Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4: První jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Zástupce francouzské automobilky Citroën v nižší střední třídě je na trhu od roku 2004 ve verzích hatchback a kupé. V letošním roce právě tyto dvě karosářské varianty prodělaly nenápadnou modernizaci vzhledu i techniky. Právě se dostaly na náš trh.

Citroën C4 při svém představení způsobil značný rozruch mezi odborníky i veřejností svým interiérem s digitálními ukazateli a především volantem s pevným středem, ale také designem, který v ničem nenavazoval na předchozí model Xsara. V současné ostré konkurenci se může zdát, že C4 trochu zapadla do zapomnění, ale téměř 900 000 prodaných vozů po celém světě svědčí o tom, že pro zákazníky se jedná stále o zajímavý model.

Lehké změny exteriéru

Vzhledem k povedenému designu exteriéru si v Citroënu nemuseli příliš lámat hlavu co změnit k lepšímu a zaměřili se na sjednocení vzhledu s novou generací modelu C5. Což znamená, že jak rodinný hatchback tak i kupé mají nový přední nárazník s jediným velkým sacím otvorem a novými mlhovými světly. Na přídi je ještě nová kapota a téměř nepostřehnutelná úprava masky chladiče s dvojitými šípy. U verze kupé se modernizace dotkla i zádě, kde jsou nové zadní svítilny. Díky použití nového nárazníku se zvětšila celková délka o 15 mm na 4275 mm u hatchbacku a 4288 mm u kupé. V závislosti na motoru a stupni výbavy budou v nabídce tři nové druhy litých kol, z nichž jedny jsou šestnáctipalcové a dvoje sedmnáctipalcové. Rozšířila se i paleta odstínů karoserie o tři nové barvy.

Ještě lehčí úpravy interiéru

V interiéru je nejzásadnější změnou přepracovaný sdružený přístroj, který nyní nově obsahuje i otáčkoměr, jehož původní místo bylo na sloupku volantu. Dalšími změnami jsou nové materiály použité na palubní desku i výplně dveří a velurové čalounění pro druhý stupeň výbavy.

Novinky v navigačních systémech

Zásadní změny proběhly v nabídce audiosystémů a navigací. Nový integrovaný navigační systém MySat vybavený sedmipalcovým displejem je nabízen od základní verze výbavy a zahrnuje autorádio s přehrávačem CD a MP3/WMA, doplněným zásuvkami v přihrádce před sedadlem spolujezdce, do nichž je možno zapojit externí přehrávače. MyWay nabízí mapy Evropy zabudované do nosiče typu SD Card, které lze zobrazovat v režimu 2D nebo jako letecké snímky. Dopravní situace je uváděná v reálném čase. A konečně zahrnuje i hands-free sadu Bluetooth se zobrazováním informací a adresáře. Ovládání jednotlivých funkcí se provádí na volantu s pevným středem nebo ovladačem na čelní straně rádia.

Systém NaviDrive zahrnuje barevný sedmipalcový displej s vysokým rozlišením a USB zástrčku zabudovanou ve středové konzole pro připojení přenosných audio systémů využívajících normu ukládání do paměti „Mass Storage“. Přenosný přístroj se ovládá z volantu s pevným středem nebo z čelní strany audiosystému. Další hlavní, již známé funkce jsou: harddisk se zabudovaným atlasem Evropy, hands-free telefon (fungující pomocí SIM karty nebo zdvojené karty) a hlasové ovládání. Funkce Jukebox s kapacitou 10 GB umožňující nahrát až 180 hodin hudby z CD nebo ve formátu MP3 přes USB klíč. Nouzové a asistenční volání funguje dál. Pomocí nich se posádka dovolá asistenční platformě, která v případě potřeby vyšle záchranné týmy; volání je manuální nebo automatické, za podmínky alespoň jednoho spuštěného airbagy. Služba dnes funguje již v 8 evropských zemích, 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Přihlášení je po celou dobu životnosti vozu bezplatné, vyžaduje pouze vsunutí SIM karty do přístroje.

Na konci roku se začne za příplatek prodávat „USB Box“, který bude spojen s audio CD systémem. Dvě zástrčky (USB a Jack) zabudované do centrální konzoly umožní zapojit přenosné audio systémy u přístrojů využívajících normu „Mass Storage“ a protokoly IAP (iPod, iPhone) a MTP (Microsoft Plays for Sure).

Omlazené i zcela nové pohonné jednotky

Vedle lehkého omlazení vzhledu exteriéru a změn v interiéru se modernizace projevila i na nabídce pohonných jednotek, v níž nyní figurují dva nové motory. Tyto pohonné jednotky spalující benzin vznikly ve spolupráci s BMW. První z nich - 1,6 VTi 16V - je českém trhu k dispozici od zahájení prodeje faceliftovaného modelu C4. Tento motor dává z objemu 1,6 litru 88 kW (122 k) při 6000 ot./min a 160 Nm při 4250 ot./min. 90 % maxima točivého momentu je ale dostupných v rozpětí 2500 až 5750 ot./min. S manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje v kombinovaném režimu spotřeby 6,7 l/100 km, což je o 6 % méně než starší motor 1,6 16V, který 1,6 VTi 16V nahrazuje. V nabídce je také čtyřstupňový automat, který má kombinovanou spotřebu 7 l/100 km.

Druhou novou pohonnou jednotkou je přeplňovaný motor 1,6 THP, který je doplněn o přímé vstřikování paliva, umožňující relativně vysoký kompresní poměr 10,5:1. Dvoukomorové turbodmychadlo je typu twin-scroll a jeho plnicí tlak je elektronicky omezen na 0,8 bar. Nejvyšší výkon motoru THP je 110 kW (150 k) při 5800 ot./min. Točivý moment vrcholí 240 Nm při 1400 až 4000 ot./min, ale v 1000 ot./min je dostupných už 156 Nm. Kombinovaná spotřeba s manuální šestistupňovou převodovkou je 6,9 l/100 km, o 10 % méně než u atmosférického dvoulitru, který THP nahrazuje. Se čtyřstupňovým automatem (výkon snížený na 103 kW/140 k) je pak kombinovaná spotřeba 7,7 l/100 km, tedy o 5 % méně. Citroën C4 s motorem 1,6 THP má být na českém trhu k dispozici v průběhu příštího roku.

Citroën C4 facelift - benzinové motory
Motor 1,4 16V 1,6 VTi 1,6 THP
Zdvihový objem [cm3] 1360 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 65/5250 88/6000 110 (103)/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 133/3250 160/4250 240/1400-4000
Max. rychlost [km/h] 182 195 -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,8 10 -
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4 6,7 (7,0) 6,9 (7,7)
Cena C4 [Kč] 304.900,- 399.900,- -

Vznětové motory získaly označení Airdream, které značí jejich nižší spotřebu díky použití pneumatik s nízkým valivým odporem Michelin Energy Saver. Motor 1,6 HDi má po faceliftu ve všech verzích kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km (dříve to bylo 4,5 až 4,8 litru), což představuje prolomení hranice emisí CO2 120 g/km. Motor 2,0 HDi byl posilněn o 3 kW, kombinovaná spotřeba klesla o 0,1 l na 5,3 l/100 km, emise CO2 jsou přesně 140 g/km. Silnější 1,6 HDi a 2,0 HDi mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a filtr pevných částic. Funkcí overboost vzroste jejich točivý moment krátkodobě o 20 Nm.

Citroën C4 facelift - dieselové motory
Motor 1,6 HDi 1,6 HDi DPFS 2,0 HDi DPFS
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1997
Válce/ventily 4/4 4//4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 66/4000 80/4000 103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 215/1750 240-260/1750 320-340/2000
Max. rychlost [km/h] 180 192 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5 11,2 9,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 4,4 (4,4) 5,3
Cena C4[Kč] 419.900,- 514.900,- -
Cena C4 Coupé [Kč] 419.900,- 469.900,- 639.900,-

Jízda

Při představení modernizovaného Citroënu C4 jsme měli na krátké testovací jízdy k dispozici pouze vozy vybavené novým atmosférickým zážehovým motorem 1,6 VTi 16V s manuální pětistupňovou převodovkou. Po usednutí za volant je zcela jasné, že v interiéru je prakticky pouze jediná viditelná změna, kterou představuje přemístění otáčkoměru do displeje sdruženého přístroje, což znamená, že všechny důležité údaje má nyní řidič na jednom místě.

Po nastartování se zepředu příjemně ozve nový čtyřválec, ale pouze v takové míře, aby dal najevo, že je připraven vyrazit. Za jízdy se hluk od motoru do interiéru dostane pouze při vyšších otáčkách a jeho zvukový projev konečně připomíná sportovní automobil.

Vedle příjemně naladěného motoru, který by mohl v některých řidičích probudit ukryté sportovce, poněkud zaostává přemotivovaný posilovač řízení s podvozkem. Tato dvojice dává jasně najevo, že Citroën C4 je především pohodlným rodinným vozem a to i v případě provedení s karoserií kupé. Bohužel ani řazení zatím neodpovídá kvalitám motoru 1,6 VTi (88 kW). Ke špičce ve třídě má patřit – jak počtem stupňů, tak přesností řazení – až šestistupňová přímo řazená převodovka, která příjde s motorem 1,6 THP (110 kW).

Ceny

Citroën i v případě modernizovaného modelu C4 předvádí agresivní cenovou politiku, což dokazují ceny, které uvádíme v tabulkách motorizací. Tyto ceny jsou zaváděcí a jsou 120.000,- Kč nižší než jsou běžné ceníkové ceny a navíc Citroën nabízí ještě dodatečné zvýhodnění 40.000,- Kč při využití Bonus leasingu. V případě zážehových motorů jsou ceny základních verzí s označením X shodné pro pětidveřový hatchback i pro kupé, ale u vznětových motorů se ceny liší a motor 2,0 HDi 16V je k dispozici pouze pro verzi kupé s nejvyšším stupněm výbavy VTS.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - Pekelná Micinka
13. 10. 2008 12:01
Re: az prijde golf
>:D >:-[] :yes:
13. 10. 2008 09:53
Re: az prijde golf
no at si vlcaci stekaj naco chtej, ja radsi jezdim v atrech na ktere zadny psi nestekaj
Avatar - Pierro
13. 10. 2008 09:43
Re: az prijde golf
a nepovídej ty jeden mudrlante... >:D