Český trh v září 2011: Střední třídě vládne nafta, 90 % Superbů má motor TDI
Celkem si trh opět polepšil, v devátém měsíci získal +14,6 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 970 vozů, v letošním devátém měsíci 1.112, tedy o 142 více.
První příčku obsadila tradičně vlajková loď domácího výrobce. Škoda Superb si připsala na konto 362 kusů. Passat se spokojil znovu se stříbrem, navíc kvůli výrazné ztrátě (198 registrací). Mondeo je tradičně třetí (166), byť začátkem letošního roku tomu tak nebylo.
Za první trojkou zeje obvyklá díra. O čtvrté místo se popral Hyundai i40 (49 exemplářů) s Opelem Insignia (47).
Šesté trojkové BMW za nimi příliš nezaostalo, jen o pět kusů. Navíc se zlepšilo o neuvěřitelných 425 %, loni se pro něj rozhodlo jen 8 klientů. Podobu sedanu nové generace (F30) už známe, budeme si ale na něj muset ještě nějaký čas počkat.
Superb si oproti září 2010 pohoršil, byť jen mírně, o 6,2 % (-24 vozů). Nejbližší soupeři jsou na tom mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 32,9 %, před rokem bylo zaregistrováno 149 aut. Mondeo si loni vybralo 120 Čechů, letos si tedy polepšilo více než soupeř od Volkswagenu, o 45 %, respektive 54 exemplářů.
Hyundai i40 se ve statistikách objevil teprve v červenci, takže je ještě srovnávat nelze. Opel Insignia pochopitelně ano, protože se prodává takřka tři roky. Ten se zlepšil o skoro tři čtvrtiny (74,1 %, +20 z 27). Největší propady tohoto měsíce oscilují kolem hranice 50 %. Toyota Avensis má těsně přes, Subaru Legacy, Audi A5 a Citroën C5 lehce pod ní.
Střední třída, registrace na českém trhu v září 2011 | ||||||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |||||
- | Období | 9/2011 | 1-9/2011 | 9/2011 | 1-9/2011 | |||||
1. | Škoda SUPERB | 362 | 3485 | 32,6% | 33,8% | |||||
2. | Volkswagen PASSAT | 198 | 1761 | 17,8% | 17,1% | |||||
3. | Ford MONDEO | 174 | 1317 | 15,6% | 12,8% | |||||
4. | Hyundai i40 | 49 | 118 | 4,4% | 1,1% | |||||
5. | Opel INSIGNIA | 47 | 452 | 4,2% | 4,4% | |||||
6. | BMW 3 | 42 | 267 | 3,8% | 2,6% | |||||
7. | Peugeot 508 | 35 | 385 | 3,1% | 3,7% | |||||
8. | Mercedes-Benz C | 31 | 236 | 2,8% | 2,3% | |||||
9. | Renault LAGUNA | 30 | 394 | 2,7% | 3,8% | |||||
9. | Audi A4 | 29 | 374 | 2,6% | 3,6% | |||||
11. | Subaru LEGACY | 19 | 235 | 1,7% | 2,3% | |||||
12. | Mazda 6 | 17 | 173 | 1,5% | 1,7% | |||||
13. | Citroën C5 | 16 | 196 | 1,4% | 1,9% | |||||
13. | Toyota AVENSIS | 16 | 174 | 1,4% | 1,7% | |||||
15. | Volvo 60 | 15 | 238 | 1,3% | 2,3% | |||||
16. | Audi A5 | 14 | 237 | 1,3% | 2,3% | |||||
17. | Honda ACCORD | 7 | 42 | 0,6% | 0,4% | |||||
18. | Alfa Romeo 159 | 3 | 33 | 0,3% | 0,3% | |||||
19. | Lancia DELTA | 2 | 34 | 0,2% | 0,3% | |||||
19. | Lexus IS | 2 | 12 | 0,2% | 0,1% | |||||
19. | Seat EXEO | 2 | 30 | 0,2% | 0,3% | |||||
- | Ostatní modely | 2 | 119 | 0,2% | 1,2% | |||||
- | CELKEM | 1112 | 10312 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti devíti měsícům roku 2010 zvýšil o 5,3 %, z 9.795 na 10.312 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 517 vozů více.
V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.485 kusy (jeho podíl dosahuje 33,8 %). Passat má v tuto chvíli 1.761 (17,1 %) a Mondeo 1.317 registrací (12,8 %). Všichni tři lídři ostatním tradičně utekli o parník. Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který nepřekročil ani pětisetkusovou hranici (452, 4,4 %). Pátou příčku si stále udržuje Renault Laguna s 394 vozy a podílem 3,8 %. Peugeot 508 a Audi A4 ale zatím příliš neztrácejí, Peugeotu chybí na Lagunu devět a Audi rovná dvacítka aut.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 247 vozů (+7,6 %). Passat je oproti tomu v minusu, ztratil ale již jen pouhých 2,8 % (má o padesátku kusů méně). Prodeje Mondea vzrostly o 252 automobilů (23,7 %). Insignia si rovněž polepšila, a to docela výrazně (+37,8 %, loni 328, letos +124). Laguna měla před rokem 380 aut, letos +14. Její nárůst tak činí jen +3,7 %, ale oproti srpnu se o 1,7 % zvýšil.
Nejvíce ze všech má v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +526,3 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 38 na 238 aut. Stále dosti divoké číslo bude ovšem do konce roku slábnout. Podobné navýšení jako Insignia má Mercedes-Benz C. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Subaru Legacy, Hondě Accord a Toyotě Avensis, všechny modely mají -30 % a více. Podobně je na tom i Alfa Romeo 159. Seat Exeo nebyl nikdy prodejním trhákem, v tuto chvíli má však skoro o 60 % méně. Zájem není ani o hybridní Priusy.
Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 332 (91,7 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě 177 kusů (tentokrát překvapivě nižších 89,4 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 134 zákazníků (slušných 77 %, zážehové verze u něj nejsou výjimkami). Hyundai i40 si připsal 47 vozů s turbodieselovými agregáty, benzinové byly tedy pouze dva. Podílem 95,9 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší. Ale opět není Jihokorejec nejlepší sám. Opel Insignia je na tom totiž jen o fous hůře, benzin spalovaly tři vozy z 47 nově zaregistrovaných, což značí 93,6 %.
Co se alternativních paliv a pohonů ve střední třídě týče, v srpnových statistikách najdeme čtveřici Passatů v kolonce CNG, jeden Renault Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku. Řady hybridů pak rozšířil osamocený exemplář Toyoty Prius.