Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Epica 2,0 VDCTi – Evropské způsoby stravování

Ondřej Pavlůsek
Většina zákazníků největšího Chevroletu na českém trhu volí turbodiesel s manuální převodovkou a proto se k modelu Epica vracíme. Spotřebou paliva rozhodně nezklame.

Jeden z prvních skutečných Chevroletů pro evropské trhy, který není pouze modelem značky Daewoo s novým znakem na přídi, konečně dorazil k redakčnímu testu s přeplňovaným vznětovým motorem a manuální převodovkou. To je pro většinu evropských zákazníků nejzajímavější kombinace z nabídky pohonných ústrojí.

Chevrolet Epica se veřejnosti představil ve světové premiéře v roce 2006 na ženevském autosalonu, kde překvapil především svými střídmými poevropštěnými liniemi a také technikou, kterou ukrýval pod svou poměrně dlouhou kapotou. Do boje s konkurencí vyrazil Chevrolet nejprve pouze se zážehovými motory, zastoupenými řadovými šestiválci o objemu 2,0 a 2,5 l, uloženými vpředu napříč a pohánějícími kola přední nápravy. Až po uvedení benzinových verzí se Epica dostavila i se vznětovým motorem, který má výrazně přispět k zvýšení prodejních čísel tohoto modelu na evropských trzích.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida
 

Evropský styl

Klasický čtyřdveřový sedan byl přijat jako elegantní zástupce značky Chevrolet, který na rozdíl od svých předchůdců upustil od zběsilého korejského designu. Krok směrem k měkčím liniím bez zbytečných výstřelků se bezesporu vyplatil a Epica se při srovnání se svou evropskou konkurencí ani po dvou letech na trhu nemusí schovávat za stromy. Příď sedanu tvarem masky chladiče a provedením hlavních světlometů lehce připomíná současnou produkci automobilky Saab, která také patří pod křídla koncernu General Motors. Při bočním pohledu vyniknou klasické linie s dlouhou přídí, kabinou posunutou směrem k zadní nápravě a zádí navazující na lehce klínovitě stoupající linie vozu. U Chevroletu Epica mohou zaujmout i převisy karoserie, které se velkou měrou podílejí na celkové délce vozu. Pohled na záď může odhalit korejské kořeny tohoto vozu, které jsou jasně patrné především díky- na Evropu stále ještě trochu divokým - zadním světlům. U testovaného vozu byla karoserie vybavena sadou optických doplňků, zahrnující spoiler pod předním i zadním nárazníkem, nástavce prahů, spoiler na víku zavazadlového prostoru, chromované kryty vnějších zpětných zrcátek a chromované dekorace na bocích zadních svítilen. Zda to vzhledu pomohlo, či nikoliv, to ať posoudí každý sám.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida
 

Prostor a pohodlí

Styl interiéru Chevroletu Epica se nese ve stejném duchu jako design karoserie. Ani zde nečeká žádné překvapení v podobě módních výstřelků. Na palubní desku i výplně dveří jsou v hojné míře využity měkčené plasty a potěší i kvalitní dílenské zpracování. Ovládací prvky jsou rozmístěny přehledně a v dosahu z místa řidiče. Příjemný je počet a rozmístění úložných prostorů v interiéru, kdy klasickou uzamykatelnou přihrádku před spolujezdcem, doplňují kapsy ve dveřích, objemná schránka pod loketní opěrkou mezi předními sedadly, vedle páky ruční brzdy je uzavíratelný držák na dva poháry na nápoje, na vrcholu středové konzoly je malá uzavíratelná schránka a v loketní opěrce mezi zadními sedadly je také krytý úložný prostor. Nepříjemné je, že po rozsvícení světel je špatně čitelný displej audiosystému, ale podle informací našeho čtenáře a majitele modelu Captiva problém s čitelností spolehlivě řeší systém automatické aktivace světel při startu motoru. U testovaného vozu v nejvyšším stupni výbavy s označením LT je standardní kožené čalounění a elektricky stavitelné sedadlo řidiče.

Přední sedadla nenabízejí příliš výrazné boční vedení, ale jejich tvarování je velmi příjemné při delších cestách. Zadní cestující mají k dispozici velmi pohodlné sedadlo a díky dlouhému rozvoru náprav také bohatě dimenzovaný prostor pro nohy. Zavazadlový prostor nabízí základní objem 480 litrů, při přepravě delších předmětů může být zvětšen sklopením opěradel zadního sedadla.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida
 

Pod kapotou

Testovaný Chevrolet Epica byl poháněn přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 2,0 litru s výkonem 110 kW (150 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 320 Nm při 2000 ot./min. Tento pohonný agregát spolupracoval s manuální pětistupňovou převodovkou. Podle údajů výrobce tento automobil dosahuje maximální rychlosti 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s. Spotřeba paliva je podle materiálů Chevroletu u modelu Epica se vznětovým motorem a manuální převodovkou ve městě 7,5 l na 100 km, mimo město 5,3 l na 100 km a v kombinovaném provozu 6,1 l na 100 km. Během testu jsme s Chevroletem Epica ujeli přes 640 km převážně po dálnicích a okresních cestách a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 6,6 litru na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2400 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 3000 ot./min. Při těchto rychlostech si turbodiesel Chevroletu řekne o 5,6 litru nafty na 100 km, resp. o 6,7 l na 100 km.

Podvozek téměř pětimetrového sedanu je naladěn především na komfortní jízdu, což se projeví při prvním pokusu o ostřejší průjezd sérií zatáček, kdy se Epica silně naklání a je citelně nedotáčivá. V případě, že řidič vozu netouží po sportovní jízdě, ale zajímá jej především pohodlné cestování, pak bude odměněn komfortním proplouváním krajinou, které bohužel na českých dálnicích, přesněji řečeno na největším českém paneláku známem také jako dálnice D1, naruší pouze hluk od kol. Řízení s velkým volantem a minimálním náznakem realistické zpětné vazby je postiženo zásadním způsobem momentovou zásobou, kterou má dvoulitrový turbodiesel prakticky stále k dispozici. Při výjezdu ze zatáček si hnací síly s volantem dost pohrávají, a řidič musí být ve střehu. To platí i o rychlejší jízdě na dálnici.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida
 

Závěr

Model Epica patří v současnosti k nejelegantnějším zástupcům Chevroletu na českém trhu a díky cenové politice tuzemského zastoupení nabízí skutečně velký kus auta s bohatou výbavou za přijatelnou cenu. Vlastně jde zřejmě o nejdostupnější sedan střední třídy s dvoulitrovým turbodieselem. Přesto se na českém trhu v roce 2006 prodalo pouze 27 Epic a v loňském roce s příchodem vznětového dvoulitru pak jen 48 kusů.

Test nejprodávanější motorizace potvrdil, že dieselový handicap už Chevrolet překonal. Teď jsou na řadě ostatní drobnosti, které ale zatím celek proti dražším konkurentům deklasují. Úspora v řadu mnoha desítek tisíc totiž zákazníkům nestojí za omezení v oblasti jízdních zážitků, nedostupnost řady prvků výbavy ani za pokles hodnoty, který se u exotického modelu dostavuje.

Související články:

První cena vozu 531.800,- Kč (Epica LS, 2,0 24V 105 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 561.800,- Kč (Epica LS, 2,0 VDCTi 110 kW )
Základní cena testovaného vozu 662.900,- Kč (Epica LT, 2,0 VDCTi 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 708.400,- Kč (Epica LT, 2,0 VDCTi 110 kW)

Plusy

  • kultivovaný a úsporný motor
  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • dílenské zpracování
  • bohatá výbava
  • komfortní sedadla
  • komfortně naladěný podvozek

Minusy

  • absence stabilizačního systému v základní výbavě
  • nedostupnost technicky vyspělých prvků ani za příplatek (např.xenonové světlomety)
  • obtížně čitelné displeje rádia a hodin
  • rázy od kol (na větších nerovnostech)
  • problematické naladění posilovače řízení
Ondřej Pavlůsek
Chevrolet Epica 2,0 VDCTi
Cena základní sestavy 662 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, ABS, tónovaná skla, kliky dveří v barvě karosérie, volant s koženým potahem, řadící páka - kožený potah, bederní opěrka řidiče, přední a zadní opěrka ruky, dělená sklopná zadní sedadla 60/40, posilovač řízení, elektrické ovládání oken, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, dvoutonónová houkačka, kotoučové brzdy, přední mlhová světla, přední opěrky hlavy s naklápěním, dětská pojistka dveří, 17palcová litá kola, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, kožené potahy sedadel, vyhřívání sedadel řidiče s spolujezdce, palubní počítač, dešťový senzor, parkovací senzor, tempomat, autorádio s CD a MP3 a měnič na šest disků, alarm, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Kč
Cena testované sestavy 708 400 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 13.000,- Kč), Body kit (boční nástupní práh, přední a zadní spojler) (+12.500,- Kč), střešní okno (20.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.3 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 4000
Rozměr pneu: 215/50 R17
Chevrolet Epica 2,0 VDCTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4805
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 800
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano