Chevrolet Cruze: První milion pokořen
Není se čemu divit. V Evropě se prodává přes dva roky, v Americe od loňska a je skutečně obchodně úspěšný. V USA se mu daří, protože je v současnosti nejoblíbenějším kompaktním sedanem, poráží veškerou domácí, ale i zahraniční konkurenci včetně japonské a korejské.
Našinec by možná namítl, že Cruze je ve skutečnosti korejské auto, ale za oceánem tomu tak zcela není. Pro obyvatele USA je Chevrolet jasně americkou značkou a Cruze tamní specifikace se vyrábí v Lordstownu v Ohiu.
Kromě dalších logických trhů (Jižní Korea, Kanada) se mu daří rovněž v Číně, Rusku, Mexiku, Indii, Turecku, Španělsku a významným odbytištěm je i pro Středoevropana značně exotický Izrael.
Marketing je zaměřen většinou na mladé zákazníky pod třicet let, což je v západní části našeho kontinentu poněkud problém. Sedany volí totiž hlavně starší zákazníci. Proto Chevrolet vrhl na trh nedávno i hatchback. V USA ovšem dosud v nabídce není, tam si vystačí se čtyřdveřovou variantou. Chevrolet s Cruzem přebírá zákazníky hlavně Hondě a Fordu, a to ty, kteří nikdy předtím žádné auto od GM nevlastnili!
Za mořem se prodávají hlavně verze s motorem 1,4 Turbo Ecotec a se zážehovou atmosférickou osmnáctistovkou, obě se šestistupňovými manuálními převodovkami. V Evropě je v nabídce také dvoulitrový turbodiesel, který se objeví v Severní Americe v roce 2013.
V České republice je možné v obou karoseriích momentálně koupit zážehové motory 1,6/91 kW, 1,8/104 kW a již zmíněný turbodiesel 2,0 VCDi/120 kW. U nás se ale modelu Cruze nedaří tak, jak by si výrobce, respektive dovozce představoval. 635 prodaných aut za prvních deset měsíců roku 2011 nedokáže konkurovat lídrům nižší střední třídy, tento výsledek jej řadí až do druhé desítky.
Prodává se ale ve více než stovce zemí světa a malá Česká republika je pro něj nevýznamným trhem. Kromě Jižní Koreje a USA se vyrábí také v Číně a u protinožců v Austrálii, ovšem tam nese logo Holdenu. Chevrolet v jeho případě dosytosti marketingově využívá sportovních úspěchů. Dvojice titulů pilotů i značek v MS cestovních vozů v letech 2010 a 2011 hovoří jasně a nic na nich nemění ani menší konkurence. Byť ten letošní jezdecký ještě vlastně nezískal, ale nikdo jiný než členové továrního týmu na něj před posledním závodem v Macau nemá nárok.