Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2011: Střední třídě vládne nafta, 90 % Superbů má motor TDI

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Statistika za září velké změny nepřinesla, a tak jsme hledali zajímavosti jinde.

Celkem si trh opět polepšil, v devátém měsíci získal +14,6 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 970 vozů, v letošním devátém měsíci 1.112, tedy o 142 více.

První příčku obsadila tradičně vlajková loď domácího výrobce. Škoda Superb si připsala na konto 362 kusů. Passat se spokojil znovu se stříbrem, navíc kvůli výrazné ztrátě (198 registrací). Mondeo je tradičně třetí (166), byť začátkem letošního roku tomu tak nebylo.

Za první trojkou zeje obvyklá díra. O čtvrté místo se popral Hyundai i40 (49 exemplářů) s Opelem Insignia (47).

Šesté trojkové BMW za nimi příliš nezaostalo, jen o pět kusů. Navíc se zlepšilo o neuvěřitelných 425 %, loni se pro něj rozhodlo jen 8 klientů. Podobu sedanu nové generace (F30) už známe, budeme si ale na něj muset ještě nějaký čas počkat.

Superb si oproti září 2010 pohoršil, byť jen mírně, o 6,2 % (-24 vozů). Nejbližší soupeři jsou na tom mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 32,9 %, před rokem bylo zaregistrováno 149 aut. Mondeo si loni vybralo 120 Čechů, letos si tedy polepšilo více než soupeř od Volkswagenu, o 45 %, respektive 54 exemplářů.

Hyundai i40 se ve statistikách objevil teprve v červenci, takže je ještě srovnávat nelze. Opel Insignia pochopitelně ano, protože se prodává takřka tři roky. Ten se zlepšil o skoro tři čtvrtiny (74,1 %, +20 z 27). Největší propady tohoto měsíce oscilují kolem hranice 50 %. Toyota Avensis má těsně přes, Subaru Legacy, Audi A5 a Citroën C5 lehce pod ní.

Střední třída, registrace na českém trhu v září 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20111-9/20119/20111-9/2011
1.Škoda SUPERB362348532,6%33,8%
2.Volkswagen PASSAT198176117,8%17,1%
3.Ford MONDEO174131715,6%12,8%
4.Hyundai i40491184,4%1,1%
5.Opel INSIGNIA474524,2%4,4%
6.BMW 3422673,8%2,6%
7.Peugeot 508353853,1%3,7%
8.Mercedes-Benz C312362,8%2,3%
9.Renault LAGUNA303942,7%3,8%
9.Audi A4293742,6%3,6%
11.Subaru LEGACY192351,7%2,3%
12.Mazda 6171731,5%1,7%
13.Citroën C5161961,4%1,9%
13.Toyota AVENSIS161741,4%1,7%
15.Volvo 60152381,3%2,3%
16.Audi A5142371,3%2,3%
17.Honda ACCORD7420,6%0,4%
18.Alfa Romeo 1593330,3%0,3%
19.Lancia DELTA2340,2%0,3%
19.Lexus IS2120,2%0,1%
19.Seat EXEO2300,2%0,3%
-Ostatní modely21190,2%1,2%
-CELKEM111210312100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti devíti měsícům roku 2010 zvýšil o 5,3 %, z 9.795 na 10.312 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 517 vozů více.

V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.485 kusy (jeho podíl dosahuje 33,8 %). Passat má v tuto chvíli 1.761 (17,1 %) a Mondeo 1.317 registrací (12,8 %). Všichni tři lídři ostatním tradičně utekli o parník. Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který nepřekročil ani pětisetkusovou hranici (452, 4,4 %). Pátou příčku si stále udržuje Renault Laguna s 394 vozy a podílem 3,8 %. Peugeot 508 a Audi A4 ale zatím příliš neztrácejí, Peugeotu chybí na Lagunu devět a Audi rovná dvacítka aut.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 247 vozů (+7,6 %). Passat je oproti tomu v minusu, ztratil ale již jen pouhých 2,8 % (má o padesátku kusů méně). Prodeje Mondea vzrostly o 252 automobilů (23,7 %). Insignia si rovněž polepšila, a to docela výrazně (+37,8 %, loni 328, letos +124). Laguna měla před rokem 380 aut, letos +14. Její nárůst tak činí jen +3,7 %, ale oproti srpnu se o 1,7 % zvýšil.

Nejvíce ze všech má v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +526,3 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 38 na 238 aut. Stále dosti divoké číslo bude ovšem do konce roku slábnout. Podobné navýšení jako Insignia má Mercedes-Benz C. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Subaru Legacy, Hondě Accord a Toyotě Avensis, všechny modely mají -30 % a více. Podobně je na tom i Alfa Romeo 159. Seat Exeo nebyl nikdy prodejním trhákem, v tuto chvíli má však skoro o 60 % méně. Zájem není ani o hybridní Priusy.

Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 332 (91,7 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě 177 kusů (tentokrát překvapivě nižších 89,4 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 134 zákazníků (slušných 77 %, zážehové verze u něj nejsou výjimkami). Hyundai i40 si připsal 47 vozů s turbodieselovými agregáty, benzinové byly tedy pouze dva. Podílem 95,9 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší. Ale opět není Jihokorejec nejlepší sám. Opel Insignia je na tom totiž jen o fous hůře, benzin spalovaly tři vozy z 47 nově zaregistrovaných, což značí 93,6 %.

Co se alternativních paliv a pohonů ve střední třídě týče, v srpnových statistikách najdeme čtveřici Passatů v kolonce CNG, jeden Renault Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku. Řady hybridů pak rozšířil osamocený exemplář Toyoty Prius.

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Avatar - Hammunasakra
24. 10. 2011 00:11
Re: 4x4
JÁ tedy klimatizaci používám "vziměvlétě" (4kolku "potřebuji"/po ní sáhnu "párkrát" do roka - prsty jedné ruky by stačily ... ;-)
PS: Jinak to s tím že 90% SUPERBů - vozu tak trochu "vydávaného" za (skoro)vůz vyšší střední třídy - jezdí "na" 2.0 TDi, to je ... "trochu šok"? :-|
Avatar - Hammunasakra
24. 10. 2011 00:09
Re: 4x4
No tak ono JE lepší k pásku "pro jistotu" nosit i kšandy (co "kdyby", že ;-)
PS: Sorry - NIC proti 4kolkám, ale já SOUHLASÍM s texty které se objevily i v "běžném auto tisku" - tedy že vysoké prodeje 4kolkových verzí automobilů jsou do jisté míry "módní" záležitostí...
PPS: MÉ zkušenosti říkají, že VĚTŠí vliv na chování vozu v "problémových" povětrnostních podmínkách má vzorek pneu a jeho výška ... než která náprava je poháněná..
(samozřejmě kdo je majitele horské boudy apod. nechť si JEDNOZNAČNĚ pořídí vůz s pohonem VŠECH kol, jinak ... to chce používat "rozum" - kde jak kdy jezdím, na co vůz používám - BEZ přehánění a ZCELA vážně i ve "slotě" zvládnu se zadním pohonem jezdit já .. a NEvšimla jsem si že by mne v takových chvílích předjížděly "mraky" 4kolek ;-)
Avatar - white label
20. 10. 2011 14:43
Re: 4x4
Úplně "every day hehehe" asi ne, ale to nic nemění na tom, co Ham. napsal...
V autě se "vozí" spousta "věcí, které se "every day" nevyužijí. Proč si třeba kupovat klimu do auta, když v zimě není horko? Proč kupovat offroad/SUV, když jezdíš převážně/skoro vždy po asfaltu apod. ;-)
Avatar - Ham.
20. 10. 2011 14:06
Re: 4x4
Za ta léta co jezdím po D1 a D5 tak v zimním období je to mnoho dní kdy silničáři ráno chrápou a předo a hlavně zadohraby mají velké problémy, Vysočina zcela klasicky nebo sv. Kateřina to jsou velmi oblíbená místečka kde se čtyřkolkou zdravím chudáky co uvíznou. A nejde jen o sníh nebo led, i na mokru 4x4 přidává na stabilitě a lepších jizdních vlastnostech zvláště u aut s vyšším výkonem.
Avatar - Barrichello
20. 10. 2011 13:52
Re: 4x4
Jojo, ve třídě luxusních sedanů nebo vyší střední se to 4x4 na dálnici hrozně hodí, tam ho prostě využiješ every day, hehehe >:-[] :-)