Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chorvatská rallye v cíli: Evans vyhrál a vede šampionát

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) vyhrál Chorvatskou rallye, která byla čtvrtým podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích. Šestým vítězstvím v kariéře se posunul na první místo v šampionátu. Situace v šampionátu je vyrovnaná, vždyť první čtyři jezdce v MS dělí pouze pět bodů.

Poslední den se jelo severně od centra soutěže v Záhřebu, celkem 54,48 kilometrů. Úsek Zagorska Sela – Kumrovec (14,09 km) hostil již třetí rok po sobě závěrečnou Power Stage. Na této zkoušce získalo pět nejrychlejších posádek od pěti do jednoho bonusového bodu ke klasickému hodnocení.

Vítězi stačila jedna erzeta

Čtyřiatřicetiletý Elfyn Evans, který startuje jako tovární jezdec Toyota Gazoo Racing čtvrtým rokem, se dostal na první místo po jedenácté zkoušce, když do té doby vedoucí pilot pořadí Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) havaroval. Vedoucí pozici Velšan udržel, i když se v sobotu odpoledne zdálo, že je pod velkým tlakem. V průběhu soutěže vyhrál sice jedinou rychlostní zkoušku, ale i tak triumfoval s náskokem téměř půlminuty.

Po pěti vyhraných podnicích světového šampionátu musel Evans čekat na další prvenství od začátku října 2021, kdy zvítězil ve Finské rallye. Před startem Chorvatské rallye byl v šampionátu pátý, ale vzhledem k událostem, které se na jihu Evropy odehrály, se posunul na první místo v MS, byť s náskokem pouhých tří bodů. „Slíbil jsem rodině, že si víkend užijeme, to jsme splnili. Jsem si jistý, že nás sledovali. Vyhráli jsme sice, ale právě v tuhle chvíli mi to připadá bezvýznamné. Když pominulo soustředění, které jsme věnovali celému závodnímu víkendu, tak je právě v tuto chvíli zřejmé, že nám chybí náš přítel. Určitě na nj pořád myslíme,“ řekl Evans v cíli. Jeho slova byla určená irskému pilotovi Craigu Breenovi, který ve třiatřiceti letech tragicky zahynul 13. dubna právě při testování na tuto soutěž.

Vezme si auto domů?

Druhým v cíli byl Ott Tänak (Ford Puma Rally1), který se v sobotu odpoledne pokusil o útok na první místo. Ovšem poté, co přestala fungovat ruční brzda jeho vozu a přišly další drobné technické, ale nespecifikované problémy, soustředil se estonský jezdec na udržení druhého místa. „Přemýšlím o tom, že si odvezu auto domů, nic jiného mi nezbývá, když ho chci zlepšit. Pořád nám chybí hodně konzistence a také docela dost výkonu. Opravdu nemáme pořádnou rychlost. Máme ovšem opět dobré body, takže doufejme, že rychlost bude časem následovat,“ řekl Tänak v cíli soutěže.

Po smrti Craiga Breena nenasadil tovární tým Hyundai do Chorvatské rallye třetí vůz. Když v RZ11 boural Belgičan Thierry Neuville, zůstal finský soutěžák Esapekka Lappi jediným, kdo držel vlajku jihokorejského týmu se sídlem v německém Alzenau na předních příčkách. Situaci zvládl a dojel si pro jedenácté umístění na stupních vítězů ve světovém šampionátu. „Nevím, kde začít, abych byl upřímný. Vím, že to bylo těžké pro všechny členy našeho týmu. Myslím, že šlo o nejnáročnější týden vůbec pro nás všechny. Drželi jsme hlavy nahoře. Díky chytré jízdě se nám podařilo stát na stupních vítězů, což je pro mě a pro tým tento týden velmi důležité,“ komentoval Lappi svůj výsledek.

Špatný začátek, lepší konec

Když na druhé rychlostní zkoušce museli Francouz Sébastien Ogier a Fin Kalle Rovanperä měnit kola po defektu na erzetě, nevypadalo to s šancemi továrního týmu Toyota vůbec dobře. Vepředu sice figuroval Evans, ovšem ten nebodoval v hodnocení značek. Nakonec však osminásobný šampion (Ogier) a obhájce titulu (Rovanperä) zabojovali a dohromady vyhráli třináct z dvaceti erzet Chorvatské rallye. Po problémech konkurenčního Hyundaie nakonec Toyota navýšila svůj náskok v klasifikaci značek. „Byl to po všech stránkách obtížný víkend. Musím se příště lépe připravit, nemůžu začít rallye s takhle špatným nastavením auta. Trať byla opravdu hodně špinavá, ale víc jsem nezvládl. Ovšem díky týmu máme důležité body,“ poznamenal čtvrtý v cíli Rovanperä. 

O deset sekund za ním skončil na pátém místě Ogier, který inkasoval v průběhu soutěže minutou penalizaci za špatně dotažené bezpečnostní pásy navigátora. „Závěr soutěže byl pro mě hodně obtížný, protože jsem se potýkal s masivní nedotáčivostí auta. Poslední erzeta byla jedna z nejšpinavějších, jaké jsem kdy v životě jel. Nebyl to tentokrát náš víkend. Měli jsme lepší tempo, než odpovídá výsledek,“ prohlásil Ogier.

Video se připravuje ...

Cais a Kohn se snažili

Do cíle dorazili také obě české posádky. Soutěž pro ně začala smolně již ve vstupní rychlostní zkoušce. S vozem Škoda Fabia RS Rally2 jedoucí Erik Cais (navigátor Petr Těšínský) se při nájezdu do levého vracáku ve stoupání sklouzl ze svahu, odkud se nedokázal dostat. Druhý český zástupce Filip Kohn (navigátor Tomáš Střeska) trefil ve třetí zkoušce betonový obrubník a urazil o něj levé zadní kolo. 

Kohn dokázal v průběhu dalších dvou dnů vyhrát ve své třídě dvě erzety a v dalších třech byl druhý. Cais byl ve výrazně početnější konkurenci ve WRC2 v jednotlivých erzetách nejlépe šestý. Ovšem jeho časy byly jen v málo sekundách horší než výsledky zkušenějších soupeřů. 

Video se připravuje ...

Konečné pořadí Chorvatské rallye 2023

1. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 2:50:54,3; 2. Tänak, Järveoja (Est./Ford Puma Rally1) +27,0; 3. Lappi, Fern (Fin./Hyundai i20 N Rally1) +58,6; 4. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1:18,3; 5. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) +1:28,0; 6. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +4:22,6; 7. Loubet, Gilsoul (Fr., Bel./Ford Puma Rally1) +4:22,6; 8. Rossel, Dunand (Fr./Citroën Rally2) +7:51,3 (vítěz klasifikace WRC2); 9. Grjazin, Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +8:07,4; 10. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) +9:16,7; 11. Lindholm, Hämäläinenová (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) +9:18,8; 12. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Fiesta Rally2) +10:09,8; 13. Pajari, Mälkönen (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +10:17,9; 14. Greensmith, Andersson (Brit., Švéd./Škoda Fabia RS Rally2) +13:03,7; 15. Kremer. Kremerová (Něm./Škoda Fsabia RS Rally2) +19:15,5; 16. Hercig, Ferencz (Maď./Škoda Fabia Rally2 evo) +21:10,8; 17. Turk, Kacinová (Slov./Hyundai i20 N Rally2) +24:24,4; 18. Keferböck, Minorová (Rak./Škoda Fabia RS Rally2) +24:47,2; 19. Patrick a Stephen O´Brienové (Hyundai i20 N Rally2) +25:07,1; 20. Kelly, Mohan (Irl./+29:21,4; … 44. Cais, Těšínský (ČR/Škoda Fabia RSA Rally2) +1:29:34,9 (16. ve WRC2); 46. Kohn, Střeska (ČR/Ford Fiesta RallyE) +1:53:38,8 (6. ve WRC3).

Výsledky jsou neoficiální.

Video se připravuje ...

Průběžné pořadí (po 4 ze 13 rallye)

1. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 69 bodů; 2. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 66; 3. Tänak (Est./Ford Puma Rally1) 65; 4. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 64; 5. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally Hybrid) 53; 6. Lappi (Fin./Hyundai i20 N Rally1) 30; 7. Breen (Irl./Hyundai I20 N Rally1) 19; 8. Sordó (Šp./Hyundai i20 N Rally1) 17; 9. Katsuta (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) 16; 10. Loubet (Fr., Bel./Ford Puma Rally1) 14; 11. Solberg (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 9; 12. Greensmith (Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 8; 13. Lindholm (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) 6; 14. Rossel (Fr./Citroën Rally2) 6; 15. Grjazin (Škoda Fabia RS Rally2) 3; 16. Veiby (Nor./Volkswagen Polo GTI R5) 2; 17. Pajari (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) 1; 18. Kajetanovicz (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) 1. 

Značky: 1. Toyota 154; bodů; 2. Hyundai 126; 3. Ford 108.

Vyhrané RZ: Ogier 21; Rovanperä 1800; Neuville 16; Lappi 8, Tänak 7; Breen 4, Evans 3, Katsuta 1, Sordó 1.

Vedení v soutěži: Ogier 31, Tänak 10, Evans 10, Breen 9, Neuville 9; Lappi 8, Rovanperä 1.

WRC2: 1. Rossel (Fr./Citroën Rally2) 53 bodů; 2. Solberg (Švéd., Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 43; 3. Lindholm (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) 43; 4. Grjazin (Škoda Fabia RS Rally2) 38; 5. Greensmith (Brit./Škoda Fabia RS Rally2) 34; 6. Fourmaux (Ford Fiesta Rally2) 31; … 11. Cais (ČR/Škoda Fabia RS Rally2) 12; 14. Prokop (ČR/Ford Fiesta Rally3) 10.

Výsledky jsou neoficiální.

Foto: Redbullcontentpool.com

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme