Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet HHR: první jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (76)
V okolí francouzského Lyonu se koncem září uskutečnila prezentace evropského provedení Chevroletu HHR. Automobil, který zaujme svým retro-designem, se má stát především stylovým doplňkem současné nabídky značky.

Chevrolet HHR sice letos na podzim vstupuje na evropské trhy jako nováček, ale poprvé se tento model představil veřejnosti již na autosalonu v Los Angeles na počátku roku 2005 a na domácím trhu se stal hlavním konkurentem pro Chrysler PT Cruiser. Automobilka uvádí, že od uvedení na trh v červenci roku 2005 se na domácím trhu prodalo přes 200 000 těchto vozů.

Evropě se má Chevrolet HHR stát pouze doplňkovým modelem a evropské zastoupení značky předpokládá prodej asi 3000 až 4000 vozů ročně. „HHR je modelem, za kterým se prostě musíte otočit,“ říká Wayne Brannon, výkonný ředitel Chevrolet Europe. „Chytí vás prostě za srdce. HHR bude hrát v naší nabídce specifickou roli „image-makera“ značky.“

Zkratka HHR, kterou Chevrolet použil pro tento model, znamená „Heritage High Roof“, tedy volně přeloženo „Dědictví vysoké střechy“. Svým designem se HHR hlásí především k modelu Suburban z roku 1949.

Za styling Chevroletu HHR je zodpovědný Bryann Nesbitt, který v letech 2004 – 2007 vedl divizi GM Europe Design a dnes působí jako viceprezident GM pro design pro Severní Ameriku. „Chevrolet HHR se zaměřuje na komfort,“ říká Bryann Nesbitt. „Chtěli jsme navrhnout automobil, který bude kompaktní a zároveň umožní pohodlný přístup do interiéru a pasažéři v něm budou v plném komfortu překonávat i nejdelší vzdálenosti.“

K odkazu klasického Chevroletu Suburban se HHR hlásí především vysokou linií střechy a výraznými blatníky. Velká světla jsou integrována do blatníků a rozměrná chromovaná maska dělá HHR nepřehlédnutelným. Reflektory s diamantovým vzhledem a dvojice vyčnívajících koncových světel rovněž přispívají k jedinečnému dojmu. Navazující linie oken a dveří vytváří výrazný efekt a přispívá k nezaměnitelnému vzhledu vozu. Vnější rozměry pětidveřového automobilu jsou 4475 mm délka, 1755 mm šířka, 1588 mm výška a 2631 mm rozvor náprav.

Chevrolet se snaží model HHR prezentovat také jako praktický rodinný automobil, který nabízí prostorný interiér pro pět cestujících. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 638 l a po sklopení druhé řady sedadel se může zvětšit až na 1634 l. U Chevroletu HHR může být sklopeno i sedadlo předního spolujezdce, díky čemuž je možné v kabině převážet předměty dlouhé až 2,44 m. Dveře zavazadlového prostoru se dají otevřít elektricky, dotykovým spínačem. Praktickým doplňkem jsou tři úložné schránky ukryté pod podlahou zavazadlového prostoru.

Pro evropské trhy se bude Chevrolet HHR dodávat pouze s jedním motorem, kterým je čtyřválec o objemu 2,4 litru, poskytující výkon 125 kW (170 k) při 6200 ot./min. a točivý moment 222 Nm při 4800 ot./min. Tyto výkony se přenášejí na kola přední nápravy prostřednictvím standardně montované pětistupňové manuální převodovky nebo na přání dodávané čtyřstupňové automatické převodovky. Chevrolet HHR je určen především pro pohodlné proplouvání krajinou, čemuž odpovídají i dosahované jízdní výkony. Maximální rychlost je 180 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne HHR za 9,1 sekund s manuální převodovkou a za 10,0 sekund s automatickou převodovkou. Kombinovaná spotřeba paliva se pohybuje okolo 7,77 l na 100 km u manuální převodovky a 8,5 l na 100 km u automatické převodovky.

Chevrolet HHR má přední nápravu McPherson a vzadu je náprava s torzní příčkou. Automobilka uvádí, že HHR je prvním vozem značky Chevrolet v Evropě, který je standardně vybaven elektronickým stabilizačním systémem ESP. V základní výbavě je obsaženo také ABS a protiprokluzový systém.

Do Evropy se bude HHR dovážet pouze v provedení LT, které již v základu nabízí klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat, elektricky ovládaná okna, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s elektricky ovládanou bederní opěrkou, mlhová světla, kůží čalouněná sedadla, kůží obšitý volant s ovládáním autorádia, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s MP3 konektorem, CD přehrávačem a sedmi reproduktory. V nabídce příplatkového vybavení figuruje rozměrné elektricky ovládané střešní okno, větrné deflektory do bočních oken, ochranný kryt zadního nárazníku a další.

Jízda s Chevroletem HHR plně odpovídá zaměření vozu, ale než se rozjedeme, tak se trochu porozhlédneme v interiéru. Přesně podle slov Bryanna Nesbita je nastupování i vystupování zcela bezproblémovým úkonem i pro jedince, který se nemůže ohnout. Po usednutí do kožených sedadel si silnější i hubenější jedinci nemohou nevšimnout, že nesedí v sedadle, ale spíše na něm a chybějící boční vedení sedadel, napovídá, že HHR pochází ze země, kde je zatáčka téměř sprostým slovem. I přes bohatou základní výbavu působí interiér poněkud stroze, protože kromě kožených sedadel a čalounění stropu jsou všechny boční panely a přístrojová deska z jediného černého plastu, který svou strukturou trochu připomíná palubní desku Škody 120, na druhou stranu je dílenské zpracování na poměrně přijatelné úrovni. Ani na nepříliš kvalitním povrchu nevydává interiér žádné pazvuky a slušné je i jeho odhlučnění, i když při rychlostech okolo 100 km/h se projevuje aerodynamický hluk od vnějších zpětných zrcátek.

Automobilka uvádí, že Chevrolety HHR pro evropský trh budou dodávány pouze se sportovním naladěním podvozku „FE3“, které je kombinováno se sedmnáctipalcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 215/50 R17. Automobilka sice tvrdí, že nastavení podvozku je sportovní, ale ve skutečnosti je HHR stále komfortním rodinným vozem. Je celkem jedno pro kterou převodovku se rozhodnete, protože s manuální i automatickou vás bude HHR vybízet k poklidné jízdě. Nejlépe se HHR cítí na dálnicích, když se dostane na zakroucené venkovské cesty poslušně drží zvolenou stopu a nemá problém s rychlými průjezdy zatáček, ale určitě s nimi budou mít problém cestující, kteří budou na kožených sedadlech s téměř nulovým bočním vedením vydání na pospas odstředivým silám.

Chevrolet HHR je možné doporučit zájemcům o automobil, který je pohodlně odveze z bodu A do bodu B, má svůj vlastní styl, je nepřehlédnutelný, ale zároveň praktický jako kterékoliv srovnatelně velké kombi.

Zajímavými vozy, které byly vystaveny na prezentaci evropského provedení Chevroletu HHR jsou určitě původní Suburban z roku 1949 a také současný HHR v dvoubarevném laku s dvojicí surfů na střeše, který vznikl jako součást praktického cvičení projektu, kterého se zúčastnilo asi 60 mladých Američanů ve věku 14 až 20 let v GM Technology Centre. Mladí nadšenci se nijak neomezovali v optických vylepšeních, jako jsou např. boční výfuky, upravená maska chladiče, zadní spoiler, kola a pneumatiky, dvoutónový lak, střešní nosič nebo čalounění interiéru. Změny se neomezily pouze na vzhled, ale úpravy proběhly i pod kapotou, kde přibyl kompresor, který společně s dalšími vylepšeními přispěl k zvýšení výkonu o 44 kW (60 k). Tento vůz po svém představení evropským novinářům zaujme čestné místo v muzeu GM v Detroitu.

Chevrolet HHR
Motor 2,4 DOHC
Zdvihový objem [cm3] 2399
Válce/ventily 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 125/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 222/4800
Max. rychlost [km/h] 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,1 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,77 (8,5)

Údaje v závorkách platí pro verzi s automatickou čtyřstupňovou převodovkou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (76)
Avatar - peter222
18. 6. 2008 15:22
Čo to je ?
Prečo sa Chevrolet rozhodol zrovna tento model hodiť na európsky
trh ? Myslím si ,že keby to Chevrolet myslel s európou vážne, ponúkol by model ,ktorý by dokázal konkurovať európskemu štandardu.Tento model v európe nemá konkurenciu,lebo také mrské
auto ešte žiadna EU-automobilka neponúkla.
>:-[] Ale ako vtip je to dobré. >:D
3. 10. 2007 06:21
Re: KONSKE KLAPKY
A preco by to malo hned praskat a mat hroty? Nic v zlom, priatelu, ale Ty asi ani netusis, aku strukturu ma palubovka a ake vlastnosti musi pouzity material vykazovat...
2. 10. 2007 13:44
Re: KONSKE KLAPKY
Ano, na tvrdej vrstve je ta makcena. Chces mi povedat, ze ta zrani rovnako ako palubovka, ktora je cela tvrda? Mozno pri nejakej drastickej buracke vo vacsej rychlosti je to skoro to iste, ale vo vacsine pripadov to rozdiel je, a nie maly.
2. 10. 2007 10:15
Re: KONSKE KLAPKY
Cesky trh je aky je a jeho poziadavky tiez len tak niekto zo dna na den nezmeni. Je fajn, ze obcas sa taky "exot" ako HHR objavi. Nebude to ziadny masovy predaj, dizajn, ktory je pre nasinca mierne povedane kontroverzny, vzdy bude mat okrem zastancov aj dostatok odporcov.

Podotkol by som, ze HHR je kompaktnejsi ako mnohe auta nie iba strednej, ale aj nizsej strednej triedy. Ani mu tu rozmery nikto nevycita, ako som si stihol vsimnut. Maksi podvozok je na nase cesty plus(tiez som nezaregistroval vyraznejsie namietky), bocne vedenie sedadiel ale chyba. Zakrut je dost (najma na cestach nizsej kategorie), cesty krive a po ostrych vyjazdoch a zjazdoch z dialnic tiez nie je prijemne drzat sa len volantu a pripadne sa opierat o dvere.
makka palubovka okrem toho ze robi interier auta vyrazne utulnejsim ma zmysel aj pri pripadnom naraze, kedy zvykne menej posramotit nohy vpredu sediacich. Velky kufor je vyhodou, uplne nutny pre rodinu. Uz len presunut deti na tyzdem k babke 100 km od domu pocita so slusnou davkou batoziny. Plus svieze a pohladne linie, ano vkus sucasnych ludi na starom kontinente je iny ako u amikov. Tiez auto beru casto ako kus majetku a priam zivotnu investiciu, kdezto v USA je to spotrebny tovar.

Takze nebranil by som az tak toto konkretne auto, k priblizeniu sa predstavam vacsej casti motoristickej obce u nas mu este dost chyba... :-)
2. 10. 2007 10:03
Re: "AMERIKA"
Stačí, alebo nestačí. Situácia nie je u všetkých rýdzo amerických výrobcov najlepšia. Sústredenie sa iba na domáci trh má aj svoje negatíva, pred nejakou dobou o tom docela dobre písal Marko. Zrejme ten patriotizmus s sebaúcta sú silnejšie ako moc peňazí. Aj keď naopak ísť do sveta a prezentovať tam svoju krajinu svojimi produktami je tiež istým spôsobom patriotizmus. Alebo nie?