Citroën C4 Picasso - na vzduchovém polštáři
Jakmile bude Citroën C4 Picasso nominován do nějaké novinářské nebo spotřebitelské ankety, budou to mít jeho soupeři obtížné. Tolik pokrokových prvků se totiž do nového automobilu dlouho žádnému jinému výrobci nepodařilo zabalit.
Když se řekne Picasso, přijde většině lidí na mysl vazba k umění nebo automobilu třídy MPV. Citroën si umělcovo jméno před léty vypůjčil a z velkoprostorového vozu nižší střední třídy se stal úspěšný model. Zatímco český trh si užívá stopadesátitisícových slev na dosluhující generaci, kterou polovina populace považuje za neskutečně krásnou a druhá za neskutečně škaredou, zveřejňuje francouzská automobilka podrobné informace o jeho nástupci.
Design a prostor na palubě už nehrají tak důležitou roli. V neustále rostoucím segmentu je „prostorových zázraků“ plno, variabilita již není výsada ale nezbytnost a rozsáhlá bezpečnostní výbava patří téměř ke slušnému zacházení se zákazníky. Kdo chce zaujmout, musí se snažit mnohem více. Citroënu se to tentokráte povedlo, soudě podle první tiskové mapy, která má 35 stran plných faktů a je prosta obvyklých marketingových zvolání.
Prostor pro sedm
Vidět a být viděn
Designéři a ergonomové Citroënu se pyšní řadou nej, které se vztahují k novému Picassu. Prosvětlenému interiéru říkají „visiospace“, kvůli minimalizaci mrtvých úhlů, které jsou bohužel tak časté právě u vozů třídy MPV. Podle údajů výrobce je Picasso na špičce segmentu v parametrech výhledu prakticky všemi směry. Vpřed se cestující dívají skrz laminované čelní sklo rekordních rozměrů, jehož horní okraj končí o 30 cm dále ve střeše než bývá obvyklé. To si vyžádalo novou konstrukci slunečních clon. C4 Picasso má povrch prosklené plochy o rozměru 5,2 m2, pokud je však vůz vybaven největším střešním sklem (1,04m2) ve třídě, zabírá celková zasklená plocha 6,4 m2.
Interiérové osvětlení
... připomíná luxusní divadelní kóji více než rodinné MPV od neprémiové značky. Celkem 32 zdrojů světla se v interiéru stará o ambientní domácí atmosféru, pomocná LED-světla ve zpětných zrcátkách pomáhají v orientaci při nastupování a vystupování.
Středový informační displej je všestranně nastavitelný, přičemž lze například volit až mezi 5 různými barvami podsvětlení. V zavazadlovém prostoru je malá přenosná baterka, která se na svém místě dobíjí při jízdě a poté dokáže svítit až 40 minut do vybití akumulátoru.
Inovace v uspořádání interiéru
Tři řady sedadel mohou sloužit až sedmi cestujícím. Ti co sedí v první a druhé řadě mají k dispozici velkorysou vnitřní šířku na vrcholu segmentu (1,51 resp. 1,49 m, ve třetí řadě pak 1,16 m). Druhá řada je složena ze tří 45 cm širokých sedadel, takže by prý nemělo hrozit nepohodlí ani třetímu cestujícímu veprostřed. Druhou a třetí řadu lze sklopit jediným tahem za pásek na sedadlech, aniž by bylo třeba sundávat hlavovou opěrku.
V mistrovství odkládacích prostor bude chtít Citroën uspět novými objemnými schránkami v uvolněné střední části přístrojové desky a podlahovými schránkami ve druhé řadě sedadel. Život na palubě zpříjemní stolky na zadní straně předních sedadel s osvětlením. Integrovány zde mohou být také LCD obrazovky palubního DVD přehrávače.
Komfort na palubě
Akustická pohoda na palubě je vylepšena omezením rezonancí velkých dílů karoserie za jízdy při vyšších rychlostech (nové výztuhy nosné struktury, tlumící materiály). Laminované čelní sklo doplní příplatková laminace bočních skel (poprvé v rámci třídy), která prospěje omezení aerodynamického hluku přenášeného do interiéru. Důležitou inovací je také uložení zadní nápravy v hydraulických lůžkách.
Praktické a bezpečnostní detaily
..často potěší a mnohdy i pomohou v potenciálně nebezpečné situaci.
Známé motory
Nabídka pohonných jednotek obsahuje v první fázi čtyři možnosti. Základní zážehovou motorizací je čtyřválec 1,8i (92 kW, 170 Nm), alternativně je k dispozici motor 2,0i (103 kW, 200 Nm) s proměnným časováním ventilů, poprvé zavedený v řadě C5 v roce 2004.
Žádané turbodiesely common-rail jsou nabízeny ve dvou kubaturách: 1,6 HDI (80 kW, 260 Nm) a 2,0 HDI (100 kW, 270 Nm), vždy s filtrem pevných částic.