Čisté diesely nejsou tak čisté, jak automobilky tvrdí
Evropa je velmi specifický automobilový trh mimo jiné i tím, jak obrovskou popularitu v této části světa mají dieselové motory. Jinak velmi nároční zákazníci jsou s (dost často pouze iluzorní) vidinou nízkých provozních nákladů ochotní snášet nekultivovaný projev, vibrace, ulepené tankovací pistole, pomalé topení, problematické startování při nízkých teplotách a především zdraví své i ostatních.
Popularita dieselů ale v poslední době musí čelit opakovaným pokusům různých organizací poukázat na jejich škodlivost. Nejnověji International Council on Clean Transportation Europe (ICCT) zveřejnil výsledky loňské studie, zabývající se reálnými emisemi takzvaných "čistých dieselů" s nepřekvapujícím výsledkem. Vzorek patnácti aktuálních vozů od hatchbacku, přes SUV až po luxusní sedan (12 z Evropy, tři z USA), splňujících převážně normu Euro 6 ukázal, že reálné emise oxidů uhličitého v kombinovaném jízdním cyklu v podmínkách evropského provozu jsou sedminásobně vyšší, než by podle normy Euro 6 měly být.
ICCT tak konstatuje známou skutečnost, že realita nemá s laboratorními testovacími podmínkami mnoho společného, především ale vyzývá automobilky, aby zapracovaly na zlepšení v oblasti emisí NOx. Upozorňuje přitom, že měření uhlovodíků a oxidu uhelnatého byly naopak pod stanovenými limity evropských norem. Pro zájemce o celou studii je tato k přečtení na webu ICCT.
Jak jste na tom s turbodiesely vy? Nesmí vám do domu a nedáte dopustit na benziňáky nebo je pro vás nízká spotřeba vším? A opravdu se vám jejich provoz vyplácí?