Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína automobilová: Vliv na Evropu

Petr Dalecký Petr Dalecký 5. 3. 2013 • 17:25
Čínský automobilový trh pokračuje v předhánění ostatních. Je to pro Evropany příležitost k aktuálnímu zisku, ale rozhodně ne zadarmo.

Čína coby nejdůležitější odbytiště pro evropské automobilky je stále hladovou dírou, které se nevyrovná ani rychle rostoucí trh v Brazílii a Indii. Výrobci

užitkových vozidel, autobusů i osobních automobilů se však dostávají do sílícího tlaku kvůli čínským firmám Yutong, Saic, Changan, Geely-Volvo a dalším. Vyvezení moderních technologií (ty starší hravě splňující místní nároky však Číňané většinou odmítají) má však také stinnou stránku. Množí se plagiáty s většinou pochybnou kvalitou a ještě nižšími výrobními náklady. Tento postup tamních firem se však dal předpokládat již v počátcích evropské autoexpanze do Číny, nicméně vidina krátko- a střednědobých zisků v číselných kalkulacích jasně zvítězila.

Udržení vlivu evropských firem zatím nahrává roztříštěnost čínského trhu. Působí zde na rozdíl od ryze komerčního zaměření evropské ekonomiky jeden velmi silný sjednocující fakt - ambiciózní centrálně řízená pětiletka. Vláda v ní schválila nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. Šance pro evropské výrobce však tvoří plán pětiletky na snížení emisí CO2 v Číně o 30 procent. Jakkoli tamním úřadům dosud příliš nezáleželo na pracovních ani životních podmínkách místních obyvatel, mohli bychom pod zástěrkou snižování emisí oxidu uhličitého vidět zejména vytvoření dalšího tlaku na vývoz evropského vývoje. Vyplývá to ze studie „Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě“ od společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

„Čísla v Číně stále rostou – a to výrazně. V roce 2018 bude trh osobních automobilů v Číně proti USA nebo západní Evropě dvojnásobný,“ říká Rupert Petry ze společnosti Roland Berger. Osmiprocentní roční nárůst zde znamená 33 milionů osobních vozů navíc. Například Volkswagen prodává 30 % veškeré produkce právě v Číně. Místní výrobci výrazně podpořeni evropským importem moderních technologií se však mnohem rychleji než čínský trh tlačí do světové špičky. V první dvacítce již mají pět pozic díky společnostem Saic, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng.

Pro automobilky a jejich dodavatele zejména ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Jde zejména o výstavbu dalších výrobních kapacit. Nelze však přehlédnout, že gigantický rozmach místních automobilek bude pro evropské výrobce čím dál silnější konkurencí.

Evropské automobilky více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny. Je to proto, že přístup ke stále důležitějším tamním dodavatelům není ze zahraničí možný. Například Bosch a Manga mají již svá R&D centra v Asii.

V segmentu užitkových vozidel a autobusů vytvořily strategické partnerství s čínskými například automobilky Mercedes- Benz, Scania a MAN. Situaci však nemají lehkou, protože třeba MAN se musel bránit výrobě plagiátů.

V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na Starý kontinent jen ojediněle. Evropské emisní limity jsou pro jejich výrobu příliš náročné, navíc mají dost práce s růstem domácího trhu. Dá se očekávat, že podíl čínských výrobců osobních automobilů bude v Evropě do pěti let tvořit necelé procento, v segmentu užitkových vozidel lze čínskou expanzi očekávat v horizontu deseti či více roků. Evropa se urputně brání přímo drastickým zvyšováním emisních požadavků, které si u blížícího se limitu Euro 6 vynutilo spojení všech dostupných technologií. Čínská expanze však již celosvětově začala: Greatwall, Chery a FAW mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.

Tamní dodavatelé dílů do Evropy mají silnější postavení, i když investují zejména do nákupu technologií. Potenciál spojení moderních postupů a levné výroby v Číně je veliký.

Související články

Témata