Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Aveo: První jízdní dojmy, české ceny

Diskuze (48)
Na český trh míří nové Aveo, bude stát od 215 tisíc korun. Vyzkoušeli jsme všechny nabízené motorizace.

Chevrolet zveřejnil kompletní ceník nové generace Chevroletu Aveo. První vozy budou k dodání v druhé polovině června, tzn. během několika dní. Na výběr jsou dvě karoserie, čtyři motory a čtyři úrovně výbavy.

První kontakt

Nové Aveo sází na agresivnější design. Rozdvojená maska chladiče se představila už na předchůdci, zamračené světlomety s výraznou optikou jsou ale novinkou. Hatchbacku velmi sluší, doplňují je zadní světla s podobnou grafikou a také zadní pár dveří s klikami ukrytými v rámech dveří.

Na sedanu působí toto řešení již poněkud násilně – je v kontrastu se zádí, která se snaží působit elegantně. Na každý pád příď dává Aveu jasně identifikovatelnou tvář.

Uvnitř se sedí komfortně a relativně nízko. Díky subtilní palubní desce a nízko zasahujícím oknům má ale řidič i se sedadlem v nejnižší poloze dobrý výhled. Základní architektura palubní desky vzdáleně připomíná novou Astru, vyznačuje se ale mnoha unikátními řešeními. Z nich samozřejmě vyniká motocyklový přístrojový štít, známý již z menšího Sparku.

Zaujalo nás
+ Ovladatelnost a jízdní komfort, prostorný interiér, vynikající odhlučnění aerodynamického hluku, dynamika motoru 1,2 16V/63 kW, šestistupňová robotizovaná převodovka v 1,6 16V/85 kW, velikost zavazadlového prostoru u sedanu, rozměry pneumatik jako u aut o třídu větších.
- Chybí ukazatel okamžité spotřeby, těsnější vnitřní šířka, elektrická okna nemají automatický dojezd, malé kapsy ve dveřích, automatická převodovka nemá kickdown.

Přední sedadla mají štědré rozměry a dobře drží. Kvůli vnitřní šířce 139 cm ale může Chevrolet dopřát loketní opěrku jen pro řidiče – plnohodnotná by se mezi sedadla nevešla. Průměrně vzrostlý řidič se za sebe posadí. V sedanu ale vadí relativně malá výška nad zadním sedákem (88 cm). Hatchback nabídne víc, má totiž nad sedadly zvýšenou střechu.

Jízda

Chevrolet se chlubí zcela novou platformou, která se vyznačuje mimořádnou tuhostí. Realita mu dává za pravdu – za cenu vyšší hmotnosti (1070 až 1239 kg dle motorizace) má Aveo opravdu pevnou karoserii, navíc uvnitř dostatečně prostornou a precizně aerodynamicky i mechanicky odhlučněnou. Kaňkou na tichu na palubě je valivý hluk zadních kol pronikající v dešti skrz podběhy do kabiny.

K tomu se přidávají uživatelsky příjemné jízdní vlastnosti. Tuhý podvozek se pevně drží silnice, přejezd nerovností však není pro posádku nepříjemný. Aveo nadšeně zatáčí – pomáhá mu plynulý chod řízení, výborná mechanická přilnavost předních kol a ochota zádi stáčet se do zatáčky. U sedanu je přitom chování zádi ještě o poznání lepší než v případě hatchbacku.

Při přímém srovnání se poněkud paradoxně ukázalo, že Aveo má na 17palcových kolech (+3.000,- Kč) komfortnější projev než na 16palcových.

chevrolet ceniky ceskytrh jizdnidojmy malevozy chevrolet ceniky ceskytrh jizdnidojmy malevozy

Představitelé automobilky trvali na formulaci, že další aplikace nové konstrukce nejsou jisté. Vzhledem k vynikajícím vlastnostem Avea bychom se ale divili, kdyby GM nepoužil tuto platformu např. pro příští Opel Corsa.

Základem je motor 1,2 16V. Slabší verzi s 51 kW vynecháváme, vzhledem k cenovému rozdílu dva tisíce korun ji považujeme v českých podmínkách za okrajovou volbu. Silnější provedení dává k dobru 63 kW.

Motor má lineární charakteristiku a snaží se sloužit už od nejnižších otáček. Ochota vytáčet se je mírně nadprůměrná. Pro běžné použití v rychlostech do 100 km/h je tento agregát plně dostačující.

Dalším stupněm je 1,4 16V se 74 kW, který ve srovnání s menším i větším souputníkem nikterak neoslnil. Motor má tupější chod a subjektivní rozdíl v dynamice je proti dvanáctistovce prakticky nulový.

Připlácet za tento agregát bude mít smysl především, pokud máte zájem o šestistupňovou automatickou převodovku Hydramatic. Až při zkušební jízdě vyšlo najevo, že se nejedná o automat v pravém slova smyslu, ale o robotizovaný manuál.

Méně náročným řidičům vyhoví, jen je potřeba si zvyknout na časté podřazování – při větším tlaku na plynový pedál elektronika upřednostňuje dynamiku jízdy a neváhá často i zbytečně podřazovat. K dispozici je však i plně manuální mód řazení.

chevrolet ceniky ceskytrh jizdnidojmy malevozy chevrolet ceniky ceskytrh jizdnidojmy malevozy

Vrcholem je 1,6 16V o výkonu 85 kW, s úpravami převzatý z většího Cruze. Hodnota maxima výkonu i sytý sportovní zvuk vzbuzují přehnaná očekávání. Přesto dokáže šestnáctistovka důstojně plnit roli nejsilnější motorizace. Má dost síly pro ostré svezení po okreskách (díky perfektnímu podvozku jednoduché a vcelku zábavné) a přiměřený elán v dálničních rychlostech.

Ocenili bychom však delší zpřevodování, nebo ještě lépe šestistupňovou převodovku. Tento problém uspokojivě řeší automat: zatímco na pětku obě převodovky točí relativně vysokých 4000 min-1, šestka příjemně srazí otáčky motoru o tisícovku níž.

Robotizovaný manuál je navíc s motorem 1,6 16V lépe sladěný než s 1,4 16V. Pro ty, kdo při nákupu Avea nemusí hledět na eliminaci zbytečných příplatků, nejdražší konfiguraci (cena 321.900,- Kč) doporučujeme.

Turbodiesel 1,3 l známý z menších Opelů dorazí až v pozdějším termínu.

Základní rozměry

S délkou 4.399 mm, šířkou 1.735 mm a výškou 1.517 mm je nový Chevrolet Aveo delší, širší a vyšší než současný sedan. Spolu s celkovými rozměry karoserie došlo i na prodloužení rozvoru náprav z 2.480 mm na 2.525 mm.

Chevrolet Aveo sedan – porovnání rozměrů
Model I. Generace II. Generace rozdíl
Délka [mm] 4310 4399 +89
Šířka [mm] 1710 1735 +25
Výška [mm] 1505 1517 +12
Rozvor [mm] 2480 2525 +45

Objem zavazadlového prostoru v základní konfiguraci uvádí tiskové materiály u nového sedanu 502 litrů. U končícího Avea je oficiálně uváděna hodnota 400 litrů.

Pětidveřový hatchback se liší jen délkou karoserie – ta činí 4039 mm. Nová generace se tak řadí k těm malým hatchbacků, jejichž délka přerostla hranici 4 metrů.

Od relativně konzervativního a umírněně tvarovaného sedanu se hatchback liší agresivně pojatou zádí. Na ní zaujmou především zadní světla – na každé straně dvě kruhové jednotky zasazené do nelakovaného černého plastu – a svislý, ostře zakončený zadní sloupek.

Chevrolet Aveo hatchback – porovnání rozměrů
Model I. Generace II. Generace rozdíl
Délka [mm] 3920 4039 +119
Šířka [mm] 1680 1735 +55
Výška [mm] 1505 1517 +12
Rozvor [mm] 2480 2525 +45

Zavazadlový prostor bude tím rozhodujícím argumentem po volbu karoserie. Hatchback má slušných 290 litrů, navíc rozdělených do vhodných proporcí. Sedan jej ale přebíjí 502 litry, což je dokonce o 52 litrů víc, než nabízí o třídu větší sedan Cruze!

U obou karosářských variant je nutno smířit se s nakládací hranou ve výšce 72 cm nad zemí – to je daň za tuhou karoserii.

Chevrolet Aveo - rozměry zavazadlového prostoru
Karoserie hatchback sedan
Délka u dna [mm] 640 1010
Šířka mezi podběhy [mm] 965 960
Výška podlaha-kryt [mm] 515 560
Výška nakládací hrany [mm] 720 720
Objem [l] 290/653 502

Ceny a výbava

Už základní výbava LS je poměrně štědře nakonfigurovaná. Ke stabilizačnímu systému a šestici airbagů přidává tempomat, rádio s CD/MP3, elektrická zrcátka i přední okna nebo volant nastavitelný ve dvou osách. Ocelové ráfky obouvají 185/75 R14 (1,2 16V/51 kW), resp. 195/65 R15 (1,2 16V/63 kW).

LT přidává klimatizaci, sklopný klíč, palubní počítač, USB, Bluetooth, ovládání rádia na volantu a další drobnější položky. Výbava s přívlastkem Plus pak doplní elektrické stahování zadních oken, lakovaná zpětná zrcátka, dvojité dno zavazadlového prostoru a loketní opěrku řidiče.

LTZ hýčká posádku výdechy klimatizace pro zadní sedadla, lepším audiem, koženým volantem a zadními parkovacími senzory. Vzhled vylepšují přední mlhovky a 16palcová kola (205/55 R16).

Za 12.500,- Kč lze pro vozy s automatickou převodovkou doplnit střešní okno a vyhřívání předních sedadel.

Chevrolet Aveo hatchback - české ceny a technická data
Motor 1,2 l 1,2 l 1,4 l 1,6 l
Převodovka 5M 5M 5M (6A) 5M (6A)
Zdvihový objem [cm3] 1229 1229 1398 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 51/5600 63/5600 74/6000 85/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 115/4000 115/4000 130/4000 155/4000
Max. rychlost [km/h] 162 171 177 (175) 189 (186)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,3 13,4 12,1 (13,1) 11,3 (11,7)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,5 5,9 (6,8) 6,6 (7,2)
Cena LS [Kč] 214.900,- 216.900,- - -
Cena LT [Kč] - 251.900,- 261.900,- -
Cena LT Plus [Kč] - 261.900,- 271.900,- -
Cena LTZ [Kč] - - 286.900,- 296.900,-

Příplatek za automatickou převodovku je 25.000,- Kč, karoserie sedan je dražší o 5.000,- Kč než uvedené ceny hatchbacku.


Diskuze (48)
Avatar - GM.rja
18. 8. 2011 14:21
Re: Take me to the fail city
Proč by mělo dostat stejně jako minulá generace? Proč to srovnávat s minulou generací? Toto je od základu jiné auto, to je snad jasné, ne? Ale to si povíme po testech.
Každopádně první věta mě hóóódně pobavila, víc takových vtípků, smích prý prodlužuje život - vw a modla designu >:D >:D >:D >:D >:D
18. 8. 2011 11:29
Re: Aktuální spotřeba
zase suhlas >:D aj s Klaudiom z 20:13..
18. 8. 2011 11:26
Re: krasne auto
tak :yes:
18. 8. 2011 09:51
Re: krasne auto
Mam nazor ako Klaudius, nejak sa mi na to neda pozerat :*) .
17. 6. 2011 07:16
Moje hodnocení
Pravda, neseděl jsem v tom. Vypadá celkem levně - aspoň interiér. Exteriér celkem v normě na Asiata. Umístění loga by se mi víc líbilo na haubně, řekněme 10-15 cm nad hranou - klidně na ležato... Ale to je fakt detail, byť si ho všimne každý.
Údaj o aktuální spotřebě je zajímavý, ale pokud tam není, dá se jet i bez toho.
Co se týká vizáže - jsou to svébytné modely. Ale i tak se člověk neubrání srovnání s Hyundai Getz a Accent, které se nabízí. Také sedan z profilu trochu připomíná Toyotu a předek je takový trochu agresivnější - jako Micubiši - ovšem tím se od Hyundaie trochu liší...
Ovšem co taky vymýšlet v téhle kategorii úplně nového, že? Prostě základní tvary jsou dané a víceméně se jen uvažuje, kterého vlivu o fous míň a kterého o fous víc. Systém NCAP testů, který je pro automobilky klíčový, velké tvarové experimenty nedovoluje.
Podotýkám, tohle celé píšu hlavně kvůli těm přečteným úvahám o italském designu a podobným věcem, které jdou mimo. Je to Korejec jako vyšitý (a nic proti tomu, to je snad v pořádku).