Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS5, originální bohyně a Concorde: Setkání pod křídly

Aleš Jungmann
Diskuze (31)
Citroën DS5 a chlouba světového leteckého průmyslu, Concorde, na zajímavé sadě fotografií.

Zajímavé dostaveníčko si daly dva dopravní prostředky: Citroën DS5 a Nadzvuková dopravní letoun Concorde. Samo sebou, na návštěvu musel přijít ten menší z dvojice... Fotoaparát obsluhoval Laurent Nivalle.

Design Citroënu DS5 vychází z pět let staré studie C-SportLounge. Sází na moderní plynulé linie, složitý tvar velké masky chladiče s chromovanými elementy nebo LED světla pro denní svícení. Expresivní profil se vyznačuje ostře řezanými, zvlněnými prolisy, plynulou linií střechy a rozdvojeným sloupkem čelního okna.

Kreativita designérů se dotkla i interiéru. Futuristickému volantu sekunduje členitý a bohatý dekor palubní desky, komplikovaný design výplní dveří nebo čistá grafika přístrojového štítu. Nové technologie reprezentuje barevný Head-Up Display, který rozvíjí řešení z Peugeotů 3008 a 508.

Dárcem technického základu je Citroën C4 Picasso a Peugeot 5008. Vnější rozměry 4530 x 1850 x 1508 mm a rozvor 2727 mm střídmě balancují na hranici nižší střední a střední třídy.

Concorde

Plod spolupráce francouzského a britského průmyslu, společností Sud Aviation a BAC, nadzvukový dopravní letoun Concorde (v překladu svornost, shoda) poprvé vzlétl 2. března 1969, tedy přibližně tři měsíce po rivalovi ze Sovětského Svazu, Tu-144. Stroj s výrobním číslem 001 absolvoval let dlouhý 38 minut (mimochodem přesně stejně jako u Tupolevu), čímž odstartoval doslova revoluci v letecké dopravě. Poslední let číslo 397 pak Concorde číslo 001 absolvoval 19. října 1973, kdy přelétl z Toulouse na pařížské letiště Le Bourget. Tam byl po odlétání 254ti nadzvukových hodin slavnostně předán do sbírek Muzea letectví a kosmonautiky. A tak se s ním mohly začít fotit třeba i Citroëny DS...ale ještě u letadel chvíli zůstaňme.

Sovětský větší bratr se pro svou ekonomickou nevhodnost nikterak výrazně neprosadil, po ani ne ročním nasazení na pravidelné lince z Moskvy do Alma-Aty a 102 uskutečněných letech s cestujícími (dříve létal hlavně s poštou či nákladem) byl jeho pravidelný provoz v létě 1978 ukončen. Starší čtenáři si možná vzpomenou na návštěvu tohoto nadzvukového letounu v Praze, jako vůbec první zahraniční destinaci Tu-144, kdy se zde zastavil na cestě na aerosalon v Paříži (1971).

To Concorde se do historie zapsal mnohem hlouběji, dokonce tak, že jej mnozí letečtí odborníci považují za vůbec nejbáječnější stroj, který kdy brázdil oblohu. Ze začátku vše vypadalo jako velice ziskový projekt: Concordy měly jít do služeb Pan Americanu, American Airlines, Quantasu, Lufthansy, Air Indie... Postupně však společnosti z nezávazných objednávek vycouvaly zejména kvůli krizi v letecké dopravě a velké konkurenci velkokapacitních letadel. Po osmi kusech jej tedy dostaly vládami vnuceny alespoň společnosti Air France a čerstvě vzniknuvší British Airways, letouny byly dodány v letech 1975 až 1979.

Před sebou měly dlouhá léta poctivé služby na převážně atlantických linkách, kde mohly i přes negativní dopad sonického třesku využívat svou cestovní rychlost Mach 2,02 (cca. 2124 km/h) ve výškách typicky někde kolem 55 tisíc stop, tedy téměř 17 kilometrů. Stroj dlouhý necelých 67 metrů a s rozpětím gotického křídla necelých 26 metrů pohánějí čtyři proudové motory Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 s přídavným spalováním přidávajícím 9 až 17 procent tahu navíc. To se používá pro samotný start a pak pro stoupání a akceleraci z těsně podzvukové rychlosti až k M rovno 1,7. Maximálně 187 tun (včetně paliva) vážící stroj uveze dle uspořádání sedadel až 128 cestujících.

I přes pařížskou tragédii z roku 2000 je Concorde hodnocen z hlediska bezpečnosti pozitivně, protože jde o v podstatě jedinou vážnou nehodu (bohužel s velice tragickými následky) za celých 35 let provozu letounu. Poslední let vykonal Concorde v říjnu 2003, nicméně vzhledem k olympiádě v Londýně se uvažuje o znovuzprovoznění jednoho z exemplářů. Držme nadšencům palce.

Aleš Jungmann
Diskuze (31)
25. 2. 2012 10:52
Citroen DS5
Koupit nebo nekoupit DS5 h co vy na to ? Někdo citroeny haní,někdo chválí jaký je Váš názor ?
Avatar - del42sa
23. 12. 2011 11:07
Re: Francouzské zboží
ano přesně tak, navíc používal opravdu zajímavý konstrukční prvek tzv. "kachních ploch" , které významě zlepšovaly stabilitu a manévrovací schopnost TU-144 při nízkých rychlostech včetně úplně nové (nevyzkoušené) avioniky. Její zapnutí mělo za následek zcela zbytečnou katastrofu v Le Bourget.
TU-144 spíše pronásledovala série nešťastných náhod a obrovské smůly.... TU-144 byl větší a těžší než Concorde,měl jiný tvar křídla, jinak umístněné motory,jiný systém ovládání,měl širší trup a tím pádem mnohem větší kapacitu pro přepravu cestujících a s motory Kolesov RD-36-51A i potřebný dolet (více jak 6 000 km).

[odkaz]

[odkaz]

"Není uváděn žádný konkrétní systém, který by byl na obou letounech natolik podobný, aby zdůvodnil pověsti o okopírování Concorde a ospravedlnil hanlivou přezdívku „Konkordski“, kterou západní média Tu-144 označovala"
23. 12. 2011 07:28
Re: Francouzské zboží
No dobrá, když to tvrdí tolik vynikajících gentlemanů, přesvědčili jste mě... :yes:

Letadla mám rád, ale nějak extra se o ně nezajímám.
23. 12. 2011 01:36
Re: Francouzské zboží
:yes:
Nehledě na to, že Tůčko vzlétlo dřív, než Concorde.
To by ti Rusáci museli mít ale extra rychlý vývoj.
Na Youtube se dá najít ohledně vývoje TU-144 myslím pětidílný seriálek. Doporučuji ke shlédnutí. Pak poznáš Magistře, jaké nesmysly si tu psal. ;-)
Avatar - Hammunasakra
23. 12. 2011 00:22
Re: Francouzské zboží
To už "je jasné" (poslední tabulka po 11 letech už byla zveřejněna) - rozdíl za celou dobu je cca 30.000 km (což dělá 2.700 km ročně - které "průměrný" passat najede ročně více - než Citroën C5/Citroën Xantia