TEST Citroën DS4 2,0 HDi – Bohyně na čtvrtou
Záměr PSA nabídnout v řadě DS luxusnější alternativu obyčejným Citroënům s písmenem C v názvu se začíná naplňovat. Vedle malého hatchbacku DS3 se usadil crossover nižší střední třídy DS4.
Po týdnu za jeho volantem se už velmi těšíme na další pokračování. Proč? Protože DS4 je dokonalou alternativou a v mnoha příkladech i protikladem konzervativnějšímu a na value for money zaměřenému modelu C4.
Z původních vlastností moderního lidového hatchbacku zbyly jen stopy. Design je sice povědomý, ale přímé srovnání ukáže, že jde jen o rozvinutí dříve použitých myšlenek. A jízda s druhým novodobým DS? To je něco, co by měli všichni Citroënáři zažít. Jde totiž buď o útok na všechny dosud ctěné firemní hodnoty, nebo začátek něčeho nového…
Jestli bylo v zadání tvůrců Citroënu DS4, aby to byl úplně jiný automobil, než na jaký jsou stávající zákazníci zvyklí, pak se vše rozhodně povedlo.
Tělo Ramba
Dlouhá léta žil Citroën z liftbacků, hatchbacků, kombi a MPV. Skoro vše uvedené v nabídce zůstává, ale ukazuje se, že další růst (výroby, zisku) je ve vysoce konkurenčním prostředí obtížný. Sázka na individualitu je risk, ale jednou to přeci vyjít musí. A tak vznikla novodobá řada DS – tedy luxusnější portfolio modelů, které mají unikátní vzhled, luxusní interiéry a vyšší, i když prý ne zase tak vysokou cenu.
Na obrázcích je zařazení DS4 celkem snadné – hatchback nižší střední třídy, který má divně zvýšenou karoserii, dalo by se říct. V reálu je leckdo na vážkách, protože vlna podobně velkých SUV je v posledních letech dost citelná a to, že DS4 nemůže mít pohon všech kol, zjistíte až když se začtete do prospektů. Citroën tedy vyrobil učebnicový crossover, který má vykrývat okraje hned několika segmentů.
Svalnatá karoserie dostala vysokou příď, celkem dlouhý přední převis a nepřehlédnutelně složité tvarování povrchu karoserie s mnoha ozdobnými detaily. Francouzský styl designu rozhodně nelze označit za úsporný, ale silueta nebo zadní část jsou natolik lákavé pro většinu nezaujatých pozorovatelů, že o publikum v ulicích velkoměst se Citroën DS4 bát nemusí. Zejména, když přiobjednáte speciální lexusí bílou perleť Nacré za 19.900,-Kč.
Celkový dojem výjimečnosti DS4 dělají obrovská kola. Opticky auto zmenšují, podílí se na vyšší stavbě karoserie i světlosti. Výrazným dekoračním prvkem je chromování kolem kapkovité grafiky bočních oken. Chromem se ale nešetřilo ani masce nebo zadním nárazníku, kde chromovaná lišta trochu lacině imituje integrované koncovky výfuků.
Ale extravagance obvykle něco stojí a čtenáři Auto.cz už dobře vědí, o co jde v případě DS4. Ano, v této chvíli máme na mušce druhé boční dveře, jejichž okno je umístěno napevno (nelze je spouštět dolů). Podle automobilky prý není spouštění u auta se sériovou klimatizací nutné…
Život s DS4 vás naučí dávat si na otevřené druhé dveře větší pozor než je obvyklé. Ostrá špička je ohrožena poškozením ve stísněných prostorách garáží a může se stát i nebezpečnou, když se na ni při nakládání nebo vystupování nechtěně napíchnete.
Efektní umístění kliky do růžku tmavé prosklené plochy vás nejednou vyškolí v tom, co je to železná košile – ruka totiž marně šmátrá tam, kde klika obvykle bývá…
Boží luxus…
…najdete uvnitř této plnoštíhlé bohyně. Přístrojová deska sice pochází z C4, ale měkčený materiál hlavního dílu, vybrané dekory, barevné sladění i celkové zpracování významně překonává francouzský kvalitativní standard a s klidem se může postavit zavedené prémiové části nižší střední třídy.
Volant jsme už taky viděli v C4, zde však má nové logo. Co mu ale zůstalo je snad až extenzivně aplikovaná multifunkčnost. Chvíli vám bude trvat, než se zorientujete, které tlačítko je k čemu. Upřímně řečeno i po týdnu jsme občas tápali v tom, která strana ovládá audiosoustavu a která palubní počítač…
Přístrojový štít tvoří trojice tubusů se třemi displeji s modrobílým podsvícením, jehož odstín lze nastavovat od bílé po modrou. Programovatelný tempomat si pamatuje několik rychlostí, takže si s tlačítky nemusíte po každém brzdění na dálnici hrát.
Sedadla mají velkorysé rozměry a v našem případě i kožené čalounění. Bohaté tvarování vypadá velmi efektně, ale očekávání dokonalého vedení těla dokonale nesplní. Podobně jako křesla v C4 Picasso jsou zaměřena na maximální komfort, vysoké bočnice na sedáku a opěradle spolehlivě zadrží i objemnější postavu, ale měkčí výplně současně nedokáží dát tělu oporu v rychle projížděných zatáčkách. Asi největší slabinou krásných kožených sedadel je horší prodyšnost a teplotní nepohodlí na dlouhé cestě, navzdory perforaci kůže ve středové části sedadel. V horkých dnech proto berte náhradní tričko s sebou!
Poloha za volantem je nezvykle jiná ve srovnání s C4. Sedíte sice stále za hradbou přístrojové desky, ale jste výše a taky samotná podlaha je výše než u konvenčního hatchbacku. Střecha je naopak nižší, její tmavé čalounění pěkně dotváří atmosféru luxusu na palubě.
citroen testy nizsistredni Zatímco na přední sedadla se nastupuje přirozeně, kratší zadní dveře se specifickým a nepříliš funkčním tvarováním dělají tuto proceduru obtížnější než v případě C4. Velký pozor je potřeba dávat při opuštění zadních sedadel, protože nízká hrana střechy překáží hlavě vystupujícího.
Zadní oddíl tohoto kupé je stísněný hlavně vizuálně, ale proti C4 i fakticky. Malá boční okna, černo-bílé čalounění sedadel, tmavá střecha a konečně miniaturní průhled skrze hodně skloněné zadní sklo působí v první chvíli negativně na psychiku cestujícího. I když zrovna netrpíte klaustrofobií, s vědomím, že boční okna nejdou spustit ani o centimetr, se vám sem asi nebude nastupovat snadno.
Když tyto první dojmy překonáte, poznáte, že místa zde je tak akorát. Ne, Cé-čtyřka to není, ale dobře rostlý jinoch se 180 cm se tady pohodlně usadí a jeho hlava při tom nebude utiskována střešním textilem. I tady se sedí 380 mm nad podlahou, jako v C4, nad sedákem však zbývá jen 940 mm ke stropu (C4: 960 mm).
Specifikem zadních míst DS4 je horší výhled ven z vozidla, hlava dospělého je totiž až v oblasti širokého C-sloupku.
K bohaté výbavě našeho exempláře patřil také audio systém Denon. Jeho výkon je nadprůměrný, zvuk není zkreslován ani při vysoké hlasitosti, ale po pravdě řečeno jsme očekávali ještě prémiovější reprodukci. Scházela nám trochu prostorovost zvuku, ale taky větší basový efekt subwooferu v zavazadelníku. Aparatury v opravdových prémiových autech hrají lépe, ale bývají taky podstatně dražší…
Tuze příjemné…
… je svezení. Známý koncernový základ ve vývoji PSA přepracovali a vyrobili asi nejlépe vyváženou variantu, která na něm dosud vznikla.
Tužší pružiny, větší průměry stabilizátorů a stovky hodin ladění jsou na tomto koncepčně jednoduchém setupu znát. Navzdory vyšší světlé výšce se auto výrazně nenaklání, podvozek patří k nejtužším z francouzských aut, ale jistý podíl na tomto dojmu mají nadprůměrně velká 19palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Jejich šířka, průměr i hmotnost přeci jen negativně ovlivňují jízdu, a to hlavně na špatném povrchu.
Na opravdu velkých nerovnostech je tlumení podvozku slabé, když vjede některé z kol do díry, přenáší se rázy do řízení, a když se to stane v zatáčce, je to dvakrát tak nepříjemné, protože řidič na novou situaci musí reagovat korekcí.
Když ale zrovna nejedete po některém z našich tankodromů, zvládá podvozek absorbovat leccos a velká kola leckterou díru zamaskují. Podstatné je, že karoserie je v každém okamžiku dost tuhá na to, aby tlumiče mohly dělat svou práci. Samozřejmostí snad už dnes je, že v autě za víc než 700 tisíc Kč uvnitř za jízdy nic nevrže.
citroen testy nizsistredni Na kvalitních silnicích si tento Citroën vede nad očekávání dobře. Díky přesnému řízení se strmým převodem a pěkně naladěným posilovačem se DS4 řídí příjemně, i když se zpětná vazba místy ztrácí v systému i na dokonalém povrchu. Brzdy reagují bezprostředně, snadno je lze dávkovat a široká kola jejich účinek spolehlivě přenášejí na vozovku.
Důkazem, že to jde, když se chce, je kulisa řazení v našem DS4. Vymezení drah s malou vůlí, přiměřeně dlouhé a hladké přechody mezi jednotlivými polohami i poloha řadičky vůči tělu řidiče by měla v PSA posloužit jako vzor pro všechny další připravované modely.
Těsně pod špičkou…
… řady DS4 zůstávají parametry poctivého dvoulitru 2,0 HDi se 120 kW a 340 Nm. Ani jedna hodnota nevybočuje z mezí určených nejlepšími dvoulitrovými turbodiesely ve třídě, ale i tato motorizace umí 0-100 km/h za 8,6 s a nejvíc jede 212 km/h. Rychleji akceleruje už jen vrcholná 1,6 THP (147 kW), konkrétně o 0,7 s.
Chtít po turbodieselu sportovní projev by bylo pošetilé, ale zákazníkům zřejmě bude stačit, že je skvěle odhlučněný při běžné i rychlejší jízdě, umí být hodný při městských pojížďkách i zlý při akceleraci za městem. Na dálnici si řekne o 6,4 l/100 km při standardních 130 km/h (odpovídá cca 2500 min-1), kdo bude šlapat méně na plyn, dostane se mimo město, při rychlostech do 100 km/h, pod 5 l/100 km.
Největší motor znamená i nejvyšší pohotovostní hmotnost. Počítejte s 1320 kg a postupně přicházející nedotáčivostí. Stabilizační systém lze vypnout, ale při rychlostech nad 50 km/h se samočinně opět ozve do služby, ať to chcete nebo ne.
Závěr
citroen testy nizsistredni Kdysi štíhlá bohyně se převtělila do pěkně macatého stvoření. Její karoserie je vše, jen ne konzervativní. Klasické hodnoty značky ctí jen v oblastech kvality zpracování a tuhosti.
Vzhledem k vnějším rozměrům není interiér ukázkově efektivním příkladem obestavění nabídnutého objemu, ale v prémiové části nižší střední bychom zřejmě našli i menší vnitřky.
Luxus, špičková bezpečnostní a velmi dobrá komfortní výbava zvedají první i poslední cenu výrazně nad C4, ale ve srovnání s výbavově identickou prémiovou klasikou ve třídě jde pořád o relativně konkurenceschopné částky.
K silným stránkám patří tradičně odhlučnění, nově řazení a překvapivě i spotřeba, navzdory vyšší karoserii a mohutným kolům.
Jízda je asi největším překvapením, které DS4 připravuje. Velká kola na francouzském autě ještě nedávno nevěstila nic dobrého. V případě DS4 jsme problémy zaznamenali jen na hodně velkých dírách, které nezvládá podvozek zpracovat. Na běžných silnicích je jízda příjemně sportovní, tedy pokud vůbec něco takového lze o crossoveru napsat.
Devatenáctky jsou extrém, který se však Citroën s přimhouřením oka naučil utlumit. Jak jezdí DS4 na menších kolech se snad dozvíme z dalších plánovaných testů.
V každém případě tento Citroën plní vše, co od něj od první chvíle očekáváte…
Plusy
- Působivý a originální vzhled
- Kvalitní design, materiály a zpracování interiéru
- Výborné odhlučnění interiéru
- Relativně nízká spotřeba
- Dobré jízdní vlastnosti, snadná ovladatelnost
- Přesné řazení, účinné brzdy
- Nadprůměrně velký zavazadelník
- Silný motor, odpovídající jízdní dynamika
- Záruka 5 let/120.000 km
Minusy
- Špatný výhled vzad z místa řidiče
- Temný interiér v zadní části, omezený výhled ze zadních sedadel
- Rázy v řízení od předních kol na špatném povrchu
- Okna v zadních dveřích, která není možné spustit
- Subwoofer omezuje využitelnost zavazadelníku
- Příliš velké množství ovládacích prvků na volantu
- Vyšší cena
- Nedostupnost ventilační funkce sedadel
První cena vozu | 459.900,- (1,6 VTi, 88 kW Design) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 629.900,- (2,0 HDI, 120 kW, Style) |
Základní cena testovaného vozu | 669.900,- (2,0 HDI, 120 kW, Style) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 746.500,- (2,0 HDI, 120 kW, Style) |