Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën DS4 2,0 HDi – Bohyně na čtvrtou

Ondřej Láník
Diskuze (164)
Další z pokusů o návrat výjimečnosti Citroënu je tady. Zbraněmi však už není houpavý podvozek a splývavá záď, nýbrž módní karoserie, velká kola a luxusní interiér…

Záměr PSA nabídnout v řadě DS luxusnější alternativu obyčejným Citroënům s písmenem C v názvu se začíná naplňovat. Vedle malého hatchbacku DS3 se usadil crossover nižší střední třídy DS4.

Po týdnu za jeho volantem se už velmi těšíme na další pokračování. Proč? Protože DS4 je dokonalou alternativou a v mnoha příkladech i protikladem konzervativnějšímu a na value for money zaměřenému modelu C4.

Z původních vlastností moderního lidového hatchbacku zbyly jen stopy. Design je sice povědomý, ale přímé srovnání ukáže, že jde jen o rozvinutí dříve použitých myšlenek. A jízda s druhým novodobým DS? To je něco, co by měli všichni Citroënáři zažít. Jde totiž buď o útok na všechny dosud ctěné firemní hodnoty, nebo začátek něčeho nového…

Jestli bylo v zadání tvůrců Citroënu DS4, aby to byl úplně jiný automobil, než na jaký jsou stávající zákazníci zvyklí, pak se vše rozhodně povedlo.

Tělo Ramba

Dlouhá léta žil Citroën z liftbacků, hatchbacků, kombi a MPV. Skoro vše uvedené v nabídce zůstává, ale ukazuje se, že další růst (výroby, zisku) je ve vysoce konkurenčním prostředí obtížný. Sázka na individualitu je risk, ale jednou to přeci vyjít musí. A tak vznikla novodobá řada DS – tedy luxusnější portfolio modelů, které mají unikátní vzhled, luxusní interiéry a vyšší, i když prý ne zase tak vysokou cenu.

Na obrázcích je zařazení DS4 celkem snadné – hatchback nižší střední třídy, který má divně zvýšenou karoserii, dalo by se říct. V reálu je leckdo na vážkách, protože vlna podobně velkých SUV je v posledních letech dost citelná a to, že DS4 nemůže mít pohon všech kol, zjistíte až když se začtete do prospektů. Citroën tedy vyrobil učebnicový crossover, který má vykrývat okraje hned několika segmentů.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Svalnatá karoserie dostala vysokou příď, celkem dlouhý přední převis a nepřehlédnutelně složité tvarování povrchu karoserie s mnoha ozdobnými detaily. Francouzský styl designu rozhodně nelze označit za úsporný, ale silueta nebo zadní část jsou natolik lákavé pro většinu nezaujatých pozorovatelů, že o publikum v ulicích velkoměst se Citroën DS4 bát nemusí. Zejména, když přiobjednáte speciální lexusí bílou perleť Nacré za 19.900,-Kč.

Celkový dojem výjimečnosti DS4 dělají obrovská kola. Opticky auto zmenšují, podílí se na vyšší stavbě karoserie i světlosti. Výrazným dekoračním prvkem je chromování kolem kapkovité grafiky bočních oken. Chromem se ale nešetřilo ani masce nebo zadním nárazníku, kde chromovaná lišta trochu lacině imituje integrované koncovky výfuků.

Ale extravagance obvykle něco stojí a čtenáři Auto.cz už dobře vědí, o co jde v případě DS4. Ano, v této chvíli máme na mušce druhé boční dveře, jejichž okno je umístěno napevno (nelze je spouštět dolů). Podle automobilky prý není spouštění u auta se sériovou klimatizací nutné…

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Život s DS4 vás naučí dávat si na otevřené druhé dveře větší pozor než je obvyklé. Ostrá špička je ohrožena poškozením ve stísněných prostorách garáží a může se stát i nebezpečnou, když se na ni při nakládání nebo vystupování nechtěně napíchnete.

Efektní umístění kliky do růžku tmavé prosklené plochy vás nejednou vyškolí v tom, co je to železná košile – ruka totiž marně šmátrá tam, kde klika obvykle bývá…

Boží luxus…

…najdete uvnitř této plnoštíhlé bohyně. Přístrojová deska sice pochází z C4, ale měkčený materiál hlavního dílu, vybrané dekory, barevné sladění i celkové zpracování významně překonává francouzský kvalitativní standard a s klidem se může postavit zavedené prémiové části nižší střední třídy.

Volant jsme už taky viděli v C4, zde však má nové logo. Co mu ale zůstalo je snad až extenzivně aplikovaná multifunkčnost. Chvíli vám bude trvat, než se zorientujete, které tlačítko je k čemu. Upřímně řečeno i po týdnu jsme občas tápali v tom, která strana ovládá audiosoustavu a která palubní počítač…

Přístrojový štít tvoří trojice tubusů se třemi displeji s modrobílým podsvícením, jehož odstín lze nastavovat od bílé po modrou. Programovatelný tempomat si pamatuje několik rychlostí, takže si s tlačítky nemusíte po každém brzdění na dálnici hrát.

Sedadla mají velkorysé rozměry a v našem případě i kožené čalounění. Bohaté tvarování vypadá velmi efektně, ale očekávání dokonalého vedení těla dokonale nesplní. Podobně jako křesla v C4 Picasso jsou zaměřena na maximální komfort, vysoké bočnice na sedáku a opěradle spolehlivě zadrží i objemnější postavu, ale měkčí výplně současně nedokáží dát tělu oporu v rychle projížděných zatáčkách. Asi největší slabinou krásných kožených sedadel je horší prodyšnost a teplotní nepohodlí na dlouhé cestě, navzdory perforaci kůže ve středové části sedadel. V horkých dnech proto berte náhradní tričko s sebou!

Poloha za volantem je nezvykle jiná ve srovnání s C4. Sedíte sice stále za hradbou přístrojové desky, ale jste výše a taky samotná podlaha je výše než u konvenčního hatchbacku. Střecha je naopak nižší, její tmavé čalounění pěkně dotváří atmosféru luxusu na palubě.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni Zatímco na přední sedadla se nastupuje přirozeně, kratší zadní dveře se specifickým a nepříliš funkčním tvarováním dělají tuto proceduru obtížnější než v případě C4. Velký pozor je potřeba dávat při opuštění zadních sedadel, protože nízká hrana střechy překáží hlavě vystupujícího.

Zadní oddíl tohoto kupé je stísněný hlavně vizuálně, ale proti C4 i fakticky. Malá boční okna, černo-bílé čalounění sedadel, tmavá střecha a konečně miniaturní průhled skrze hodně skloněné zadní sklo působí v první chvíli negativně na psychiku cestujícího. I když zrovna netrpíte klaustrofobií, s vědomím, že boční okna nejdou spustit ani o centimetr, se vám sem asi nebude nastupovat snadno.

Když tyto první dojmy překonáte, poznáte, že místa zde je tak akorát. Ne, Cé-čtyřka to není, ale dobře rostlý jinoch se 180 cm se tady pohodlně usadí a jeho hlava při tom nebude utiskována střešním textilem. I tady se sedí 380 mm nad podlahou, jako v C4, nad sedákem však zbývá jen 940 mm ke stropu (C4: 960 mm).

Specifikem zadních míst DS4 je horší výhled ven z vozidla, hlava dospělého je totiž až v oblasti širokého C-sloupku.

K bohaté výbavě našeho exempláře patřil také audio systém Denon. Jeho výkon je nadprůměrný, zvuk není zkreslován ani při vysoké hlasitosti, ale po pravdě řečeno jsme očekávali ještě prémiovější reprodukci. Scházela nám trochu prostorovost zvuku, ale taky větší basový efekt subwooferu v zavazadelníku. Aparatury v opravdových prémiových autech hrají lépe, ale bývají taky podstatně dražší…

Tuze příjemné…

… je svezení. Známý koncernový základ ve vývoji PSA přepracovali a vyrobili asi nejlépe vyváženou variantu, která na něm dosud vznikla.

Tužší pružiny, větší průměry stabilizátorů a stovky hodin ladění jsou na tomto koncepčně jednoduchém setupu znát. Navzdory vyšší světlé výšce se auto výrazně nenaklání, podvozek patří k nejtužším z francouzských aut, ale jistý podíl na tomto dojmu mají nadprůměrně velká 19palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Jejich šířka, průměr i hmotnost přeci jen negativně ovlivňují jízdu, a to hlavně na špatném povrchu.

Na opravdu velkých nerovnostech je tlumení podvozku slabé, když vjede některé z kol do díry, přenáší se rázy do řízení, a když se to stane v zatáčce, je to dvakrát tak nepříjemné, protože řidič na novou situaci musí reagovat korekcí.

Když ale zrovna nejedete po některém z našich tankodromů, zvládá podvozek absorbovat leccos a velká kola leckterou díru zamaskují. Podstatné je, že karoserie je v každém okamžiku dost tuhá na to, aby tlumiče mohly dělat svou práci. Samozřejmostí snad už dnes je, že v autě za víc než 700 tisíc Kč uvnitř za jízdy nic nevrže.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni Na kvalitních silnicích si tento Citroën vede nad očekávání dobře. Díky přesnému řízení se strmým převodem a pěkně naladěným posilovačem se DS4 řídí příjemně, i když se zpětná vazba místy ztrácí v systému i na dokonalém povrchu. Brzdy reagují bezprostředně, snadno je lze dávkovat a široká kola jejich účinek spolehlivě přenášejí na vozovku.

Důkazem, že to jde, když se chce, je kulisa řazení v našem DS4. Vymezení drah s malou vůlí, přiměřeně dlouhé a hladké přechody mezi jednotlivými polohami i poloha řadičky vůči tělu řidiče by měla v PSA posloužit jako vzor pro všechny další připravované modely.

Těsně pod špičkou…

… řady DS4 zůstávají parametry poctivého dvoulitru 2,0 HDi se 120 kW a 340 Nm. Ani jedna hodnota nevybočuje z mezí určených nejlepšími dvoulitrovými turbodiesely ve třídě, ale i tato motorizace umí 0-100 km/h za 8,6 s a nejvíc jede 212 km/h. Rychleji akceleruje už jen vrcholná 1,6 THP (147 kW), konkrétně o 0,7 s.

Chtít po turbodieselu sportovní projev by bylo pošetilé, ale zákazníkům zřejmě bude stačit, že je skvěle odhlučněný při běžné i rychlejší jízdě, umí být hodný při městských pojížďkách i zlý při akceleraci za městem. Na dálnici si řekne o 6,4 l/100 km při standardních 130 km/h (odpovídá cca 2500 min-1), kdo bude šlapat méně na plyn, dostane se mimo město, při rychlostech do 100 km/h, pod 5 l/100 km.

Největší motor znamená i nejvyšší pohotovostní hmotnost. Počítejte s 1320 kg a postupně přicházející nedotáčivostí. Stabilizační systém lze vypnout, ale při rychlostech nad 50 km/h se samočinně opět ozve do služby, ať to chcete nebo ne.

Závěr

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni Kdysi štíhlá bohyně se převtělila do pěkně macatého stvoření. Její karoserie je vše, jen ne konzervativní. Klasické hodnoty značky ctí jen v oblastech kvality zpracování a tuhosti.

Vzhledem k vnějším rozměrům není interiér ukázkově efektivním příkladem obestavění nabídnutého objemu, ale v prémiové části nižší střední bychom zřejmě našli i menší vnitřky.

Luxus, špičková bezpečnostní a velmi dobrá komfortní výbava zvedají první i poslední cenu výrazně nad C4, ale ve srovnání s výbavově identickou prémiovou klasikou ve třídě jde pořád o relativně konkurenceschopné částky.

K silným stránkám patří tradičně odhlučnění, nově řazení a překvapivě i spotřeba, navzdory vyšší karoserii a mohutným kolům.

Jízda je asi největším překvapením, které DS4 připravuje. Velká kola na francouzském autě ještě nedávno nevěstila nic dobrého. V případě DS4 jsme problémy zaznamenali jen na hodně velkých dírách, které nezvládá podvozek zpracovat. Na běžných silnicích je jízda příjemně sportovní, tedy pokud vůbec něco takového lze o crossoveru napsat.

Devatenáctky jsou extrém, který se však Citroën s přimhouřením oka naučil utlumit. Jak jezdí DS4 na menších kolech se snad dozvíme z dalších plánovaných testů.

V každém případě tento Citroën plní vše, co od něj od první chvíle očekáváte…

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni

Plusy

  • Působivý a originální vzhled
  • Kvalitní design, materiály a zpracování interiéru
  • Výborné odhlučnění interiéru
  • Relativně nízká spotřeba
  • Dobré jízdní vlastnosti, snadná ovladatelnost
  • Přesné řazení, účinné brzdy
  • Nadprůměrně velký zavazadelník
  • Silný motor, odpovídající jízdní dynamika
  • Záruka 5 let/120.000 km

Minusy

  • Špatný výhled vzad z místa řidiče
  • Temný interiér v zadní části, omezený výhled ze zadních sedadel
  • Rázy v řízení od předních kol na špatném povrchu
  • Okna v zadních dveřích, která není možné spustit
  • Subwoofer omezuje využitelnost zavazadelníku
  • Příliš velké množství ovládacích prvků na volantu
  • Vyšší cena
  • Nedostupnost ventilační funkce sedadel
První cena vozu 459.900,- (1,6 VTi, 88 kW Design)
První cena vozu s testovanou motorizací 629.900,- (2,0 HDI, 120 kW, Style)
Základní cena testovaného vozu 669.900,- (2,0 HDI, 120 kW, Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 746.500,- (2,0 HDI, 120 kW, Style)
Ondřej Láník
Diskuze (164)
Citroën DS4 2,0 HDi
Cena základní sestavy 669 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, na krajních sedadlech s omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Intelligent Traction Control - ITC, automatická elektrická parkovací brzda, systém sledování mrtvého úhlu, variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač a ukazatel vnější teploty, programovatelný tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, přední parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými diodami bočního osvětlení, samočinné sklápění zrcátek při couvání, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a kožená hlavice a manžeta řadicí páky, hliníkové pedály a hliníková opěrka nohy, možnost volby tónů zvukových výstrah (4 varianty), panoramatické akustické čelní sklo, tónovaná skla, zatmavená skla zadních oken, automatická dvouzónová klimatizace s funkcí REST, klimatizovaná a osvětlená přihrádka spolujezdce, pylový a prachový filtr, denní svícení, přídavné diodové světlomety, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, osvětlení interiéru a zavazadlového prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, tlumené diody v horní části panoramatického akustického čelního skla, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Guide Me Home"), stěrač zadního okna, protisluneční posuvné clony, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3 (bi-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), Connecting Box: Bluetooth (hands free, ovládání na volantu, integrovaný mikrofon) + USB Box, CITROËN e-Touch (mikrofon, reproduktor, karta SIM), lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vVýškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektricky nastavitelné bederní opěrky předních sedadel s masážní funkcí v bederní oblasti, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s otvorem na lyže, čalounění v černé perforované kůži "Claudia" v kombinaci s hnědou kůží Habana, specifické vkládané textilní koberečky, hlavice a manžeta řadicí páky čalouněná v černé kůži, Vkládané textilní koberečky, zapalovač a popelník, kryt zavazadlového prostoru, odkládací prostory ve středové konzole, v palubní desce či v panelech předních i zadních dveří, odkládací zásuvka pod sedadlem řidiče, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, zásuvka 12V ve druhé řadě sedadel, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, přenosná samonabíjecí kapesní svítilna, zásuvka 230V v odkládacím prostoru středové loketní opěrky mezi předními sedadly, 4 hliníkové disky kol "Brisbane" 7.5 x 18, pneumatiky 225/45 R18, sada pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky, Pack Look: přední maska chladiče se spodní chromovanou lištou, chromované okenní lišty bočních dveří, přední nárazník a sloupky dveří v černé lesklé barvě, kryty a stojky vnějších zpětných zrcátek, vnější kliky dveří a zadní spojler v barvě karoserie, chromovaná lišta na zadním nárazníku, ozdobná hliníková prahová lišta předních dveří, boční ochranné lišty v barvě karoserie / v černé barvě v kombinaci s chromem, Pack City: Zadní parkovací asistent, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými diodami bočního osvětlení, přenosná samonabíjecí kapesní svítilna, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, chromovaná lišta na zadním nárazníku, Pack Comfort: Automatická dvouzónová klimatizace s funkcí REST, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, tlumené diody v horní části panoramatického akustického čelního skla, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Guide Me Home"), možnost volby tónů zvukových výstrah (4 varianty), Pack Sport: 4 hliníkové disky kol "Brisbane" 7.5 x 18, pneumatiky 225/45 R18, boční ochranné lišty v barvě karoserie / v černé barvě v kombinaci s chromem. Kč
Cena testované sestavy 746 500 Kč
Výbava testované sestavy Pack Security 2: Bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací, výsuvné ostřikovače světlometů, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), vyhřívaná přední sedadla (3 stupně intenzity vyhřívání), detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách (+29.900,-Kč), speciální perleťový lak Bílá Nacré (+19.900,-Kč), 4 hliníkové disky kol "Cairns" 8.0 x 19, pneumatiky 225/40 R19 (+9.900,-Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (podélné nastavení, nastavení sklonu sedáku a opěradla, výška sedáku) s pamětí polohy (+16.900,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.3 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1021
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 560
Rozměr pneu: 225/40 R19
Citroën DS4 2,0 HDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4275
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1523
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1531
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 710 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
27. 7. 2011 06:47
Re: Hmmm...
Uz se taky moc tesim na novy design Renaultu... Doufam, ze bude vice emotivni.
27. 7. 2011 06:43
Re: Povedlo se povedlo, leč
SOUHLAS!
26. 7. 2011 14:36
Re: DS4 vs. Mazda 6
nechem ti kazit nadsenie z 508 ale zalezi co od auta pozadujes
ak si chcel mazdu preto ze sa ti paci a ze ma napr dlhu zaruku, tak 508 sa da akceptovat (vybava za rovnake prachy bude urcite lepsia)
ak si chcel jazdne vlastnosti, riadenie, radenie, uzit si zabavu z jazdenia, pripadne dobru predajnu cenu po par rokoch, to ti 508 urcite neda... (jedine verzia 508GT ktora ma upne iny podvozok a cenu)
Avatar - white label
25. 7. 2011 21:01
Re: PRÉMIE
K pětidveřové DS4 vytáhnout zrovna Scirocco a ještě k tomu s podobnými "argumenty"... 8-s >:D
A to jsem si naivně myslel, že už mě tu nemůže nic překvapit...
Které dvou/třídveřové auto má podle tebe dobrý přístup na zadní sedadla a stahování zadních oken? A které čtyř/pětidveřové auto nemá žádné stahování zadních oken? Možná Škoda 105 S... >:-[]
25. 7. 2011 11:25
Re: DS4 vs. Mazda 6
mazda, tam nemas co riesit, brat ju ma, je to jasna volba...
strasne dobre jazdi a neuveritelne dobre hra (bose)
uzijes si vela zabavy za volantom
ak ti vyhovuje vybava mazdy, ber ju