Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2018 podle segmentů: Pád prodejů kvůli emisím je vidět napříč nabídkou

David Bureš David Bureš 7. 10. 2018 • 03:01
18
9
Zobrazit náhledy (18)
Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai

Propad registrací na českém trhu za září je patrný i na výsledcích jednotlivých modelů. Jen málokterý si meziročně polepšil.

Září v září, říká se. Pro český trh s novými automobily to však letos rozhodně neplatilo. V platnost vstoupily nové emisní regule, které se statistikami notně zahýbaly. Výsledkem je meziroční pád počtu registrací o 28,1 %. Pád je patrný nejen na celkových výsledcích, ale také na registracích modelů v jednotlivých segmentech.

Jak už jsme několikrát psali, zářijové statistiky, stejně jako srpnové, ovlivnil přechod na nové emisní normy Euro 6c. Kdo nestačil vyprodat skladové zásoby aut homologovaných podle starých pravidel, musel je narychlo registrovat na sebe, po 1. září by je už legálně jako nové neprodal, respektive jen jejich omezený počet. To vystřelilo srpnové statistiky, růst o 31,3 % byl tak způsoben hlavně přihlášením aut samotnými prodejci než zákazníky.

V reakci na to se naopak v září registrace propadly. Důvodem je především fakt, že množství prodejců nemá k dispozici automobily homologované už podle nových norem. Ne všechny značky totiž dokázaly včas upravit vozy. To trápí hlavně členy koncerny Volkswagen Group, kterého prý trápí nedostatečná výroba nového motoru 1.5 TSI. Hovoří se pak o tom, že Audi nebo Seat má po celé republice jen pár desítek skladových aut, což bylo na jejich zářijových výsledcích jasně patrné. A jiné značky na tom nejsou o mnoho jinak, jak je na výsledcích jednotlivých segmentů vidět:

Minivozy

Minivozy na českém trhu nepatří mezi důležité kategorie, a tak zářijový pád statistik na nich není tolik patrný. Až na Škodu Citigo si nejlepších pět miniaut na trhu meziročně polepšilo. Druhý Hyundai i10 ze 105 na 115 evidovaných kusů, třetí Suzuki Ignis z 19 na 51, čtvrtá Toyota Aygo z 22 na 43 a pátý Fiat 500 z 12 na 23. Zbývající modely se ale už počítají v jednotkách evidovaných kousků.









Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda Citigo 203 266 2227 2153
2. Hyundai i10 115 105 1129 1149
3. Suzuki Ignis 51 19 820 219
4. Toyota Aygo 43 22 392 198
5. Fiat 500 23 12 191 222

Malé vozy

V kategorii malých automobilů je zářijový pád už jasně patrný. V top 10 modelů tohoto segmentu jsou jen dva, kterým počet registrovaných kusů meziročně vzrostl – konkrétně jde o druhý Ford Fiesta a pátý Volkswagen Polo, u nichž však výsledky loni ovlivňovala mezigenerační výměna, která jejich prodeje kvůli nedostatku kusů snížila.














Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda Fabia 1398 1539 16135 16495
2. Ford Fiesta 194 147 1649 2763
3. Renault Clio 155 244 2747 2414
4. Toyota Yaris 137 167 1724 1497
5. VW Polo 131 4 1566 1273
6. Hyundai i20 123 214 1681 2224
7. Dacia Sandero 109 256 2286 2794
8. Citroën C3 57 95 1146 811
9. Peugeot 208 54 72 865 995
10. Kia Rio 46 81 858 1146

Nižší střední třída

Silně zastižena byla v září samozřejmě také nejžádanější kategorie českých zákazníků. Výsledkem toho je fakt, že se takový Volkswagen Golf propadl až devátou příčku, mimo top ten pak tentokrát skončily oblíbené modely jako Renault Mégane a Seat Leon. I díky tomu mohl těsně pod nejlepší desítkou skončit Mercedes-Benz A s 50 registrovanými kousky. Nahoru se pak vyšvihly zástupci Toyota, Corolla byla šestá, Auris sedmý, oba si dokonce meziročně pomohly. Nejvýše pak navzdory poklesu registrací zůstává Škoda Octavia, následovaná Škodou Rapid.














Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda Octavia 2098 2237 20330 20484
2. Škoda Rapid 1076 1146 11290 8900
3. Hyundai i30 259 718 5587 5487
4. Kia Ceed 231 282 3455 2826
5. Ford Focus 209 325 2993 2644
6. Toyota Corolla 145 78 1277 766
7. Toyota Auris 134 99 1289 1011
8. Dacia Logan 110 135 1634 2011
9. VW Golf 103 748 4671 5419
10. Opel Astra 62 128 1100 1779

Střední třída

Ještě patrnější je zářijový pád viditelný na výsledcích střední třídy. Vždyť na třetí příčku v této kategorii stačilo Fordu Mondeo pouhých 51 registrovaných kusů. I druhý Volkswagen Passat hlásí jen 79 kousků, zatímco jindy se jeho měsíční registrace počítají na stovky. Třeba Audi A4 pak má na svém kontě stejně jako Renault Talisman jen dva registrované kousky (Kia Stinger se svými 3 kusy je tak na tom lépe), Alfa Romeo Giulia dokonce ani jeden.














Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda Superb 484 671 5372 6963
2. VW Passat 79 281 2616 3675
3. Ford Mondeo 51 62 443 613
4. Mercedes-Benz C 42 50 306 573
5. Opel Insignia 38 69 461 242
6. BMW 3 33 20 406 464
7. Hyundai i40 32 90 590 734
8. Mazda 6 30 45 249 350
9. VW Arteon 28 37 636 131
10. Volvo S60/V60 23 12 125 163

Vyšší střední třída

I vyšší střední třída hlásí v září mnohé změny. Nejvýše sice zůstává Mercedes-Benz E, který si meziročně dokonce polepšil o 15 kusů na celkových 117, jinak ale převažují pády. Druhé BMW 5 je s 64 kusy na ani ne polovině toho co před rokem, Audi A6 dokonce hlásí pouhopouhých devět registrací, a to přitom letos dorazila v nové generaci. Na čtvrtou příčku se tak mohlo vyšvihnout BMW 6 s 13 evidovanými kusy.










Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Mercedes-Benz E 117 102 1021 1414
2. BMW 5 64 157 948 1004
3. Volvo S90/V90 24 28 240 241
4. BMW 6 13 3 183 21
5.-6. Audi A6 9 32 213 471
5.-6. Mercedes-Benz CLS 9 0 96 18

Luxusní vozy

Naopak třída nejluxusnějších aut na trhu zářijovým pádem tolik ovlivněna není, byť by to mohl meziroční pád Mercedesu S z 31 na 17 registrací napovídat. Druhé BMW 7 si dokonce meziročně polepšilo z 6 na 16 registrací a Lexus LS z loňské nuly na čtyři kousky, jinak zástupci segmentu hlásí víceméně stejné výsledky jako před rokem.










Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Mercedes-Benz S 17 31 229 143
2. BMW 7 16 6 121 171
3. Lexus LS 4 0 19 0
4. Porsche Panamera 3 4 63 64
5.-6. Audi A8 1 1 39 8
5.-6. Jaguar XJ 1 0 9 4

Sportovní vozy

To mezi sportovními automobily jisté odchylky proti loňskému roku najdeme. Loňská jednička, BMW 4, se tak letos se 13 kousky musela spokojit s třetí příčkou. Nejvýše byl tentokrát Ford Mustang s 21 registrovanými exempláři. Po pouhých dvou exemplářích hlásí BMW i8, Lexus LC, Mazda MX-5 nebo Porsche 911.








Nejprodávanější sportovní vozy
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Ford Mustang 21 9 225 212
2. BMW 2 14 15 84 149
3. BMW 4 13 31 242 412
4. Subaru WRX STI 4 10 117 43

Malá SUV

Kategorie malých SUV je sice v poslední době nesmírně populární i ona si však v září zažila svůj pád. Ze sedmi nejprodávanějších modelů si meziročně polepšil vlastně jen jediný, jednička segmentu Peugeot 2008. Meziroční růst sice hlásí i druhý Ford EcoSport a šestá Kia Stonic, ty se ale před rokem ještě u nás neprodávaly. Zbylé čtyři vozy z top sedmičky se propadly.











Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Peugeot 2008 210 124 2423 1757
2. Ford EcoSport 151 0 735 0
3. Renault Captur 86 139 1877 1693
4. Opel Mokka 68 190 694 981
5. Suzuki Vitara 67 111 1604 1392
6. Kia Stonic 65 0 868 0
7. Mazda CX-3 64 80 730 773

Středně velká SUV

Podobně je tomu tak i v kategorii středně velkých SUV. Třeba minulý měsíc Nissan Qashqai hlásil rekordních 993 kusů, za září má ale na svém kontě jen 42 evidovaných kusů. Propadla se i Dacia Duster nebo Volkswagen Tiguan. Na páté místo se naopak vyšvihla Toyota C-HR, japonská značka navíc má v top 10 modelů segmentu ještě jednoho zástupce, desátou RAV4. Nejvýše je Škoda Karoq, její meziroční nárůst na 463 registrovaných kusů je však způsoben především tím, že před rokem se jeho prodej teprve rozbíhal. Druhou příčku obsadil v Nošovicích vyráběný Hyundai Tucson.














Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Škoda Karoq 463 283 5061 499
2. Hyundai Tucson 309 201 2671 2549
3. Škoda Kodiaq 199 414 4377 3952
4. Ford Kuga 176 377 1690 1336
5. Toyota CH-R 163 61 1204 824
6. Dacia Duster 153 272 3867 3552
7. VW Tiguan 98 193 3705 2352
8. Mercedes-Benz GLC 75 85 750 668
9. Peugeot 3008 71 59 1104 779
10. Toyota RAV4 64 64 854 814

Malá a kompaktní MPV

Kategorie velkoprostorových vozů dlouhodobě trápí klesající prodeje, na čemž září nic nezměnilo. Většina modelů v top 10 zaznamenala nižší počet registrací než před rokem, mezi výjimky patří třeba Dacia Dokker s 212 registracemi. Nahoru se tentokrát vyšvihly osobní dodávky Fordu, Tourneo Courier kvůli silnému pádu jiných obsadil pátou příčku, Tourneo Connect pak desátou pozici. Ford rostl hlavně na úkor Volkswagenu, jehož modely se silně propadly – Caddy na 46 kusů, Golf Sportsvan na 18 a Touran dokonce na pouhých 15.














Nejprodávanější malá a kompaktní MPV/osobní dodávky
Poř. Model Prodeje v 9/2018 [ks] Prodeje v 9/2017 [ks] Prodeje v 1-9/2018 [ks] Prodeje v 1-9/2017 [ks]
1. Hyundai ix20 233 344 3383 3498
2. Dacia Dokker 212 165 2753 2358
3. Citroën Berlingo 65 103 2110 1523
4. Dacia Lodgy 56 50 1015 758
5. Ford Tourneo Courier 48 36 362 372
6. VW Caddy 46 148 1374 1380
7. Kia Venga 26 39 655 454
8. Peugeot Rifter 25 0 28 0
9. Ford C-Max 23 53 145 507
10. Ford Tourneo Connect 22 32 202 292

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
9. 10. 2018 15:55
Re: emise
Jasně a proto má sedan střední či vyšší střední třídy, který měl v roce 2002 1520 Kg dneska 1860 Kg.

340 Kg+

Ale auta seou lehčí a lehčí >:D >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
9. 10. 2018 15:54
Ruská auta 9/2018
Lada - 8
UAZ - 4
GAZ - 4
Ural moto - 1
Kirovec - 1
Avatar - Barrichello
9. 10. 2018 15:52
Ameriky 9/2018
Cadillac - 1
Dodge - 9
Chevrolet - 4
Tesla - 9
Mustang - 21
Renegade - 8 (6x benzín)
Compass - 14 (4x benzín)
Cherokee - 3 (1x benzín)
Wrangler - 5 (1x benzín)
Grand Cher - 12 (5x benzín)
8. 10. 2018 12:51
Re: emise
Zaprvé, normy nestanovuji úředníci ale pracovní skupina, v ní jsou zástupci environmentální organizací technických univerzit i automobilek.
zadruhé i kdyby vymysleli cokoliv tak to prochází hlasováním a tam hlasují zvolení poslanci
8. 10. 2018 10:31
Re: emise
Dneska se používá vysokopevnostní ocel a celkově lehčí materiály, takže SUV nižší střední třídy váží tolik to jedničková Fábka kombi... A protože karoserie SUV je (nejen) ve městě daleko praktičtější než kombi, tak hodně lidí kupuje SUV, je to naprosto jednoduché.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku