Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C4 Picasso - na vzduchovém polštáři

Ondřej Láník
Jakmile bude Citroën C4 Picasso nominován do nějaké novinářské nebo spotřebitelské ankety, budou to mít jeho soupeři obtížné. Tolik pokrokových prvků se totiž do nového automobilu dlouho žádnému jinému výrobci nepodařilo zabalit.

Jakmile bude Citroën C4 Picasso nominován do nějaké novinářské nebo spotřebitelské ankety, budou to mít jeho soupeři obtížné. Tolik pokrokových prvků se totiž do nového automobilu dlouho žádnému jinému výrobci nepodařilo zabalit.

Když se řekne Picasso, přijde většině lidí na mysl vazba k umění nebo automobilu třídy MPV. Citroën si umělcovo jméno před léty vypůjčil a z velkoprostorového vozu nižší střední třídy se stal úspěšný model. Zatímco český trh si užívá stopadesátitisícových slev na dosluhující generaci, kterou polovina populace považuje za neskutečně krásnou a druhá za neskutečně škaredou, zveřejňuje francouzská automobilka podrobné informace o jeho nástupci.

Design a prostor na palubě už nehrají tak důležitou roli. V neustále rostoucím segmentu je „prostorových zázraků“ plno, variabilita již není výsada ale nezbytnost a rozsáhlá bezpečnostní výbava patří téměř ke slušnému zacházení se zákazníky. Kdo chce zaujmout, musí se snažit mnohem více. Citroënu se to tentokráte povedlo, soudě podle první tiskové mapy, která má 35 stran plných faktů a je prosta obvyklých marketingových zvolání.

Prostor pro sedm

citroen predstavujeme mpv citroen predstavujeme mpv Druhé Picasso v řadě se vydává mezi kompaktní sedmimístná MPV, která oslovují početnější rodiny a v západní Evropě stále častěji také firemní klientelu. Ve srovnání se současnou generací je novinka všemi směry větší. Celková délka vzrostla díky sedmimístné konfiguraci z 4276 mm na 4590 mm, šířka ze 1751 mm na 1830 mm a výška z 1637 mm na 1680 mm. Pouze rozvor se zmenšil z 2760 mm na 2728 mm, které jsou však stále nedaleko průměru třídy. Atraktivní hodnoty objemu zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání (576 l, šířka mezi podběhy 1,17 m!) resp. dvoumístném uspořádání (1951 l, ložná délka 2,06 m) budou zřejmě těmi posledními obligátními informacemi, které v tomto článku naleznete.

Vidět a být viděn

Designéři a ergonomové Citroënu se pyšní řadou nej, které se vztahují k novému Picassu. Prosvětlenému interiéru říkají „visiospace“, kvůli minimalizaci mrtvých úhlů, které jsou bohužel tak časté právě u vozů třídy MPV. Podle údajů výrobce je Picasso na špičce segmentu v parametrech výhledu prakticky všemi směry. Vpřed se cestující dívají skrz laminované čelní sklo rekordních rozměrů, jehož horní okraj končí o 30 cm dále ve střeše než bývá obvyklé. To si vyžádalo novou konstrukci slunečních clon. C4 Picasso má povrch prosklené plochy o rozměru 5,2 m2, pokud je však vůz vybaven největším střešním sklem (1,04m2) ve třídě, zabírá celková zasklená plocha 6,4 m2.

Interiérové osvětlení

... připomíná luxusní divadelní kóji více než rodinné MPV od neprémiové značky. Celkem 32 zdrojů světla se v interiéru stará o ambientní domácí atmosféru, pomocná LED-světla ve zpětných zrcátkách pomáhají v orientaci při nastupování a vystupování.

Středový informační displej je všestranně nastavitelný, přičemž lze například volit až mezi 5 různými barvami podsvětlení. V zavazadlovém prostoru je malá přenosná baterka, která se na svém místě dobíjí při jízdě a poté dokáže svítit až 40 minut do vybití akumulátoru.

Inovace v uspořádání interiéru

citroen predstavujeme mpv citroen predstavujeme mpv V případě, že je vůz vybaven šestistupňovou automatizovanou nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou, je prostor mezi sedadly zcela volný. Všechny ovládací prvky jsou integrovány do volantu nebo sloupku volantu. Střed volantu je podobně jako u ostatních Citroënů C4 pevný. Ve voze je standardně elektrická parkovací brzda, která se samočinně aktivuje i odbrzďuje. Až čtyřzónová klimazace již nemá ovládací prvky na přístrojové desce uprostřed, nýbrž po stranách.

Tři řady sedadel mohou sloužit až sedmi cestujícím. Ti co sedí v první a druhé řadě mají k dispozici velkorysou vnitřní šířku na vrcholu segmentu (1,51 resp. 1,49 m, ve třetí řadě pak 1,16 m). Druhá řada je složena ze tří 45 cm širokých sedadel, takže by prý nemělo hrozit nepohodlí ani třetímu cestujícímu veprostřed. Druhou a třetí řadu lze sklopit jediným tahem za pásek na sedadlech, aniž by bylo třeba sundávat hlavovou opěrku.

V mistrovství odkládacích prostor bude chtít Citroën uspět novými objemnými schránkami v uvolněné střední části přístrojové desky a podlahovými schránkami ve druhé řadě sedadel. Život na palubě zpříjemní stolky na zadní straně předních sedadel s osvětlením. Integrovány zde mohou být také LCD obrazovky palubního DVD přehrávače.

Komfort na palubě

citroen predstavujeme mpv citroen predstavujeme mpv …bude významně zvyšovat první aplikace vzduchového odpružení na zadní nápravě vozu MPV nižší střední třídy. Ačkoli Citroën je proslulý spíše hydropneumatickým odpružením, je volba vzduchového média správná. Bez ohledu na zatížení není zachována pouze světlá výška (stejně jako u hyropneumatického odpružení), ale také vlastnosti odpružení (vlastní frekvence), které ovlivňují výsledné vnímání komfortu na palubě. Automobil vybavený tímto příplatkovým prvkem bude možno také snížit až o 140 mm, což usnadní nakládání těžkých předmětů do zavazadlového prostoru.

Akustická pohoda na palubě je vylepšena omezením rezonancí velkých dílů karoserie za jízdy při vyšších rychlostech (nové výztuhy nosné struktury, tlumící materiály). Laminované čelní sklo doplní příplatková laminace bočních skel (poprvé v rámci třídy), která prospěje omezení aerodynamického hluku přenášeného do interiéru. Důležitou inovací je také uložení zadní nápravy v hydraulických lůžkách.

Praktické a bezpečnostní detaily

..často potěší a mnohdy i pomohou v potenciálně nebezpečné situaci.

citroen predstavujeme mpv citroen predstavujeme mpv C4 Picasso přebírá od dražších sourozenců systém varování před opuštěním jízdního pruhu, bi-xenonové natáčecí světlomety, parkovací asistent vpředu a vzadu (rozšířený o ultrazvukovou asistenci při odhadu velikosti parkovacího místa). Ke standardní výbavě náleží víčko palivové nádrže bez zátky se šroubovacím závitem, asistent pro rozjezd do kopce, ESP (a s ním související systémy) a sedm airbagů, včetně kolenního pro řidiče. Zvláštní pozornost byla věnována dětem na palubě. K dispozici jsou čtyři úchyty ISOFIX pro dětské sedačky a vnitřní zpětné zrcátko pod čelním sklem, kterým mohou rodiče průběžně sledovat své ratolesti. Robustní konstrukce karoserie i viditelně objemná přední deformační zóna jsou zřejmě připravovány pro pětihvězdičkový úspěch v testech Euro NCAP.

Známé motory

Nabídka pohonných jednotek obsahuje v první fázi čtyři možnosti. Základní zážehovou motorizací je čtyřválec 1,8i (92 kW, 170 Nm), alternativně je k dispozici motor 2,0i (103 kW, 200 Nm) s proměnným časováním ventilů, poprvé zavedený v řadě C5 v roce 2004.

Žádané turbodiesely common-rail jsou nabízeny ve dvou kubaturách: 1,6 HDI (80 kW, 260 Nm) a 2,0 HDI (100 kW, 270 Nm), vždy s filtrem pevných částic.

Ondřej Láník