Chevrolet Tahoe 2007: nový full-size truck vs. ropná krize
Rostoucí cena benzínu straší poslední týdny nejen řidiče v Evropě, ale i v Americe. Do atmosféry, v níž jsou otevírána témata alternativních zdrojů, hybdridních a úsporných automobilů, přichází General Motors s novinkou ve třídě full-size trucků, kde je standardem délka přes 5 m a velkoobjemový zážehový osmiválec pod kapotou.
Bob Lutz vysvětluje zdánlivě nelogický krok následovně: Američané jsou dlouhá léta zvyklí jezdit rozměrnými vícemístnýmí SUV, která měla ještě před několika lety obrovský růstový potenciál. Z původního třičtvrtěmilionu prodaných vozů se mělo během několika let stát ještě větší-až milionové-sousto pro americký autoprůmysl, jenže pak přišly události, které optimistické předpovědi změnily. I přesto však stagnující segment SUV nabízí nejen americkým výrobcům slušné živobytí. Ačkoli japonská auta i v tomto segmentu úspěšně atakují domácí produkci, GM je ve vysoce rentabilním segmentu schopno držet asi 60 % trhu.
Nový Tahoe příjde na trh v příštím roce na jaře jako model 2007. Co se kontroverzní spotřeby týče, povedlo se technikům, podle šéfa GM, získat maximum. Normované hodnoty spotřeby paliva dosahují v případech obou motorizací docílit spotřeby 20,5-21 mpg, což odpovídá zhruba 11,2-11,5 l/100 km, což jsou čísla srovnatelná s osmiválcovými limuzínami prémiových evropských značek. Zlepšení proti relativně úspornému předchůdci bylo dosaženo snížením aerodynamického odporu nebo zavedením motorů s vypínáním válců.
Nový Chevrolet Tahoe | Vortec 4800 4.8L V-8 | Vortec 5300 5.3L V-8 |
Zdvihový objem [cm3] | 4807 | 5328 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 216/5400 | 238/5300 |
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min] | 393/4000 | 470/4200 |
Kombinovaná spotřeba paliva dle EPA [l/100 km] | 11,2 | 11,5 |
Podstatnou změnou prošly také často kritizované interiéry. Nyní již má být Tahoe, z portfolia lidové značky Chevrolet, takřka na úrovni prémiových modelů, lepší má být také zpracování interiéru. Tuhost karosérie i přesnost výroby a montáže dílů umožnily zmenšit spáry mezi karosářskými díly na 3-4 mm.
Osmiválce s litinovým blokem a hliníkovou hlavou mají dva ventily v každém válci, tankují jen 87 oktanový benzín, v nabídce je také verze schopná provozu na etanol E85 (85% etylalkohol, 15% benzín). Automatická převodovka Hydramatic má 4 rychlostní stupně, takže i zde je ještě prostor pro úsporu paliva (plánuje se i šestistupňový automat). GM bude nabízet verzi s pohonem jedné nebo obou náprav.
Mezi hlavní konkurenty řadí Chevrolet konkurenční Ford Expedition a Toyotu Sequoiu, jejichž rozměry jsou pro srovnání uvedeny v tabulce. Ford na americkém trhu nabízí ještě větší SUV - Excursion jehož délka dosahuje 5,76 m.
Vnější rozměry Chevy Tahoe vs.full-size konkurence | |||
Chevy Tahoe 2007 | Ford Expedition | Toyota Sequoia | |
počet míst | 9 | 9 | 8 |
délka [mm] | 5130 | 5225 | 5180 |
šířka [mm] | 2007 | 2000 | 1980 |
výška [mm] | 1954 | 1950 | 1940 |
rozvor [mm] | 2946 | 3020 | 3000 |
poh. hmotnost [kg] | 2373 | 2430 | 2300 |
zavazadlový prostor [l] | 480 | 566 | 750 |
K dlouhému seznamu luxusních prvků, které jsou ve strandardní nebo příplatkové výbavě najdeme mj. vyhřívaná sedadla v první a druhé řadě, navigační systém s dotykovou obrazovkou, couvací kameru, dálkové startování automobilu, elektricky nastavitelné pedály, aj.
Nový full-size truck má nezávisle zavěšená kola vpředu, pětiprvkový závěs vzadu, odpružení vinutými pružinami a hřebenové řízení, což je kombinace podobná spíše běžným osobním automobilům.
Tahoe uveze až 9 cestujících, verze s pohonem všech kol má nosnost bezmála 800 kg a je schopna táhnout přívěs o hmotnosti až 3492 kg.