Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínská BAIC chce s Magnou soupeřit o Opel

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna bude mít ve své snaze o převzetí německé automobilky Opel vážného soupeře z Číny.

Čínská automobilka Beijing Automotive Industry Corp. (BAIC) totiž získala svolení k nahlédnutí do účetních knih německého podniku a jejím dalším krokem by měla být závazná nabídka na převzetí. Informoval o tom dnes na svých internetových stránkách německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Německo by kvůli plánům BAIC měla během příštích dvou týdnů navštívit čínská delegace. Vedení BAIC se bude snažit přesvědčit závodní radu, odbory a politiky, aby jejímu plánu důvěřovali, píše list.

Podle květnového hrubého konceptu, který firma předložila se zpožděním a který tvořily pouhé dvě stránky, by BAIC potřebovala pro Opel státní záruky v hodnotě čtyř a až pěti miliard eur. Společnost v návrhu rovněž přislíbila, že do Opelu sama investuje přes 500 milionů eur, zachová provoz ve všech čtyřech německých továrnách a dva roky od převzetí nebude v Německu propouštět zaměstnance. Podle listu je tak BAIC ve všech důležitých bodech o něco vstřícnější než Magna.

Podle předběžné dohody by měla Magna v Opelu získat 20 procent a dalších 35 procent by měl obdržet její partner v konsorciu, ruská banka Sberbank. Konsorcium tak bude mít v automobilce majoritu. Dosavadní mateřská společnost Opelu, americká General Motors, která začátkem měsíce vyhlásila bankrot, si má ponechat 35 procent a zbývajících deset procent má připadnout zaměstnancům.

Šéf společnosti Sberbank German Gref dnes uvedl, že součástí aliance Magny s Opelem by se mohla stát rovněž největší ruská automobilka AvtoVAZ. "Opel dnes vyrábí zhruba jeden a půl (milionu vozů ročně). Cílem je dosáhnout během příštích pěti let minimálně tří milionů prostřednictvím fúzí a akvizicí nebo prostřednictvím výrazného rozšíření kapacity," dodal.

Opel zaměstnává v německých závodech zhruba 25.000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii. Podle nedávné zprávy listu Die Welt plánuje Magna v Opelu během příštích let zrušit 11.600 pracovních míst.

O převzetí Opelu se ucházela rovněž italská automobilka Fiat. Její generální ředitel Sergio Marchionne nedávno uvedl, že má o německého rivala nadále zájem. Fiat minulý týden vytvořil alianci s americkou automobilkou Chrysler.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
19. 6. 2009 16:13
Re: MAGNA......
Takže si to pěkně shrňme - Magna v Grazu je montážní závod, nic víc, asi jako bratislavsky VW. Zbytek skupiny je výrobce komponentů, který hraje Vabank. Ze tří nabídek na stole : BAIC, Magna/Sberbank a Fiat má plán posledního z nich podle dostupných informací jediný hlavu a patu a je to evropský projekt vedený člověkem, který může vykázat úspěchy. To by ale Němci, kteří se vždycky na všechny dívají trochu svrchu museli spolknout hořkou pilulku, že jim bude bačovat Marchione.
Avatar - Egi
19. 6. 2009 13:05
Re: MAGNA......
Nemám to ani z wikipedie, ani z prospektu, tady nejde o to jestli se v Magně uvolní výrobní kapacity, ale o to, jestli je Magna lepší než čínský BAIC.Já osobně si myslím, že je lepší Magna, ale je to můj názor...
19. 6. 2009 10:29
Re: BAIC je lepší
Tym by som si nebol isty. Cinania totiz mozu na stol polozit peknu kopku juanov (resp. dolarov alebo euro). Magna naproti tomu nema prachy, a potrebuje naplnit svoje kapacity. Snaha Magny o spojenectvo s Opelom je skor z nudze cnost...
19. 6. 2009 10:06
Re: MAGNA......
To mas asi z prospektu, alebo wikipedie, ze? Nuz, pravda je trosku ina: BMW konci vyrobu v Magne tento rok, a Jeep myslim ze sa tam uz vobec nerobi. Pre MercedesBenz-G len niektore komponenty. Vec sa ma tak, ze Magna Steyr ma problem uz tohto roku naplnit svoje vyrobne kapacity, a o Opel sa usiluje len s nadejou ze budu vyraba Astru alebo Insigniu. Pripada mi to tak, ze jeden topiaci sa skriabe na hlavu druheho topiaceho sa...
19. 6. 2009 10:02
Re: MAGNA......
Tady nějaký všeznalec vždycky něco prohlásí (Magna je výrobce součástek bez vlastního vývoje) a všichni to začnou přičinlivě opakovat a rozvíjet do nejkošatějších teorií. Takže díky za věcnou informaci, navíc před pár lety ekonomové a "obchodníci" vymysleli fúze jako univerzální řešení a jediný možný směr zachování a vývoje automobilek.

Největšími akvizitory byli Američané a nejhorlivější bylo GM. A kde je dneska. Honda má jednu značku (kosmetiku Acura v USA nepočítám) a je na tom i v dnešní době relativně dobře (poklesl jí ZISK), BMW to samé, Mercedes odpískal fúzi s Chryslerem už relativně dávno. Proč by Opel pod Magnou nemohl fungovat a rozvíjet se jako samostatná značka? Na jedné straně fungující VW, na druhé straně katastrofy Fordu a hlavně GM. A silné samostatné značky. Spolupracovat se dá různě, šéf fiatu objevil ameriku a zjistil, že je potřeba vyrábět 5 mil aut kvůli přežití. To se ale říkalo už před pěti a více lety, když byla spuštěná lavina fúzí a spojování. A výsledky vidíme dneska. A přiotm v poslední době vidíme řadu úspěšných kooperací mezi různými značkami. Copak existuje vždyc¨ky jenom jeden recept, jedna správná cesta?