TEST Chevrolet HHR: první jízdní dojmy
Chevrolet HHR sice letos na podzim vstupuje na evropské trhy jako nováček, ale poprvé se tento model představil veřejnosti již na autosalonu v Los Angeles na počátku roku 2005 a na domácím trhu se stal hlavním konkurentem pro Chrysler PT Cruiser. Automobilka uvádí, že od uvedení na trh v červenci roku 2005 se na domácím trhu prodalo přes 200 000 těchto vozů.
Evropě se má Chevrolet HHR stát pouze doplňkovým modelem a evropské zastoupení značky předpokládá prodej asi 3000 až 4000 vozů ročně. „HHR je modelem, za kterým se prostě musíte otočit,“ říká Wayne Brannon, výkonný ředitel Chevrolet Europe. „Chytí vás prostě za srdce. HHR bude hrát v naší nabídce specifickou roli „image-makera“ značky.“
Zkratka HHR, kterou Chevrolet použil pro tento model, znamená „Heritage High Roof“, tedy volně přeloženo „Dědictví vysoké střechy“. Svým designem se HHR hlásí především k modelu Suburban z roku 1949.
Za styling Chevroletu HHR je zodpovědný Bryann Nesbitt, který v letech 2004 – 2007 vedl divizi GM Europe Design a dnes působí jako viceprezident GM pro design pro Severní Ameriku. „Chevrolet HHR se zaměřuje na komfort,“ říká Bryann Nesbitt. „Chtěli jsme navrhnout automobil, který bude kompaktní a zároveň umožní pohodlný přístup do interiéru a pasažéři v něm budou v plném komfortu překonávat i nejdelší vzdálenosti.“
K odkazu klasického Chevroletu Suburban se HHR hlásí především vysokou linií střechy a výraznými blatníky. Velká světla jsou integrována do blatníků a rozměrná chromovaná maska dělá HHR nepřehlédnutelným. Reflektory s diamantovým vzhledem a dvojice vyčnívajících koncových světel rovněž přispívají k jedinečnému dojmu. Navazující linie oken a dveří vytváří výrazný efekt a přispívá k nezaměnitelnému vzhledu vozu. Vnější rozměry pětidveřového automobilu jsou 4475 mm délka, 1755 mm šířka, 1588 mm výška a 2631 mm rozvor náprav.
Chevrolet se snaží model HHR prezentovat také jako praktický rodinný automobil, který nabízí prostorný interiér pro pět cestujících. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 638 l a po sklopení druhé řady sedadel se může zvětšit až na 1634 l. U Chevroletu HHR může být sklopeno i sedadlo předního spolujezdce, díky čemuž je možné v kabině převážet předměty dlouhé až 2,44 m. Dveře zavazadlového prostoru se dají otevřít elektricky, dotykovým spínačem. Praktickým doplňkem jsou tři úložné schránky ukryté pod podlahou zavazadlového prostoru.
Pro evropské trhy se bude Chevrolet HHR dodávat pouze s jedním motorem, kterým je čtyřválec o objemu 2,4 litru, poskytující výkon 125 kW (170 k) při 6200 ot./min. a točivý moment 222 Nm při 4800 ot./min. Tyto výkony se přenášejí na kola přední nápravy prostřednictvím standardně montované pětistupňové manuální převodovky nebo na přání dodávané čtyřstupňové automatické převodovky. Chevrolet HHR je určen především pro pohodlné proplouvání krajinou, čemuž odpovídají i dosahované jízdní výkony. Maximální rychlost je 180 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne HHR za 9,1 sekund s manuální převodovkou a za 10,0 sekund s automatickou převodovkou. Kombinovaná spotřeba paliva se pohybuje okolo 7,77 l na 100 km u manuální převodovky a 8,5 l na 100 km u automatické převodovky.
Chevrolet HHR má přední nápravu McPherson a vzadu je náprava s torzní příčkou. Automobilka uvádí, že HHR je prvním vozem značky Chevrolet v Evropě, který je standardně vybaven elektronickým stabilizačním systémem ESP. V základní výbavě je obsaženo také ABS a protiprokluzový systém.
Do Evropy se bude HHR dovážet pouze v provedení LT, které již v základu nabízí klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat, elektricky ovládaná okna, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s elektricky ovládanou bederní opěrkou, mlhová světla, kůží čalouněná sedadla, kůží obšitý volant s ovládáním autorádia, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s MP3 konektorem, CD přehrávačem a sedmi reproduktory. V nabídce příplatkového vybavení figuruje rozměrné elektricky ovládané střešní okno, větrné deflektory do bočních oken, ochranný kryt zadního nárazníku a další.
Jízda s Chevroletem HHR plně odpovídá zaměření vozu, ale než se rozjedeme, tak se trochu porozhlédneme v interiéru. Přesně podle slov Bryanna Nesbita je nastupování i vystupování zcela bezproblémovým úkonem i pro jedince, který se nemůže ohnout. Po usednutí do kožených sedadel si silnější i hubenější jedinci nemohou nevšimnout, že nesedí v sedadle, ale spíše na něm a chybějící boční vedení sedadel, napovídá, že HHR pochází ze země, kde je zatáčka téměř sprostým slovem. I přes bohatou základní výbavu působí interiér poněkud stroze, protože kromě kožených sedadel a čalounění stropu jsou všechny boční panely a přístrojová deska z jediného černého plastu, který svou strukturou trochu připomíná palubní desku Škody 120, na druhou stranu je dílenské zpracování na poměrně přijatelné úrovni. Ani na nepříliš kvalitním povrchu nevydává interiér žádné pazvuky a slušné je i jeho odhlučnění, i když při rychlostech okolo 100 km/h se projevuje aerodynamický hluk od vnějších zpětných zrcátek.
Automobilka uvádí, že Chevrolety HHR pro evropský trh budou dodávány pouze se sportovním naladěním podvozku „FE3“, které je kombinováno se sedmnáctipalcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 215/50 R17. Automobilka sice tvrdí, že nastavení podvozku je sportovní, ale ve skutečnosti je HHR stále komfortním rodinným vozem. Je celkem jedno pro kterou převodovku se rozhodnete, protože s manuální i automatickou vás bude HHR vybízet k poklidné jízdě. Nejlépe se HHR cítí na dálnicích, když se dostane na zakroucené venkovské cesty poslušně drží zvolenou stopu a nemá problém s rychlými průjezdy zatáček, ale určitě s nimi budou mít problém cestující, kteří budou na kožených sedadlech s téměř nulovým bočním vedením vydání na pospas odstředivým silám.
Chevrolet HHR je možné doporučit zájemcům o automobil, který je pohodlně odveze z bodu A do bodu B, má svůj vlastní styl, je nepřehlédnutelný, ale zároveň praktický jako kterékoliv srovnatelně velké kombi.
Zajímavými vozy, které byly vystaveny na prezentaci evropského provedení Chevroletu HHR jsou určitě původní Suburban z roku 1949 a také současný HHR v dvoubarevném laku s dvojicí surfů na střeše, který vznikl jako součást praktického cvičení projektu, kterého se zúčastnilo asi 60 mladých Američanů ve věku 14 až 20 let v GM Technology Centre. Mladí nadšenci se nijak neomezovali v optických vylepšeních, jako jsou např. boční výfuky, upravená maska chladiče, zadní spoiler, kola a pneumatiky, dvoutónový lak, střešní nosič nebo čalounění interiéru. Změny se neomezily pouze na vzhled, ale úpravy proběhly i pod kapotou, kde přibyl kompresor, který společně s dalšími vylepšeními přispěl k zvýšení výkonu o 44 kW (60 k). Tento vůz po svém představení evropským novinářům zaujme čestné místo v muzeu GM v Detroitu.
Chevrolet HHR | |
Motor | 2,4 DOHC |
Zdvihový objem [cm3] | 2399 |
Válce/ventily | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 125/6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 222/4800 |
Max. rychlost [km/h] | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,1 (10,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,77 (8,5) |
Údaje v závorkách platí pro verzi s automatickou čtyřstupňovou převodovkou.