Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2009: Chevrolet Spark zážívá hvězdný závěr kariéry, lépe se prodává jen Panda

Aleš Dragoun
Diskuze (78)
Fiat Panda si z říjnového souboje dvou největších kohoutů mezi minivozy odnáší zlato, druhý Spark porazil ovšem jen o dvě registrace. Nový Spark příjde na český trh začátkem roku 2010.

Celkem bylo v září zaregistrováno v této kategorii 529 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 82 aut, tedy o 13,4 %, loni jich bylo 611.

Nejmenší vůz italské značky, který se vyrábí v polské továrně v Tychách, vede jak v počtu měsíčních vítězství (5 : 4), tak i celkově. V říjnu si připsal na své konto 153 registrací. Stříbrný skončil Spark, který také překročil o jeden vůz hranici 150 kusů. V závěru životního cyklu klesla první cena Sparku na necelých 160 tisíc korun a nic zatím nenaznačuje tomu, že by zákazníci chtěli novější model, jehož uvedení na trh je naplánováno na začátek roku 2010.

Na třetím místě tentokrát najdeme Hyundai i10, který již hodně ztratil, má 53 nových vozů, připomeňme jen to, že přesně před rokem se mu podařilo zvítězit. Čtvrtou příčku obsadila Kia Picanto s 41 kusy na kontě a Top 5 uzavírá Suzuki Splash s rovnými 30 vozy. Minule třetí Citroën C1 spadl až na šesté místo.

V porovnání s říjnem 2008 si Panda mohutně polepšila, o 218,8 %! Ptáte se, jak je to možné? Loni totiž skončila až na pátém místě s pouhými 48 vozy. Spark vykazuje také nezvyklý nárůst o 93,6 %, před rokem jich bylo nově zaregistrováno 78. Počty malého hyundaie z Indie naopak prudce klesly: o 95 kusů, což znamená -64,2 % (ze 148). Kia Picanto zaznamenala mírnou ztrátu: jen -2,4 %, v říjnu 2008 se totiž prodal jeden vůz navíc. V této statistice nám zbývá Suzuki Splash, které má -10 aut (loni 40, letos o přesnou čtvrtinu, tedy 25 % méně).

Šplhounem říjnového žebříčku je již zmiňovaná Panda, propadákem naopak maličký Smart ForTwo (-80 %, z 5 na 1). Z miniaut, které mají přece jen vyšší počty, je na tom nejhůře Citroën C1 (-72,7 %, z 99 na 27).

Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20091-10/200910/20091-10/2009
1.Fiat PANDA153113528,9%21,6%
2.Chevrolet SPARK151105128,5%20,0%
3.Hyundai i105374110,0%14,1%
4.Kia PICANTO415707,8%10,8%
5.Suzuki SPLASH305875,7%11,1%
6.Citroën C1273115,1%5,9%
7.Peugeot 107253074,7%5,8%
8.Renault TWINGO231344,3%2,5%
9.Fiat 500101751,9%3,3%
10.Toyota AYGO61031,1%2,0%
11.Opel AGILA5470,9%0,9%
12.Ford KA3330,6%0,6%
13.Smart FORTWO1510,2%1,0%
13.Toyota IQ170,2%0,1%
-Ostatní modely0140,0%0,3%
-CELKEM5295266100,0%100,0%

V pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 1.135 kusy, druhé mini z Jižní Koreje s logem Chevroletu jich má 1.051. Hyundai i10 je i nadále na třetí příčce (741), Splash čtvrtý s 587 kusy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 570 zákazníků, druhému nejmenšímu evropskému modelu Suzuki (Swift je kratší, i když je řazen o třídu výše, má totiž delší rozvor náprav) již tak říkajíc dýchá na záda. Bitva se odehrává i mezi dvěma francouzskými kolíňaty - Citroënem C1 a Peugeotem 107. Citroën má stále mírně navrch, celkem 311 registrací, jeho dvojče se lvem jich má 307, ztrácí tedy čtyři. V celkovém žebříčku nedošlo na nejvyšších příčkách k žádné změně.

Vedoucí Panda má po deseti měsících podíl ve třídě 21,6 %, Spark rovných 20 %, i 10 14,1 %, Splash 11,1 % a Picanto 10,8 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí, nejúspěšnější dvojice C1 a 107 má shodných 5,9 %.

Ve srovnání s loňskem si Panda polepšila o 14,8 % (+146 kusů). Spark je na tom stále o dost hůře, vykazuje -34 %, letos se prodalo o 542 aut méně. Hyundai má stejnou procentní hodnotu jako Spark, ale s kladným znaménkem (tedy +34 %, +188 vozů). Suzuki Splash letos stále vykazuje razantní navýšení, které sice pomalu klesá, ale i tak dosahuje +189,2 % (+384 aut). Kia Picanto zatím ztratila 10 %, rozhodlo se pro ni o 63 Čechů méně než loni. Celý trh se propadl o 1.151 kusů, ze 6.417 na 5.266, tedy o 17,9 %.

Statistiku vznětových pohonných jednotek v této třídě můžeme tentokrát zcela vypustit, turbodiesel totiž nepoháněl v říjnu ani jeden nový minivůz.

Aleš Dragoun
Diskuze (78)
9. 11. 2009 18:11
Re: Deutschland uber alles
hergot... to je demagogie... jak za totáče... >:D >:D
hlavně jim to napsat co nejkvětnatěji a zabalit do učeně znějících formulací, aby nikdo nepoznal, že je to vlastně o h.... a úplně mimo.
Jediný, co z toho trochu vyplouvá jako srozumitelné tvrzení normálního člověka je slovní spojení "příkladmo Fox, mistr elegance či -z druhého pólu- Phaeton, emisar touhy". Ale i to je totální blbost. Že po Phaetonu někdo může toužit, to bych ještě chápal, ale mluvit o Foxu jako o mistru elegance, to se někdo musel zhulit... >:D >:D
Omlouvám se, ale už jsem se neudržel.
8. 11. 2009 16:55
Pokud bych musel volit v této třídě,
tak v případě, že by to bylo jediné auto do rodiny, které by muselo zvládnout všechno, tak by to byl Spalsh. V případě, že by to bylo druhé auto do rodiny, kde není důležitá maximální praktičnost tak určitě 500.
8. 11. 2009 16:49
Re: Všechno tam je, jen vědět kde.
Jakousi "premii" v této třidě představují 500, Smart a IQ.
7. 11. 2009 16:01
Re: Kostolianska cesta - viz Blog s nemožností komentovat
Právě, že mám pocit, že autor je zapšklý polokomunista s typickým negativním vidění swvěta. Místo aby se radoval, že má rallye za barákem zadarmo - na zahradě otevřel stánek s občerstvením a klobáskama a stloukl tribunu (to bych udělal já) je nazlobený, negativní a rád by zakazoval. Prostě v mých očích další ptiomec, který nadává na poměry, nechává příležitosti plout kolem sebe protože je nevidí a ještě závidím těm co na to mají, že si báječně jemu před okny zazávodí. Přeji závodníkům a jejich divákům hezký zážitek.
7. 11. 2009 10:46
Re: Kostolianska cesta - viz Blog s nemožností komentovat
S autorem toho blogu sice NAPROSTO a ZÁSADNĚ NESOUHLASÍM, ale respektuji jeho právo vyjádřit svůj názor, ač je zcela odlišný od mého.
Spíš nějak nechápu, čeho tím blogem chtěl dosáhnout. Aby na tu akci nechodili diváci? Nebo snad doufá, že si to tu přečte někdo zainteresovaný, třeba pořadatel, místní politik, někdo ze slovenské federace motoristického sportu? To vše mi přijde málo pravděpodobné... A kdyby si chtěl jen zanadávat v kroužku jemu podobných odpůrců rallye, tak by spíš měl zamířit na fórum nějaké ekologické organizace...