Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2011: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Picanto nahradilo Pandu na pozici lídra minivozů již v červnu a od té doby ho nikdo neporazil. Kia stahuje dosud nejprodávanější model z polské továrny v Tychách i v ročním pořadí.

Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 286 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2010 pokles o 105 aut, tedy o 26,9 %. Propad segmentu nadále pokračuje.

Picanto si v září připsalo na své konto dalších 68 registrací. Stříbrná skončila Panda, která má 48 nových přírůstků. Na třetím místě najdeme Chevrolet Spark (34 vozů). Pryč jsou doby, kdy lídři běžně překračovali stovku. Čtvrtou příčku obsadil Splash od Suzuki (23 kusů) a Top 5 uzavírá první mini ze středočeského Kolína: Citroën C1 (22). Pořadí se může ale v příštích měsících radikálně proměnit: chystá se nová Panda a nesmíme zapomenout na trojici Škoda Citigo/Seat Mii/Volkswagen up!. Nejmenší škodovka se objeví už letos v listopadu.

V porovnání se zářím 2010 si Picanto polepšilo o 58,1 % (loni 43). Italský medvídek s polským pasem má naopak tradičně o polovinu méně, vykazuje přesně -55,1 %. Před rokem jich bylo nově zaregistrováno 107. Také počty Sparku rapidně klesly: o 27 kusů, což znamená -44,3 % (ze 61). Splash zaznamenal mírný nárůst o 21,1 %, dvanáct měsíců nazpět se prodalo o čtyři kousky méně. Citroën C1 má -10 aut (-31,3 %, loni 32).

Trojciferné nárůsty najdeme u kusových záležitostí typu Suzuki Alto, Smartu ForTwo nebo Mini, zmíněné Picanto následuje Toyota Aygo, jenž se zlepšila o rovnou polovinu (z 10 na 15 registrací). Opačným statistikám vévodí Hyundai i10 a Fiat 500 s pády přes 70, respektive 60 %.

Kalendář se překulil do poslední třetiny roku a výsledky nejmenší třídy českého trhu nejsou příliš lichotivé. Propadla se o 1.457 kusů, ze 4.346 na 2.889, tedy o 33,5 %. V roce 2009 překročil počet minivozů 4,7 tisíce a o rok dříve dokonce 5,8 tis.. Letošní čísla jsou tudíž oproti tři léta starým poloviční. Češi ztrácejí o nejmenší automobily zájem, protože ceny malých vozů a nižší střední třídy se za tu dobu razantně odporoučely směrem dolů.

Třída mini, registrace na českém trhu v září 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20111-9/20119/20111-9/2011
1.Kia PICANTO6844823,8%15,5%
2.Fiat PANDA4854216,8%18,8%
3.Chevrolet SPARK3434211,9%11,8%
4.Suzuki SPLASH232218,0%7,6%
5.Citroën C1222267,7%7,8%
6.Peugeot 107212927,3%10,1%
7.Toyota AYGO151195,2%4,1%
8.Hyundai i10121094,2%3,8%
9.Suzuki ALTO111343,8%4,6%
10.Fiat 5009783,1%2,7%
10.Renault TWINGO91153,1%4,0%
12.Mini8902,8%3,1%
13.Ford KA3551,0%1,9%
13.Smart FORTWO3691,0%2,4%
-Ostatní modely0490,0%1,7%
-CELKEM2862889100,0%100,0%

V pořadí od ledna 2011 vede nadále Panda, má v tuto chvíli 542 kusů (18,8 %). Druhé mini z Jižní Koreje s logem firmy Kia si jich zatím připsalo 448 (15,5 %). Rozdíl 94 registrací může klidně do konce roku ještě umazat, obzvláště při současné formě. Jiskřička je i nadále na třetí příčce (342, 11,8 %) a ještě Peugeot 107, který v aktuální Top 5 chybí, těsně překročil desetiprocentní podíl díky 292 exemplářům. Pořadí mezi Citroënem C1 a Suzuki Splash je i nadále velmi vyrovnané (226:221, respektive 7,8 ku 7,6 %).

Ve srovnání s loňskem si Panda pohoršila o 54,3 % (-643 kusů). Picanto vykazuje 24,8 %, letos se prodalo o 89 aut více, nová generace úřaduje, předchozí se již nenabízí. Chevrolet Spark ztratil 49,6 % a 336 vozů. Peugeot 107 se zlepšil o 17,7 % (+44 aut), jeho dvojče Citroën C1 se takovými výsledky pochlubit nemůže, má opačných -21,5 %. Rozhodlo se pro něj o 62 Čechů méně než loni.

Alto má momentálně čtyřciferný nárůst, ale začalo se prodávat až během loňského roku. Postup Fordu Ka přes 350 % je již relevantnější. Propadům dominují Hyundai i10 a Fiat 500, ty u nich oscilují stále kolem hranice 80 %.

Statistice vznětových pohonných jednotek v této třídě vévodil Mini. Své majitele našly 4 nové Coopery SD (50 % ze všech). Žádný další vůz se v přehledu neobjevil, to platí i o elektromobilech.

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Avatar - Emel
12. 10. 2011 21:25
Re: POSLEDNÍ ZÁŠKUBY
Úvaha o Fiatu 500 je tradičně nepřesná. Jeho problém není ani tolik v tom, že je drahý. Uvědomil si vůbec někdo, že je to na 10. místě nejprodávanější auto s pouze třídvéřovou karoserií?? A že jeho smutný osud sdílejí i Twingo a Ka, další evropsky úspěšné modely? ČR prostě i u supermini vyžaduje pět dveří a kdo je nemá, je odsouzen k živoření na dně tabulky.

V tomhle ohledu se nabízí úvaha nad dalším osudem CitiGo. Říká se, že v Čechách by Škodovce na první místo ve třídě stačila i tři kola.. budou stačit tři dveře :-)?

PS: jo, vím že pětidveřová verze nejspíš bude
Avatar - 3_diamanty
12. 10. 2011 20:18
Re: POSLEDNÍ ZÁŠKUBY
ak sa tvojim esam darit nebude som zvedavy co si potom vymyslis, ohladom foxa a jeho neuspechu si mi dodnes neodpovedal kde je jeho problem kedze je to pre teba bozske auto ;-)
12. 10. 2011 15:53
Re: POSLEDNÍ ZÁŠKUBY
Tusis, ze prdosi od VW nebudou atakovat horni patra, tak chces radeji dve tabulky. no, opet potrvzujes image tabulkoveho prekrucovace a to jeste zadna tabulka neni, gratulace, zase se pohybujes "dal"
12. 10. 2011 15:42
Re: .
Máš pravdu. Korejci našli v Československu svůj druhý domov a prodeje společně s početnou komunitou fanoušků tomu odpovídají.
Avatar - kari.laz
12. 10. 2011 13:00
Re: .
Tak svůj styl, kterým se lišila měla. O kráse se asi mluvit nedá, ale od ostatních se lišila.