Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Sbarro Picasso El Bicho (2001)
Sbarro Picasso El Bicho (2001)
Sbarro Picasso El Bicho (2001)
Sbarro Picasso El Bicho (2001)
11
Fotogalerie

Citroën chtěl konkurenta Scénicu RX4, Xsara Picasso El Bicho však zůstala konceptem

Marek Bednář

Na přelomu tisíciletí byly silnice plné všeho, jen ne crossoverů. Dávno před rozmachem této třídy přišel Citroën s konceptem Xsara Picasso El Bicho, vyvinutým karosárnou Sbarro. Do sériové výroby se však „čiperka“ nepodíval.

Crossovery a SUV vládnou dnešnímu automobilovému trhu. Před pětadvaceti lety tomu však bylo jinak, lidé kupovali běžné hatchbacky a kombíky a když někdo chtěl jezdit mimo asfalt, pořídil si skutečný terénní vůz. A pak, v roce 2000, přišel Renault s křížencem offroadu a MPV, nazvaným Scénic RX4.

Citroën tehdy běžnému scénicu poměrně úspěšně konkuroval velkoprostorovým vozem Xsara Picasso a na příchod zvýšené, oplastované a pohonem všech kol disponující RX4 musel reagovat. Kontaktoval tedy švýcarskou firmu Sbarro, která ve spolupráci se studenty vlastní školy Sbaro Espera postavila žlutý koncept, který si můžete prohlédnout na fotkách.

Video placeholder
CITROEN TRACTION AVANT slaví 90 let • Citroen

Dostal jméno El Bicho, což ve španělštině znamená „zvířátko“, ale také „hmyz“ nebo „čiperka“. Gros úprav byly výraznější plasty kolem vozu, jako nárazníky a nástavce blatníků nebo prahů. Vepředu také vidíme kulaté mlhovky a vzadu lampy s čirým krycím sklem.

Po stránce techniky ovšem nebyly změny ani zdaleka tak výrazné, jako u scénicu RX4. El Bicho neměl pohon všech kol, dostal pouze samosvorný diferenciál mezi přední kola. Na rozdíl od scénicu také nedošlo na sériovou výrobu, vůz zůstal jen konceptem.

Jediný existující kus dlouho zůstával ve vlastnictví Citroënu, až firma v roce 2017 rozprodávala několik desítek aut ze své sbírky. Tehdy si našel nového majitele i El Bicho, a to za 5.500 eur, tedy tehdejším kurzem cca 141 tisíc korun.

Dlužno dodat, že ani scénic RX4 nebyl prvním crossoverem; dříve Audi prodávalo Allroad, Subaru zase Legacy Outback a Volvo mělo model XC70, nebudeme-li zabrušovat do bahnitých vod historie sovětského automobilového průmyslu. A ani ten scénic RX4 se neprodával dlouho, vydržel jen čtyři modelové roky.