Dacia Spring se blíží. Co už víme o první elektrické Dacii?
Ani Dacia se v dnešní době nevyhne elektromobilu. Plánován je pro rok 2021 a vzejde z letos představeného konceptu Spring.
Emisní normy jsou v Evropě dnes neúprosné, pokuty za nesplnění limitů vysoké, a tak se automobilky nevyhnou expanzi elektromobilů, které jsou výhodné díky tomu, že na papíře vykazují nulové emise. Pro snížení flotilových emisí tak svůj elektrický model bude muset nabídnout také Dacia. Rumunský specialista na levná auta nabídne své první elektroauto v roce 2021. Půjde o čtyřmístný crossover s délkou pouhých 3,7 metru.
Jeho podobu Dacia letos poprvé naznačila konceptem Spring, který měla představit na ženevském autosalonu, po jeho zrušení jej alespoň prezentovala virtuálně. Podle očekávání to není nic jiného než upravený Renault City K-ZE prodávaný na čínském trhu, který dá základ i sériovému autu. Ten si podle všeho uchová jméno konceptu, a tak se bude jmenovat Dacia Spring.
Dacia je specialistou na levné automobily, a tak musí maximálně srazit cenu i svého elektromobilu. To je pro konstruktéry náročný úkol, protože elektrovozy jsou dnes zatím samy o sobě drahé. Hlavně kvůli vysokým vývojovým nákladům do neustále vylepšovaných baterií.
Právě z toho důvodu Dacia nevyvíjí novou techniku, ale raději vsadí na již alespoň částečně zaplacené komponenty z dílny mateřského Renaultu. Se snížením cenovky pomůže také výroba v Číně. Dacia Spring se totiž bude vyrábět stejně jako Renault City K-Ze v čínském městě Š-jen, v továrně eGT New Energy Automotive, což je společný podnik aliance Renault-Nissan s tamější automobilkou Dongfeng.
Zcela převzít tamější automobil ale Dacia nemůže, nemluvíme přitom jen o úpravě detailů podle vlastního designérského jazyka. Spring se bude muset v Evropě přizpůsobit přísnějším bezpečnostním normám, které jeho cenu zvýší. Jestliže se tak Renault City K-ZE na čínském trhu v přepočtu prodává za zhruba 8.000 eur (asi 219.000 Kč), v Evropě počítejme spíše s cenovkou 10.000 eur (zhruba 274.000 Kč), která je však v rámci segmentu elektřinou poháněných automobilů stále velmi atraktivní. Právě pod tuto hranici se má vůz dostat podle loňského vyjádření dnes už bývalého generálního ředitele Renaultu Thierry Bollore. Dacia má každopádně ambice nabízet nejlevnější elektromobil v Evropě.
V tuto chvíli navíc není jasné, zda Spring nevyužije nějakou vyspělejší techniku, co se týče elektromotoru nebo baterií. Automobilka bez bližších podrobností pouze avizuje normovaný dojezd přes 200 kilometrů podle metodiky WLTP. Renault City K-ZE je mimochodem poháněn elektromotorem o výkonu 33 kW, čerpajícím svoji energii z lithium-iontových baterií o kapacitě 26,8 kWh.
Dacia bude chtít vedle privátních zákazníků oslovit svým elektromobilem také firmy, a to především různé služby na sdílení automobilů, pro které Spring může být zajímavý svojí cenou. I z toho důvodu pořád není jasné, zda se Spring bude hned v první fázi prodávat také na českém cenu. Při premiéře konceptu dala Dacia najevo, že auto bude nejprve prodávat jen na vybraných trzích. Logicky na těch, kde má elektromobil vzhledem k různým pobídkám větší šanci na prodejní úspěch, což český trh v tuto chvíli není.
Pro českého zákazníka tak v tuto chvíli může být spíše zajímavý design této rumunské novinky. Koncept Spring totiž naznačuje designérské prvky, které použijí také další modely Dacia. Tvarování přídě nebo zadních svítilen s motivem zdvojeného písmena Y se tak může dočkat třeba nová generace populárního hatchbacku Sandero, chystaná ještě pro letošní rok.