Český trh v září 2009: První triumf Škody Yeti mezi malými SUV

Škoda Yeti
Škoda Yeti
Škoda Yeti
Škoda Yeti
133 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Nejvýznamnější změnou ve všech třech kategoriích terénních vozů byl v září první triumf Škody Yeti, která porazila veškerou konkurenci v menší třídě.

Velká SUV: Q7 druhé, X5 v čele

V srpnu se mezi oba velké modely BMW do lehčího terénu vklínil Hyundai iX55, tentokrát se podobný kousek podařil Audi Q7.

X5, pro kterou se rozhodlo celkem 50 zákazníků, opět zvítězila. Q7 na ní ztratila 12 registrací, má na kontě 38 kusů. Sportovnější BMW X6 je opět až třetí s 37 vozy. Hyundai iX55 obsadila tentokrát až čtvrté místo (33), do Top 5 se opět vešla také Toyota Land Cruiser (26). Lexusu RX se dařilo podobně jako minule (13 kusů a sedmé místo), Volvo XC90 obsadilo až konec první desítky. Překvapením jsou čtyři Nissany Patrol a také tři čínské Shuanghuany CEO.

BMW X5 si v meziročním srovnání pohoršilo o 16,7 % (loni 60 aut). Registrace Audi Q7 vzrostly o 65,2 % (z 23), u X6 se zvýšily o 60,9 %, taktéž z 23 jako v případě Audi. Toyota Land Cruiser získala 8,3 %, v celkových počtech 2 auta, loni v září jich bylo 24. Hyundai iX55 stále nemá porovnatelné výsledky, českou výstavní premiéru měl tento velký terénní automobil jihokorejského výrobce totiž právě před rokem.

Za šplhouna můžeme tentokrát směle označit Lexus RX, který získal dvanáct kusů oproti jednomu (!) před rokem, což znamená +1200 %. Nová generace je tak na českém trhu velmi úspěšná. Slušný vzestup zaznamenalo také Mitsubishi Pajero (+160 %, z 5 na 13). Nelichotivý titul meziročního propadáku získal tradičně Land Rover Discovery s -83,3 %, z 6 na 1 vůz.

Celý trh ovšem klesl tentokrát pouze o 2,3 %, z 306 na 293 registrací.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.BMW X55036116,7%14,6%
2.Audi Q73821712,7%8,8%
3.BMW X63735312,4%14,3%
4.Hyundai iX553324011,0%9,7%
5.Toyota LAND CRUISER261358,7%5,5%
6.Mercedes-Benz ML242138,0%8,6%
7.Lexus RX13724,3%2,9%
7.Mitsubishi PAJERO13684,3%2,8%
9.Mercedes-Benz GL11743,7%3,0%
9.Volkswagen TOUAREG111763,7%7,1%
9.Volvo XC90111903,7%7,7%
12.Nissan PATHFINDER61022,0%4,1%
13.Nissan MURANO5361,7%1,5%
14.Nissan PATROL451,3%0,2%
15.Infiniti FX3101,0%0,4%
15.Jeep COMMANDER3171,0%0,7%
15.Porsche CAYENNE3501,0%2,0%
15.Shuanghuan CEO381,0%0,3%
19.Jeep GRAND CHEROKEE1250,3%1,0%
19.Jeep WRANGLER1270,3%1,1%
19.Land Rover DISCOVERY1210,3%0,9%
19.Ssangyong KYRON1190,3%0,8%
19.Ssangyong REXTON1140,3%0,6%
-Ostatní modely0350,0%1,4%
-CELKEM2992468100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede mezi velkými bavorské duo, na první příčku už se protlačila X5 s 361 kusy, X6 je druhá s 353 vozy. Třetí je Hyundai iX55, který má na kontě 240 kusů. Následuje Audi Q7 s 217 vozy, Mercedes ML spadl na páté místo (213). Šesté Volvo XC90 má 190 kusů, sedmý Touareg 176, osmý Land Cruiser 135 a stokusovou hranici překročil i Nissan Pathfinder (102).

Meziročně jsou na tom porovnatelné vozy z Top 5 takto: registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 43,6 % (ze 640 o 279 kusů), Audi Q7 si pohoršilo o 166 aut (z 383), tedy o 43,3 %, Mercedes ML je na tom o 36,2 % hůře, ztratil 121 registrací. BMW X 6 ještě nemá relevantní výsledek, navýšení o 498,3 % nelze přičíst ničemu jinému než pozdějšímu loňskému startu prodeje. Na srovnání Hyundaie iX55 si budeme muset počkat nejspíše až do začátku roku 2010.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním devíti měsícům roku 2008 snížil o 16,2 %, z 2.946 na 2.468 kusů.

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v září celkem tři vozy z první pětky: BMW X5, Audi Q7, Hyundai iX55 a Toyota Land Cruiser. Jen BMW X6 má méně: 27 kusů, což znamená 73 %. Celkem deset sportovně-užitkových BMW poháněly zážehové motory, jinak do velkého terénního vozu či SUV patří naftový agregát.

Mezi malými terénními vozy první triumf pro Yetiho

Domácí automobilka z Mladé Boleslavi konečně zvítězila v žebříčku menších vozů do lehčího a střední terénu. Sněžného muže si koupilo celkem 163 Čechů. Druhé místo tentokrát obsadil VW Tiguan (112), zaostal tedy o více než půl stovky registrací. Třetí je Nissan Qashqai se 109 vozy, čtvrtá Kuga už notně ztratila (60). Na nejspodnější příčce se nachází Kia Sportage (52). Hondu CR-V tentokrát mezi nejlepšími pěti nenajdeme, naopak se mezi elitu vrátila Kuga.

Tiguanů se prodalo letos v září o 41 více než loni, nárůst registrací tedy činí 57,7 %. Titul Skokana roku by mohl patřit kočovníkovi od Nissanu s výsledkem +230,3 % (o 76 vozů více!), ale ve statistikách nalezneme ještě jeden lepší vůz. Dalším porovnatelným autem je Kuga, která získala 28 aut (+87,5 %). Jediným modelem, který si z nejlepší pětice (či spíše čtveřice) pohoršil, je jihokorejská Kia Sportage. Ta má letos o 14 kusů méně (-21,2 %).

Kromě Qashqaie si razantně polepšilo také několik dalších modelů, ale buď jsou to záležitosti několika kusů (Suzuki Jimny), nebo auta, která se začala prodávat před rokem (Mercedes GLK, Volvo XC60, Renault Koleos měl k srpnovým jedenácti v září jen dva nové přírůstky). Více než Qashqai má ovšem také Citroën C-Crosser (+300 %, z 5 na 20). Největší meziroční propad zaznamenala tradičně Mazda CX-7, a to o 80,8 %. Místo loňských 26 se jich prodalo jen pět.

Registrace v této třídě oproti loňsku znovu vzrostly, a to o 24,2 %, ze 731 na 908 aut.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Škoda YETI16345318,0%5,8%
2.Volkswagen TIGUAN11287912,3%11,2%
3.Nissan QASHQAI10961712,0%7,9%
4.Ford KUGA604776,6%6,1%
5.Kia SPORTAGE523865,7%4,9%
6.Honda CR-V507205,5%9,2%
7.Volvo XC60475015,2%6,4%
8.Subaru FORESTER403144,4%4,0%
9.Suzuki GRAND VITARA302663,3%3,4%
10.Mitsubishi OUTLANDER273163,0%4,0%
11.Hyundai SANTAFE263312,9%4,2%
12.Toyota RAV4232672,5%3,4%
13.Citroën C CROSSER201362,2%1,7%
13.Mercedes-Benz GLK201972,2%2,5%
15.Audi Q5184402,0%5,6%
16.Renault KOLEOS172181,9%2,8%
17.Chevrolet CAPTIVA162111,8%2,7%
18.Peugeot 4007151161,7%1,5%
19.Kia SORENTO142161,5%2,8%
20.Hyundai TUCSON121861,3%2,4%
21.Lada NIVA8780,9%1,0%
22.BMW X361090,7%1,4%
22.Suzuki JIMNY6510,7%0,7%
24.Mazda CX-75820,6%1,0%
24.Nissan X-TRAIL51700,6%2,2%
-Ostatní modely71030,8%1,3%
-CELKEM9087840100,0%100,0%

Statistice za prvních devět měsíců roku 2009 vévodí zatím VW Tiguan s 879 kusy. CR-V od Hondy je i nadále druhé (720), na třetím místě najdeme Qashqai (617), čtvrté je Volvo XC60 (501) a pátý Ford Kuga (477). Yeti už je šestý (453), na sedmou příčku se z pátého propadlo Audi Q5 (440).

Vedoucí Volkswagen se zlepšil oproti loňsku o 116 % (+472 kusů), Honda CR-V se naopak propadla do lehké ztráty, má -0,4 % (o 3 vozy méně). Nissan Qashqai má o 16,2 %, tedy 86 aut více než před rokem. Volvo XC60 zatím nemá porovnatelný výsledek, to samé můžeme říci také o Fordu Kuga.

Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 15,5 %, z 6.786 na 7.840 vozů. Za tento výsledek pochopitelně můžou loňští a letošní nováčci – Audi Q5, Volvo XC60, Ford Kuga, Renault Koleos, Mercedes GLK a Škoda Yeti.

Na závěr této části tradiční podíl vznětových motorů v měsíční Top 5: u Škody Yeti činil v září 63,2 % registrací (103 aut), VW Tiguan dosáhl 81,3 % (91 vozů), Nissan Qashqai měl 59,6 % (65) a Kia Sportage 63,5 % (33 kusů). Vynechali jsme Ford Kuga, ten si necháváme na konec. Měl totiž pro tuto kategorii atypický stoprocentní podíl, všech šest desítek nových SUV od Fordu poháněly turbodiesely!

Mezi terénními pick-upy překvapivě zvítězil Ford Ranger

Mezi náklaďáky, které se nezaleknou ani těžkého terénu, patří pomyslná zlatá medaile za devátý měsíc roku 2009 v Thajsku vyráběnému Fordu Ranger. K prvenství mu stačilo celkem slušných 28 registrací. Na druhém místě je spartánský Nissan NP300 s 13 kusy, příčku ovšem sdílí s Toyotou Hilux. Čtvrtý je Nissan Navara s celou desítkou nových vozů, páté Mitsubishi L 200 má o tři méně. Ssangyong Actyon Sports má překvapivě jeden kus, Mazdu BT, dvojče úspěšného Fordu Ranger, byste v nejnovějším pořadí hledali marně.

Ford Ranger získal oproti loňsku 1300 % (!), před rokem se prodaly jen dva. Nissan NP300 hlásí také navýšení, ale pouze o 4 vozy, u něj to znamená +44,4 %. Zbylí dva porovnatelní zástupci této specifické kategorie zaznamenali ztráty. Nissan Navara -52,4 % (-11 kusů), počty Mitsubishi L200 pak klesly o 65 % (-13). Toyota Hilux se před rokem ještě neprodávala, Mazda BT je sice porovnatelná, ale vzhledem k tomu, že letos má na kontě nulu, ztratila celých 100 procent a takové vozy v meziročním srovnání neuvádíme.

V září 2009 registrace oproti stejnému měsíci roku 2008 vzrostly, a to poměrně razantně, o celých 23 kusů, tedy 79,3 % (z 29 na 52).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v září 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20091-9/20099/20091-9/2009
1.Ford RANGER285838,9%13,5%
2.Nissan NP300 PICKUP138418,1%19,5%
2.Toyota HILUX137118,1%16,5%
4.Nissan NAVARA1010213,9%23,7%
5.Mitsubishi L 2007969,7%22,3%
6.Ssangyong ACTYON SPORTS1101,4%2,3%
-Ostatní modely090,0%2,1%
-CELKEM72430100,0%100,0%

Nejoblíbenějším vozem v této kategorii je po třech čtvrtletích stále Nissan Navara, který v srpnu nahradil na čele Mitsubishi L 200, ale rozdíl mezi nimi je poměrně malý, 102 : 96. Bronzový je pak Nissan NP300 s 84 kusy, za ním následuje čtvrtá Toyota Hilux s 71 vozy. Ford Ranger si sice polepšil na 58 kusů, ale zůstává čtvrtý. Ssangyongu Actyon Sports stačila jedna registrace k tomu, aby překonal Mazdu BT, celkem jich má deset, Mazda o jednu méně.

V meziročním srovnání si Navara pohoršila o 25,5 % (-35 vozů) a L 200 o 31,4 % (-44). Nissan NP300 vykazuje navýšení o 281,8 % (získal celkem 62 kusů). V jeho případě se ovšem jedná zatím o statistickou perličku. Ford Ranger má díky zářijovému úspěchu jen o 4,9 % méně (-3), Ssangyong Actyon Sports se zlepšil o 42,9 % (+3) a konečně Mazda BT se zhoršila o 55 % (-11 vozů).

Trh se v segmentu terénních pick-upů za prvních devět měsíců roku 2009 udržel v kladných číslech, získal již 11,1 %, bylo zaregistrováno o 43 vozů více než za stejné období loňského roku (430 oproti 387).