Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chcete být nejrychlejší? Evropské supersporty na dvou kolech ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Výrobci motocyklů se dnes jen výjimečně snaží ohromovat maximální rychlostí svých strojů. Mnohem důležitější jsou pro ně jízdní vlastnosti, nízká hmotnost a výkon motoru. To vše dohromady ovšem zaručuje nadprůměrné rychlosti.

Hypersportovní a supersportovní automobily se stále snaží přitahovat pozornost svou maximální rychlostí v přímce nebo rekordními časy na závodních okruzích. Supersportovní motocykly se v současnosti svou maximální rychlostí většinou nechlubí, ale přitahují pozornost výkony svých pohonných jednotek spolu s údaji o hmotnosti.

Absolutní špičku dnes představují stroje, jejichž motory disponují výkony kolem 147 kW (200 k), zatímco pohotovostní hmotnost mají 200 a méně kilogramů. Právě tyto hodnoty přitom spolu s informacemi o konstrukci rámu, komponentech podvozku a armádě elektronických asistentů odhalují, že jsou schopny dosahovat rychlostí kolem 300 km/h a z 0 na 100 km/h akcelerují za méně než 3,0 s.

Evropa se v současnosti může pochlubit pěticí motocyklových značek, v jejichž nabídce figurují stroje s takovými výkony. Jejich zástupce si můžete prohlédnout v našem malém přehledu.

Aprilia RSV4 RR/RF

Aprilia RSV4 RR patří k tomu nejlepšímu mezi silničními supersportovními motocykly současnosti. Na základě tohoto stroje připravuje divize Aprilia Racing úspěšné závodní stroje, které mají na svém kontě řadu vítězství a mistrovských titulů.

V rámu z hliníkové slitiny má tento italský stroj uložen kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 65 stupňů a rozvodem DOHC. Motor o objemu 999,6 cm3 je naladěn na nejvyšší výkon 148 kW (201 k) při 13.000 min-1 a točivý moment 115 N.m při 10.500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1434 mm, sedlem ve výšce 840 mm a pohotovostní hmotností 201 kg využívá vpředu plně nastavitelnou upside-down vidlici Sachs o průměru 43 mm a vzadu je osazen hydraulickým tlumičem stejné značky. Brzdový systém tvoří vpředu plovoucí kotouče o průměru 320 mm v kombinaci s radiálními čtyřpístkovými třmeny Brembo Monobloc M430 a vzadu je použit jeden kotouč o průměru 220 mm spolu s dvoupístkovým třmenem.

Aprilia vedle modelu RSV4 RR i ostřejší provedení RSV4 RF, které s ním sdílí pohonnou jednotku i rám, ale liší se komponenty podvozku v podobě přední upside-down vidlice a zadního odpružení z produkce značky Öhlins.

Model RSV4 RF se pyšní i elektronikou sestávající z kompletního systému APRC zahrnujícího kontrolu trakce ATC, elektronické řazení AQS, kontrolu wheelie AWC a kontrolu startu ALC, to vše ještě doplněné o závodní ABS Bosch 9MP a sériově montovanou telemetrii ve formě multimediální platformy V4-MP.

Na základech modelů schválených pro běžných silniční provoz pak Aprilia pod označením RSV4 FW-GP nabízí motocykly, které jsou určeny výhradně pro použití na závodních okruzích. Tomu je pak podřízeno prakticky vše od podvozku přes elektroniku až po naladění motoru.


BMW S 1000 RR

Značka BMW Motorrad představila model S 1000 RR poprvé na jaře roku 2008, jako projekt, s nímž chce vstoupit na trh a především do Světového poháru superbiků. V souvislosti s homologací byla v následujícím roce vyrobena první limitované edice tisíce motocyklů a od roku 2010 se rozběhla ničím neomezená produkce.

BMW S 1000 RR díky prakticky neustálé péči svého vývojového týmu patří i téměř deset od svého vstupu na trh k absolutní špičce ve své kategorii a nad svou konkurencí vyniká vedle svých výkonů a rychlosti i naladěním podvozku a výbavou.

Základem tohoto zástupce značky BMW Motorrad je hliníkový rám, v němž motor v podobě kapalinou chlazeného řadového čtyřválce funguje jako nosný prvky. Pohonná jednotka o objemu 999 cm3 se pyšní nejvyšším výkonem 146 kW (199 k) při 13.500 min-1 a točivým momentem 10.500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Podvozek modelu S 1000 RR využívá vpředu stavitelnou upside-dowm vidlici o průměru 46 mm, zatímco vzadu je použito hliníkové vidlice s centrální pružící a tlumící jednotkou s nastavitelným zpětným útlumem a kompresí tlumiče.

Brzdový systém tvoří vpředu dvojice plovoucích kotoučů o průměru 320 mm v kombinaci se čtyřpístkovými třmeny, zatímco vzadu je jeden o kotouč o průměru 220 mm spolu s jednopístkovým třmenem. Standardem je částečně integrální ABS BMW Motorrad Race a přepínatelné jízdní režimy „Déšť“, „Sport“ a „Závod“.

BMW S 1000 RR s rozvorem kol 1438 mm, sedle ve výšce 815 mm má suchou hmotnost 179,5 kg a pohotovostní hmotnost 208 kg. V nabídce výbavy na přání jsou pro tento model pakety a komponenty, které jej mohou ještě více přiblížit z něj vycházejícím závodním speciálům, z nichž lze zmínit paket Race s dalšími jízdními režimy či titanovými výfukový systéme nebo kovaná kola.


BMW HP4 Race

BMW Motorrad na motocyklové výstavě EICMA v Miláně na podzim roku 2016 představilo koncept HP4 RACE. Ten byl tehdy uveden jako pokrokový prototyp s celokarbonovým rámem, karbonovými ráfky a karbonovými kapotám. Již tehdy Stephan Schaller, prezident BMW Motorrad, potvrdil, že na koncept naváže společnost motocyklem, který bude vyráběn ručně v omezeném množství.

BMW HP4 RACE uvedený v roce 2017 přímo navazuje na stejnojmenný koncept. Výjimečný stroj pohání řadový čtyřválec o objemu 999 cm3, podobný specifikacím 6.2 a 7.2, používaným ve vytrvalostních závodech a Světovém poháru superbiků. Tento motor disponuje špičkovým výkonem 158 kW (215 k) ve 13.900 min-1. Maximálního točivého momentu 120 N.m dosahuje v 10.000 min-1.

K dosažení nejlepších možných výkonů přispívá i šestistupňová převodovka s optimalizovanými poměry jednotlivých převodových stupňů a volitelným stálým převodem (Spolu se samotným motocyklem jsou dodávána různá ozubená kola a napínáky řetězů).

Plně natankovaný a připravený vyrazit váží BMW HP4 RACE pouhých 171 kilogramů. Rám, který je vyroben čistě z karbonu váží jen 7,8 kilogramu. Ze stejného materiálu je vyroben i samonosný zadní polorám a obě kola, což umožnilo dosáhnout snížení jejich hmotnosti o přibližně 30 procent ve srovnání s kovanými koly z lehkých slitin při zachování mimořádně tuhé konstrukce.

Přední upside-down vidlice FGR 300 i pružicí a tlumicí jednotka TTX 36 G pocházejí z produkce švédského výrobce Öhlins, identické díly používají také motocykly pro Světový pohár superbiků, stejně jako stroje pro MotoGP. Kyvná vidlice z lehkých slitin, vyrobená z frézovaných i plechových částí, je další součástí, která pochází přímo ze Světového poháru superbiků.

I brzdový systém modelu HP4 RACE, jehož základem jsou dva jednodílné brzdové třmeny Brembo GP4 PR, využívá dílů jinak používaných jen ve strojích Světového poháru. Titanové pístky se speciální povrchovou úpravou a jednodílné hliníkové třmeny s chemicky niklovaným povrchem spolupracují s ocelovými závodními brzdovými kotouči T-type o tloušťce 6,75 mm a průměru 320 mm.

Motocykl BMW HP4 RACE je vybaven širokou paletou elektronických řídicích a asistenčních systémů, stejně jako hmotnostně optimalizovaným palubním elektrickým systémem, který byl vyladěn tak, aby splňoval závodní požadavky. Bohatá škála informací je k dispozici na 2D přístrojovém panelu s přenosnou datovou pamětí (2D logger).

Široké možnosti nastavení pro různé typy okruhu a podmínky nabízí slyšitelný systém Dynamické kontroly trakce DTC, ovládaný omezením přívodu paliva, motorová brzda EBR a systém asistence pro jízdu po zadním kole Wheelie Control. Všechny tyto systémy mohou být dle požadavků řidiče specificky naprogramovány pro každý převodový stupeň, což umožňuje optimální využití potenciálu dynamiky, který nový model HP4 RACE nabízí.

Zásadní vady na kráse BMW HP4 RACE představují skutečnosti, že není schválen k běžnému silničnímu provozu a v limitované edici má vzniknout jen 750 strojů. Nijak zvlášť nepotěší ani cena, která byla pro český trh na rok 2018 stanovena na 2.160.000 Kč včetně DPH.


Ducati Panigale V4

Vlajková loď v nabídce supersportovních motocyklů značky Ducati prostřednictvím svého označení Panigale V4 dává jasně najevo, že jejím srdcem je vidlicový čtyřválec. Ten na této pozici nahrazuje pro italskou značku tradiční dvouválce.

Ducati Panigale V4, jejíž premiéra se odehrála na podzim roku 2017, je tedy poháněna vidlicovým čtyřválcem o objemu 1103 cm3 s válci rozevřenými v úhlu 90 stupňů. Čtyřválec Desmosedici Stradale, vycházející z motoru Desmosedici GP pro stroje startující v MotoGP, disponuje nejvyšším výkonem 157,5 kW (214 k) při 13.000 min-1 a točivým momentem 124 N.m při 10.000 min-1.

Vedle samotného čtyřválce je zcela nový i motocykl, který jej využívá a s dvouválcovými motory vybavenými předchůdci jej spojuje víceméně jen jméno Panigale. Nový motor je uložen v novém rámu, který doplňují osvědčené komponenty a výsledkem je stroj s rozvorem kol 1469 mm, sedlem ve výšce 830 mm a suchou hmotností 174 kg.

Základní provedení Ducati Panigale V4 je vybaveno přední vidlicí Showa BPF a zadním tlumičem Sachs, zatímco verze Panigale V4 S má přední vidlici Öhlins NIX30 a vzadu tlumič Öhlins TTX36. Obě verze pak využívají vpředu radiální třmeny Brembo Monobloc Stylema v kombinaci s kotouči o průměru 330 mm a vzadu dvoupístkový třmen s kotoučem o průměru 245 mm. Pro obě provedení je společné i obutí v podobě pneumatik Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Ducati Panigale V4 se pyšní i záplavou moderní elektroniky, zahrnující mimo jiné Cornering ABS pro přední kolo, kontrolu trakce DTC EVO, Slide Control, Wheelie Control EVO, Power Launch pro rychlé starty, nastavení brzdění motorem a rychlořazení DQS EVO doplněné tlačítky na řídítkách pro rychlé řazení.

Ducati vedle dvojice standardních verzí nabízí i edici Panigale V4 Special. Ta se na první pohled odlišuje díky barevnému provedení, kombinujícímu červenou s bílou a zelenými pruhy. Vedle svých barev se pak pyšní i řadou komponentů z uhlíkových vláken, snižujících suchou hmotnost na 164 kg a výkonem motoru zvýšeným na 166 kW (226 k). Navíc lze tuto verzi vybavit sadou pro čistě okruhové využití, jejíž součástí je titanový výfukový systém Akrapovič a Ducati Data Analyser+ GPS.


Ducati Panigale 1299 R Final Edition

Ducati 1299 Panigale R Final Edition je rozloučením s dvouválcovými motory u supersportovních modelů italské značky a zároven oslavou své vlastní řady i jejích předchůdců až k dnes již legendárním strojům 916 z devadesátých let či 851, s nímž Marco Lucchinelli získal 3. dubna 1988 na závodním okruhu Donington Park první vítězství pro Ducati v tehdy založeném Mistrovství světa superbiků.

Základem modelu 1299 Panigale R Final Edition je hliníkový monokok, v němž je zavěšen kapalinou chlazený dvouválec o objemu 1285 cm3, který se od výchozího motoru se stejným objemem odlišuje mimo jiné dvousegmentové písty o průměru 116 mm, lehčí klikovou hřídelí, titanovými sacími a výfukovými ventily s větším průměrem, hlavami válců se speciálně vyvinutými výfukovými a sacími kanály či vačkovými hřídelemi se zvýšenými zdvihy.

Výjimečná pohonná jednotka se pyšní výjimečnými hodnotami v podobě nejvyššího výkonu 154 kW (209 k) při 11.000 min-1 a točivého momentu 142 N.m při 9000 min-1, mířícími k zadnímu kolu prostřednictvím šestistupňové převodovky s Ducati Quick Shift (DQS).

Samozřejmostí je zde armáda asistenčních systémů, jejíchž cílem je pomoci k dosažení co nejlepšího času na kolo a taky přispět ke zvýšení bezpečnosti. Ducati 1299 Panigale R Final Edition se díky tomu může pochlubit ABS, kontrolou trakce i wheelie, systémem brzdění motorem EBC či možností volby z jízdních režimů Race, Sport a Wet.

Podvozek novinky sází na osvědčené komponenty již nevyráběného modelu Panigale R s motorem o objemu 1198 cm3, což znamená, že vpředu je použita upside-down vidlice Öhlins NIX30 a vzadu centrální tlumič Öhlins TTX36. Brzdový systém využívá vpředu Brembo Monobloc Evo M50 se čtyřpístkovými radiálními třmeny a kotouči o průměru 330 mm a vzadu jeden dvoupístkový třmen s kotoučem o průměru 145 mm.

Ducati 1299 Panigale R Final Edition s rozvorem kol 1435 mm, sedlem ve výšce 830 mm a pohotovostní hmotností 190 kg s palivovou nádrží naplněnou na 90 % se od svých příbuzných vedle upravené techniky liší i specifickým barevným provedením a rovněž skutečností, že každý z motocyklů ponese pořadové číslo v rámci edice, i když Ducati k tomu při premiéře tohoto modelu uvedla, že neplánuje omezení produkce na určitý počet, ale hodlá uspokojit poptávku.


MV Agusta F4/F4 RR/F4 RC/F4 LH44

MV Agusta má na vrcholu své nabídky dnes již tradiční model F4, který je nabízen v několika provedeních. Vybírat lze ze základního F4, ostřejšího F4 RR, závodní repliky F4 RC a od odvozené exkluzivní F4 LH44, na jejímž vývoji se podílel Lewis Hamilton.

Základem všech zástupců modelové řady F4 je trubkový rám, který doplňují komponenty z hliníkové slitiny. Podvozek výchozího provedení využívá přední upside-down vidlici Marzocchi a vzadu je osazen tlumičem Sachs. Verze F4 RR využívá vpředu vidlice Öhlins EC Nix a vzadu tlumič Öhlins TTX. Modely F4 RC a F4 LH44 využívají komponenty podvozku značky Öhlins v podobě přední plně stavitelné upside-down vidlice NIX30 TiN s možnosti samostatného nastavení komprese, odskoku i předpětí a zadní centrální jednotky TTX36 s rychlou a pomalou kompresí.

Brzdový systém modelů F4 a F4 RR využívá vpředu kotouče Brembo o průměru 320 mm vpředu v kombinaci se čtyřpístkovými třmeny Monoblok, zatímco vzadu je kotouč o průměru 220 mm. Pro modely F4 RC a F4 LH44 je standardem brzdovým systémem Brembo M50, který používají i stroje v seriálu MotoGP.

K pohonu všech provedení modelové řady F4 slouží kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 998 cm3 v různých stupních naladění. Základní verze F4 disponuje nejvyšším výkonem 14š,5 kW (195 k) při 13.400 min-1 a točivým momentem 110,8 N.m při 9600 min-1. Provedení F4 RR nabízí nejvyšší výkon 147,7 kW (201 k) při 13.600 min-1 a točivý moment 111 N.m při 9600 min-1. Verze F4 RC a F4 LH44 pak spojuje nejvyšší výkon 158 kW (212 k) při 13.600 min-1 a točivý moment 115 N.m při 9300 min-1.

Modely v rámci modelové řady F4 se vedle komponentů podvozků či výkonů motorů odlišují i designem. Základní verze sází na tradiční barvy své značky v podobě kombinace červené se stříbrnou nebo zářivě bílou. Ostřejší F4 RR je k dispozici v kombinaci šedé a černé s červenými doplňky nebo bílé s černými a červenými detaily. Závodní replika F4 RC nese barvy továrního závodního týmu a F4 LH44 zdobí červený metalický lak v kombinaci s černou.


Norton V4 RR

Historie značky Norton se začala psát v roce 1898 a první motocykly začala vyrábět o čtyři roky později. V následujících letech se vypracovala na jednu z nejúspěšnějších motocyklových značek, slavících sportovní i obchodní úspěchy.

Podobně jako řada jiných tradičních výrobců motocyklů ani Norton neustál bouřlivý nástup japonských značek v šedesátých a sedmdesátých letech. Ve druhé polovině sedmdesátých let se díky tomu stává jen stínem své někdejší slávy a poskytuje již jen podporu majitelům svých starších strojů.

V osmdesátých letech pak došlo k několika pokusům o vzkříšení značky, z nichž ten nejúspěšnější se odehrál až na konci tohoto desetiletí se stroji poháněnými wankelovými motory. Bohužel již ve druhé polovině devadesátých let byl Norton opět na dně.

Poslední pokus o návrat slavného jména má na svědomí Stuart Garner. Právě pod jeho taktovkou vyrábí Norton od roku 2010 úspěšnou modelovou řadu Commando 961, kterou doplnil ostřejší model Dominator. Rok 2016 přinesl dvojici exkluzivních superbiků V4 SS a V4 RR. První z nich vznikl v limitované edici 200 exemplářů a ten druhý je stále v nabídce.

Základem pro Norton V4 RR, jehož hmotnost je pouhých 179 kg, je rám z lehké hliníkové slitiny. Srdcem britského superbiku je vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 72 stupňů a objemem 1200 cm3, který disponuje výkonem přes 147 kW (200 k) při 12.500 min-1 a točivým momentem 130 N.m při 10.000 min-1.

Podvozek využívá stavitelnou přední vidlici Öhlins NIX30, zadní tlumič ÖhlinsTTX GP a umožňuje změny úhlu hlavy řízení i polohy zadní kyvné vidlice. Brzdový systém využívá kotouče Brembo o průměru 330 mm vpředu v kombinaci se třmeny M50, zatímco vzadu je kotouč o průměru 245 mm. Model V4 RR stojí na kovaných kolech OZ.

Samozřejmostí je zde moderní elektronika od možnosti výběru z několika jízdních režimů, přes launch control a kontrolu trakce až po závodní telemetrii. Pozornost si pak zaslouží i sedmipalcový displej, který nahrazuje klasické přístroje a může se na něj promítat i obraz ze zadní kamery, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka.


Foto: Aprilia/Piaggio & C S.p.A, BMW Group, Ducati Motor Holding S.p.A, MV AGUSTA Motor S.p.A, Norton Motorcycles (UK) Ltd Company

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Belo13
27. 8. 2018 10:01
Re: To jsou mašiny,
až na to BMW HP4..to stojí 80.000 EUR :-)
Avatar - KANKUNEN
27. 8. 2018 09:12
To jsou mašiny,
Za pár korun dostaneš zrychlení jako u ultrasportu