Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (150)
Z top 5 minivozů vypadly v září Kia Picanto a Toyota Aygo. Naopak se do první pětky poprvé protlačil Volkswagen Up!.

V devátém měsíci letošního roku bylo v tomto segmentu zaregistrováno 720 nových aut. Oproti září 2011 je tento výsledek lepší o 101 % (+289 exemplářů). Loni jich tedy našlo nové majitele jen 286.

První místo mezi městskými „přibližovadly“ nepatří pochopitelně nikomu jinému než Škodě Citigo. Nejmenší okřídlený šíp si připsal na konto 211 kusů (36,7 % ze všech). Druhá příčka znovu náleží souběžně ve dvou generacích nabízené Pandě, která uplynulý měsíc zakončila na 85 registracích (14,8 %). Třetí obsadil Ford Ka (61, 10,6 %). První trojka je tedy naprosto stejná jako minule, na dalších příčkách ale najdeme změny. Čtvrtý je totiž Volkswagen Up! (33, 5,7 %) a pátý Citroën C1 (28, 4,9 %). Avšak mezi čtvrtým a osmým místem panuje minimální rozdíl 8 kusů.

Fiat Panda meziročně své počty navýšil. Italské „medvídě“ získalo oproti září 2011 37 aut, tedy 77,1 %. Ford Ka je ale úplně někde jinde (+1.933 %), před rokem se prodaly pouhé tři, aktuálně +58. Počty středočeského Francouze stouply o mnohem menších 27,3 %. Dvanáct (respektive vlastně třináct) měsíců nazpět bylo nově přihlášeno do provozu v zemi vzniku 22 vozů. Nyní jich tedy jedno ze tří kolínských mini získalo šest. Slovenská dvojčata Citigo a Up! ještě srovnávat nelze.

Skokanem podle maximálního kusového navýšení je Ford Ka před Pandou a tentokrát v pořadí až šestou Toyotou Aygo (+12, +80 %). V procentech se ovšem maličká Toyota (ještě menší iQ už se v ČR dlouho nenabízí) dostala před pětidveřové autíčko z jihu Evropy. Zbytek už není hodný zaznamenání, mírně si polepšil ještě Peugeot 107 a také Fiat 500. Mini má pak úplně stejných osm aut jako loni.

Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce kusovou „jedničkou“ jasně Kia Picanto (z 68 na 16, tedy o 52 méně). V září 2011 byla jedničkou, nyní se krčí na devítce. Jinak, údaj -76,5 % jí zajistil nelichotivé prvenství také v procentním přehledu. V absolutních počtech následují Suzuki Splash (-14) a Chevrolet Spark (-8 vozů z 34 , -23,5 %). Bylo by dobré zmínit ještě procentní ztráty u dvou Suzuki, Alta (-63,6 %) a již krátce vzpomenutého Splashe (-60,9 %). První jmenovaný model je znovu mimo pořadí.

Třída mini, registrace na českém trhu v září 2012
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20121-9/20129/20121-9/2012
1.Škoda CITIGO211176136,7%33,0%
2.Fiat PANDA8563714,8%11,9%
3.Ford KA6142110,6%7,9%
4.Volkswagen UP331205,7%2,3%
5.Citroën C1283534,9%6,6%
6.Toyota AYGO274284,7%8,0%
7.Chevrolet SPARK262894,5%5,4%
8.Peugeot 107251534,3%2,9%
9.Kia PICANTO164232,8%7,9%
10.Fiat 50012812,1%1,5%
11.Hyundai i1010721,7%1,4%
12.Suzuki SPLASH91651,6%3,1%
13.MINI81491,4%2,8%
14.Citroën C-ZERO7191,2%0,4%
15.Peugeot ION6151,0%0,3%
-Ostatní modely112461,9%4,6%
-CELKEM5755332100,0%100,0%

Celý trh od ledna 2012 pochopitelně vystřelil vzhůru, a to o radikálních 2.443 jednotek. Procentní nárůst je momentálně na hodnotě 84,6 %. Místo loňských 2.889 se prodalo velice pěkných 5.332 miniaut.

V celkovém pořadí od počátku roku vede, jak jinak, Škoda Citigo s 1.761 registracemi, její podíl ve třídě je 33 %. Druhá je asi už definitivně Panda (637, 11,9 %), která zároveň jako poslední překročila desetiprocentní hranici. Žebříček se dále poněkud přeházel. Na třetím místě najdeme Aygo (428, 8 %). Nejúspěšnější kolíně od Toyoty konečně předstihlo druhou řadu „pikantní“ Kie (423, 7,9 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Ford Ka, který je navíc doslova na dostřel (421 kusů a 7,9 % k tomu). Mezi touto trojicí se bude rozhodovat o celkovém bronzu, Citroën C1 s 353 přírůstky už nemá nárok ani na první pětku.

Ve srovnání s minulým rokem začněme pozitivně: počty Fiatu Panda stouply o 17,5 %, rozhodlo se pro něj o 95 domácích zákazníků (či spíše zákaznic?) více. Aygo zaznamenalo stále velmi pěkných +259,7 %, letos se jeho zástupy rozrostly o 309 aut. Picanto už si nepolepšilo, díky současným neúspěchům spadlo do záporných hodnot (-5,6 %, -25 registrací). Ford Ka ovšem naopak získal drtivých 665,5 % a 366 vozů. Citigo nemůžeme pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.

Největší procentní nárůst po devíti měsících letopočtu 2012 má tedy „káčko“ před Aygem a světe, div se, elektrickým Citroënem C-Zero (+90 %). Ten ale zůstává kusovou záležitostí. Následuje Mini, které se zvedlo o 65,6 % (+59 z rovných 90) a to sem není řazena čtyřkolka Countryman. Na kusy je pořadí prvních dvou shodné: zde zase vyhrává nejmenší ford před toyotou. Značný postup v tomto ohledu hlásí i Citroën C1, konkrétně o 127 (jinak +56,2 %).

Naopak nejhorší je Alto od Suzuki (-72,4 %). Mnohem důležitějším je pro nás Peugeot 107 (-47,6 %, z 292 exemplářů na 153). Zbytek už má pod -40 %, nejhorším z něj je Hyundai i10 se ztrátou skoro 34 %. Řady nových „stosedmiček“ na našich silnicích tudíž prořídly oproti stejnému období loňského roku o 139. V ústrety se jí vydávají Alto (-97) a Splash (-56 vozů), ale ten spadl jen o čtvrtinu.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představují čtyři Mini Coopery D a SD. Dále se prodal jeden naftový Ford Ka a také osamocený Smart ForTwo CDI. Elektromobilů se objevila na domácích registračních značkách celá třináctka, šlo o sedm Citroënů C-Zero a šest Peugeotů Ion.

Aleš Dragoun
Diskuze (150)
11. 10. 2012 14:33
Re: Krása
Já si tady "nestřílím" z nikoho, na to jsem ještě pořád moc mladé diskusní ucho :-) i když...někdy z toppera :-)
Avatar - white label
11. 10. 2012 14:23
Re: Krása
Jako příklad nicku ze kterého si tu taky (jako třeba z toppera, nebo wolffa) pravidelně "střílím" (viz můj avatar), je nick petrumr, který je tu svým extrémně nekritickým obdivem ke značce Škoda proslulý... ;-)
11. 10. 2012 14:05
Re: Krása
Nemám, nedám, beru zpátky. Je to jenom o natahování s prodejnými čísly.
11. 10. 2012 14:02
Re: Krása
:yes:
Avatar - white label
11. 10. 2012 14:00
Re: Krása
O.K. Nejlepší připomínky jsou ty bezprostředně k věci. ;-)