Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Epica 2,0 diesel - nová epocha

Libor Zezulka
Řídit auto s délkou těsně pod pět metrů, automatickou převodovkou a koženým čalouněním už není výsadou úspěšných podnikatelů a manažerů. Chevrolet nabízí svou limuzínu za ceny od 525.900 Kč. Jak se s modelem Epica jezdí?

Chevrolet umí zázraky. Nevěříte? Jeho nový model Epica, jenž vznikal s jednoznačným cílem nahradit snad lehce nedoceněnou, ale přesto nijak zvlášť úspěšnou Evandu, a především na starém kontinentu reprezentovat nově uvedenou značku Chevrolet, umí nabídnout něco, co se většině konkurentů nikdy nepodaří. Přestože nový model nevznikal v příznivé konstelaci hvězd, výsledek představuje ve srovnání s Evandou velké zlepšení.

Zlepšilo se všechno, design, vnitřní prostor, výběr a zpracování materiálů, cena přitom zůstala na velmi, ale velmi příznivé úrovni. Stále čekáte na ten zázrak. Tady jej máte. Chevrolet prodává na českém trhu tuhle nafouklou limuzínu na pomezí střední a vyšší střední třídy s rozměry mnohem blíže vyšší střední než střední třídě za sumy, které není problém zaplatit za dobře vybavené auto evropského původu spadají do nižší střední třídy.

Už za 525.900 Kč (akční cena) dostanete kus pořádného auta s královským vnitřním prostorem a zážehovým atmosféricky plněným šestiválcem. Sáhnete-li hlouběji do kapsy a vytáhnete celých 724.900, odvezete si z autosalonu Chevroletu limuzínu s šestiválcem 2,5 litru a nejen královským prostorem, ale také královskou výbavou. Chystáte-li se v tuto chvíli vypnout počítač a uhánět do showroomu Chevroletu, prosím zadržte. Epica není dokonalá.

Evropan zepředu, Korejec zezadu

Jak padlo z úst resp. prstů kolegy v prvním testu (a pod tento výrok se rád a opakovaně podepíši), každý model korejských automobilek znamená obrovský skok kupředu. Například Epica konečně zahodila korejskou potrhlost, na kterou jsou možná v její domovině zvyklí, ale v Evropě pro ní nemají pochopení a tváří se alespoň zepředu jako standardní zástupce střední až vyšší střední třídy. Protažená světla známe z citroenů, mohutný nárazník zase z peugeotů.

Evropa má ráda drobné mlhovky a velká vnější zpětná zrcátka s integrovanými blikači. Korejský původ celkem tradičně odhaluje zadní část s divokými zadními svítilnami, zvláštně tvarovanými nárazníkem a především obrovským zadním převisem. Právě převisy představují jednoznačně pojítko mezi starým a novým, mezi Daewoo a Chevroletem, mezi modely Evanda a Epica.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida Zatímco zvenčí vazba mezi předchůdcem a nástupcem existuje, uvnitř zavládla new age. Plasty průměrné kvality a nevalného zpracování nahradily na pohled i dotek příjemné měkčené materiály, nevzhledná tlačítka vystřídala sada koncernových ovladačů, jež sice mohly pobrat více na kráse a hlavně originalitě, nicméně obchodní partnery zvyklé na konejšivý komfort a luxus německých limuzín neurazí.

Na středové konzole shodné s modelem Captiva, osazené koncernovým panelem autorádia, se snadno a rychle zorientujete, škoda špatně čitelného displeje audiosystému. Dle informací našeho čtenáře a majitele modelu Captiva, kterému tímto děkuji za reakci a zajímavé informace, problém s čitelností spolehlivě řeší systém automatické aktivace světel při startu motoru.

Epica neurazí ani hezkým dřevěným dekorem zdobícím palubní desku, madlo ruční brzdy a hlavici voliče automatu, uvítal bych výraznější boční vedení jinak velmi komfortních sedaček a menší průměr věnce volantu. Při otáčení obrovského volantu jsem si připadal jako řidič kamionu. Za více než dostačující považuji počet odkládacích prostor, především potom chválím obrovský vnitřní prostor.

Pasažéři vpředu i vzadu si mohou vychutnávat velkorysou prostorovou rezervu v oblasti kolen, hlavy i ramen, zejména rezerva u kolen na zadních sedadlech působí impozantně. Zavazadelník má rovněž slušný objem 480 litrů, který můžete zvětšit sklopením sedadel.

Levné svezení

Po prvním testu Chevroletu Epica s hladivým zážehovým šestiválcem nastala každodenní realita a s ní výběr pohonné jednotky splňující přísné nároky na příznivou ekonomiku provozu, kultivovaný chod a patřičné dynamické parametry. Základní zážehový šestiválec 2,0 litru s výkonem 105 kW/6400 ot./min. jsme si schovali nakonec a vyzkoušeli Epiku s turbodieselem o zdvihovém objemu 1991 cm3, maximálním výkonem 110 kW/4400 ot./min. a točivým momentem 320 Nm/2000 ot./min.

Jelikož Epica střídala v redakci Chevrolet Captiva s totožným motorem a dokonce i stejnou pětistupňovou automatickou převodovkou, dobře jsem věděl, co mě čeká. Čekala mě relativně svižná a tichá jízda, i když paradoxně v nižším a lehčím autě motor subjektivně působil malinko línějším dojmem (ve vysokém SUV totiž řidič vnímá rychlost odlišně). Vznětový agregát táhne od nízkých otáček, efektivní rozmezí činí nějakých 2500 otáček, neboť za hranici 4500 otáček nemá smysl motor vytáčet.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida
 

Zvukový projev se s rostoucími otáčkami mění minimálně, ke cti motoru nutno taktéž připočíst, že neduní a přestože ve vysokých otáčkách hodně zvýší hlas, dá se stále poslouchat. Velmi výrazným argumentem, proč zvolit právě vznětový přeplňovaný čtyřválec, je spotřeba. Kombinovaná spotřeba se v průběhu celého testu pohybovala okolo 7 litrů, pokud překročila hranici osmi litrů, tak jedině vlivem dynamické jízdy a pouze na chvíli.

Bez-stresová jízda

General Motors nechal vystavět novou Epicu na moderním podvozku s víceprvkovým zavěšením zadních kol. Víceprvkové zavěšení většinou znamená, že auto skvěle tlumí nerovností a výborně sedí v zatáčkách, bez problémů vybruslí z krizových situací, dobře zvládá náhlou změnu směru jízdy a nezalekne se ani losích testů. Epica všechno z toho zvládá, ale něco hůře a něco lépe.

Tlumení nerovností není špatné, většina běžných nerovností nedělá sedanu problémy, příčné nerovnosti se ovšem uvnitř ozývají v podobě někdy více a někdy méně tlumených rázů. Zatáčky má Epica ráda, táhlou zatáčku si vychutná, ostré protilehlé zatáčky naopak příliš nemusí a už vůbec si nerozumí s ostrými utahovanými zatáčkami. Pokud v takové situaci navíc přibrzdíte, budete mít možná plné ruce práce.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida
 

Chování vozu se změní z neutrálního na silně nedotáčivé s hluboce zanořenou přídí a nadlehčenou zádí. Zkrátka sportovní jízda není doménou Chevroletu Epica, tomuto autu mnohem více sedí poklidný styl. Dobrou práci odvádí pětistupňový automat, jenž řadí rychle a včas, a až na několik výjimek správně volí převodové stupně. Proti komfortnímu charakteru auta kráčel posilovač řízení, se kterým jsem se musel v nízkých rychlostech trochu přetahovat.

Za velmi špatné považuji odhlučnění prahů. I jemný štěrk a malinké kamínky způsobily nepříjemné bubnování, které nemá v automobilech této kategorie co dělat. Přestože Chevrolet Epica není auto napěchované moderní elektronikou, přestože nedisponuje motorovou paletou čítající desítky motorů, přestože nemá oslňující jízdní vlastnosti, má na trhu své místo. Máte-li rádi komfortní a prostorná auta za přijatelnou cenu, bude pro vás Epica trefou do černého.

První cena vozu 525.900,-Kč (2,0 24V, 105kW, LS)
První cena vozu s testovanou motorizací 555.900,-Kč (2,0 16V, 110 kW, LS)
Základní cena testovaného vozu 654.900,-Kč (2,0 16V, 110 kW, LT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 727.900,-Kč (2,0 16V, 110 kW, LT)

Plusy

  • prostorný interiér
  • komfortní sedačky
  • kultivovaný a úsporný motor
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobrý poměr výbavy a ceny

Minusy

  • ovládání palubního počítače
  • slabé podsvícení displeje audiosystému (při zapnutých světlech)
  • rázy od kol (na větších nerovnostech)
  • absence stabilizačního systému
Libor Zezulka
Chevrolet Epica 2,0 diesel
Cena základní sestavy 654 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, ABS a Traction kontrol, Pětistupňová manuální převodovka, tónovaná skla, kliky dveří v barvě karosérie, chromované kliky dveří, volant s koženým potahem, řadící páka - kožený potah, bederní opěrka řidiče, přední a zadní opěrka ruky, dělená sklopná zadní sedadla 60/40, posilovač řízení, elektrické ovládání oken, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, dvoutonónová houkačka, kotoučové brzdy, přední mlhová světla, přední opěrky hlavy s naklápěním, dětská pojistka dveří, 17palcová litá kola, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, kožené potahy sedadel, vyhřívání sedadel řidiče s spolujezdce, palubní počítač, dešťový senzor, parkovací senzor, tempomat, autorádio s CD a MP3 a měnič na šest disků, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Kč
Cena testované sestavy 727 900 Kč
Výbava testované sestavy Pětistupňová automatická převodovka (+ 60.000 Kč), metalický lak (+ 13.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.1 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 400
Rozměr pneu: 215/50 R17
Chevrolet Epica 2,0 diesel
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4805
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 800
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano