Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Čištění filtrů pevných částic
Čištění filtrů pevných částic
Čištění filtrů pevných částic
Čištění filtrů pevných částic
25 Fotogalerie

Čištění filtrů pevných částic dorazilo i do značkových servisů. Je to k něčemu?

redakce AUTO.CZ

Známým strašákem majitelů dieselů jsou filtry pevných částic. Novější auta používají převážně jejich provedení s aktivním povrchem, která vinou nárůstu cen drahých kovů stojí jako náhradní díl horentní částky.

S nadějí se proto upínají k čištění filtrů, které vyjde jen na zlomek ceny nového dílu. Výsledkem však bývají často zklamaní, když závada v podobě zdlouhavých regenerací a nakonec i ucpání filtru se opět vrátí. 

Jak vysvětluje Martin Vaculík, tak při „ucpaném filtru pevných částic" je potřeba nejdřív najít příčinu. Pokud je zacpaný sazemi, bude příčina složitější - mají se totiž periodicky spalovat. Motor tedy buď dělá sazí příliš moc, například vinou vadných vstřikovačů či netěsných ventilů EGR, nebo nezvládá jejich spalování. Zde jsou častou příčinou unavené oxidační katalyzátory, které jsou filtru pevných částic předřazeny a právě na nich musí nafta začít při spalování sazí hořet. Jejich případnou únavu čištění filtru nevyřeší. 

Jednoznačně správně je čištění indikováno ve chvíli, kdy filtr je zanesen nespalitelným popelem, který pochází zejména ze spáleného motorového oleje. Zmenšuje objem filtru pro zachycení sazí (takže regenerace jsou častější) a zvyšuje jeho tepelnou kapacitu, takže ohřátí na teplotu potřebnou pro úspěšné spálení sazí trvá déle a stojí více energie. Množství popela si obvykle průběžně vyhodnocuje řídicí jednotka motoru dle rozdílového tlaku po úspěšné regeneraci. 

Technik Světa motorů Martin Vaculík se byl podívat, jak si s čištěním filtrů pevných částic umí poradit značkový servis Audi v rámci služby Audi Repair Concept. Experti slavného německého výrobce vybrali službu, která dává nejlepší výsledky - není tedy žádná náhoda, že filtry k vyčištění putují až do dalekého Švédska.