Dacia Duster oficiálně: Levné SUV přijde na jaře
Duster je v pořadí čtvrtým osobním modelem značky Dacia a ve výrobním programu doplní hatchback Sandero, sedan Logan a kombi Logan MCV. Všechny Dacie včetně Dusteru sdílí společnou podvozkovou platformu. Kompaktní pětidveřové SUV s karoserií o délce 4,31 m a šířce 1,82 m bude jedním z nejmenších aut svého druhu. Navrženo bylo tak, aby vyhovělo různým potřebám zákazníků v různých zemích.
S projektem Duster Dacia zareagovala na poptávku po robustním a komfortním SUV za dostupnou cenu. V Evropě nabídne levnější alternativu k bohaté nabídce nejrůznějších aut tohoto typu karoserie, na rozvíjejících se trzích, jako je Rusko nebo Brazílie, cílí na střední příjmové skupiny. Zákazníci zde žádají robustní auto vhodné i do terénu, importované značky zde ale nabízí převážně jen nejdražší terénní modely, které jsou mimo finanční možnosti střední třídy.
Terénní ambice Dacie Duster na první prozrazují krátké převisy s dobrými nájezdovými úhly a vysoko posazená karoserie. Přesné údaje nejsou zatím k dispozici, čísla zveřejněná automobilkou zní přesto slibně: přední nájezdový úhel je 30°, zadní bude více než 35°. Světlá výška má být více než 200 mm.
Charakter off-roadu dále podtrhují extrémně vytažené blatníky a široký rozchod kol, nelakované části nárazníků (ve vyšších výbavách doplněné stříbrnými díly) a velká kola s robustními disky. Cenové zařazení modelu prozradí spíše detaily, jako masivní rámy oken, prutová anténa, subtilní uchycení zrcátek nebo kliky dveří.
Na výběr bude levnější pohon jen předních kol nebo 4x4 původem od Nissanu. Pohon všech kol nabídne tři provozní režimy: automatický, uzamčení v poměru 50:50 nebo pohon jen předních kol. Hmotnost základního provedení bude 1180 kg, čtyřkolka bude vážit o 100 kg více.
Paleta dostupných motorů obsahuje známé pohonné jednotky. Benzinové agregáty zastoupí 1,6 16V o výkonu 81 kW, v případě turbodieselů se jedná o dvě verze motoru 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 77 kW. Se vznětovým motorem má být kombinovaná spotřeba nižší než 5,3 l/100 km, resp. než 5,7 l/100 km v případě verze 4x4.
Výstavní premiéru očekáváme na březnový autosalon v Ženevě. V Evropě, Turecku, Alžírsku a Maroku se totiž Duster začne prodávat na jaře. Klíčovými trhy budou Německo a Francie, které společně v současnosti tvoří polovinu odbytu značky Dacia.
Další trhy budou z produkce rumunské továrny uspokojovány od června (Ukrajina, Blízký Východ a některé africké státy), resp. počátku roku 2011 (státy kolem Perského zálivu). Výroba v Brazílii a Rusku se rozeběhne v roce 2011.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/e-uwON00yik&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}