Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Máme důkazy, že čínská vláda dotuje své automobilky, tvrdí EU

Marek Bednář
Diskuze (55)

Čínská vláda, samosprávy i vládou ovládané společnosti přímo i nepřímo dotují tamní automobilky, zjistilo vyšetřování Evropské komise. Ta nyní doporučuje zavést celní evidenci dovozů.

Vyšetřovatelé Evropské unie, kteří se od loňského podzimu zabývali otázkou, zda čínská vláda nepodporuje své automobilky s cílem ovlivnit konkurenční boj v Evropě, USA či dalších místech světa, přišli s prvními výsledky. Našli důkazy přímých finančních transakcí směrem od vlády k automobilkám i další mechanismy podpory.

Kromě „přímého převodu peněžních prostředků“ našli vyšetřovatelé důkazy také o odpouštění nebo nevybírání daní a o tom, že vláda poskytla služby či zboží „za cenu nižší než přiměřenou“, uvádí dokument EK, zveřejněný na webu eur-lex.europa.eu. Kterých automobilek konkrétně se to týká, však neuveřejňuje.

Video se připravuje ...

„Existuje domněnka,“ stojí dále v dokumentu, že výše uvedená „opatření (…) představují subvence, neboť zahrnují finanční příspěvek od čínské vlády nebo jiných orgánů regionálních správ (…) nebo od soukromých subjektů řízených nebo pověřených čínskou vládou a vyvážejícím výrobcům dotčeného výrobku přinášejí výhody.“

„Zdá se, že tyto subvence jsou specifické, a tudíž napadnutelné, mimo jiné proto, že jsou omezeny na určitá odvětví, výrobky a/nebo regiony. Důkazy, které jsou v této fázi k dispozici, proto nasvědčují tomu, že vývoz dotčeného výrobku je zvýhodněn napadnutelnými subvencemi,“ pokračuje dokument.

Také uvádí, že v období, kdy vyšetřování probíhalo, tedy mezi říjnem 2023 a lednem 2024, bylo z Číny do EU dovezeno 177.839 aut, o 14 % více než ve stejném období o rok dříve. Měsíční průměr počtu dovezených aut za toto období je meziročně o 11 % vyšší – 44.460 aut vs. 39.997 průměrně dovezených aut za měsíc.

„Existuje také riziko, že negativní důsledky v podobě klesajícího prodeje a nižší výroby bude pociťovat stále vyšší počet výrobců v Unii, pokud bude dovoz z ČLR za údajně subvencované ceny pokračovat na stávající zvýšené úrovni, jak vyplynulo z dosavadních důkazů po zahájení šetření. Je zřejmé, že toto riziko bude mít negativní dopad na celkovou výkonnost a zaměstnanost u výrobců v Unii. Jednalo by se o újmu, kterou by bylo obtížné napravit,“ uzavírá dokument.

Komise v něm také navrhuje zavedení celní evidenci dovozů. Zda to bude znamenat i zavedení cel na auta importovaná z Číny a jejich součástky, zatím není jednoznačné. Do EU směřuje zhruba třetina veškerého čínského exportu.

Marek Bednář
Diskuze (55)

Doporučujeme

Avatar - MArk321123
23. 5. 2024 10:44
To je najednou špatně? Nerozhazuje EU dotace kudy jen chodí
asi nechápu v čem je to jiné než EU dotace evropským automobilkám. Napadá vás nějaké vysvětlení proč zrovna EU najednou vadí předotovanost ekonomiky ? Realita je dokonce taková že čínské automobilky dotuje sama EU prakticky jakýmikoliv dotacemi na elektromobily, které evropské automobilky zrovna moc prodávat neumí :-) ... tedy češt naší výjimce Enyaq, té se kupodivu daří.
Avatar - rohYpnol
10. 3. 2024 14:05
Re: Si EU dělá srandu?
Ano, proto VAG dává čínský baterky?? To dává smysl :yes:
Avatar - Ja Prvni 123
9. 3. 2024 19:08
Re: ???
Me proste fascinuje, kolik lidi to nechape.

At si Cina dela co chce. V Cine.

Kdyz se tady nebude vyrabet, nebudou prachy... lidi proste drsne zchudnou.

Kazdy chce mit evropske platy, ale cinske ceny.
Ne, to nejde. To proste nefunguje.
Avatar - Ja Prvni 123
9. 3. 2024 19:05
Re: Si EU dělá srandu?
Boze, ty jses ale uplne mimo... nejvetsi sracky dodava zcela jednoznacne Cina.

V cemkoliv. Auta jsou jen jedno z.

Kup si cinskej destnik.
Avatar - Ja Prvni 123
9. 3. 2024 19:04
Re: Dotace
A tim slouzi Cine.
Protoze Cina je dnes vetsinovy dodavatel baterek...