Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Corvette za 68 milionů Kč je nejpíš nejdražší na světě, jde o jediný kus

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Blíží se prodej možná nejdražšího Chevroletu Corvette. Oranžový roadster může stanovit nový rekord, i když mu chybí základní prvky výbavy.   

Na jednoho velmi bohatého šťastlivce čeká veterán, který vznikl jako jediný kus svého druhu. Aukční síň RM Sotheby’s nabízí Corvette Stingray ZL-1 Convertible z roku 1969. Otevřená verze masově produkovaného sportovního Chevroletu nezní tak lákavě, jako novinka pod kapotou ve formě sedmilitrového osmiválcového motoru.

Hvězda dražby je jedním z pouhých dvou kusů Chevroletu Corvette, které kdy dostaly celohliníkový motor 7,0 V8 big block ZL-1 a zároveň se jedná o jediný exemplář v provedení roadsteru na celém světě. Výjimečné dědictví z konce 60. let má proto mimořádnou hodnotu, zkušení odhadci RM Sotheby’s tipují výslednou cenu 2,6 až 3 miliony dolarů (59 až 68 milionů Kč).

Prodejce připomíná přednosti vzácného pohonu, ZL-1 v útrobách Corvette má nižší hmotnost a propracovanější sestavení než provedení L88 big block V8 od Chevroletu. Sedmilitrové srdce je osazeno vylepšenými písty, pevnějšími ojnicemi, upraveným klikovým hřídelem a vačkami s vyšším zdvihem. Upravená konstrukce generuje výkon 418 kW (568 koní).

Silný agregát byl původně navržen jako homologační experiment FIA a NHRA, který nikdy nedospěl k volnému prodeji veřejnosti. Toho času stála základní Corvette karoserie kupé 4.781 USD a příplatek za motor L88 činil 1.032 USD (to akceptovalo jen asi 200 zákazníků). Jednotka ZL-1 vyšla kupujícího na dalších 4.718 USD, což téměř zdvojnásobilo cenu vozu.

Dvojnásobně dražší konfigurace paradoxně omezovala dostupnou výbavu. Výkonný balíček ZL-1 znamenal absenci rádia, topení, klimatizace, elektricky ovládaných oken, posilovače řízení a krytu ventilátoru. Zpříjemňující prvky nahrazovaly doplňky podvozku, odpružení nebo zapalování v souladu se zaměřením vozidla na rychlou jízdu.

Nabízený sběratelský artefakt v poutavém oranžovém lakování je shodou okolností první Corvette s motorem ZL-1, objednatelem se stal John W. Maher původem z Leechburgu. Maher přicházel do styku s burácejícími dragstery, odkud pramenila jeho touha vlastnit podobně charismatický stroj. Vybral si schopný symbol amerického sportovního jezdění zbarvený do zmíněné oranžové Monaco Orange jako poděkování příteli Gradymu Davisovi (viceprezident společnosti Gulf Research), který pomáhal dojednat nákup u Chevroletu.

Maher byl jediný vlastník vozu do roku 2007, o sedm let později došlo na větší renovaci potvrzenou certifikací Bloomington Gold za nejlepší Corvette z nejlepších. Aukce se koná 26. ledna v Arizoně, pozorovatelé počítají s ohrožením dosavadního rekordu ve výši prodejní sumy. Otřásá se cifra 3,85 milionu USD za kupé C2 L88 z roku 1967.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme