Čínské automobilky žádají odvetná cla na evropské importy
Velká auta se spalovacími motory by měla být při importu z Evropy do Číny zatížena 25% clem jako odveta na evropská cla na čínské elektromobily, žádají některé tamní hlasy.
Poměrně vysoké clo, které navrhuje EU zavést na importovaná čínská elektrická auta, samozřejmě nezůstává bez odezvy čínské strany. Tamní automobilky žádají vládu, aby také zvýšila tuto bariéru mezinárodního obchodu na importovaná evropská spalovací auta. S odkazem na čínské státní noviny Global Times to uvádí agentura Reuters.
EU v reakci na závěry vyšetřování Evropské komise, které odhalilo vládní finanční i materiální podporu některých tamních automobilek s cílem umožnit prodávat auta za uměle nižší ceny, navrhla zavést cla ve výši 17,4–38,1 % na dovážené elektromobily. Evropa tak reaguje na podobný krok Spojených států.
Dovezená auta jsou v Číně nyní zatížena 15% clem. V minulém měsíci navrhla nejmenovaná čínská, na tamní vládu navázaná výzkumná společnost zvýšení cel na velká auta se spalovacími motory na 25 %. O odvetných opatřeních v reakci na zavedení cel Evropskou unií mluví Čína už delší dobu.
Ovšem, Evropa zatím na dovezené čínské elektromobily ono clo neuvalila. Vše je zatím ve stádiu návrhu. Pokud by byl schválen, cla by vstoupila v platnost 4. července, ovšem dost možná i retroaktivně. Evropská komise odhaduje, že tržní podíl čínských elektromobilů je v Evropě v současnosti 8 % a za příští rok může dosáhnout až 15 %.

Ceny takových aut jsou podle komise typicky o pětinu nižší, než u evropských elektromobilů, což není dáno jen levnější pracovní silou v Číně. V březnu letošního roku zveřejnila komise dokument o vyšetřování v Číně, v němž uváděla, že kromě „přímého převodu peněžních prostředků“ našli vyšetřovatelé důkazy také o odpouštění nebo nevybírání daní a o tom, že vláda poskytla služby či zboží „za cenu nižší než přiměřenou“. Neuvedla však konkrétně, kterých automobilek se to týká.
Do EU směřuje zhruba třetina veškerého čínského exportu. Zejména v oblasti elektromobility je kvůli součástkám trakčních baterií a materiálů pro ně Evropa na Číně velmi silně závislá.