Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Colin McRae už bohužel nežije, ale o jeho znovuobjevené auto je velký zájem

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Zesnulý mistr volantu kočíroval typicky modré Subaru na zlatých kolech. Symbol rallye byl znovuobjeven na druhé straně světa, po vysvobození ze stodoly se poklad prodal za odpovídající obnos.

V průběhu posledních let došlo k několika zvláštním nálezům zapomenutých aut, nahodilí objevitelé i profesionální pátrači odhalili nespočet nádherných pokladů a mnoho jich teprve čeká na dřívější či pozdější vysvobození. Nedávný objev z Austrálie vyniká, protože zcela málokdy se ztratí a znovu vynoří přímo vůz osobně pilotovaný jedním z největších mistrů volantu.

U protinožců bylo odhaleno zaprášené soutěžní Subaru, typicky modro-zlatá Impreza 555 Group A v úpravě od Prodrive byla považována za fyzicky neexistující památku na báječného člověka a mimořádně zkušeného pilota. Nález putoval do dražby, kde nový majitel nezdráhal zaplatit vysoký obnos odpovídající 7,8 milionu Kč (placeno v bitcoinech).  

Firma Lloyds Auctions měla tu čest nabídnout jedno ze 63 týmových Subaru určených na rychlostní zkoušky WRC z poloviny 90. let. Adekvátně oceněný speciál sestavený v roce 1994 sloužil také Carlosu Sainzovi staršímu, nicméně vyšší hodnotu nálezu přidává osahaný volant a osezená sedačka právě od charismatického Colina McRae.

Vyrámovaná Impreza byla v opotřebeném stavu vyřazena z týmového vybavení v roce 1996. Subaru World Rally Team vystřídali tři majitele, přičemž poslední uskladnil vůz do stodoly ve Victorii, aniž by věděl, co nechává pokrýt nečistotami. Při prodeji doufal ve výdělek, ale nečekal takový ohlas. Realitu mu nastínili až odhadci International Classic Automobile Authentication & Rating System (ICAARS), kteří potvrdili pravost rallye legendy.

Inspekce ICAARS po dlouhé době narazila na výjimečný kus, který vyráží dech. Podobné auto se jen tak nevidí, potvrdil inspektor pro Lloyds Auctions. Nejúspěšnější dražitel prý patří mezi milovníky motoristických závodů, může tak zažít auru oholeného prototypu. Funkční provedení vítaně uniklo pozdějším úpravám a neodborným zásahům, absence i restaurátorských pokusů zajistila dochování dobové autentičnosti včetně závodního opotřebení. Následky drcení limitů vozu ve WRC tentokrát přidávají na kráse skutečně sportovní Imprezy. Pod typickým nasávacím otvorem přední kapoty zůstal dvoulitrový boxer spřažený s manuální převodovkou a pohonem všech kol.

Colin McRae

Rodák ze skotského Lanarku měl závodění v genech po otci. Syn následoval svůj vzor a rodině udělal tu nejlepší reklamu, protože se stal mistrem světa a cit pro řízení excelentně předváděl v týmech Subaru, Citroën, Ford a Škoda. Titulovou sezónu v roce 1995 následovala počítačová hra Colin McRae Rally, díky které se jméno zapsalo do mysli jinak nezúčastněných komunit po celé Zemi.

První Skot se zlatým pohárem WRC a také nejmladší vítěz této prestižní soutěže byl jmenován členem Řádu britského impéria, exkluzivní místo mezi elitou národa si zasloužil přínosem pro motoristický sport. První rallye absolvoval ve Švédsku (rok 1987), poslední rallyový závod bohužel prožil v Turecku. O rok později tragicky zemřel, když v roce 2007 nepřežil havárii helikoptéry nedaleko domova. Údajně pilotoval bez potřebné licence a předváděl složité manévry. Stoprocentní pravdu už nikdo nezjistí, vyšetřování policie ale naznačuje, že Colin si chtěl vždy užívat řízení, ať už čehokoliv. Na jeho závodním stylu to bylo vidět v každé precizně projeté zatáčce. Ladný styl bez zmatených pohybů pamatuje i jeho bývalé Subaru Impreza, které svého pána přežilo.

Mirek Mazal
Diskuze (0)