Český trh v září 2011: Nejprodávanější minivozy
Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 286 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 105 aut, tedy o 26,9 %. Propad segmentu nadále pokračuje.
Picanto si v září připsalo na své konto dalších 68 registrací. Stříbrná skončila Panda, která má 48 nových přírůstků. Na třetím místě najdeme Chevrolet Spark (34 vozů). Pryč jsou doby, kdy lídři běžně překračovali stovku. Čtvrtou příčku obsadil Splash od Suzuki (23 kusů) a Top 5 uzavírá první mini ze středočeského Kolína: Citroën C1 (22). Pořadí se může ale v příštích měsících radikálně proměnit: chystá se nová Panda a nesmíme zapomenout na trojici Škoda Citigo/Seat Mii/Volkswagen up!. Nejmenší škodovka se objeví už letos v listopadu.
V porovnání se zářím 2010 si Picanto polepšilo o 58,1 % (loni 43). Italský medvídek s polským pasem má naopak tradičně o polovinu méně, vykazuje přesně -55,1 %. Před rokem jich bylo nově zaregistrováno 107. Také počty Sparku rapidně klesly: o 27 kusů, což znamená -44,3 % (ze 61). Splash zaznamenal mírný nárůst o 21,1 %, dvanáct měsíců nazpět se prodalo o čtyři kousky méně. Citroën C1 má -10 aut (-31,3 %, loni 32).
Trojciferné nárůsty najdeme u kusových záležitostí typu Suzuki Alto, Smartu ForTwo nebo Mini, zmíněné Picanto následuje Toyota Aygo, jenž se zlepšila o rovnou polovinu (z 10 na 15 registrací). Opačným statistikám vévodí Hyundai i10 a Fiat 500 s pády přes 70, respektive 60 %.
Kalendář se překulil do poslední třetiny roku a výsledky nejmenší třídy českého trhu nejsou příliš lichotivé. Propadla se o 1.457 kusů, ze 4.346 na 2.889, tedy o 33,5 %. V roce 2009 překročil počet minivozů 4,7 tisíce a o rok dříve dokonce 5,8 tis.. Letošní čísla jsou tudíž oproti tři léta starým poloviční. Češi ztrácejí o nejmenší automobily zájem, protože ceny malých vozů a nižší střední třídy se za tu dobu razantně odporoučely směrem dolů.
Třída mini, registrace na českém trhu v září 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2011 | 1-9/2011 | 9/2011 | 1-9/2011 |
1. | Kia PICANTO | 68 | 448 | 23,8% | 15,5% |
2. | Fiat PANDA | 48 | 542 | 16,8% | 18,8% |
3. | Chevrolet SPARK | 34 | 342 | 11,9% | 11,8% |
4. | Suzuki SPLASH | 23 | 221 | 8,0% | 7,6% |
5. | Citroën C1 | 22 | 226 | 7,7% | 7,8% |
6. | Peugeot 107 | 21 | 292 | 7,3% | 10,1% |
7. | Toyota AYGO | 15 | 119 | 5,2% | 4,1% |
8. | Hyundai i10 | 12 | 109 | 4,2% | 3,8% |
9. | Suzuki ALTO | 11 | 134 | 3,8% | 4,6% |
10. | Fiat 500 | 9 | 78 | 3,1% | 2,7% |
10. | Renault TWINGO | 9 | 115 | 3,1% | 4,0% |
12. | Mini | 8 | 90 | 2,8% | 3,1% |
13. | Ford KA | 3 | 55 | 1,0% | 1,9% |
13. | Smart FORTWO | 3 | 69 | 1,0% | 2,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 49 | 0,0% | 1,7% |
- | CELKEM | 286 | 2889 | 100,0% | 100,0% |
V pořadí od ledna 2011 vede nadále Panda, má v tuto chvíli 542 kusů (18,8 %). Druhé mini z Jižní Koreje s logem firmy Kia si jich zatím připsalo 448 (15,5 %). Rozdíl 94 registrací může klidně do konce roku ještě umazat, obzvláště při současné formě. Jiskřička je i nadále na třetí příčce (342, 11,8 %) a ještě Peugeot 107, který v aktuální Top 5 chybí, těsně překročil desetiprocentní podíl díky 292 exemplářům. Pořadí mezi Citroënem C1 a Suzuki Splash je i nadále velmi vyrovnané (226:221, respektive 7,8 ku 7,6 %).
Ve srovnání s loňskem si Panda pohoršila o 54,3 % (-643 kusů). Picanto vykazuje 24,8 %, letos se prodalo o 89 aut více, nová generace úřaduje, předchozí se již nenabízí. Chevrolet Spark ztratil 49,6 % a 336 vozů. Peugeot 107 se zlepšil o 17,7 % (+44 aut), jeho dvojče Citroën C1 se takovými výsledky pochlubit nemůže, má opačných -21,5 %. Rozhodlo se pro něj o 62 Čechů méně než loni.
Alto má momentálně čtyřciferný nárůst, ale začalo se prodávat až během loňského roku. Postup Fordu Ka přes 350 % je již relevantnější. Propadům dominují Hyundai i10 a Fiat 500, ty u nich oscilují stále kolem hranice 80 %.
Statistice vznětových pohonných jednotek v této třídě vévodil Mini. Své majitele našly 4 nové Coopery SD (50 % ze všech). Žádný další vůz se v přehledu neobjevil, to platí i o elektromobilech.