Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Crash test nového Fordu Focus na vlastní oči

Tomáš Zajíček
Diskuze (8)
V Kolíně se rozbíjel nový focus. Netradiční demonstraci pasivní bezpečnosti přihlížely desítky novinářů včetně zástupce redakce Auto.cz. Náraz a jeho následky jsme prostudovali a vyfotografovali. Nyní vám je nabízíme v článku, který je doplněn i o videa..

Zatím poslední série nárazových zkoušek organizace EuroNCAP prověřila bezpečnost několika důležitých modelů z různých tříd. Za nižší střední třídu nastoupilo BMW1, Citroen C4, Ford Focus a Škoda Octavia, ze střední třídy byl přítomen faceliftovaný Citroen C5, prapor vyšší střední třídy drželo BMW5 a Audi A6 a ze segmentu SUV se účastnil např. Volkswagen Touareg.

Bezpečnost se výrazně zlepšuje

Výsledky posledních crash testů potvrdily, že se neustále zlepšuje pasivní bezpečnost a výrobci pozorněji sledují bezpečnost chodců. Z celkem čtrnácti testovaných vozů získalo osm automobilů pět hvězdiček za bezpečnost posádky. Na hodnocení bezpečnosti chodců tradičně stačila méně než polovina hvězdiček, tři hvězdičky získaly dva vozy, dvě hvězdičky vybojovaly tři vozy.

Mezi nejlépe hodnocené automobily patřil. např. Renault Modus, Citroen C4 i C5 a Ford Focus. Na úspěch v nárazových zkouškách jsou automobilky patřičně hrdé a neváhají tuto skutečnost (po právu) zákazníkům připomínat. Zatímco Citroen v právě probíhající kampani vystavuje pečeť bezpečnosti na billboardech, Ford se rozhodl ukázat pozadí crash testu zástupcům médií, potažmo jejich čtenářům.

Rána s Focusem

Ford pozval novináře do německého Kolína nad Rýnem, aby před našimi zraky zdemoloval novou generaci modelu focus a umožnil nám na vlastní oči posoudit následky nárazu. Proti deformovatelné překážce simulující protijedoucí automobil byl nový focus kombi plně naložený dummies zastupujícími dospělé osoby i děti v sedačce roztažen na laně ukrytém v podlaze zkušebny rychlostí 64 km/h.

Stalo se to příliš rychle…

Mé původní rozhodnutí vnímat maximálně pozorně náraz, sledovat deformaci karoserie a vystřelení airbagů rychle vymazala neuvěřitelná rána či spíše třesknutí (stáli jsme přibližně jen 8 metrů od místa nárazu) a odskočení zdemolovaného vozu. Vše se odehrálo tak rychle, že jsem nebyl schopen zachytit cokoliv z předsevzatého, a tak jsem nakonec musel celý náraz nastudovat z videa staršího crashtestu nového focusu (nutnost vyvolání filmu z rychlokamery nedovolilo dostat včas záběry z „našeho“ crashtestu), které si můžete prohlédnout níže.

Jak to dopadlo?

Mírné zklamání z pomalých lidských smyslů napravil pohled na zdemolovanou přední část focusu, ale především zcela nepoškozenou „obytnou část“ vozu. Kromě vystřelených airbagů nejsou v interiéru znát žádné změny. Také A sloupek karoserie se nepohnul a ani na střeše nejsou žádné známky deformace (což se často stává). Dveře u řidiče jsem si osobně zkusil otevřít (nikdo se k nim kupodivu nehrnul, jelikož z airbagů se ještě stále kouřilo). Šlo to sice trochu ztuha (přední blatník dveře částečně skřípl), ale přesto nebylo problém je otevřít. „Damící“ zůstali usazeni správně na svých místech, jak vepředu, tak i ti malí vzadu. Přestože zvenku vypadal náraz doslova děsivě a výsledek neméně, prostor posádky zůstal nedotčen a nebozí „damíci“ vyvázli bez zranění.

Za výbornými výsledky Fordu Focus v crash testech stojí mnoho faktorů počínaje tuhou karoserii s četnými deformačními zónami, čelními, bočními a hlavovými airbagy. Podrobné výsledky nárazové zkoušky Fordu Focus si můžete přečíst v rubrice CRASHTESTcrash testy.

Videa

Na přiložených videích můžete vidět několik zajímavých pohledů z testování bezpečnostních prvků nového focuse. Na videu č.1 můžete vidět, jak přesně je dnes možné simulovat na počítačích nárazy, které poté v praxi dopadnou na 99% shodně. Tyto metody umožňují dramaticky zkrátit dobu nutnou pro vývoj nového vozu, ale především simulovat několik variant konstrukce karoserie a vybrat tu nejlepší.

Druhé video ukazuje zajímavý bezpečnostní prvek – při čelním nárazu je sloupek řízení zasunut i s volantem a již otevřeným airbagem směrem k přístrojové desce. Náraz hlavy a hrudníku do airbagu je tudíž méně tvrdý.

Ve třetí videosekvenci je zobrazeno otevření airbagu spolujezdce. Jde však o nebezpečnou situaci, kdy je osoba velmi blízko u přístrojové desky (typicky při hraní dětí v stojícím vozidle do kterého narazí jiné vozidlo a dojde k otevření airbagů). Jde o nově vyvinutý airbag, který se postupně nafoukne tak, že osobu „jemně“ odhodí a nezraní ji. Toto je bohužel problém dosavadních airbagů, které se otevřou příliš „nešetrně“.

Poznámka: Videa jsou k dispozici ve formátu DivX a WMV.

Ke spuštění DivX videí je nutné mít v MediaPlayeru nainstalován plug-in DivX, který si můžete stáhnout zde. Tento formát lze s příslušným kodekem přehrát na všech operačních systémech.

Ke spuštění WMV videí není nutné na platformě Windows nic instalovat - MediaPlayer sám video přehraje. Tento formát videa však není použitelný v jiném přehrávači a na jiných operačních systémech.

Tomáš Zajíček
Diskuze (8)