Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster: Nové fotografie

Ondřej Láník
Diskuze (43)
Ještě než vám příští týden řekneme, jak nové rumunské SUV jezdí, je tady nová sada fotografií.

Dacia Duster přijde na český trh na začátku června s nabídkou čtyř stupňů výbavy, dvou motorů a možností volby pohonu předních nebo všech kol. Příští týden bychom se s vozem měli poprvé svézt, a tak článek s našimi dojmy můžete očekávat již velmi brzy. V tuto chvíli pojďme shrnout základní informace, které automobilka dosud zveřejnila.

Platforma Dusteru byla odvozena z Loganu. Podvozek má vpředu zavěšení typu McPherson, vzadu je ve verzi 4x4 víceprvkové, dvoukolka má nápravu ve tvaru písmene H.

Paleta motorů nového přírůstku modelové palety rumunské automobilky obsahuje pohonné jednotky, které velmi dobře známe z ostatních automobilů aliance Renault-Nissan.

Zážehové agregáty zastupuje 1,6 16V o výkonu 81 kW (110 k), v případě turbodieselů se jedná o dvě verze motoru 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 77 kW (85, resp. 110 k).

Duster 4x4 má novou šestistupňovou převodovku TL8. Pohon všech kol pochází od Nissanu a nabídne tři provozní režimy, které lze automobilu vnutit ovladačem na středové konzole. V automatickém jsou poháněna přední kola a zadní se zapínají při ztrátě trakce. V režimu Lock se distribuuje točivý moment na obě nápravy v poměru 50:50. Třetí mód 4x2 představuje pohon jen předních kol.

Duster je poměrně malý, na délku měří jen 4,31 m, na šířku pak 1,82 m. Světlou výškou 210 mm se mnoho dnešních SUV pochlubit nemůže. Převisy jsou krátké: vpředu 822 mm, zadní měří 820 mm. Dacia zpřesnila i další technické údaje. Maximální nájezdové úhly činí 30° vpředu a 36° vzadu. Duster s pohonem přední nápravy váží 1160 kg, čtyřkolka má 1250 kg.

Duster bude nejen první Dacií s pohonem všech kol, ale taky prvním modelem značky, který bude možno objednat se stabilizačním systémem.

Vnější vzhled lze obohatit Look Packem, který obsahuje šestnáctipalcová litá kola, střešní nosiče a chromované prvky včetně zrcátek. Interiér s hnědým čalouněním lze zušlechtit kůží.

Vnitřní prostor nabídne místo pětici dospělých cestujících, zavazadelník má v základním uspořádání objem 475 l, ten po sklopení druhé řady sedadel naroste na 1636 l.

Výroba začne nejprve jen v rumunské Pitesti, později se rozšíří i do Ruska a Kolumbie.

Český ceník

Základní cenovka 259.900,- Kč činí z Dacie Duster nejlevnější SUV na trhu. V tomto případě se jedná o nejnižší výbavu Access v kombinaci s motorem 1,6 16V (77 kW) a pohonem přední nápravy. Za příplatek 40 tisíc Kč, tedy cenu 299.900,- Kč, je ale možné mít stejný vůz s pohonem všech kol. Jedná se tak o nejdostupnější pětimístný vůz, který nese označení 4x4.

Access je výbava, která je orientovaná na základní potřeby. Nejlevnější Duster tak má nelakované nárazníky, kliky dveří i kryty zpětných zrcátek a 16palcová ocelová kola bez okrasných poklic. Nechybí ale dva airbagy, posilovač řízení ani úchyty Isofix na zadních sedadlech. Z komfortní výbavy obsahuje Access otáčkoměr, přední stěrač s cyklovačem a sklopné opěradlo zadního sedadla.

Ambiance za příplatek 25 tisíc Kč přidává střešní ližiny, boční airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovladačem a elektrické stahování předních oken. Navíc si lze připlatit za paket Modularita (+7.000,- Kč), který obsahuje výškově stavitelné sedadlo řidiče a volant a zadní sedadla dělená v poměru 1/3 a 2/3. Kromě zážehového motoru je možné zvolit i vznětový 1,5 dCi o výkonu 63 kW (4x2) nebo 80 kW (4x4).

Doporučujeme
Dacia Duster: První ženevské dojmy
Dacia Duster oficiálně: Levné SUV přijde na jaře

Arctica již přidává kliky dveří a části nárazníků lakované v barvě karoserie, okrasné poklice na kola, palubní počítač, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka a především manuální klimatizaci. Cenový rozdíl proti Ambiance je 25 tisíc Kč, na výběr jsou ale jen motory v kombinaci s pohonem všech kol.

Pro výbavu Arctica je dostupný paket Look (+15 tisíc Kč), který se skládá z 16palcových litých kol, zatmavených zadních oken a doplňků karoserie s povrchem matný chrom, nebo paket Kůže (+15 tisíc Kč) – kůží potažený volant a hlavice řadicí páky a čalounění sedadel kůže/koženka.

Exception obsahuje oba tyto pakety a také rádio s CD/MP3 přehrávačem, které je jinak za příplatek 7 tisíc Kč.

Dacia Duster - ceny při uvedení na český trh
Motor1,6 16V 4x21,6 16V 4x41,5 dCi 4x21,5 dCi 4x4
Převodovka5M6M5M6M
Zdvihový objem [cm3]1598159814611461
Válce/ventily4/44/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]77/575077/575063/375080/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]148/3750148/3750200/1900240/1750
Max. rychlost [km/h]165160155168
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,512,813,912,5
Průměrná spotřeba [l/100 km]6,47,04,95,3
Pohotovostní hmotnost [kg]1160125011801294
Cena Access [Kč]259.900,-299.900,---
Cena Ambiance [Kč]274.900,-324.900,-304.900,-374.900,-
Cena Arctica [Kč]-349.900,--399.900,-
Cena Exception [Kč]-372.900,--422.900,-

Ondřej Láník
Diskuze (43)
14. 4. 2010 15:49
Re: Duster 4x4 v terénu
>:D :yes: :yes:
Avatar - masO
14. 4. 2010 15:01
Re: Duster 4x4 v terénu
:yes: krása
Konečně SUV, který za něco stojí, levný, jednoduchý a vypadá to, že by mohlo i něco vydržet a ne navoněný parády na nízkoprofilovejch gumách, pro který je největší offroad zasněženej kopec když zrovna zaspí silničáři.. Dacia :yes: ;-)
13. 4. 2010 21:27
Re: Duster 4x4 v terénu
Celkem dobrý, ale je to spíše porovnání základních technických parametrů, které o samotné kvalitě moc neřeknou. Navíc konkurenti jsou vybráni i z velmi odlišných (hlavně cenově) tříd. Z uvedené šestice bych asi volil v tomto pořadí: 1)Qashqai, 2) Hyundai I35, 3) Duster, 4) SX4/Sedici 5) Yeti.
Je to ovšem pouze teorie bez ohledu na peníze, pokud bych musel zohlednit cenu, pořadím by to značně zamíchalo.

Jen pro ujasnění proč Yetiho až nakonec, prostě mi přijde nejméně praktický a nejméně univerzální. Vzhledem k nájezdovým úhlům a malé světlé výšce se do terénu prostě nehodí. Podobné je to i s SX4. A pouze na silniční ježdění bych auto této kategorie nekupoval.
13. 4. 2010 21:07
Re: Vítejte na venkově
Ano, taky mám dojem, že na náš trh míří auto pro prostý lid venkovský.
A jsem za to velmi rád, bude mi mnohem milejší, když budu potkávat své venkovské sousedy v novým Dusteru, než, jako dosud, ve starých fáčkách, golfech z r. 1984 a warťasech.

Myslím, že pokud to auto nebude trpět poruchami, trefila se Dáčka do veliké díry na trhu a patří jí za to :yes:

Přeju Dusteru úspěch
(ale né zas takovej, aby válcovala Grand Vitaru >:-[] )
13. 4. 2010 20:44
Duster 4x4 v terénu
Tady je odkaz na jeden terénní test Dusteru 4x4, který provedl jeden německý autoklub.
Komentář myslím netřeba.
[odkaz]