd 54 (20,9 %) a Renault Mégane 21 (11,6 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (81)
Avatar - white label
17. 10. 2009 01:12
Re: Gratulace, ale komu?
Jo, další "prodejce" ve zdejší diskusi... >:-[]
Kdybys byl opravdu ten prodejce (" ...já jako prodejce VW Golf..."), znal/chápal bys příčiny -3% prodeje Golfu v ČR za 1-9/09 a neplácal tu něco o příčině v podobě malého zájmu o Golf6. V žádném případě to totiž není způsobeno menším zájmem o Golf6 na českém trhu...
Bude stačit, když se na důvody (těch -3%) a letošní celkovou situaci s prodejem G6 na českém trhu (včetně současného! stavu) zeptáš nějakého opravdu skutečného prodejce Golfu...
Toť (zatím) vše... ;-)
Avatar - white label
14. 10. 2009 20:36
Re: Gratulace, ale komu?
To má opravdu velkou výpovědní hodnotu, srovnávat prodeje Meganu a Golfu pouze na českém trhu..., hlavně vzhledem k tomu, k čemu se (na základě toho) konkrétně vyjadřuješ...
Podívej se taky kolik v ČR prodá koncern VW "golfů/jett" v podobě Octávie, nebo si opravdu myslíš že to nemá z koncernem VW a jeho prodeji v této třídě nic společného...?
VW nekupoval Škodu proto, aby tu díky Octavii prodával měně Golfů..., ale aby součet prodejů Octavie a Golfu značně převyšoval třídní konkurenci (nejen) na zdejším trhu...
14. 10. 2009 18:53
Re: KOMPAKTÁTA
Dík za pochvalu, to jsem fakt nečekal. To s tím Renaultem byla samozřejmě lehká nadsázka. Jinak máš pravdu, že za totáče tady moc lidí VW neznalo, maximálně tak Brouka (taky jich tu pár jezdilo, byl to prostě celosvětový fenomén od konce války až do nástupu Golfa)), Audi téměř vůbec. VW se dostal do povědomí lidí až po revoluci a hlavně po koupi podílu ve Škodě. Jinak ještě ke Golfu. Jedno z jeho největších plus oproti konkurenci je to, že umožňuje každému si vůz utvořit podle svých představ a finančních možností, pomocí kombinací téměř jakéhokoli prvku výbavy s jakýmkoli motorem. Kdo nevyžaduje supersportovní výkony nebo nemá peněz nazbyt tomu stačí i základní Golf 1,4 za "třistašede" (i ten má už poměrně slušnou výbavu) naopak movitější sáhnou po našlapaném GTIčku nebo R. Oproti například japonské politice "buď našlapané auto za 600 táců nebo nic" je to myslím férovější přístup k zákazníkovi (teda alespoň tady v Čechách, kde je kupní síla oproti Západu nižší).
14. 10. 2009 14:47
Re: KOMPAKTÁTA
>:-[]
Avatar - white label
14. 10. 2009 14:40
Re: KOMPAKTÁTA
S tím smajlíkem na konci, je to celkem dobrý vtip... ;-)

Ještě "vtipnější" je ovšem to, že by ten Golf byl lepší i přes to... :-!
>:-[]