Český trh v říjnu 2009: Chevrolet Spark zážívá hvězdný závěr kariéry, lépe se prodává jen Panda
Celkem bylo v září zaregistrováno v této kategorii 529 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 82 aut, tedy o 13,4 %, loni jich bylo 611.
Nejmenší vůz italské značky, který se vyrábí v polské továrně v Tychách, vede jak v počtu měsíčních vítězství (5 : 4), tak i celkově. V říjnu si připsal na své konto 153 registrací. Stříbrný skončil Spark, který také překročil o jeden vůz hranici 150 kusů. V závěru životního cyklu klesla první cena Sparku na necelých 160 tisíc korun a nic zatím nenaznačuje tomu, že by zákazníci chtěli novější model, jehož uvedení na trh je naplánováno na začátek roku 2010.
Na třetím místě tentokrát najdeme Hyundai i10, který již hodně ztratil, má 53 nových vozů, připomeňme jen to, že přesně před rokem se mu podařilo zvítězit. Čtvrtou příčku obsadila Kia Picanto s 41 kusy na kontě a Top 5 uzavírá Suzuki Splash s rovnými 30 vozy. Minule třetí Citroën C1 spadl až na šesté místo.
V porovnání s říjnem 2008 si Panda mohutně polepšila, o 218,8 %! Ptáte se, jak je to možné? Loni totiž skončila až na pátém místě s pouhými 48 vozy. Spark vykazuje také nezvyklý nárůst o 93,6 %, před rokem jich bylo nově zaregistrováno 78. Počty malého hyundaie z Indie naopak prudce klesly: o 95 kusů, což znamená -64,2 % (ze 148). Kia Picanto zaznamenala mírnou ztrátu: jen -2,4 %, v říjnu 2008 se totiž prodal jeden vůz navíc. V této statistice nám zbývá Suzuki Splash, které má -10 aut (loni 40, letos o přesnou čtvrtinu, tedy 25 % méně).
Šplhounem říjnového žebříčku je již zmiňovaná Panda, propadákem naopak maličký Smart ForTwo (-80 %, z 5 na 1). Z miniaut, které mají přece jen vyšší počty, je na tom nejhůře Citroën C1 (-72,7 %, z 99 na 27).
Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2009 | 1-10/2009 | 10/2009 | 1-10/2009 |
1. | Fiat PANDA | 153 | 1135 | 28,9% | 21,6% |
2. | Chevrolet SPARK | 151 | 1051 | 28,5% | 20,0% |
3. | Hyundai i10 | 53 | 741 | 10,0% | 14,1% |
4. | Kia PICANTO | 41 | 570 | 7,8% | 10,8% |
5. | Suzuki SPLASH | 30 | 587 | 5,7% | 11,1% |
6. | Citroën C1 | 27 | 311 | 5,1% | 5,9% |
7. | Peugeot 107 | 25 | 307 | 4,7% | 5,8% |
8. | Renault TWINGO | 23 | 134 | 4,3% | 2,5% |
9. | Fiat 500 | 10 | 175 | 1,9% | 3,3% |
10. | Toyota AYGO | 6 | 103 | 1,1% | 2,0% |
11. | Opel AGILA | 5 | 47 | 0,9% | 0,9% |
12. | Ford KA | 3 | 33 | 0,6% | 0,6% |
13. | Smart FORTWO | 1 | 51 | 0,2% | 1,0% |
13. | Toyota IQ | 1 | 7 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 14 | 0,0% | 0,3% |
- | CELKEM | 529 | 5266 | 100,0% | 100,0% |
V pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 1.135 kusy, druhé mini z Jižní Koreje s logem Chevroletu jich má 1.051. Hyundai i10 je i nadále na třetí příčce (741), Splash čtvrtý s 587 kusy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 570 zákazníků, druhému nejmenšímu evropskému modelu Suzuki (Swift je kratší, i když je řazen o třídu výše, má totiž delší rozvor náprav) již tak říkajíc dýchá na záda. Bitva se odehrává i mezi dvěma francouzskými kolíňaty - Citroënem C1 a Peugeotem 107. Citroën má stále mírně navrch, celkem 311 registrací, jeho dvojče se lvem jich má 307, ztrácí tedy čtyři. V celkovém žebříčku nedošlo na nejvyšších příčkách k žádné změně.
Vedoucí Panda má po deseti měsících podíl ve třídě 21,6 %, Spark rovných 20 %, i 10 14,1 %, Splash 11,1 % a Picanto 10,8 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí, nejúspěšnější dvojice C1 a 107 má shodných 5,9 %.
Ve srovnání s loňskem si Panda polepšila o 14,8 % (+146 kusů). Spark je na tom stále o dost hůře, vykazuje -34 %, letos se prodalo o 542 aut méně. Hyundai má stejnou procentní hodnotu jako Spark, ale s kladným znaménkem (tedy +34 %, +188 vozů). Suzuki Splash letos stále vykazuje razantní navýšení, které sice pomalu klesá, ale i tak dosahuje +189,2 % (+384 aut). Kia Picanto zatím ztratila 10 %, rozhodlo se pro ni o 63 Čechů méně než loni. Celý trh se propadl o 1.151 kusů, ze 6.417 na 5.266, tedy o 17,9 %.
Statistiku vznětových pohonných jednotek v této třídě můžeme tentokrát zcela vypustit, turbodiesel totiž nepoháněl v říjnu ani jeden nový minivůz.