Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën v Ženevě 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Francouzská automobilka Citroën v letošním roce oslavuje 90 let od svého založení a prodělává velkou marketingovou proměnu.

Francouzská automobilka Citroën v letošním roce oslavuje 90 let od svého založení a prodělává velkou marketingovou proměnu, která se vedle nového loga, nového sloganu, nového přístupu k zákazníkům a řadě dalších prvků odráží i v ohlášení přípravy zcela nových modelových řad, které má spojovat stejná filozofie a také označení DS, jenž je nově zkratkou pro "Different Spirit".

DS Inside

Citroëny s označením DS budou představovat prestižní modely, pro jejichž majitele je důležitý především styl. Automobilka plánuje uvedení prvního zástupce této řady v roce 2010 a DS mají zamířit do segmentů B, M1 a M2, což znamená, že se má jednat o automobily velikosti modelů C2/C3 pro kategorii malých vozů, C4 pro nižší střední třídu a C5 pro střední třídu.

První ochutnávkou nového stylu se stal koncept Citroën DS Inside, k jehož světové premiéře došlo na ženevském autosalonu. Tento malý třídveřový hatchback je podle tiskových informací automobilky ukázkou designu prvního z nových modelů, jímž se má v roce 2010 stát DS3, který budou později následovat větší modely DS4 a DS5.

Ke konceptu Citroën DS Inside byla při zahájení ženevského autosalonu sice zveřejněna tisková zpráva, která ale neobsahuje žádné technické informace o vnějších rozměrech vozu, použité platformě nebo pohonné jednotce. Oficiální informace pouze vyzdvihují design celého vozu a uvádějí, že v současnosti existují dva koncepty DS Inside, přičemž první z nich se představil prostřednictvím fotografií zveřejněných již 5. února 2009 u příležitosti 131. výročí narození zakladatele značky, André Citroëna a tento vůz má tmavě hnědou karoserii se stříbrnou střechou, zatímco druhý DS Inside byl odhalen na autosalonu v Ženevě a jeho karoserie má tmavě šedý lak v kombinaci s růžovou střechou.

C-Cactus

Citroën v Ženevě vystavil i koncept C-Cactus, který se zúčastnil loňského podzimního autosalonu v Paříži a světovou premiéru měl v roce 2007 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Automobilka u tohoto konceptu postaveného na platformě modelu C4 s karoserií dlouhou 4200 mm, širokou 1800 mm, vysokou 1490 mm a s rozvorem náprav 2800 mm, vyzdvihuje přívětivost k životnímu prostředí a návrh karoserie i interiéru s ohledem na co nejnižší výrobní náklady. Pro zjednodušení je tak například přední maska zaměnitelná se stejným dílem na zádi vozu. V interiéru jsou všechny ovládací prvky, ale třeba i reproduktory soustředěny na středové konzole a na pevném středu volantu jsou umístěny pouze ovladače světlometů, směrových světel, stěračů, klaksonu i tempomatu a také jsou zde kontrolky a rychloměr.

V zájmu celkového zjednodušení vozu se inženýři zamysleli nad stahováním oken a usoudili, že když je ve voze klimatizace, pak je celkem zbytečné, aby měl posuvná okna a zbavili se mechanismů ovládání jejich pohybu. Dalším zjednodušením v interiéru jsou například dveřní panely pouze ze dvou částí na rozdíl od současných sériových, které mohou být až z dvanácti dílů. Podobně jsou na tom i sedadla, která jsou rovněž ze dvou částí.

Mnoho dílů použitých na voze je vyrobeno z recyklovaných materiálů a jsou opět recyklovatelné. V interiéru jsou použity přírodní materiály, jako je korek nebo dubová kůra.

Přestože je C-Cactus vyroben s ohledem na co nejnižší výrobní náklady a aby byl ohleduplný k životnímu prostředí, je vybaven navigačním systémem s dotekovou obrazovkou, kvalitním audio systémem s MP3 přehrávačem a automatickou klimatizací.

Na letošním ženevském autosalonu Citroën u konceptu C-Cactus představuje možnost tří různých systémů pohonu. Jako první variantu uvádí použití připravovaného zážehového motoru o objemu 1,0 litru, druhou možností je hybridní systém pohonu, kombinující spalovací motor s elektromotorem a třetí verzí je čistě elektrický pohon s lithium-ion bateriemi, s nimiž dosáhne maximální rychlosti 110 km/h a na jedno nabití ujede 150 km. Třetí varianta pohonu měla svou premiéru na loňském pařížském autosalonu a je i na letošním autosalonu v Ženevě, kde se představuje v novém barevném provedení karoserie, na jejíž levé straně jsou zelené šestiúhelníky, zatímco pravé straně dominuje červená barva.

Při premiéře na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2007 sloužil k pohonu tohoto konceptu motor HDi o výkonu 51 kW (70 k) s filtrem pevných částic, který doplňoval elektromotor o výkonu 22 kW (30 k). Přenos výkonu ke kolům zajišťovala pětistupňová automatická převodovka. Tento C-Cactus měl být schopen dosáhnout průměrné spotřeby 3,4 litru nafty na 100 km a dosahovat maximální rychlosti 150 km/h. V městském provozu se mohl v tzv. módu ZEV pohybovat pouze na elektrický pohon.

GTbyCitroën

Na loňském autosalonu v Paříži koncept GTbyCitroën vyrazil dech nejednomu příznivci supersportovních vozů, u nějž se nejprve dostavil obrovský pocit nadšení nad tvary vozu, jenž byl vzápětí vystřídán zklamáním nad jeho nepojízdností a chybějící funkční pohonnou jednotkou. GTbyCitroën je totiž společným dílem automobilky Citroën a společnosti Sony, tvůrce simulátoru Gran Turismo 5 na Play Station 3, což znamená, že vznikl pouze jako reklamní poutač.

Na letošním autosalonu v Ženevě se ovšem dostavil náznak možné změny, když Vincent Besson, produktový šéf automobilky Citroën, přiživil předvánoční zmínku šefdesignéra PSA Jean-Pierre Plouého, o možnosti výroby dvacetikusové série tohoto dvoumístného kupé. Samozřejmě šlo o ústní podání a například o pohonné jednotce proběhly pouze dohady, uvádějící možnost využít výkonný osmiválec z produkce některé americké značky.

Oficiální tisková zpráva zveřejněná u příležitosti ženevského představení konceptu se o těchto možnostech nijak nezmiňuje a prakticky jen opakuje informace zveřejněné při loňské pařížské premiéře. Což znamená, že ze volant GTbyCitroën usednou majitelé hry Gran Turismo 5, kteří si ve virtuálním světě užijí výkon elektromotorů, jimž dodají potřebnou energii palivové články.

Dvoumístné kupé s rozměrnými výklopnými dveřmi, umožňujícími přístup do interiéru s dvojicí závodních sedadel a černým koženým čalouněním je dlouhé 4960 mm, široké 2080 mm a vysoké 1090 mm. Vzhled rozeného sportovce mají podtrhovat 21palcová litá kola.

Citroën C4 WRC HYmotion4

Citroën má na svém stánku v Ženevě vedle již zmíněné trojice konceptů a kompletní řady sériových modelů ještě jeden automobil, který je známý již z loňského autosalonu v Paříži, kde měl svou premiéru. Francouzský koncern PSA stále pracuje na vývoji hybridního pohonného systému a jeho přednosti se snaží prezentovat i prostřednictvím konceptu C4 WRC HYmotion4, odvozeného od závodního speciálu.

Citroën C4 WRC HYmotion4 je vybaven přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 2,0 l s výkonem 235 kW (320 k) při 5500 min-1 a točivým momentem okolo 580 Nm při 2750 min-1 umístěným pod přední kapotou. Novinkou je elektromotor o výkonu 125 kW (170 k) a točivém momentu 320 Nm. Kromě elektromotoru jsou v zádi umístněny lithium-ion baterie, které jsou dobíjeny kinetickou energií získanou při brzdění vozu.

Řidič může u tohoto vozu volit jeden ze čtyř různých způsobu pohonu. Zážehový motor má přijít ke slovu nejčastěji při jízdě po trati závodu. Při brzdění nebo při přesunech, kdy nejde o rychlost může jezdec nechat dobíjet baterie. Pro pohyb v servisních zónách může vůz využívat pouze elektrickou energii a v případě potřeby rychlé akcelerace jsou k dispozici spojené síly spalovacího motoru i elektromotoru.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)