Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Při reklamaci vady požadujte zápis. Právě od této chvíle, nikoliv od skutečného převzetí vozu k opravě, totiž nově běží třicetidenní lhůta na záruční opravu.
Petrovi Boubelíkovi řidič zadřel iveco, protože mu vytekla voda a bál se zastavit v tunelu. Náhradní motor u výrobce dlouho nebyl, a tak vůz stál a majitel dál platil leasing. Pomohl nezávislý motorservis v Letech u Prahy, který válce vybrousil a použil sadu pístů opravného rozměru od náhradního výrobce. Nyní už i Iveco náhradní motory na skladě má.
Vladimíru Krámovi přestala v 90 000 km fungovat levá směrovka LED, která je součástí hlavního světlometu. O měsíc později pravá. Šlo o záruční opravu, přesto na nové díly čekal přes dva měsíce.
Vojtěch Janda by potřeboval nový světlomet na Volkswagen Transporter T6 z roku 2019. Díl s objednacím číslem 7E1941006G není dostupný ani od Volkswagenu, ani od originálního výrobce (Valeo). Náhradu od jiného dodavatele majitel nechce.
8 Fotogalerie

Co dělat, když chybí náhradní díly pro auto? Řiďte se těmito radami

Nedávno jsme popsali, čím je současný nedostatek náhradních dílů způsobený, jaké má důsledky. Zde v bodech, jak máte situaci řešit jako spotřebitel.

Oprava v záruce

1. Zajeďte do autorizovaného servisu, demonstrujte technikovi závadu a nechte si podepsat protokol.

2. Upozorněte technika, že trváte na dodržení třicetidenní zákonné lhůty na opravu vozidla. Zákon totiž umožňuje smluvním stranám dohodnout si jiný než zákonem stanovený termín opravy.

3. Po dobu záruční opravy v zákonné lhůtě nemáte právo na zapůjčení náhradního vozu. Výjimkou jsou situace, kdy to plyne třeba z vaší smlouvy s leasingovou společností.

4. V případě, že se technik například brání podepsat reklamační protokol a přijmout vůz do opravy, kontaktujte infolinku zastoupení. Uveďte VIN vozidla a případ popište stručně. Lidé mají často pocit, že musí vylíčit všechny strasti, které už s vozidlem měli. Dlouhý e-mail nikdo číst nebude – soustřeďte se na problém, který máte teď.

5. Odstoupení od smlouvy, když automobilka zákonnou lhůtu nedodrží, je možné, ale není pro vás většinou výhodné. Snažte se domluvit na kompenzaci, například zapůjčení náhradního vozu zdarma. Pokud nereaguje autoservis ani infolinka, najděte si právníka. Například na cak.cz. Stručně popište problém a požádejte jej o sepsání předžalobní výzvy.

Opravy po záruce

6. Automobilka má povinnost zajišťovat náhradní díly na model pět let po skončení jeho výroby (opravdu ne deset, jak si lidé myslí). Není však řečeno, jaká smí být maximální lhůta dodání dílu.

7. Dodání dílu je téměř nevymahatelné. Hledejte díl jinde či o to požádejte autoservis. Není žádný právní ani jiný důvod, aby i značkový servis nemohl použít díl od náhradního výrobce.

8. Zjistěte si třeba ve značkovém servisu číslo nedostupného dílu. Podle něj se nejlépe hledá, neboť i náhradní výrobci jej udávají jako takzvanou referenci OE.

9. Google vám po zadání čísla ukáže, u kterých obchodníků je k dispozici.

10. V případě totálního výpadku nových dílů hledejte použité. Na to jsou experti Poláci, například na adresách allegro.pl, sprzedajemy.pl či olx.pl.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz