Čína elektromobilům zakáže hořet či explodovat. Pomoci v tom má nové nařízení
Hoření elektromobilů je mnohdy prezentováno jako jeden z největších problémů nové technologie, ačkoliv je také značně zveličován. Řešení má čínská vláda, která jakékoliv hoření baterií elektromobilů prostě zakáže.
Čínská auta již dohnala ta západní v úrovni bezpečnosti, jak ostatně dokazuje náš nedávný článek o pěti tamních vozech otestovaných v Euro NCAP. Jenže přechod na elektromobilitu sebou nese nové riziko, požáry baterií. Ty jsou už vzhledem k ohromnému počtu elektromobilů a hybridů v Číně častější, a na lokálních webech není problém najít desítky videí různých modelů v podstatě všech značek.
Poslední případ byl hojně medializovaný, po těžkém nárazu totiž shořelo nové Xiaomi SU7 a zemřeli v něm tři univerzitní studenti. Nehoda se stala v okamžiku, kdy auto jelo v semi-autonomním režimu a tento fakt samotný vyvolal diskuzi o schopnostech a marketingu této funkce. Vláda následně reagovala zpřísněním pravidel a také nařízením o přesnějším pojmenování funkce, kterou dnes některé automobilky označují jako autopilot, ačkoliv do toho má daleko.
Nově zavádí čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií přísná pravidla také na trakční baterie v elektrifikovaných vozech, v platnost vstoupí v červnu 2026. Nový standard má být nejpřísnější na světě a zamezit hoření i výbuchům baterií. Zpráva na portále ministerstva přímo zmiňuje pojem „thermal runaway“, tedy nekontrolované zvýšení teploty a tlaku v bateriovém článku, což může vést právě k požáru nebo explozi. Uvnitř může článek hořet delší dobu bez toho, že by měl poškozený obal, protože potřebný kyslík si generuje sám.
Dle nového nařízení v takovém případě nesmí začít otevřený oheň a chemická reakce se nesmí rozšířit také na okolní články. Už předchozí regulace na něco podobného myslela, vyžadován však byl pouze varovný signál pět minut před vznikem otevřeného požáru. Ta nová ale přímo stanovuje, že k ničemu takovému prostě nesmí dojít vůbec, auto zároveň stále musí upozornit na probíhající chemickou reakci. Kromě toho jakékoliv plyny unikající z baterie nesmí ohrozit pasažéry vozidla.

K ověření se zavádí nové testy, včetně nárazu do baterie zespodu a test zkratu po rychlonabíjení. Při tom baterie nejprve projde 300 cykly rychlonabíjení a následně je vyzkratována. Vše se vztahuje pouze na trakční baterie, tedy ty používané k pohonu elektromobilů a paralelních i sériových hybridů.
Někteří výrobci baterií již oznámili, že pro ně nebude nová pravidla problém splnit. Akumulátory CATL prý novému standardu vyhovují už od roku 2020, a mimo jiné by neměly zahořet ani po nárazu auta bokem do sloupu při rychlosti 120 km/h. Podobná tvrzení přišla i od BYD a baterie samohasící právě „thermal runaway“ už ukázali i další výrobci.
Zdroj: gov.cn | zdroj foto: Horse Powertrain | zdroj videa: Hasiči Olomouc