Chrysler Imperial: Křižníku zvoní umíráček
Vypadalo to velice nadějně. Přestože Chrysler nikdy oficiálně neoznámil, že bude v kanadské továrně Canadian Auto Workers vyrábět velký sedan, vycházející ze studie Imperial, považovalo se to za hotovou věc. Auto mělo být postavené na platformě LX, s poháněnou zadní nápravou, společnou pro modely 300C, Dodge Magnum a Dodge Charger.
Jenže vysoké ceny za benzin (3 dolary za galon) a nová federální nařízení o spotřebě zapříčinily „zkázu auta, které mělo být značně větší, než v současnosti nejmohutnější sedan Chrysler 300C,“ postěžoval si americký koncern ústy Davea Elshoffa, mluvčího Chrysleru. „Cítíme, že v současnosti není možné přivést na trh takový automobil.“
Dave Elshoff ví, o čem mluví. Ve Spojených státech je poplach. Senátem prošel zákon o nové spotřebě paliva, který nařizuje, aby automobilky v roce 2020 vyráběly auta se spotřebou jen 6,7 l/100 km (35 mpg). Jde o nepředstavitelné číslo odpovídající 40procentnímu podílu průměrné spotřeby dnešního amerického vozu. Do lobování za změnu se okamžitě pustila Národní asociace automobilových dealerů, všechny domácí koncerny, včetně samotného vlastníka Chrysleru – společnosti Cerberus. „Může se stát, že náš průmysl bude méně výkonný a méně produktivní. A můžete ho dostat do situace, kde nebude schopen vyrábět auta, které veřejnost žádá. Bohužel, to je účet, který nám vystavil senát,“ tvrdě zaútočil John Snow, předseda představenstva firmy Cerberus. Žádal zároveň, aby se do debaty zapojily další ekonomické sektory, které by kupříkladu zjednodušily import ropy.